نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ، تهران، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبهبندی سرمایة فکری است که به بهبود عملکرد شرکت کمک میکند. پس از طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصان صنعت فنر، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل با استفاده از روشهای FuzzyTOPSIS, FAHP،Vikor، ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با یکدیگر همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبهبندی عوامل از تکنیکهای ادغامی استفاده شد که شامل روشهای میانگین، بردا و کپ لند است. با توجه به ارتقای عملکرد شرکت به این نتیجه رسیدیم که سود خالص در مقایسه با دیگر عوامل بالاترین رتبه را دارد و سپس مزیت رقابتی، حفظ مشتری، ارزش بازار شرکت، ظرفیت نوآوری و حجم معاملات به ترتیب بالاترین رتبه را دارند. براساس روش ادغام مهمترین بعد از ابعاد سرمایة فکری به ترتیب اهمیت عبارتاند از: سرمایة انسانی، سرمایة ساختاری، سرمایة ارتباطی، سرمایة مشتری و سرمایة نوآوری و همچنین با توجه به زیر معیارهای سرمایة انسانی، سرمایة ساختاری، سرمایة ارتباطی، سرمایة مشتری و سرمایة نوآوری مهمترین عوامل به ترتیب اهمیت عبارتاند از: توانایی رهبری، شایستگی کارکنان، تجربة کارکنان، خلاقیت کارکنان، سطح دانش فردی، رضایت مشتری، انگیزش کارکنان، وفاداری مشتری، نگرش کارکنان، ساختار سازمانی، آموزش کارکنان، یادگیری سازمانی، قابلیت بازاریابی، پایگاه اطلاعات، سیستمهای مدیریت، استفاده از دانش، ارزشهای استراتژیکی، فرایند عملیاتی، سیستم اطلاعاتی، فرهنگ شرکت، ارزش برند، بینش و رسالت، ارتباط با تأمینکنندگان و رقبا، اندازه سازمان، فرهنگ نوآوری، ارتباط با سازمانهای دیگر، کثرت بازار، چرخه زندگی شرکت، تناسب مشتری، مکانیزم نوآوری و دستاورد نوآوری.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and Prioritizing Intellectual Capital Indicators with the aim of improving the company's performance
نویسندگان [English]
- Mirza Hassan Hosseini 1
- AliAkbar Jokar 2
- Elham Keshavarz 3
- Mousa khademi 4
1 Professor of Business Management, Payame Noor University,Tehran, Iran.
3 Ph.D Candidate Business Management, Payame Noor University,Tehran,Iran.
چکیده [English]
The aim of this study is to evaluate and rank factors of intellectual capital that aims to improve the performance of corporation. After designing and distributing questionnaires among coil industry experts, priority and importance of each of these factors with using Fuzzy TOPSIS, FAHP, vikor, ELECTRE were evaluated. According to the results of the above methods in cases not compatible with each other, to achieve the overall ranking of integration methods have been used. The results obtained, according to the company's performance improvement indicate that the net profit is the most important; competitive advantages, customer retention, market value of the company; innovation capacity and volume of transaction are at ranking highest respectively. Based on integration method is most important factors of intellectual capital in order of importance include: Human capital,Structural Capital, Relational Capital, Innovation Capital, Customer Capital factors and also, the most important factors of Human capital, Structural Capital, Relational Capital, Innovation Capital, Customer Capital regarding to company performance improvement in order of importance Include: Leadership ability,Employees’competence, Employees’ experience, Employees’ creativity, Individual-level knowledge, Customer satisfaction, Motivation of the personnel, Customer loyalty, Employees’ attitude,Organizational structure, Staff’s experience, Organizational learning, Marketing capability, Databases,Management system,Use of knowledge,Strategically values,Operation process, Information system, Corporate culture,Brand value, Mission-vision, Relationship with suppliers and competitors, Size of organization, Innovation culture, Relationship with other organization, Market intensity,Company lifecycle,Customer appropriateness, Innovation mechanism and Innovation achievements
کلیدواژهها [English]
- Intellectual Capital
- Corporate Performance
- Multi-Criteria Decision Making Methods