آسیب شناسی
مهتاب محمدی؛ سید مهدی الوانی؛ غلامرضا معمارزاده طهران
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، صفحه 13-30
چکیده
در ایران برای بهبود و تقویت نظام اداری کشور ،قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان جامع ترین و با اهمیت ترین سند قانونی مربوط به نظام اداری به تصویب رسید.این قانون برای اجرایی شدن به سازمان های دولتی ابلاغ شده است ، اما سازوکارهای اجرایی آن مورد توجه قرار نگرفته است. قانون مدیریت خدمات کشوری زمانی می تواند نتیجه بخش باشد که شکل صحیح حاکمیتی ...
بیشتر
در ایران برای بهبود و تقویت نظام اداری کشور ،قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان جامع ترین و با اهمیت ترین سند قانونی مربوط به نظام اداری به تصویب رسید.این قانون برای اجرایی شدن به سازمان های دولتی ابلاغ شده است ، اما سازوکارهای اجرایی آن مورد توجه قرار نگرفته است. قانون مدیریت خدمات کشوری زمانی می تواند نتیجه بخش باشد که شکل صحیح حاکمیتی آن در هر یک از بخش ها به دقت مشخص گردیده باشد. الگوهای صحیح حاکمیتی مبتنی بر تعامل سه حوزه دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی است.در این پژوهش هدف آن است که مشخص شود با توجه به ساختار قانون و بستر اجرایی قانون خدمات کشوری ،کدامیک از حوزه های حاکمیتی در فرایند اجرا اثرگذار بوده، و بهترین شکل حاکمیتی اجرای خط مشی قانون مدیریت خدمات کشوری چیست؟ بدین منظور ابتدا با کمک نرم افزار IBM SPSS Statistics – 22 تحلیل توصیفی داده ها و تحلیل استنباطی داده ها صورت گرفت. در نهایت به منظور ارائه مدل اصلی پژوهش با استفاده از منطق فازی و کد نویسی در نرم افزار (MATLAB) مدل نهایی و سه بعدی بر اساس دو عنصر ابهام و تضاد ایجاد شد . این مدل مناسب ترین نوع حاکمیت، در هر سه حوزه(جذب و استخدام،نگهداری و آموزش) خط مشی قانون خدمات کشوری را تعیین می نماید.
مدل سازی
میثم مدرسی؛ زهرا آراستی؛ کامبیز طالبی؛ مقصود فراستخواه
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، صفحه 31-50
چکیده
در جوامع درحالتوسعه و حتی اقتصادهای توسعهیافته، کسبوکارهای خانگی بهعنوان یکی از ابزارهای رشد اقتصادی و حل مشکل بیکاری بهویژه برای زنان به کار گرفتهشده است. نقش این نوع از کسبوکارها در توسعه منطقهای و ملی سبب توجه بیشازپیش دولتها به این مقوله و تدوین خطمشیهای حمایتی خاص از این نوع از کسبوکارهاست. در ایران نیز ...
بیشتر
در جوامع درحالتوسعه و حتی اقتصادهای توسعهیافته، کسبوکارهای خانگی بهعنوان یکی از ابزارهای رشد اقتصادی و حل مشکل بیکاری بهویژه برای زنان به کار گرفتهشده است. نقش این نوع از کسبوکارها در توسعه منطقهای و ملی سبب توجه بیشازپیش دولتها به این مقوله و تدوین خطمشیهای حمایتی خاص از این نوع از کسبوکارهاست. در ایران نیز با توجه به معضل بیکاری فزاینده بهخصوص برای زنان، اقداماتی در راستای حمایت از کسبوکارهای خانگی و رشد آنها صورت گرفته است اما مشکلات این نوع از کسبوکارها همچنان به قوت خود باقی است. پژوهش حاضر به آسیبشناسی برنامههای حمایتی دولت از کسبوکارهای خانگی پرداخت. در این راستا از روش پژوهش کیفی و انجام 20 مصاحبه عمیق با صاحبان کسبوکارهای خانگی استفاده شد. همچنین تحلیل مصاحبهها از طریق تحلیل تماتیک صورت گرفت. نتایج پژوهش در دودسته اصلی آسیبهای مربوط به تدوین برنامهها و آسیبهای مربوط به اجرای برنامهها ارائه و در پایان راهکارهای سیاستی مفیدی برای ارتقاء برنامههای حمایتی دولت از کسبوکارهای خانگی پیشنهاد شد.
