مدل سازی
نجمه شیخ الاسلام؛ حسن دانایی فرد؛ اسدالله کردنائیج؛ مهدی مرتضوی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، صفحه 13-30
چکیده
سازمانهای دولتی رکن رکین اجرای خطمشی در کشور هستند و بدون هماهنگی بین چنین سازمانهایی، اجرای بسیاری از خط مشیهای ملی میسر نبوده یا با چالشهای جدی مواجه خواهند شد. علی رغم آنکه مبحث هماهنگی میان سازمانی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی تاکنون پژوهشی به مطالعه و بررسی موانع هماهنگی میان سازمانهای بخش دولتی کشور نپرداخته است. ...
بیشتر
سازمانهای دولتی رکن رکین اجرای خطمشی در کشور هستند و بدون هماهنگی بین چنین سازمانهایی، اجرای بسیاری از خط مشیهای ملی میسر نبوده یا با چالشهای جدی مواجه خواهند شد. علی رغم آنکه مبحث هماهنگی میان سازمانی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی تاکنون پژوهشی به مطالعه و بررسی موانع هماهنگی میان سازمانهای بخش دولتی کشور نپرداخته است. بر همین اساس در این پژوهش تلاش شده است تا با روش پژوهش کیفی و راهبرد تحلیل مضمون به بسط نظری موضوع هماهنگی در میان سازمانهای بخش دولتی و همچنین ارائه راهنمودهای کاربردی برای مدیران بخش دولتی پرداخته شود. در این پژوهش، پس از بررسی ادبیات نظری موجود و تبیین و توصیف هماهنگی بین سازمانی، با 22 تن از خبرگان این حوزه مصاحبه عمیق انجام شد، سپس داده های مصاحبه کدگذاری شده و مدل مفهومی موانع هماهنگی بین سازمانهای دولتی به دست آمد. طبق نتایج حاصل از این پژوهش، موانع هماهنگی در بخش عمومی در قالب موانع سازمانی، میان سازمانی، قانونی، اداری، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، و محیطی دسته بندی گردید.
علت یابی
حافظ ملاعباسی؛ حجت وحدتی؛ رضا سپهوند؛ محمودرضا اسماعیلی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، صفحه 31-38
چکیده
در دنیای رقابتی امروز کارکنان با بازدهی بالا، بزرگترین مزیت رقابتی برای سازمانها بهحساب میآیند پارانویا ازجمله پدیدههایی است که مانع تحقق این موضوع برای سازمانها میباشد. پارانویا یک اصطلاح روانشناختی، روانپزشکی است که دلالت برآشفتگی فکری افراد دارد که دربرگیرنده موضوعاتی ازجمله بدبینی، حسادت، خودبزرگبینی یا گزند ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز کارکنان با بازدهی بالا، بزرگترین مزیت رقابتی برای سازمانها بهحساب میآیند پارانویا ازجمله پدیدههایی است که مانع تحقق این موضوع برای سازمانها میباشد. پارانویا یک اصطلاح روانشناختی، روانپزشکی است که دلالت برآشفتگی فکری افراد دارد که دربرگیرنده موضوعاتی ازجمله بدبینی، حسادت، خودبزرگبینی یا گزند و آسیب است. پارانویای سازمانی مسائلی را مطرح میکند که از بهرهوری کارکنان میکاهد بنابراین این تحقیق با هدف دستیابی به الگویی از علل پارانویای سازمانی با استفاده از نظریه داده بنیاد که از روشهای کیفی بهحساب میآید انجامشده است که بر اساس این نظریه، ابتدا مصاحبهها انجام گرفت و سپس در مرحله کدگذاری باز عوامل پارانویا سازمانی استخراج شد که این عوامل دربرگیرنده عوامل فردی (روانی و فیزیولوژیک)، عوامل سازمانی(محیط سازمانی، ادراک بیعدالتی و فرایندهای سازمانی) و عوامل محیطی(تغییرات محیطی) است.
