با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : علی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت توسعه، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

بودجه از جمله مهم­ترین ابزارهای توسعه عدالت در کشور است که تحت تأثیر نحوه عملکرد مجموعه گسترده­ ای از عوامل ذی­ربط قرار می­ گیرد. با توجه به گستردگی و پیچیدگی خط­ مشی بودجه­ ای و فراگرد بودجه­ بندی، تلاش برای شناسایی عوامل مؤثر بر رعایت عدالت در آن، از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این پژوهش، تلاش شده است تا با استفاده از روش داده بنیاد و نمونه­ گیری نظری و گلوله­ برفی، مجموعه­ ای از عوامل مؤثر بر این مهم، طی مصاحبه­ های باز و نیمه ­ساختاریافته با کارشناسان و متخصصان امر، شناسایی شوند. براساس یافته­ های پژوهش، دو طبقه عوامل ملی و فرا منطقه ­ای (با مقولات تحت پوشش، مشتمل بر چالش­ های مدیریتی، قانونی، فنی، نمایندگی، بودجه­ ای، ملاحظات سیاسی و نفتی، ملاحظات نگرشی و مشکلات نهادی و سازمانی) و عوامل منطقه­ ای و استانی (با مقولات تحت پوشش، مشتمل بر شرایط منطقه­ ای؛ چالش­های مدیریتی استانی، برداشت­های متفاوت افراد از ماهیت بودجه و عدالت، ابعاد بودجه ­ای و عوامل غیر بودجه ­ای)، توسعه عدالت منطقه ای را از طریق فراگرد بودجه ­بندی، تحت تأثیر قرار می­ دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Exploratory Study of Factors Affecting Regional Justice in Budgetary Policies in Iran

نویسندگان [English]

