با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسنده

استادیارگروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

در این پژوهش، کارت امتیازی متوازن، جهت ارزیابی سازمان های وابسته به شهرداری، توسعه داده شد. با وجود الگوهای متعدد طراحی شده جهت ارزیابی عملکرد واحدهای زیر مجموعه شهرداری مشهد، الگویی که وجوه افتراق ذاتی سازمان ها را توأمان با وجوه عملکردی آنها را مورد توجه قرار دهد، ارایه نشد. از این رو، هدف از این پژوهش، تدوین الگویی است که مضاف بر ارائه ی  شاخص های عملکردی، عوامل خارج از اراده سازمان های تابعه که بر عملکرد آنها تأثیر گذار است را نیز مورد توجه قرار دهد. به عبارت دیگر این پژوهش در پی آن بوده تا به این سئوال مهم پاسخ دهد که براستی چه عوامل درونی و بیرونی بر عملکرد سازمان های تابعه شهرداری مشهد اثر گذار است و سهم هریک از این عوامل به چه میزان بوده است. این تحقیق، از حیث هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی محسوب می شود. در این تحقیق، از روش دلفی برای احصای نظر خبرگان که شامل مدیران کلیه سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری مشهد (14 سازمان و 6 شرکت تابعه)، بوده اند، استفاده شد. الگوی طراحی شده نهایی مشتمل بر7 شاخص خوشه بندی  مالی، 2 شاخص خوشه بندی  مشتری، 5 شاخص خوشه بندی  فرایند، 2 شاخص خوشه بندی رشد، 7 شاخص عملکردی مالی، 4 شاخص عملکردی مشتری، 7 شاخص عملکردی فرایند و 7 شاخص عملکردی رشد بود. این پژوهش به مدیران ارشد شهرداری مشهد یاری می رساند که چگونه عملکرد سازمان های تابعه را با لحاظ قراردادن ویژگی های ذاتی هر یک از آنها، مورد پایش قرار دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Performance Evaluation of the Subsidiaries Urban Management using the Balanced Score Card

نویسنده [English]

  • Mohammad Moosavi

Assistant Professor of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

 in present research, balanced scored card has been developed to assess affiliate organizations to municipality. In spite of various designed models to assess performance of the sub-departments of Mashhad municipality, there is not a model that can consider the organization's natural differences sides together with their performance sides. Hence, the aim of this research is designing a model that considers the factors which are out of control of affiliate organizations that are effective on their performance besides presenting performance indices. In another words, the research is intended to answer the question that which internal and external factors affect on performance of affiliate organizations to Mashhad municipality indeed and what is the part of each one? The research is an applied research in terms of purpose and is a qualitative one in terms of gatherind data. In order to take the experts' ideas that included managers of all organizations and affiliate organizations to Mashhad municipality (14 organizations and 6 affiliate agency), Delphi method was utilized. The ultimate designed model included 7 indices of financial clustering, 2 indices of customer clustering, 5 indices of process clustering, 2 indices of growth clustering, 7 indices of financial performance, 4 indices of customer performance, 7 indices of process performance and 7 indices of growth performance. This research helps top managers of Mashhad municipality that how they can monitor the performance of affiliate organizations regarding natural characteristics of each of them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Clustering
  • ranking
  • Balance Score Card
  • performance
  • municipalities
پناهی، علی (1388)." بودجه ریزی عملیاتی (در نظریه و عمل)". تهران، انتشارات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، چاپ دوم
جعفری اسکندری، میثم و کشوری، محمد رضا (1394)."کاربرد مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن پویا و تحلیل پوششی داده ها به منظور ارزیابی عملکرد صدا و سیما"، فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت سازمان های دولتی، دوره 3، شماره 4، پاییز 94، صفحه 75-89
حسن آبادی، محمد و نجار صراف، علیرضا (1388)."نظام بودجه ریزی عملیاتی"، تهران، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
حقیقی کفاش، مهدی و فؤاد صادقی (1387)."ارزیابی شرکت بهره برداری متروی تهران با مدل کارت ارزیابی متوازن"، مطالعات مدیریت ، شماره 58: 107تا125
رضایی، محسن و اصغر ابن رسول (1383)."کاربرد کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد"، فصلنامه مدیریت فردا، شماره 5 و6: 43تا50
شهایی ، بهنام و اصغر انواری رستمی (1385)." کاربرد رویکرد کارت امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد دانشگاه هاو مؤسسات آموزش عالی" ، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد
طرهانی ، فرزاد و اصغر ابن رسول (1386)." روش پیاده سازی و توسعه مدل کارت ارزیابی متوازن در سازمان های صنعتی" ، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد
قمیان، محمد مهدی (1389)." کاربرد مدل تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تاپسیس در ارزیابی عملکرد مالی و
عملیاتی سازمان های تابعه شهرداری مشهد"،
پایان نامه کارشناسی ارشد، با راهنمایی دکتر محمد رضا شوروزی و مشاوره دکتر محسن مرادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
کریمی، تورج (1385)." مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی"، تدبیر ، شماره 171: 23تا27
مقیمی، محمد (1388)." اداره امور حکومتهای محلی؛ مدیریت شوراها و شهرداری ها"، تهران، انتشارات سمت، چاپ سوم
مهرگان، محمد رضا و محمود دهقان نیری (1388).     " کاربرد منسجم  BSC_TOPSISجهت ارزیابی دانشکده های برتر مدیریت دانشگاههای استان تهران"، مدیریت صنعتی، شماره 2: 153 تا 168
وردی نژاد، فریدون و سارا یمینی (1387)."مدل ارزیابی متوازن و عملکرد شهرداری تهران"، فصلنامه پژوهش مدیریت شهری، شماره اول: 20 با 27.
Choi, K.  Moon, K. and Kwon, B. (2014), "How an Organization Ethical Climate Contributes to Customer Satisfaction and Financial Performance" , European Journal of Innovation, Vol. 17, No. 1, pp. 85-106
Flak, L & Others (2006)," Stockholders Theory and Balanced Scorecard  to  improve IS Strategy  Development  in  Public  Sector" , International Journal of Public Sector Management, Vol 20, NO 2, pp. 32-47
Gomez , P, (2010), "Performance Measurement  of  the  Portugues  Police  Force  Using  the  Balanced  scorecard" , 4th International  Conference  of Accounting.
Livingston. W. (2009)," Discovering the Academic and Social Transitions of Re-enrolling Student Veterans at one Institution
Pollanen,R, (2005), "Performance Measurement in Municipalities", International Journal of Public Sector Management, Vol 18 NO .1 pp. 47-62
Park, H. and Blenkinsopp, J. (2013),"The impact of ethics programmes and ethical culture on misconduct in public service organizations", International Journal of Public Sector Management, Vol. 26 Iss 7 pp. 520-533
Selvarajan, R. and Cloninger, P. (2009), "The Influence of Job Performance  Outcomes on Ethical Assessments", Vol. 38, No. 4, pp. 398-412
Smith, N. Mitton, C.  Corlenissen, E. and Gibson, J. (2012), "Using Evaluation Theory in Priority Setting and Resource Allocation",  Journal of Health Organization and Management, Vol. 26, No. 5, pp. 656-671
Sun, V.  Chen ,G. and Wang, K. (2010), "Ethical Evaluation by Consumers: The Role of Product Harm and disclosure", British Food Journal, Vol. 114, No. 1, pp. 54-69
Waweru , N , (2006)," Performance Measurement Practices In Canadian  Government  Departments", Management Accounting Journal , Vol 6 NO 3 pp. 12-28 WWW.MASHHAD.Ir