علت یابی
سید مصطفی جوادی؛ حسن الوداری؛ امیرحسین امیرخانی؛ علی جمشیدی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، صفحه 39-48
چکیده
زمینه و هدف: سازمانها بویژه در بخش عمومی معمولا ایستا و یکنواخت باقی میمانند تا زمانی که ادامه این وضعیت دیگر امکان پذیر نباشند یا به وسیله نیروهای خارجی تغییر کنند. این مسئله ریشه در بی تحرکی سازمانی و یا به عبارتی اینرسی سازمانی دارد. هدف این پژوهش، ارائه مدل مناسب برای مواجهه درست با اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان ...
بیشتر
زمینه و هدف: سازمانها بویژه در بخش عمومی معمولا ایستا و یکنواخت باقی میمانند تا زمانی که ادامه این وضعیت دیگر امکان پذیر نباشند یا به وسیله نیروهای خارجی تغییر کنند. این مسئله ریشه در بی تحرکی سازمانی و یا به عبارتی اینرسی سازمانی دارد. هدف این پژوهش، ارائه مدل مناسب برای مواجهه درست با اینرسی سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است.روش کار: جامعه آماری شامل کلیه پرسنل سازمان مربوطه است که با استفاده از فرمول کوکران، 170 نفربصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار شامل، مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه بود. با استفاده ازروشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزارهای AMOS و SPSS، بررسی روایی و پایایی ابزار پژوهش و تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها: میانگین امتیاز همه عوامل بالاتر از 3 بود که بیشترین مقدار مربوط به مدیریت دانش و کمترین مقدار مربوط به عوامل روانشناختی میباشد. پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار پژوهش، با بررسی دادههای پرسشنامه مدل معادلات ساختاری حاصل شده و با تجزیه و تحلیل آن، مدل نهایی پژوهش به دست آمد.نتیجهگیری: مدل مدیریت اینرسی سازمانی دارای چهار عامل مدیریت دانش، اقدامات زمینه ساز تغییر، مدیریت تغییر و ملاحظات روانشناختی است که در آن عوامل مدیریت دانش و ملاحظات روانشناختی باعث بهبود اقدامات زمینهساز تغییر و مدیریت تغییر میشوند. اقدامات زمینهساز تغییر نیز بر مدیریت تغییر تأثیرگذار هستند.
علت یابی
حسین دامغانیان؛ محمد شیخ زاده؛ محمد یزدانی زیارت
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، صفحه 49-66
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، شناسایی ابعاد مهم آن و تعیین نحوة تعامل بین آنها است. پژوهش حاضر کاربردی و توسعهای بوده و شامل دو بخش کمی و کیفی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری پژوهش تمامی خبرگان دانشگاهی کشور درزمینة ارتباطات سازمانی هستند؛ که 15 نفر از آنها به روش نمونهگیری گلولهبرفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها یک جدول ماتریسی محقق ساخته میباشد که براساس مقایسههای زوجی ما بین مؤلفههای پژوهش به صورت یک ماتریس مربعی طراحی شده است. نتایج پژوهش موجب شناسایی 11 بعد از ابعاد مهم شایستگی عاطفی اجتماعی شد. همچنین نتایج نشان داد دانش عاطفی اجتماعی، خودآگاهی، خودمدیریتی، و خودانگیزشی به دیگر ابعاد قدرت تأثیرگذاری بیشتری بر شایستگی عاطفی اجتماعی داشتند. براساس نتایج این پژوهش میتوان گفت ابعاد شایستگی عاطفی اجتماعی در سطوح مختلف بر یکدیگر مؤثرند و تغییر در کیفیت هر یک از آنها موجب تغییر در کیفیت ارتباطات سازمانی خواهد شد.
