با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
مدل سازی
تبیین عوامل مؤثر بر دوستی در محل کار با رویکرد مردم‌نگاری

نبی اله کهن؛ علی صفری؛ هادی تیموری

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، صفحه 13-30

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ایجادکنندة بر دوستی در محل کار است. نوع پژوهش، توسعه‌ای و به صورت ترکیبی است و برای استخراج عوامل از روش مردم‌نگاری استفاده گردید. در بخش کمّی پژوهش جهت تأیید مدل حاصل از بخش کیفی پژوهش، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته طراحی گردید. برای تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه‌گیری مدل‌سازی معادلات ساختاری (5q≤ n≤ 15q) ...  بیشتر

مدل سازی
آینده پژوهی در علوم انسانی با رویکرد مدیریت دانش؛ ملاحظات، دستاوردها و اثرات

سید کمال واعظی؛ محمد مهدی قمیان؛ سید حسام وقفی

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، صفحه 31-46

چکیده
  علوم انسانی یکی از عوامل تأثیر گذار در حوزه آینده پژوهی است. از اینرو، خود علوم انسانی هم می‌تواند موضوع آینده پژوهی باشد. در این مطالعه، سعی بر آن بوده تا به نقش آینده پژوهی در مدیریت دانش حوزه علوم انسانی پرداخته شود. لذا به مطالعه ای موردی با استفاده از مصاحبه عمیق با خبرگان (که شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه از پنج رشته تحصیلی مختلف ...  بیشتر

آسیب شناسی
مطالعه اکتشافی عوامل مؤثر بر رعایت عدالت منطقه ای در خط مشی های بودجه ای ایران

میریعقوب سیدرضائی؛ علی اصغر پورعزت؛ آرین قلی پور

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، صفحه 47-64

چکیده
  بودجه از جمله مهم­ترین ابزارهای توسعه عدالت در کشور است که تحت تأثیر نحوه عملکرد مجموعه گسترده­ ای از عوامل ذی­ربط قرار می­ گیرد. با توجه به گستردگی و پیچیدگی خط­ مشی بودجه­ ای و فراگرد بودجه­ بندی، تلاش برای شناسایی عوامل مؤثر بر رعایت عدالت در آن، از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این پژوهش، تلاش شده است تا با استفاده ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر عملکرد ارزش محور منابع انسانی در بخش دولتی با رویکرد تحلیل سلسله‌مراتبی فازی

سمیه نعمتی؛ احمد علی خائف الهی؛ حسن دانایی فرد؛ عادل آذر

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، صفحه 65-80

چکیده
  در راستای تطور نهضت‌های مدیریت دولتی، بعد از مدیریت دولتی جدید، نهضت "مدیریت ارزش عمومی" نضج گرفت که مفهوم نوینی را در خدمت‌رسانی عمومی و متعاقبا ارزیابی آن معرفی کرد. این پژوهش با اتکا به شاخص‌هایی که مفهوم "ارزش عمومی" مطرح می‌کند در صدد شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های خدمت‌رسانی عمومی مبتنی بر مفهوم ارزش عمومی است تا شاخص‌های ...  بیشتر

مدل سازی
بررسی اثربخشی حسابرسی داخلی در عملکرد مدیریت ریسک و کنترل سازمان‌های دولتی

احمد فتحی عبدالهی؛ محمدعلی آقایی

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، صفحه 81-94

چکیده
  این مطالعه اثربخشی حسابرسی داخلی در مدیریت سازمان‌های دولتی و چالش‌های آن را بررسی می‌کند. جامعه آماری تحقیق، مدیران و کارکنان بخش مدیریت مالی، اداری و بودجه و تشکیلات مراکز استانی و سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور بوده و نمونه از بین مراکز استانی و سازمان مرکزی انتخاب شده است. اثربخشی حسابرسی داخلی در سازمان‌های دولتی با استفاده ...  بیشتر

مدل سازی
تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور

اسماعیل عمران زاده؛ محمد خوش چهره؛ عباس منوریان؛ حسین علایی

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، صفحه 95-112

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور می باشد. روش تحقیق حاضر، استراتژی تئوری داده بنیاد است. با توجه به هدف تحقیق، ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مبانی نظری متغیر مورد نظر و مولفه های آن بررسی گردید و سپس از طریق مصاحبه، دیدگاه افراد جامعه آماری مورد نظر را مورد بررسی ...  بیشتر

مدل سازی
همسوسازی استراتژی‌های منابع انسانی و تجاری بر مبنای تئوری نقاط مرجع استراتژیک در دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران

علی اکبر احمدی؛ فرشته امین؛ مجتبی کاتب

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، صفحه 130-113

چکیده
  این  پژوهش با هدف بررسی استراتژی های تجاری و منابع انسانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران و همسوسازی این استراتژی‌ها با استفاده از تئوری نقاط مرجع استراتژیک انجام شد. تحقیق حاضر کاربردی ،توصیفی  از نوع پیمایشی است و در آن با به کارگیری مدلهای  پورتر و بامبرگر و مشولم، به ترتیب استراتژیهای تجاری و منابع انسانی با نظرسنجی ...  بیشتر

مدل سازی
طراحی مدل جذب ارباب‌رجوع با رویکرد بازاریابی عصبی در بانک‌های دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد

علی قربانی؛ حسین قره بیگلو؛ فریدون پیمان

دوره 5، شماره 3 (پیاپی 19) ، تیر 1396، صفحه 131-140

چکیده
  امروزه پیشرفت دانش بشری بر بازاریابی نیز تأثیرگذار بوده به‌نحوی‌که رشته‌ای تحت عنوان بازاریابی عصبی  به وجود آمده است. در این روش اعتقاد بر این است که مطالعه بیولوژی و فیزیکی مغز مهم‌ترین راه برای شناخت رفتار خریداران است. هدف از این مطالعه طراحی مدلی برای جذب مشتری با رویکرد بازاریابی عصبی جهت جذب مشتریان در بانک می‌باشد. در ...  بیشتر