آسیب شناسی
علی حمیدی زاده؛ رضا طهماسبی؛ اشرف میرزایی
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، صفحه 51-66
چکیده
در سالهای اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه پژوهشگران مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. پژوهش حاضر با هدف ارتقای انگیزه خدمت عمومی در بین کارکنان بخش دولتی صورت گرفته و در پی شناخت عوامل اثرگذار بر انگیزه خدمت عمومی است. بدین منظور، در یک روش توصیفی پیمایشی 196 نفر از کارکنان سازمان ...
بیشتر
در سالهای اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه پژوهشگران مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. پژوهش حاضر با هدف ارتقای انگیزه خدمت عمومی در بین کارکنان بخش دولتی صورت گرفته و در پی شناخت عوامل اثرگذار بر انگیزه خدمت عمومی است. بدین منظور، در یک روش توصیفی پیمایشی 196 نفر از کارکنان سازمان شهرداری مرکزی قم مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد جامعهپذیری خانواده، جامعهپذیری مذهبی، هویت حرفهای، ویژگیهای شغل، رابطه رهبر/ پیرو و وضعیت نقش بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار است. از طرف دیگر، نتایج نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار نیست. طبق نتایج پژوهش جذب افرادی که پیشزمینههای خانوادگی مستحکم و مرتبطی داشته و باورهای مذهبی قویتری دارند منجر به ارتقای انگیزه خدمت عمومی در شهرداریها میشود. علاوه بر این، ارتقای هویت جمعی و حرفهای، بازطراحی مشاغل به شیوهای منعطف و مبتنی بر آزادی عمل، ایجاد اعتماد میان رهبر و پیرو، و شفافسازی نقشهای سازمانی توسعه دهنده انگیزه خدمات عمومی در شهرداریها است.
مدل سازی
رضا رسولی؛ عادل آذر؛ ناهید پاپیان
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، صفحه 67-98
چکیده
در قرن بیست و یکم، ایجاد مزیت استراتژیک در کسب وکار، مستلزم نوع جدیدی از سازمان است که توانایی ایجاد دانش را برای به حداکثر رساندن موفقیت استراتژیک و رقابتی بودن سازمانی دارد . این مطالعه با توجه به استراتژی پیش بینی شده در افق رسانه ملی و ضرورت دانش بنیان شدن، درصدد شناسایی مفاهیم موثر در طراحی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی است. به ...
بیشتر
در قرن بیست و یکم، ایجاد مزیت استراتژیک در کسب وکار، مستلزم نوع جدیدی از سازمان است که توانایی ایجاد دانش را برای به حداکثر رساندن موفقیت استراتژیک و رقابتی بودن سازمانی دارد . این مطالعه با توجه به استراتژی پیش بینی شده در افق رسانه ملی و ضرورت دانش بنیان شدن، درصدد شناسایی مفاهیم موثر در طراحی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی است. به همین منظور در این تحقیق توسعه ای – کاربردی، مفاهیم مذکور استخراج و سپس در محیط رسانه ملی از طریق روش دلفی و با حضور 40 تن از اساتید نخبه دانشگاهی و خبرگان رسانه ملی به اجماع گذاشته شد. (گروه نخبگان دانشگاهی 20 نفر و گروه خبرگان رسانه ملی 20 نفر) 22 مفهوم اصلی سازمانهای دانش بنیان - که از ادبیات موضوع استخراج شده بود- با سه دور نظر سنجی و افزایش 4 مفهوم جدید، نهایتاً با 26 مفهوم /متغیربه عنوان ابعاد نهایی سازمان دانش بنیان در رسانه ملی به اجماع اعضای پانل دلفی رسید. یافته ها مؤید آن است که از نظر اعضای پانل دلفی؛ اهداف و چشم انداز دانش بنیان، فرهنگ تسهیم دانش، استراتژی بر محور دانش و نظام مدیریت دانش بیشترین تأثیر؛ و ساختار غیرمتمرکز با رسمیت کم و بدون مرز، کنترل و ارزیابی بر محور دانش و فرهنگ شغلی رسانه ای کمترین تأثیر را در دانش بنیان شدن رسانه ملی دارند.