علت یابی
حمید عبودی؛ سید محسن علامه
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، صفحه 67-80
چکیده
پژوهش حاضر بهدنبال طراحی الگویی از پیشایندهای بیملاحظگی کارمند به مشتری در سازمان تأمین اجتماعی است. در این مطالعه، با استفاده از روش کیفی از طریق انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 42 تن از مدیران و سرپرستان سازمان تأمین اجتماعی در سطح 6 کلانشهر کشور و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون، پیشایندهای بیملاحظگی کارمند به مشتری ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهدنبال طراحی الگویی از پیشایندهای بیملاحظگی کارمند به مشتری در سازمان تأمین اجتماعی است. در این مطالعه، با استفاده از روش کیفی از طریق انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 42 تن از مدیران و سرپرستان سازمان تأمین اجتماعی در سطح 6 کلانشهر کشور و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون، پیشایندهای بیملاحظگی کارمند به مشتری شناسایی و سپس از طریق اجرای روش کمی دیمتل، نظرات 10 تن از استادان و صاحبنظران حوزة روانشناسی و رفتار سازمانی دربارة روابط میان پیشایندها با یکدیگر و نحوة تأثیرگذاری آنها بر بیملاحظگی کارمند به مشتری گردآوری و سپس تحلیل گردید و الگوی مورد نظر طراحی شد. این الگو نشان میدهد که چگونه بیملاحظگی تجربه شده از مشتری، بیملاحظگی مشاهده شده از مشتری، تقاضاهای شغلی، تداخل کار- غیرکار، بیعدالتی سازمانی، نارضایتی کارمند، فرسودگی هیجانی و همچنین پیشداوری و تعصب (قومی، فرهنگی، مذهبی و غیره) کارمند بهعنوان پیشایند، بیملاحظگی کارمند به مشتری را تحریک میکنند. ویژگیهای شخصیتی (مانند ثبات هیجانی، سازگاری و وظیفهشناسی) نیز نقشی تعدیلکننده را میتوانند در مدل پیکانگونه پیشنهادی این پژوهشگران ایفا کنند. در پایان، پس از بحث و تشریح نتایج پژوهش، محدودیتها و پیشنهادهای کاربردی تشریح و رهنمودهایی جهت پژوهشهای آینده ارائه شد.
علت یابی
محمدمهدی پرهیزگار؛ صدیقه باقری
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، صفحه 81-94
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بدرفتاری مشتریان بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان شعب بانک ملت مشهد است. در این راستا تاثیر بدرفتاری مشتریان بر ایجاد ناهمسانی هیجانی و فرسودگی عاطفی در کارکنان بررسی شده است. همچنین تاثیر این متغیرها بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان با درنظرگرفتن تعدیلگری جو حمایت سرپرست در رابطه بین فرسودگی عاطفی ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بدرفتاری مشتریان بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان شعب بانک ملت مشهد است. در این راستا تاثیر بدرفتاری مشتریان بر ایجاد ناهمسانی هیجانی و فرسودگی عاطفی در کارکنان بررسی شده است. همچنین تاثیر این متغیرها بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان با درنظرگرفتن تعدیلگری جو حمایت سرپرست در رابطه بین فرسودگی عاطفی و رفتارهای تلافیجویانه ارزیابی شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بهلحاظ روش، پیمایشی تحلیلی است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. تکنیک تحلیل عاملی تاییدی جهت بررسی روایی سازه و ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجش انسجام درونی ابزارها مورد استفاده قرار گرفته است. جهت بررسی تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته، از روش مدلیابی معادلات ساختاری بااستفاده از نرمافزار آموس و بهمنظور بررسی نقش تعدیلگر جو حمات سرپرست، از تحلیل رگرسیون چندگانه سلسلهمراتبی استفاده شدهاست. یافتهها نشان میدهد که بدرفتاری مشتریان بر فرسودگی عاطفی و ناهمسانی هیجانی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. فرسودگی عاطفی بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان تاثیر قابلتوجهی دارد. درحالیکه تاثیر مستقیم ناهمسانی هیجانی بر رفتارهای تلافیجویانه کارکنان معنادار نیست. از سوی دیگر نقش تعدیلگر جو حمایت سرپرست در رابطه بین فرسودگی عاطفی و رفتارهای تلافیجویانه نیز در این مطالعه تایید شده است .
مهدی نساجی کامرانی؛ اوژن کریمی؛ محمد محمودی میمند؛ حسن درویش
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، صفحه 95-106
چکیده
رشد سریع گردشگری به مثابه صنعت، موجب شده تا بسیاری از کشورها گردشگری را مولفه مهمی در رشد و توسعه اقتصاد ملی بنگرند و به همین دلیل از منظر توسعه، امروزه بر اساس درآمد ناخالص داخلی، صادرات و اشتغال، گردشگری بزرگ ترین صنعت در جهان است. از طرفی ملاحظه می شود که گردشگران بر اساس تصاویر ذهنی خود از مکان های مختلف، اقدام به تعیین مقصد گردشگری ...
