مدل سازی
یحیی داداش کریمی؛ ناصر میرسپاسی؛ رضا نجفبیگی
چکیده
بررسی پژوهشهای گذشته درزمینة حکمرانی نشاندهندة این موضوع بوده که درمجموع هریک از پژوهشها با توجه بـه نـوع رویکـرد، تأکید و اهدافی که دنبال میکرده، بـه بیـان چنـد ویژگـی خـاص پرداخته و قادر به پوشـش دادن مجموعـه ویژگـیهـای حکمرانی نبوده است. در این راستا، در این پژوهش تلاش شده تا این خلأ برطرف شده و شاخصهای شفافیت، پاسخگویی ...
بیشتر
بررسی پژوهشهای گذشته درزمینة حکمرانی نشاندهندة این موضوع بوده که درمجموع هریک از پژوهشها با توجه بـه نـوع رویکـرد، تأکید و اهدافی که دنبال میکرده، بـه بیـان چنـد ویژگـی خـاص پرداخته و قادر به پوشـش دادن مجموعـه ویژگـیهـای حکمرانی نبوده است. در این راستا، در این پژوهش تلاش شده تا این خلأ برطرف شده و شاخصهای شفافیت، پاسخگویی و مشارکت نظام حکمرانی آموزش عالی با در نظرگرفتن زمینههای سیاسی، اقتصادی و اداری مورد شناسایی قرار گرفته و مدل حکمرانی آموزش عالی در کشور ارائه شود. پژوهش حاضر را میتوان پژوهش کیفی دانست. همچنین جامعة آماری این پژوهش مشتمل بر دو گروه افراد مدیران و استادان دانشگاهی بوده است که از طریق مصاحبة باز انجام شده است. در این پژوهش با توجه به اینکه هدف پژوهش ارائه مدل حکمرانی در آموزش عالی بوده است از روش تحلیل مضمون (تم)، بهمنظور تجزیه و تحلیل مصاحبهها (کدگذاری و تعیین تمهای فرعی و اصلی) استفاده شده است. یافتههای پژوهش بیانگر این موضوع بوده که مدل نهایی حکمرانی آموزش عالی مشتمل بر نه عامل: شفافیت سیاسی اجتماعی، شفافیت اقتصادی، شفافیت اداری (بوروکراتیک)، پاسخگویی سیاسی اجتماعی، پاسخگویی اقتصادی، پاسخگویی اداری (بوروکراتیک)، مشارکت سیاسی اجتماعی، مشارکت اقتصادی، مشارکت اداری (بوروکراتیک) بوده است.
هادی عارف؛ سید رضا سیدجوادین؛ علیاصغر پورعزت؛ قنبر محمد الیاسی
چکیده
دیدگاه معناسازی یکی از قدرتمندترین چارچوبهای مفهومی برای تبیین پدیدههای انسانی و اجتماعی در سازمان به شمار میرود. هدف این پژوهش عبارت است از بهکارگیری دیدگاه معناسازی برای درک بهتر نظام ارزیابی عملکرد در سازمان و پویشهای انسانی و اجتماعی پیرامون آن. ادراکات و تفاسیر کارکنان و کنشهایی که آنان براساس این تفاسیر انجام میدهند، ...
