با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی - گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی، دانشگاه تهران، پردیس البرز، کرج، ایران

2 استادیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

4 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور می باشد. روش تحقیق حاضر، استراتژی تئوری داده بنیاد است. با توجه به هدف تحقیق، ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مبانی نظری متغیر مورد نظر و مولفه های آن بررسی گردید و سپس از طریق مصاحبه، دیدگاه افراد جامعه آماری مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن پرسشنامه جدیدی متناسب با فرهنگ بومی طراحی می گردد . داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارNvivo  تحلیل و مولفه های مورد نظر شناسایی گردیده و از طریق تحلیل عاملی تاییدی سازه و زیر مولفه ها تایید گردید و در مرحله آخر صاحبنظران حوزه مدیریت مدل را از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار می­دهند. جامعه آماری شامل مدیران پتروشیمی کشور، نخبگان حوزه یادگیری سازمانی پتروشیمی و کسانی که از فرآیندهای پتروشیمی و ساختار این مجموعه اطلاع داشتند، بود. نمونه آماری بر حسب اشباع نظری انتخاب شد. از روش نمونه گیری انتخابی هدفمند برای تست بخش کیفی استفاده شد تا به اشباع نظری برسیم. بر اساس نتایج، یادگیری سازمانی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در 5 مقوله شرایط علی، بستر، مداخله گرها، راهبردها، و پیامدها مدلسازی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining the Organizational Learning Pattern in the Employees of NIPC

نویسندگان [English]

  • Esmaeil Omranzadeh 1
  • Mohammad Khoshchehreh 2
  • Abbas Monavarian 3
  • Hosein Alaei 4

