با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ، تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبه‌بندی سرمایة فکری است که به بهبود عملکرد شرکت کمک می‌کند. پس از طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصان صنعت فنر، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل با استفاده از روش‌های FuzzyTOPSIS, FAHP،Vikor، ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روش‌های فوق در مواردی با یکدیگر هم‌خوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبه‌بندی عوامل از تکنیک‌های ادغامی استفاده شد که شامل روش‌های میانگین، بردا و کپ لند است. با توجه به ارتقای عملکرد شرکت به این نتیجه رسیدیم که سود خالص در مقایسه با دیگر عوامل بالاترین رتبه را دارد و سپس مزیت رقابتی، حفظ مشتری، ارزش بازار شرکت، ظرفیت نوآوری و حجم معاملات به ترتیب بالاترین رتبه را دارند. براساس روش ادغام مهم‌ترین بعد از ابعاد سرمایة فکری به ترتیب اهمیت عبارت‌اند از: سرمایة انسانی، سرمایة ساختاری، سرمایة ارتباطی، سرمایة مشتری و سرمایة نوآوری و همچنین با توجه به زیر معیارهای سرمایة انسانی، سرمایة ساختاری، سرمایة ارتباطی، سرمایة مشتری و سرمایة نوآوری مهم‌ترین عوامل به ترتیب اهمیت عبارت‌اند از: توانایی رهبری، شایستگی کارکنان، تجربة کارکنان، خلاقیت کارکنان، سطح دانش فردی، رضایت مشتری، انگیزش کارکنان، وفاداری مشتری، نگرش کارکنان، ساختار سازمانی، آموزش کارکنان، یادگیری سازمانی، قابلیت بازاریابی، پایگاه اطلاعات، سیستم‌های مدیریت، استفاده از دانش، ارزش‌های استراتژیکی، فرایند عملیاتی، سیستم اطلاعاتی، فرهنگ شرکت، ارزش برند، بینش و رسالت، ارتباط با تأمین‌کنندگان و رقبا، اندازه سازمان، فرهنگ نوآوری، ارتباط با سازمان‌های دیگر، کثرت بازار، چرخه زندگی شرکت، تناسب مشتری، مکانیزم نوآوری و دستاورد نوآوری.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing Intellectual Capital Indicators with the aim of improving the company's performance

نویسندگان [English]

  • Mirza Hassan Hosseini 1
  • AliAkbar Jokar 2
  • Elham Keshavarz 3
  • Mousa khademi 4

1 Professor of Business Management, Payame Noor University,Tehran, Iran.

3 Ph.D Candidate Business Management, Payame Noor University,Tehran,Iran.

چکیده [English]

The aim of this study is to evaluate and rank factors of intellectual capital that aims to improve the performance of corporation. After designing and distributing questionnaires among coil industry experts, priority and importance of each of these factors with using Fuzzy TOPSIS, FAHP, vikor, ELECTRE were evaluated. According to the results of the above methods in cases not compatible with each other, to achieve the overall ranking of integration methods have been used. The results obtained, according to the company's performance improvement indicate that the net profit is the most important; competitive advantages, customer retention, market value of the company; innovation capacity and volume of transaction are at ranking highest respectively. Based on integration method is most important factors of intellectual capital in order of importance include: Human capital,Structural Capital, Relational Capital, Innovation Capital, Customer Capital factors and also, the most important factors of Human capital, Structural Capital, Relational Capital, Innovation Capital, Customer Capital regarding to company performance improvement in order of importance Include: Leadership ability,Employees’competence, Employees’ experience, Employees’ creativity, Individual-level knowledge, Customer satisfaction, Motivation of the personnel, Customer loyalty, Employees’ attitude,Organizational structure, Staff’s experience, Organizational learning, Marketing capability, Databases,Management system,Use of knowledge,Strategically values,Operation process, Information system, Corporate culture,Brand value, Mission-vision, Relationship with suppliers and competitors, Size of organization, Innovation culture, Relationship with other organization, Market intensity,Company lifecycle,Customer appropriateness, Innovation mechanism and Innovation achievements

