با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشیار دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استاد مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

در راستای تطور نهضت‌های مدیریت دولتی، بعد از مدیریت دولتی جدید، نهضت "مدیریت ارزش عمومی" نضج گرفت که مفهوم نوینی را در خدمت‌رسانی عمومی و متعاقبا ارزیابی آن معرفی کرد. این پژوهش با اتکا به شاخص‌هایی که مفهوم "ارزش عمومی" مطرح می‌کند در صدد شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های خدمت‌رسانی عمومی مبتنی بر مفهوم ارزش عمومی است تا شاخص‌های اولویتبندی شده‌ای را جهت ارزیابی عملکرد منابع انسانی سازمان‌های دولتی معرفی کند؛ به این منظور معیارها به همراه شاخص‌های آنها از ادبیات موضوع استخراج شد و جهت سنجش روایی صوری و محتوا در اختیار پنلی از خبرگان قرار گرفت؛ پس از حصول اطمینان از روایی اولیه، 13 عامل موجود در قالب پرسشنامه‌ای مبتنی بر طیف لیکرت به منظور سنجش روایی سازه(تحلیل عاملی) و پایایی(آلفای کرونباخ) مورد بررسی قرار گرفت، روایی سازه تایید شد و سه شاخص به منظور برقراری پایایی(آلفای بالاتر از 7/0) از مجموعه عوامل حذف شدند. ده عامل باقیمانده در قالب ماتریس مقایسات زوجی در اختیار نمونه‌ای در دسترس از ارباب رجوعان بانک‌های دولتی(ملی، سپه و کشاورزی) قرار گرفت؛ در تحلیل سلسله مراتبی فازی، شاخص اهمیت قائل شدن به نیاز مردم از معیار رفتار پاسخگو در رتبه نخست و شاخص رفتار شایسته با همکاران از معیار رفتار دموکراتیک در رتبه دهمِ اهمیت از دیدگاه ارباب رجوعان قرار گرفتند. این اولویتبندی می‌تواند به عنوان راهنمای برنامه‌ریزی و عمل در حوزه منابع انسانی مبتنی بر ارزش عمومی در حوزه بانکداری دولتی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and ranking the factors affecting the performance of value-oriented human resources in the Iranian public sector with The Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP)

نویسندگان [English]

  • Somayeh Nemati 1
  • Ahmad Ali Khaef Elahi 2
  • Hasan DanaeeFard 3
  • Adel Azar 3

1 Ph.D Student of Human Resource Management, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Organizational Behavior(OB)Management, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran

3 Professor of Public Administration Management, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran

چکیده [English]