1 PhD Student of Public Management-Decision Making & Public Pulicy Making, Tehran University, Alborz Campus, Karaj, Iran

2 Assistant Professor, Department of Economics, Tehran University, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Public Management, Tehran University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Management, Imam Hosein University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study is to define and design organizational learning model among the country's National Petrochemical Company employees. The research methodology is Grounded Theory. According to this aim, we first study the subject by using library studies, theoretical foundations and variable components. Then we designed a new questionnaire through interviews, to examine the views of the population on the basis of the local culture. The gathered data was analysised by Nvivo software and to identify factors and sub-factors is confirmed by confirmatory factor analysis and structural factors. Finally, management experts assessed the model from different dimensions. Statistical Society of managers and staff of petrochemical, informants and elites of organizational learning of petrochemical such as university professors, researchers and those who have information from process of petrochemical organization be selected. According to results, the organizational learning in the NIPC was modeled in 5 category include: casual conditions, contect, moderators, intermediaries, strategies, and results. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational learning
  • Petrochemical Companies
  • Data-based theory
اسدی، حسن؛ قنبرپورنصرتی، امیر؛ قربانی، محمدحسین؛ دوستی، مرتضی.(1388). رابطه بین یادگیری و عملکرد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران.مدیریت ورزشی (حرکت)،  دوره1،شماره  1، صص 247-237.
اعرابی،سیدمحمد؛ محمودی کوچک سرایی ،علی اصغر ؛ رسته مقدم ،آرش .(۱۳۹۱). مقیاس پیشنهادی اندازه گیری قابلیت یادگیری سازمانی، فصلنامه مدیریت برآموزش انتظامی، شماره سوم، سال چهارم، صص ۱۱۷ـ۸۶.
بیدختی امین، علی اکبر؛ نعمتی، محمد علی؛ کریمی، فروزان. (۱۳۹۲). نقش تعدیل کننده تعهد سازمانی در رابطه بین یادگیری سازمانی با مدیریت جانشین پروری (مطالعه موردی: دانشگاه های منتخب تهران، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال پنجم، شماره ی دهم، صص۵۸ـ۳۶.
بروجردی علوی، مهدخت؛ قمصریان، مهدی (۱۳۹۲)،رابطه ی یادگیری سازمانی با مدیریت زمان در سازمانهای رسانه­ای؛ مطالعه­ای در خبرگزاری مهر.رسانه، سال بیست و چهارم، شماره4، صص۴۶ـ۲۷
بودلایی،حسن؛ کوشکی جهرمی، علیرضا؛ ستاری نسب، رضا(۱۳۹۰)،یادگیری واعتماد سازمانی، حلقه های میانجی بین توانمندسازی روانشناختی وتعهد سازمانی، فرایند مدیریت وتوسعه، شماره۷۵، صص۹۳ـ۶۸.
حسنوی، رضا؛ رمضان، مجید.(1390). افزایش سرمایه فکرى درسازمان:  بررسى نقش یادگیرى سازمانى، بهبود مدیریت، سال پنجم، شماره 1،صص 39-25.
حیدری، شهین؛ صادقی، تابنده؛ ونکی، زهره؛ خسرو انجم، مجتبی؛ رودینی، عباس(۱۳۹۲)، قابلیت های یادگیری سازمانی در پرستاران، فصلنامه مدیریت پرستاری، سال دوم، دوره دوم، شماره چهارم، صص۶۳ـ۵۶.
خان علی زاده، رقیه، کردنائیج، اسدالله، فانى، علی اصغر و مشبکى، اصغر.( 1388 ). رابطه بین توانمند سازى و یادگیرى سازمانى مورد مطالعه دانشگاه تربیت مدرس. پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره3، صص45- 21.
زمردیان، اصغر.(1390). مدیریت تحول/ استراتژی ها، کاربرد و الگوهای نوین.چاپ نهم،تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
سید نقوی، میرعلی؛ سپندارند، صادق؛ رامین مهر، حمید (۱۳۹۱)، بررسی اثرات سرمایه های فکری برعملکرد سازمانی با تآکید بر نقش میانجی قابلیت یادگیری در شعب بانک صادرات استان تهران، مدیریت بازرگانی، دوره۴، شماره ۱۲، صص۷۰ـ۵۳.
سیف، علی اکبر.(1394).روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش.چاپ هفتم، تهران: نشر دوران.
عباسی، عنایت؛ حجازی، یوسف؛ ایروانی، هوشنگ؛ زالی، محمدرضا؛ علوی، سید بابک.(1390).یادگیری سازمانی در دانشکده های کشاورزی استان تهران.تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)،دوره  2-42, شماره  2; صص 184-175.
عسگری، محمدهادی؛ طالقانی، محمد؛ توکلیان، فرحناز (۱۳۸۹)، رابطه بین سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران، برنامه ریزی درسی ـ دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره بیست و هفتم، صص۲۹۶ـ
علامه، سید محسن؛ مقدمی، مهدی (۱۳۸۹)، بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی؛ مطالعه ی موردی: واحد نیرو محرکه ی شرکت ایران خودرو، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال دهم، شماره ی۱، صص۹۹ـ76.
علوی، سمیه.(۱۳۸۷).یادگیری سازمانی و عوامل  موثر بر آن، پیام مدیران فنی و اجرایی، شماره۲۴، صص۷۵ـ۶۶.
قربانی زاده، وجه الله، حبیبی بدرآبادی، حسین، ابراهیم زاده، حسین.(1391). نقش تعدیل کننده فرایند یادگیری در رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد سازمانی. پژوهش های مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره 16،   صص 161-135.
قربانی زاده، وجیه الله. (1387).یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده، چاپ اول، تهران: انتشارات بازتاب.
کاوسی، اسماعیل؛ احمدی تیمورلویی، سیداحمد (۱۳۸۸)، بررسی موانع یادگیری سازمانی، پژوهشنامه، شماره۴۷، صص۱۰۲ـ۷۳.
مشدئی، علی؛ تقوی، زهرا؛ مشدئی، امیر (۱۳۹۰)، بررسی الگوهای رفتاری یادگیری کارآفرینانه با رویکرد شایستگی، مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، شماره پنجم، صص۳۵ـ۲۳.
ملاحسینی، علی؛ فرقانی، محمدعلی؛ مرادخانی، بریار (۱۳۸۹)، بررسی تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی برعملکرد SME های شهرستان کرمان با استفاده از روشAHP ، نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال دوم، شماره سوم، صص۱۱۱ـ۹۱.