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual Capital
  • Corporate Performance
  • Multi-Criteria Decision Making Methods
آذر، عادل و فرجی، حجت (1387). علم مدیریت فازی. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
آذر، عادل و عبداعلی‌پور، امیرحسین (1384). «ارزیابی سازمان‌های بازرگانی با رویکرد MADM». پژوهشنامه بازرگانی،71-88.
اکبری بورنگ، محمد؛ پور، سمیرا و آیتی، محسن (1393). «تبیین عملکرد سازمان براساس گرایش به کارآفرینی و سرمایة فکری: مدل معادلات ساختاری». مدیریتبهره‌وری، 8(30)، 115-133.
طواری، مجتبی؛ سوخکیان، محمدعلی و میرنژاد، سید علی (1387). «شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر بهره‌وری نیروی انسانی با استفاده از تکنیک MADM». مدیریت صنعتی، 1(1)، 71-88.
فضلی، صفر؛ تیموری، احمد و خدایی وله زاقرد، حسن (1390). «ارزیابی کیفیت خدمات بخش دولتی با روش ترکیبی ویکور جی ار ای و رویکرد فازی». مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 21(65) 73-103.
ملک اخلاق، اسماعیل؛ رمضانیان، محمدرحیم و رفیعی امام، فائقه (1391). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موفقیت بانکداری الکترونیکی». چشم‌انداز مدیریت صنعتی، شماره 7، 71-86.
محمودی میمند، محمد و کیارزم، آمنه (1394). «بررسی رابطه اجزای سرمایة فکری با محرک‌های نوآوری سازمانی. مدیریت تحول، 4(14)، 57-74.
ناظم، فتاح و مطلبی، آزاد (1390). «ارائه الگوی ساختاری سرمایة فکری براساس یادگیری سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی». فصلنامهرهیافتینودرمدیریتآموزشی، 2(5)، 29-50.
وجدانی، محمد و اللهیاری، محمدصادق (1392). «ارزیابی عملکرد شرکت‌های تعاونی روستایی استان گیلان با استفاده از تکنیک کارت ارزیابی متوازن (مطالعه موردی: شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل)». تعاون و کشاورزی، 2(7)، 23-37.
 Abeysekera, I. (2006), “The project of intellectual capital disclosure: researching the research”. Journal of Intellectual Capital, 7(1), 61-77.
Andriessen, D. (2005). On the metaphorical nature of intellectual capital: A textual analysis. The 4th International Critical Management Studies Conference, Judge Institute of Management, University of Cambridge.
Ariff, M., Islam, A. & Zijl, T. (2016). “Intellectual capital and market performance: the case of multinational R&D firms in the US”. Journal of Developing Areas, 50(5), 487-495.
Bounfour, A. (2003). “The IC-dVAL approach”. Journal of Intellectual Capital, 4(3), 396-413.
Bontis, N. (1998). “Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models”. Management decision, 36(2), 63-76.
Bontis, N. & Serenko, A. (2009). “A causal model of human capital antecedents and consequents in the financial services industry”. Journal of Intellectual Capital, 10(1), 53-69.
Benzing, C., Chu, H. M. & Callanan, G. (2005). “A Regional Comparison of the Motivation and Problems of Vietnamese Entrepreneurs”. Journal of Developmental Entrepreneurship, 10(1), 3-27.
Bontis, N. (1998). “Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and Models”. Management decision, 36(2), 63- 67.
Bontis N. & Keow, W. A. (2000). “Intellectual capital and Business performance in Malaysian Industries”. Journal of IntellectualCapital, 1(1), 85-100.
Brooking, A. (1997). “Intellectual capital”. International Thomson Business Press, London, 8(12-13), 76.
Bozbura F. Tunc.&Beskese... Ahmet (2007),” Prioritization of organizational capital measurement indicators using fuzzy AHP”. International Journal of Approximate Reasoning, 44, 124–147.
Chen, J., Zhu, Z. & Xie, H.Y. (2004). “Measuring intellectual capital: a new model and empirical study”. Journal of Intellectual Capital, 5(1): 195-212.