مدل سازی
محمد موسوی
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، صفحه 99-116
چکیده
در این پژوهش، کارت امتیازی متوازن، جهت ارزیابی سازمان های وابسته به شهرداری، توسعه داده شد. با وجود الگوهای متعدد طراحی شده جهت ارزیابی عملکرد واحدهای زیر مجموعه شهرداری مشهد، الگویی که وجوه افتراق ذاتی سازمان ها را توأمان با وجوه عملکردی آنها را مورد توجه قرار دهد، ارایه نشد. از این رو، هدف از این پژوهش، تدوین الگویی است که مضاف بر ...
بیشتر
در این پژوهش، کارت امتیازی متوازن، جهت ارزیابی سازمان های وابسته به شهرداری، توسعه داده شد. با وجود الگوهای متعدد طراحی شده جهت ارزیابی عملکرد واحدهای زیر مجموعه شهرداری مشهد، الگویی که وجوه افتراق ذاتی سازمان ها را توأمان با وجوه عملکردی آنها را مورد توجه قرار دهد، ارایه نشد. از این رو، هدف از این پژوهش، تدوین الگویی است که مضاف بر ارائه ی شاخص های عملکردی، عوامل خارج از اراده سازمان های تابعه که بر عملکرد آنها تأثیر گذار است را نیز مورد توجه قرار دهد. به عبارت دیگر این پژوهش در پی آن بوده تا به این سئوال مهم پاسخ دهد که براستی چه عوامل درونی و بیرونی بر عملکرد سازمان های تابعه شهرداری مشهد اثر گذار است و سهم هریک از این عوامل به چه میزان بوده است. این تحقیق، از حیث هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی محسوب می شود. در این تحقیق، از روش دلفی برای احصای نظر خبرگان که شامل مدیران کلیه سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری مشهد (14 سازمان و 6 شرکت تابعه)، بوده اند، استفاده شد. الگوی طراحی شده نهایی مشتمل بر7 شاخص خوشه بندی مالی، 2 شاخص خوشه بندی مشتری، 5 شاخص خوشه بندی فرایند، 2 شاخص خوشه بندی رشد، 7 شاخص عملکردی مالی، 4 شاخص عملکردی مشتری، 7 شاخص عملکردی فرایند و 7 شاخص عملکردی رشد بود. این پژوهش به مدیران ارشد شهرداری مشهد یاری می رساند که چگونه عملکرد سازمان های تابعه را با لحاظ قراردادن ویژگی های ذاتی هر یک از آنها، مورد پایش قرار دهند.
آسیب شناسی
مهدی خیراندیش؛ غلامرضا شاکری نوایی؛ عبدالرضا غنی زاده؛ امین بازیار
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، صفحه 117-136
چکیده
فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری به استفاده از فناوری اطلاعات و خدمات اداری میپردازد. در این قانون، دستگاههای اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و روشهای انجام کار خود را با هدف کارآمدی فعالیتها، بهبود کیفیت خدمات، تسریع و سهولت در ارائه خدمات به شهروندان، بهصورت الکترونیکی ارائه نموده و نیز در راستای ایجاد زیرساختهای ...