بیشتر
رشد سریع گردشگری به مثابه صنعت، موجب شده تا بسیاری از کشورها گردشگری را مولفه مهمی در رشد و توسعه اقتصاد ملی بنگرند و به همین دلیل از منظر توسعه، امروزه بر اساس درآمد ناخالص داخلی، صادرات و اشتغال، گردشگری بزرگ ترین صنعت در جهان است. از طرفی ملاحظه می شود که گردشگران بر اساس تصاویر ذهنی خود از مکان های مختلف، اقدام به تعیین مقصد گردشگری مورد نظر خود می نمایتد و در اینجاست که اهمیت نقش برند در گردشگری نمایان می شود. لذا در این پژوهش ضمن مطالعه اسناد بالادستی، بر اساس فن دلفی نظر متخصصین حوزه گردشگری خصوصا مدیران سیاستگذار در این حوزه و همچنین محققین دانشگاهی در زمینه برند و گردشگری به منظور تدوین مدل ارتقاء برند گردشگری جمهوری اسلامی ایران گردآوری شده است. همچنین از نگاشتهای شناختی برای ترسیم و درک بهتر روابط بین اجزای مدل استفاده شده است. در مدل حاصل از پژوهش، چهار مجموعه عامل اصلی موثر بر ارتقاء برند گردشگری ایران در سطح بین المللی شامل عوامل صنعت گردشگری، عوامل مقصد گردشگری، عوامل دولت و عوامل محیط بین المللی شناسایی و ارتباط بین آنها و 16 عامل فرعی زیر مجموعه آنها با یکدیگر مورد تحلیل قرار گرفته است.
مدل سازی
مالک دلیر؛ سعید عابسی؛ محمد رضا دارائی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، صفحه 107-120
چکیده
استفاده از مدل تعالی سازمانی به منظور بهبود و ارزیابی عملکرد صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون میتواند راه گشای برنامهریزی استراتژیک موثر و مفید برای افزایش اثربخشی و کارایی باشد. بنابرین، به منظور تحول و توسعه، بهبود عملکرد و تبدیل صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون به یک صندوق ضمانت سرمایهگذاری استراتژی محور نیازمند استفاده ...
بیشتر
استفاده از مدل تعالی سازمانی به منظور بهبود و ارزیابی عملکرد صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون میتواند راه گشای برنامهریزی استراتژیک موثر و مفید برای افزایش اثربخشی و کارایی باشد. بنابرین، به منظور تحول و توسعه، بهبود عملکرد و تبدیل صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون به یک صندوق ضمانت سرمایهگذاری استراتژی محور نیازمند استفاده از مدیریت عملکرد سازمانی و پشتیبانی از تحقق چشمانداز، به روش علمی و پژوهشی میباشد. هدف این تحقیق ارائه مدل برنامهریزی راهبردی با رویکرد مدل تعالی سازمانی به منظور بهبود عملکرد صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون میباشد. بدین منظور، مدل پیشنهادی باعث تحقق دو عامل اثربخشی، کارایی میشود، که نهایتاً این دو عامل منجر به افزایش بهرهوری در صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون میشود.این تحقیق با توجه به نوع پژوهش و موضوع مورد مطالعه، کیفی، کاربردی و توصیفی است که با بهرهگیری از روشهای اسنادی و میدانی به گردآوری دادههای مورد نیاز پرداخته شده است. ابتدا ادبیات موضوع مدیریت استراتژیک و ارزیابی عملکرد سازمانی و سپس مدل EFQM بیان شده است. اهداف صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون و کارکردها و ویژگیهای صندوقهای ضمانت سرمایهگذاری و همچنین ماموریت، رسالت، سند انتظار و چشمانداز صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون، ارائه شده است. در آخر مدل برنامهریزی راهبردی صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون ارائه گردید که مجموعه اهداف و معیارهای ارزیابی عملکرد که بیشترین امتیاز را کسب کردهاند تاثیر ویژهای در مدل برنامهریزی راهبردی دارند