میراسماعیلى، الهام. (1386). بررسى نقش مدیریت دانش و یادگیرى سازمانى در مدارس هوشمند و مدارس
نژادایرانی، فرهاد؛ سیدعباس زاده میرمحمد؛ اصغری، آرش.(1389). بررسی وضعیت ویژگی های سازمان های یادگیرنده و رابطه آن با خلاقیت کارکنان در سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت). دوره  4،  شماره  15،صص143-115.
 نکوئی‌‌ مقدم، محمود و بهشتی‌فر، ملیکه. (1386). سازمانهای یادگیرنده. تهران: انتشارات پارسا.
یعقوب زاده قمی، مریم(1387) بررسی رابطه مدیریت دانش با یادگیری سازمانی .  پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی.  دانشکده مدیریت: دانشگاه تهران.
Argyris, C. (1995), Action science and organizational learning. Journal of Managerial Psychology, Vol.10.No.6, 20–26.
Bayraktaroglu, S., Kutaniz, R.O.(2003).Transforming hotels into learning organizations: a new strategy for going global, Tourism Management. No.24, 149-154.
Boyatzis, R. E. (2006), an overview of intentional change from a complexity perspective. The Journalof Management Development, Vol.25.No.7, 607–623.
Crossan, M.M.  & Berdrow, I. (2003). Organizational learning and strategic renewal. Strategic Management Journal, Vol.24.No.11.
Dickson, N.E. (2008). Psychological empowerment and job satisfaction of temporary andpart-time nonstandard workers. PhD dissertation. Southeast Missouri state university.
Dimensions, measurement, and validation. Human Resource Development Quarterly, Vol.15.No.1, 31-55.
Grvin, David.(1999), Learning in Action: AGuide to Putting the LearningOrganization to Work. Harvard Business Press; Boston.
Järvinen, A., & Poikela, E. (2001), model reflective and contextual learning at work. Journal of Workplace Learning, Vol.13.No.7,8, 282–290.
Johnson, Barbara H. (2009). Empowerment of nurse educators through organizational culture. Nursing education perspectives. Vol.30.No.1.
Kim, E, & Rhee, M., (2017). How airlines learn from airline accidents: An empirical study of how attributed errors and performance feedback affect learning from failureOriginal Research Article, Journal of Air Transport Management, Volume 58, January 2017, Pages 135-143.
Lynden, JA, Klingle, WE. (2000).Supervising organizational health and student performance implication for school reform initiatives [Thesis]. The Pennsylvania State University.
Marquard, M. (2002). Bulding the learning organization. Davis –Black publishing, Vol.19, No.5.
Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (2003), Demonstrating the value on an organization’s learningCulture: The dimensions of the learning organization questionnaire. Advances in Developing HumanResources, Vol.5.No.2, 132–151.
Miguel, J., Caballé, S., Xhafa F., Higgins, S., (2017). Learning Organizations and Competitive Intelligence, Managing Academic Libraries, 2017, Pages 65-70.
Minvielle, E & et al. (2008). “Assessing organizational performance inIntensive care units: A French experience”. Journal of Critical Care, Vol. 23, 236-244.
Murphy, A. (2004). Selling gear, not selling out. Sport illustrated, Vol.100.No.12.
Ortenblad, A. (2001). On differences between organizational learning and learning organization. The learning organization, Vol. 8.No.3/4.
Ortenblad, Andres. (2004). the learning organization: towards an integratedmodel, the learning organization.Vol.11, No.2, 129-144.
Real, J.C. Leal, A. Roldan, J.L. (2006). Information technology as a determinate of organizational learning and technological distinctive competencies. Industrial mareting management, Vol.35.
Rebelo, T. M., & Gomes, A. D. (2008), Organizational learning and the learning organization; Reviewing evolution for prospecting the future. The Learning Organization, Vol.15.No.4, 294-308.
Reynolds-Kueny, C., Toomey, E., Pole, D., & Hinyard L. (2017). Uniting Saint Louis University's interprofessional education program with organizational learning: A theory-based model to guide IP education and practiceOriginal Research Article, Journal of Interprofessional Education & Practice, Volume 6, March 2017, Pages 7-14.
Senge, p. (1990). The leader’s new work: Building learning organizations. Sloan Management Review, Vol.32.No.1, 7–23.
Tempelton. Gary F. Lewis Broucer R, Snyder Charles A. (2002). Developmentof measure for the organizational learning construct, journal of managementinformation systems.Vol. 19.No.2, 175-218.
Tews, M. J., Michel, J. W., Noe, R. A., (2017). Does fun promote learning? The relationship between fun in the workplace and informal learningOriginal Research Article, Journal of Vocational Behavior, Volume 98, February 2017, Pages 46-55.
Valaei, N., Rezaei, S., Khairuzzaman W., Ismail W., (2017). Examining learning strategies, creativity, and innovation at SMEs using fuzzy set Qualitative Comparative Analysis and PLS path modelingOriginal Research Article, Journal of Business Research, Volume 70, January 2017, Pages 224-233.
Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1998), Dimensions of the Learning OrganizationQuestionnaire.Warwick, RI: Partners for the Learning Organization.
Yang, B., Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2004), the construct of the learning organization:Dimensions, measurement, and validation. Human resource development quarterly, Vol. 15.No.1, 31-55.