Movements in line with the evolution of public administration, the new public management movement "Public Value Management" was maturing as a new concept introduced in the public service and subsequently evaluate it. In this study, relying on indicators that the concept of "public value" in the public service seeks to identify and rank the indicators are based on the concept of public value So we prioritized indicators to assess the performance of government agencies introduce human resources For this purpose, criteria and indicators are derived from literature and the panel of experts to assess face and content validity were After ensuring the validity and reliability of the questionnaire based on Likert scale 13 to assess construct validity (factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha) The construct validity was confirmed was That three factors to establish the reliability (alpha more than 0.7) of a series of factors were excluded. Ten of the remaining pairwise comparison matrix provides a convenience sample of clients state-owned banks (National Bank and farming) were The fuzzy hierarchical analysis of dozens of people in need of care to measure responsive behavior in the first place And standards of appropriate behavior with colleagues of the importance of democratic behavior from the perspective of clients were in tenth place. This prioritization can act as a guide to planning and human resources are state-based public value in banking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Value-Based Performance
  • Human Resource (HR)
  • Public sector
  • the Fuzzy Analytic Hierarchy Process
آذر، عادل؛ رجب‌زاده، علی. (1388). تصمیم‌گیری کاربردی (رویکرد MADM). تهران: انتشارات نگاه دانش.
آذر، عادل؛ حجت، فرجی. (1389). علم مدیریت فازی، تهران: مهربان نشر.
حجازی، مسعود؛ تقی‌­پور قشی، فریبا. (1394). بررسی شادی در کاربر بهره‌وری نیروی انسانی، مدیریت بهره‌وری، سال نهم، (شماره 33).
دانایی‌فرد، حسن. ‌(1395). ‌نهضت‌های‌مدیریت‌دولتی، تهران: نشر سمت.
برمن، ایوان؛ باومن، جیمز؛ وست، جاناتان و وان‌وارت، مونتاگمری. (1388). مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی، ترجمه میرعلی سیدنقوی و عباس حسن‌زاده. تهران: نشر مه کامه.
مؤمنی، منصور و فعال قیومی،  علی (1387). تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS، تهران: نشر کتاب نو.
هومن، حیدرعلی. (1374). شناخت روش علمی در علوم رفتاری (پایه‌های پژوهش)، تهران: نشر پارسا.
Alford, J. (2002). Defining the client in the public sector: A social exchange perspective. Public Administration, Volume 62, 3, 337–346.
Alford, J. & O’Flynn, J (2009). Public Value: A Stocktake of a Concept  Paper presented. the Twelfth Annual Conference of the International Research Society for Public Management Track: Public Management Reform, Innovation and Change.
Andrews, R., Boyne, G. A.,  Jae Moon, M. & Walker, R.M. (2010). Assessing Organizational Performance: Exploring Differences Between Internal and External Measures. International Public Management Journal, 13)2(, 105-129.
Boyne, G. A. (2002). Concepts and indicators of local authority performance: An evaluation of the statutory framework in England and Wales. Public Money and Management, 22 (4), 17-24.
Boyne, G.A. & Gould-Williams, J. (2003). Planning and performance in public organizations An empirical analysis. Public Management Review, 5(1), 115-132.
Boyne, G. A., Meier, K. J., O'Tool, L. J. & Walker, R. M. (Eds.). (2006). Public Service Performance. Cambridge: Cambridge University Press.
Brewer, G. A. and Selden, S.C. (2000). Why Elephants Gallop: Assessing and Predicting Organizational Performance in Federal Agencies. Journal of Public Administration Research and Theory, 10 (4), 685-711.
Bozeman, B. (2007). Public Values and Public Interest: Counterbalancing economic individualism. Georgetown: Georgetown University Press.
Bozeman, B & Sarewitz,  D. (2011). Public Value Mapping and Science. Policy Evaluation, Minerva ,49,1–23.
Byremo, Cathrine(November 2nd, 2015) Human Resource Management and Organisational Performance Does HRM lead to improved organisational performance? Master’s. hesis in Organisation, Leadership and Work Department of Sociology and Human Geography Faculty of Social Sciences ,UNIVERSITY OF OSLO.
DELORME, Pascal; CHATELAIN, Olivier. (2011). The Role and Use of Performance Measurement Indicators, This document has been prepared for the European Commission. EuropeAid but its content is the sole responsibility of the authors.
Gelsheimer, Stacey Alexis. (2015). Two Essays Examining Organizational Performance, Graduate Theses and Dissertations. University of South Florida,Scholar Commons, January 2015.
Grundy Tony & Brown Laura. (2003). Value-Based Human Resource Strategy :Developing your HR Consultancy role. Elsevier Butterworth-Heinemann.
Jørgensen, T. B. & Rutgers. M. R.  (2015). Public Values Core or Confusion? Introduction to the Centrality and Puzzlement of Public Values Research. American Review of Public Administration, 45(1), 3-12.
Jorgensen, T.B. and Bozeman, B. (2007). Public Values: An inventory. Administration & Society. 39, 354.
Kim, S. (2005). Individual-Level Factors and Organizational Performance inGovernment Organizations. Journal of Public Administration Research and Theory. 15 (2), 245-261.
Kline, R.B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rded). New York: Guilford Press.
Krishnamurthy, R. & Awazu, Y. )2016(. Liberating data for public value: The case of Data.gov. International Journal of Information Management, 36(4), 668, 672.
Leisink, P. L. M. & Steijn, B. (2009). Public service motivation and jobperformance of public sector employees in the Netherlands. International Review of Administrative Sciences. 75, 35.
Manfred Kochen, Yufei Yuan, Charles Barr.(1987). On the value of human resources. Technological Forecasting and Social Change, 30(2), 93:195.
O’Flynn, J. (2007). From New Public Management to Public Value: Paradigmatic Change and Managerial Implications. Australian Journal of Public Administration, 66(3), 353-366.
Pandey, S.K. and Moynihan, D. (2006). Bureasucratic red tape and organizationalperformance, Testing the moderating role of culture and political support. In.
Rhodes, R.A.W. and J.Wanna. 2007. The Limits to Public Value, or Rescuing Responsible Government from the Platonic Guardians. Australian Journal of Public Administration, 66(4), 406–42.
Rutgers, M.R., (2015). As Good as It Gets? On the Meaning of Public Value in the Study of Policy and Management. The American Review of Public Administration. 45(1), 29-45.
Snape, E., and Redman, T. (2010). "HRM Practices, Organizational Citizenship Behaviour, and Performance: A Multi-Level Analysis. Journal of Management Studies, 45, 1219-1247.
Stoker, G. (2006). Public Value Management: A New Narrative for Networked Governance?. American Review of Public Administration, 36 (1), 41-57.
Ulrich,  D. & Brockbank, W. (2005). The HR value proposition, Boston, MA: Harvard Business School Press.
Vandenabeele, W. (2009). The mediating effect of job satisfaction and organizational commitment on self-reported performance: more robust evidence of the PSM—performance relationship. International Review of Administrative Sciences, 75(1), 11-34.
Van Loon, N., Vandenabeele, W. & Leisink, P. (2013). Public value-based Performance: The development and validation of a measurement scale. Paper presented at the 11th Public Management Research Conference, Madison,Wisconsin, 20-22.
Walker, R. M., Boyne, G. A., Brewer, G.A. & Avellaneda, C.N. (2011). Market Orientation and Public Service Performance: New Public Management Gone Mad? Public Administration Review, sept/okt.
Waltz, C.F., Strickland, O.L. & Lenz, E. R. (2005). Measurement in nursing and health research (3rd ed.) New York: Springer Publishing Co.
WILLIAMS, IESTYN  & SHEARER, HEATHER.. (2011). APPRAISING PUBLIC VALUE: PAST, PRESENT AND FUTURES, Public Administration, 89(4), 1367–1384.
Yongmei Liu, James G. Combs, David J. Ketchen J.r. Duance, R. I. (2007). The Value of human resource management for organizational performance. Business Horizons, 50, 503-511.