de-Castro, M., Delgado-Verde, G., López-Sáez, M. & Navas-López, J. E. (2011). “Towards an intellectual capital-based view of the firm: origins and nature”. Journal of business ethics, 98(4), 649-662.
Durrah, O. M. & Kamel Allil, K. (2018). “The intellectual capital and thelearning organization A case study of Saint Joseph Hospital, Paris”. International Journal of Public Leadership, 1-11.
Edvinsson, L. & Malone, M.S. (1997). Intellectual capital: Realizing your company’s true value by findingits hidden brainpower. New York: Harper Collins.
F-Jardon, C.M. & Martos, M.S. (2009). “Intellectual capital and performance in wood industries ofArgentina”. Journal of Intellectual Capital, 10(4), 600-616.
F-Jardon, C.M. & Martos, M.S. (2012). “Intellectual capital as competitive advantage in emerging clustersin Latin America”. Journal of Intellectual Capital, 13(4), 462-481.
Gazor, H., Kohkan, F., Kiarazm, A. & Rastegari, H. (2013). “Impact of intellectual capital on performance in audit institutes”. Asian Journal of Finance & Accounting, 5(1), 60-72.
Grimaldi, M. C. & Rogo, F. (2013). “Theoretical framework for assessing managing and indexing the intellectual capital”. Journal of Intellectual Capital,14(4), 501 - 521.
Marr, B. (2004). “Measuring and benchmarking intellectual capital”. Benchmarking: An International Journal, 11(6), 559-570.
Massa, S. & Testa, S. (2009). “A knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector”. European Management Journal, 27(2), 129-141.
Moon, Y. J. & Kym, H. G. (2006). “A model for the value of intellectual capital”. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 23(3), 253-269.
Rohani, A., Keshavarz, E. & Keshavarz. A. (2015). “Prioritising (ranking) of indexes for measuring intellectual capital using FAHP and fuzzy TOPSIS techniques”. Int. J. Industrial and Systems Engineering, 21(3), 356-376.
Roos, G. & Roos, J. (1997). “Measuring your company’s intellectual performance.” Long Range Planning, 30 (3), 413-426.
Safari, H. (2012). Comprehensive approach to performance measurement systems. tehran: Mehraban publication.
Santos, R. H., Dorrego, P. F. & Jardon, C. F. (2010). “The influence of human capital on the innovativeness of firms”. International Business & Economics Research Journal (IBER), 9(9).
Sekhar, C. & Patwardhan, M. & Vya, V. (2015). “A Delphi-AHP-TOPSIS based framework for the prioritization of intellectual capital indicators: A SMEs perspective”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 189, 275 – 284.
Sodhi, B. & Prabhakar, T.V. (2012). “A Simplified Description of Fuzzy TOPSIS.”
 Dept. of Computer Science and Engineering, IIT Kanpur, UP 208016 India.
Swart, J. (2006). “Intellectual capital: disentangling an enigmatic concept”. Journal of Intellectual Capital, 7(2), 136-159.
Tohidi, H. S. & Mandegari, M. (2012). “Organizational learning measurement and the effect on firm innovation”. Journal of Enterprise Information Management, 25(3), 219-245.
Wang, W. Y. & Chang, C. (2005). “Intellectual capital and performance in causal models: Evidence from the information technology industry in Taiwan”. Journal of Intellectual Capital, 6(2), 222-236.
Yitmen, I. (2011). “Intellectual capital: a competitive asset for driving innovation in engineering design firms”. Engineering Management Journal, 23(2), 3-19.
Zeghal, D. & Maaloul, A. (2010). “Analysing value added as an indicator of intellectual capital and its consequences on company performance”. Journal of Intellectual capital, 11(1), 39-60.