نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 دانشیار دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 استاد مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در راستای تطور نهضتهای مدیریت دولتی، بعد از مدیریت دولتی جدید، نهضت "مدیریت ارزش عمومی" نضج گرفت که مفهوم نوینی را در خدمترسانی عمومی و متعاقبا ارزیابی آن معرفی کرد. این پژوهش با اتکا به شاخصهایی که مفهوم "ارزش عمومی" مطرح میکند در صدد شناسایی و رتبهبندی شاخصهای خدمترسانی عمومی مبتنی بر مفهوم ارزش عمومی است تا شاخصهای اولویتبندی شدهای را جهت ارزیابی عملکرد منابع انسانی سازمانهای دولتی معرفی کند؛ به این منظور معیارها به همراه شاخصهای آنها از ادبیات موضوع استخراج شد و جهت سنجش روایی صوری و محتوا در اختیار پنلی از خبرگان قرار گرفت؛ پس از حصول اطمینان از روایی اولیه، 13 عامل موجود در قالب پرسشنامهای مبتنی بر طیف لیکرت به منظور سنجش روایی سازه(تحلیل عاملی) و پایایی(آلفای کرونباخ) مورد بررسی قرار گرفت، روایی سازه تایید شد و سه شاخص به منظور برقراری پایایی(آلفای بالاتر از 7/0) از مجموعه عوامل حذف شدند. ده عامل باقیمانده در قالب ماتریس مقایسات زوجی در اختیار نمونهای در دسترس از ارباب رجوعان بانکهای دولتی(ملی، سپه و کشاورزی) قرار گرفت؛ در تحلیل سلسله مراتبی فازی، شاخص اهمیت قائل شدن به نیاز مردم از معیار رفتار پاسخگو در رتبه نخست و شاخص رفتار شایسته با همکاران از معیار رفتار دموکراتیک در رتبه دهمِ اهمیت از دیدگاه ارباب رجوعان قرار گرفتند. این اولویتبندی میتواند به عنوان راهنمای برنامهریزی و عمل در حوزه منابع انسانی مبتنی بر ارزش عمومی در حوزه بانکداری دولتی قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and ranking the factors affecting the performance of value-oriented human resources in the Iranian public sector with The Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP)
نویسندگان [English]
- Somayeh Nemati 1
- Ahmad Ali Khaef Elahi 2
- Hasan DanaeeFard 3
- Adel Azar 3
1 Ph.D Student of Human Resource Management, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Organizational Behavior(OB)Management, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
3 Professor of Public Administration Management, University of Tarbiat Modares, Tehran, Iran
چکیده [English]
Movements in line with the evolution of public administration, the new public management movement "Public Value Management" was maturing as a new concept introduced in the public service and subsequently evaluate it. In this study, relying on indicators that the concept of "public value" in the public service seeks to identify and rank the indicators are based on the concept of public value So we prioritized indicators to assess the performance of government agencies introduce human resources For this purpose, criteria and indicators are derived from literature and the panel of experts to assess face and content validity were After ensuring the validity and reliability of the questionnaire based on Likert scale 13 to assess construct validity (factor analysis) and reliability (Cronbach's alpha) The construct validity was confirmed was That three factors to establish the reliability (alpha more than 0.7) of a series of factors were excluded. Ten of the remaining pairwise comparison matrix provides a convenience sample of clients state-owned banks (National Bank and farming) were The fuzzy hierarchical analysis of dozens of people in need of care to measure responsive behavior in the first place And standards of appropriate behavior with colleagues of the importance of democratic behavior from the perspective of clients were in tenth place. This prioritization can act as a guide to planning and human resources are state-based public value in banking.
کلیدواژهها [English]
- Public Value-Based Performance
- Human Resource (HR)
- Public sector
- the Fuzzy Analytic Hierarchy Process