  • MirYaghoub SeyyedRezaei 1
  • Ali Asghar Pourezzat 2
  • Arian Gholipour 3

1 Ph.D Candidate of Development Administration, Tehran University, Tehran, Iran.

2 Professor of Public Administration, Administration, Tehran University, Tehran, Iran.

3 Professor Of Human Resource Management, Tehran University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Budget is the most important tools of justice development in the country and influenced by the performance of a wide range of the relevant factors. Regard to the extent and complexity of the budgeting process, trying to identify the factors affecting justice heed has the great importance. In this study have tried series of affecting factors during open and semi-structured interviews with budgeting experts has identified. The method of the study was grounded theory. Snow-ball sampling continued until complete data saturation. Open and semi-structured interviews held with experts of the Country Management and Planning Organization (those in charge of formulating the budget bill and analysts of budget document are considered as the main informants). Data analysis was done through coding (open, axial and selective). Findings suggest that two major categories of “national and trans-regional factors” and “regional and provincial factors”, each containing different categories, affect justice development directly or indirectly through budgeting system and allocation of public budget.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Regional justice
  • Inter-ethnic justice
  • National factors
  • Regional factors
  • Government Accounting
ابن خلدون، عبدالرحمن (1388). مقدمه ابن خلدون. ترجمه پروین گنابادی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
احسن، کاظم و کرمپور، امرالله (1383). نظام درآمد ـ هزینه استان نگاهی جدید به توسعه و توازن منطقه­ای: چالش­­ها و چشم­انداز آن. مجله برنامه و بودجه، شماره 83، 71-96.
اطاعت، جواد؛ دژپسند، فرهاد؛ دینی­ترکمانی، علی؛ سریع­القلم، محمود؛ (1392). مبانی توسعه پایدار در ایران. تهران: نشر علم.
پورعزت، علی­ اصغر، و سیدرضائی، میریعقوب (1395). بودجه­بندی عدالت­محور برای پیشرفت فرامنطقه­ای. تهران: نشر الگوی پیشرفت.
پناهی، علی؛ مجلل، محمدرضا؛ موسوی­نژاد، ابراهیم؛ فرزیب، علیرضا زنگنه، محمد (1383). اعتبـارات طـرح­هـای تملـک دارایـی­هـای سـرمایه­ای، آمـوزش و تحقیقـات شرکت­های دولتی و مناطق محروم در لایحه بودجه سال 1383. مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه. شماره مسلسل گزارش، 6889.
خضری، محمد، و قاسمی، محمد (1386). مسائل و مشکلات بودجه­ریزی در ایران (خلاصه نظرات دست­اندرکاران فرایند بودجه). تهران. مرکز پژوهش­های مجلس، دفتر مطالعات برنامه و بودجه.
قاسمی، محمد؛ پناهی، علی؛ خضری، محمد و مخبر، عباس (1387). بودجه‌ریزی در ایران؛ بودجه و دست اندرکاران (نظرسنجی). تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور.
قانون چهارم سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور.
قانون پنجم سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور.
قلی­پور، رحمت­ا... (1391). تصمیم­گیری سازمانی و خط­مشی­گذاری عمومی. تهران: سمت.
کریمی، مظفر (1388). راهبردهای تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه پژوهشی اقتصاد؛ پژوهش نامه 11.
نیلی، مسعود (1390). ساز و کارهای تحقق عدالت اجتماعی در ایران. مقاله ارائه شده به دومین نشست اندیشه‌های راهبردی. رستاک، http://www.rastak.com/article/print/id/8286.
هوفه، اتفرید (1995). درباره عدالت: برداشت‌هایی فلسفی. ترجمه امیر طبری (1383). چاپ اول. تهران: نشر اختران.
Caiden, N. (1978). Patterns of Budgeting. Public Administration Review, 38)6(, 539-544.
Caiden, N. (1980). Budgeting in Poor Countries: Ten Common Assumptions Re-Examined. Public Administration Review, 40)1(,40-46.
Caiden, N. (2011). Book review: the Unruly World of Public Budgeting. Public Budgeting & Finance, 31(4), 148-155.
Caiden, N. & Wildavsky, A. (1974). Planning and budgeting in poor countries: comparative studies in behavioral science. New York: A Wiley-Interscience publication.
Castells, M. (2010). End of millennium (the information age, Volume III: economy, society, and culture).  Second edition. Oxford: Blackwell publishing.
Curristine, T. & Bas, M.  (2007). Budgeting in Latin America: Results of the 2006 OECD Survey. OECD journal of budgeting, 2(1), 1-37.
De Renzio, P. (2013). Assessing and comparing the quality of public financial management systems: theory, history and evidence. In Richard Allen; Richard Hemming; and Barry H. Potter (Eds.), 2013, the international handbook of public financial management,137-160, New York: Palgrave Macmillan.
Folscher, A. (2007a). Budget methods and practice”. In Anwar Shah (Ed.), budgeting and budgetary institutions,109-135, Washington, DC: World Bank.
Frank, H. A. (2006). Introduction. In Howard A. Frank (Ed.). Public financial management, 1-18, Boca Raton and New York: CRC press.
Hardin, G. (1968). The tragedy of the commons. Science, 162, 1234-1238.
Harvey, D. (1993). Social justice and the city. Oxford: Blackwell publishers Ltd.
Holt, N. L. & Tamminen, K. A. (2010). Moving forward with grounded theory in sport and exercise psychology. Psychology of Sport and Exercise, 11, 419-422.
Krueathep, W. (2014). Bad luck or bad budgeting: an analysis of budgetary roles underpinning poor municipal fiscal conditions in Thailand. Public budgeting & finance, 34(3), 51-72.
Musgrave, R. A. (1959). The theory of public finance: a study of public economy. New York: McGraw-Hill.
Ooms, V. D., Boster, R. S. & Fleegler, R. L.  (1999). The federal budget and economic management. In Roy T Meyers (Ed.), 1999, handbook of government budgeting, 197-226, San Francisco: Jossey-Bass publishers.
Orwel, J. (1954). Animal farm. London: Secker and Warburg.
Poister, T. H.  & Streib, G. D.  (1999). Strategic management in the public sector: concepts, models, and processes. In Gerald J. Miller, W. Bartley Hildreth, and Jack Rahin (eds,). Performance- based budgeting: an ASPA classic, 283- , 305, Colorado: Westview Press.
Psycharis, y. (2008). Public Spending Patterns: the Regional Allocation of Public Investment in Greece by Political Period. Hellenic Observatory, the European Institute. 14.
Rawls, J. (1985). Justice as Fairness: Political not Metaphysical. In Samuel freeman (Ed.), John Rawls: collected papers, 2001, Massachusetts: Harvard university press.
Rawls, j. (1993). Political liberalism. New York: Columbia university press.
Rawls, J. (1999). The low of people; with the idea of public reason revisited. Massachusetts: Harvard university press.
Rawls, J. (2001). Justice as fairness: a restatement. Edited by Erin Kelly. Massachusetts: Harvard University press
Rawls, J. (2005). A theory of justice. Massachusetts: Harvard University press. Originally published: 1971.
Rubin, I. (1992). Budgeting: theory, concepts, methods, and issues. In Jack Rabin (Ed.), 1992, Handbook of public budgeting, New York: Marcel Dekker, Inc., 3-22. Saunders, Mark; Philip Lewis; and Adrian Thornhill (2009). Research methods for business students. Fifth edition. Harlow: Pearson.
Schick, A (1998). Why most developing countries should not try New Zealand reforms. The World Bank Research Observer,  13(1), 123–131.
Shafritz, J. M., Russell, E. W.  & Borick, C P. (2009). Introduction public administration. Sixth edition. New York: Pearson education, Inc.
Solomon, R. C. (1995). Justice as vengeance, vengeance as justice: a partial response to polymarchus. In James P. Sterba et al (Eds.), 1995, Morality and social justice. Rowman & Littlefield publishers Inc.
Strauss, A. L. & Corbin, J. M. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Second edition. London: Sage publications.
Todaro, M. P. & Smith, S. C. (2012). Economic development. 11 edition. Boston: Addison- Wesley, Pearson.
Tornell, A. & Lane, R. (1998). Voracity and growth. Cambridge: national bureau of economic research, NBER Working Paper 6498.
Tyler, T. R., Boeckmann, R. J.,  Smith, H. J. & Huo, Y. J.  (1997). Social justice in a diverse society.  New York: Westview press.
Wildavsky, A. (1961). Political implication of budgetary reform. Public administration review, 21(4), 183-190.
Wildavsky, A. (1964). The politics of the budgetary process. Boston: Little, Brown and company.
Wildavsky, A. (1992). Political implications of budgetary reform: A retrospective. Public administration review, 52(6), 594-599.
Wildavsky, A. (2002). Budgeting: a comparative theory of budgetary process. Revised edition. New Jersey: Transaction publishers.
Willoughby, K. (2014). Public budgeting in context: structure, law, reform, and results. San Francisco: Jossey-Bass.
World Bank (1989). World development report 1989, financial systems and development, world development indicators. New York and Oxford: Oxford university press.