بیشتر
فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری به استفاده از فناوری اطلاعات و خدمات اداری میپردازد. در این قانون، دستگاههای اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و روشهای انجام کار خود را با هدف کارآمدی فعالیتها، بهبود کیفیت خدمات، تسریع و سهولت در ارائه خدمات به شهروندان، بهصورت الکترونیکی ارائه نموده و نیز در راستای ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی و انجام امور بر مبنای فناوری اطلاعات در خدمات اداری تلاش نمایند. هم اکنون، چند سال از اجرای قانون مذکور میگذرد و آسیبشناسی اثربخشی آن ضروری بهنظر میرسد، پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی اثربخشی قانون مدیریت خدمات کشوری در بخش فناوری اطلاعات و خدمات اداری انجام شد. این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و با توجه به هدف، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با مدرک کارشناسی و بالاتر بود و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و اعتبار آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک تحلیل عاملی تاییدی و آزمون تی تکنمونهاینشان داد که کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری، کیفیت خدمات، کیفیت اطلاعات، استفاده از اطلاعات، انجام فرآیندها و انعطافپذیری سازمان را بهبود داده است. همچنین، اجرای قانون خدمات کشوری در اولویت اول موجب بهبود کیفیت خدمات و در الویت آخر موجب بهبود انجام فرایندها شده است.
مدل سازی
علی قربانی؛ بهزام سرمست؛ فاطمه مهدی پور
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، صفحه 137-148
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی زیرساختهای استقرار شهرداری الکترونیک در کلان شهر تبریز می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در بخش آمار و فناوری اطلاعات شهرداری و کارکنان شاغل در بخشهای مربوط به فناوری اطلاعات مناطق شهرداری تبریز در سال 1392 به تعداد 120 نفر می باشند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی زیرساختهای استقرار شهرداری الکترونیک در کلان شهر تبریز می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در بخش آمار و فناوری اطلاعات شهرداری و کارکنان شاغل در بخشهای مربوط به فناوری اطلاعات مناطق شهرداری تبریز در سال 1392 به تعداد 120 نفر می باشند. ابزار جمع آوری دادها شامل پرسشنامه بود. یافتههای حاصل از تحقیق نشان میدهد که زیرساخت های مدیریت راهبردی، آموزش نیروی انسانی، خدماتی و کاربردی برای استقرار شهرداری الکترونیک در شهرداری تبریز هنوز فراهم نشده است. ولی زیر ساخت های فنی(شبکه ای و ارتباطی)، سخت افزاری و پشتیبانی، نرم افزاری و سیستم های کاربردی و امنیت اطلاعات برای استقرار شهرداری الکترونیک در شهرداری تبریز فراهم شده است.
علی اصغر پورعزت
دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14) ، اردیبهشت 1395، صفحه 149-158
چکیده
سیستم های اجتماعی از پیچیده ترین سیستم های شناخته شده اند و اداره آنها، امری خطیر و پر چالش است؛ به ویژه اگر نظریه خردمندانه ای پشتوانه عمل و اقدام دولت باشد؛ بنابراین ارائه نظریه حکمرانی در فضایی میانرشتهای، و چند رشتهای برای حمایت از شیوه حکومت و اداره ضرورت دارد؛ زیرا از سویی حکومت چندبعدی است و از سویی، ...
بیشتر
سیستم های اجتماعی از پیچیده ترین سیستم های شناخته شده اند و اداره آنها، امری خطیر و پر چالش است؛ به ویژه اگر نظریه خردمندانه ای پشتوانه عمل و اقدام دولت باشد؛ بنابراین ارائه نظریه حکمرانی در فضایی میانرشتهای، و چند رشتهای برای حمایت از شیوه حکومت و اداره ضرورت دارد؛ زیرا از سویی حکومت چندبعدی است و از سویی، قلمروهای پیش رو برای عمل و اقدام آن، بسیار پیچیده، پرتنوع و در هم تافتهاند. نکته مهم این است که عمل حکومت نیازمند پشتوانه نظری است و این پشتوانه نظری در هیچیک از رشتههای علوم سیاسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، و مدیریت بهطور صریح و جامع صورتبندی نمیشود. این مقاله با تأمل بر گستره و تنوع حوزههای عمل و اقدام درست حکومت، باهدف صورتبندی یک نظریه اداری منسجم برای دلالت بر حکمرانی و روشنسازی مسیر عمل دستگاه اداری دولت و حکومت در قوای سهگانه، نگارش یافته است. مقاله با روایتگری داستانهای چندگانه با وجهی پدیدارشناسانه، روایتهای نادرست از رسالت رشته علمی اداره دولت و حکومت را بهنقد میکشد، و بر این اساس تصویر «دانشکده حکومت» مورد پردازش قرارگرفته است.