بیشتر
دیدگاه معناسازی یکی از قدرتمندترین چارچوبهای مفهومی برای تبیین پدیدههای انسانی و اجتماعی در سازمان به شمار میرود. هدف این پژوهش عبارت است از بهکارگیری دیدگاه معناسازی برای درک بهتر نظام ارزیابی عملکرد در سازمان و پویشهای انسانی و اجتماعی پیرامون آن. ادراکات و تفاسیر کارکنان و کنشهایی که آنان براساس این تفاسیر انجام میدهند، نقش مهمی در سرنوشت ارزیابی عملکرد و اثربخشی آن در سازمان دارد. انسان موجود معناساز است و برای فهم کنش وی باید به دنیای معانیاش وارد شد. روش پژوهش مقاله حاضر نظریة دادهبنیاد با رویکرد برساختگرایی چارمز است. روش نمونهگیری این مقاله نمونهگیری نظری و روش گردآوری داده نیز مصاحبه است. درمجموع با ۱۷ کارمند از دوشرکت دارای نظام ارزیابی عملکرد مصاحبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها، از روشهای کدگذاری اولیه و متمرکز استفاده شد. براساس نتایج کارکنان چهار معنای اصلی را به نظام ارزیابی عملکرد نسبت میدهند: ارزیابی عملکرد بهمثابه اهرم فشارمدیر، ارزیابی عملکرد بهمثابه نامه اعمال، ارزیابی عملکرد بهمثابه کاغذپاره و ارزیابی عملکرد امری ناشناخته. همچنین کارکنان در مواجهه با ارزیابی عملکرد، چهار استراتژی کنشی را اتخاذ میکنند: عملکرد نمایشی، عملکرد اصیل، بیتفاوتی و معناجویی. تحلیلها نشان میدهد مؤلفه تعیینکنندة ارتباط میان معانی و کنشها ادراک عاملیت نمرة عملکرد در نزد کارکنان است. با توجه به اهمیت تفاسیر و کنشهای کارکنان در اثربخشی اقدامات منابع انسانی یافتههای این پژوهش سازمانها را در مدیریت معانی و درنتیجه بهبود اثربخشی ارزیابی عملکرد یاری خواهد رساند. همچنین یافتههای این پژوهش میتواند درک موجود نسبت به رابطة اقدامات منابع انسانی با عملکرد فردی و سازمانی را نیز بهبود دهد.
مدل سازی
میثم عاقلی؛ فاطمه آجرلو؛ علی رستمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اخلاقگرایی در سازمانها صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها توصیفی پیمایشی بوده و با روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفت. نمونة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی 20 نفر از خبرگـان و مـدیران منابع انسانی سازمانهای دولتی در تهران بوده و در بخش کمی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اخلاقگرایی در سازمانها صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها توصیفی پیمایشی بوده و با روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفت. نمونة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی 20 نفر از خبرگـان و مـدیران منابع انسانی سازمانهای دولتی در تهران بوده و در بخش کمی، 300 نفر از کارکنان ادارات دولتی (سه ادارة پست، تأمین اجتماعی و دادگستری) در شهر تهران بودهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از روش مصاحبه و پرسشنامه بهره گرفته شد. جهت سنجش و برازش مدلها از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار لیزرل استفاده شد. نتایج بخش کیفی حاکی از این است که موانع اخلاقگرایی در سازمانها را میتوان در سه حوزة اصلی محیطی (بیثباتی اقتصادی، بیثباتی قانونی و معضلات فرهنگی)، سازمانی (نارضایتی شغلی، عدم حمایت مدیران، عدم آموزشهای کافی، نبودن نظامهای جامع و اخلاقی و تعارضات اخلاقی) و فردی (ارزشها و باورها، ملاکهای شخصی و نبودن انگیزش) دستهبندی کرد. نتایج حاصل از بخش کمی نیز نشان میدهد که در حوزة محیطی عوامل اقتصادی بیشترین تأثیر را بر اجتناب از اخلاقگرایی در سازمان دارد (R=0.48). همچنین در حوزة سازمانی ناضایتی شغلی بیشترین تاثیر را دارد (R=0.50) و در بخش فردی، باورها و ارزشها بیشترین تأثیر را بر عدم اخلاقگرایی در سازمان دارند (R=0.41). مدل مفهومی به دست آمده از مراحل پژوهش میتوانـد بـهعنـوان معیاری برای مدیران سازمانها در جهت از بین بردن موانع موجود بر سر راه اخلاقگرایی در سازمانها قرار گیرد.
مدل سازی
اکبر بیات؛ میثم لطیفی؛ مرتضی مرادی؛ علیرضا اسلامبولچی
چکیده
در پژوهش حاضر، باهدف طراحی الگوی ایدئولوژی سازمانی، با رویکرد TISM فازی انجام شده است. بهمنظور رسیدن به این هدف، در مرحلة اول ضمن بررسی ادبیات موضوع، با استفاده از نقطه نظرات 16 نفر از خبرگان با نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، با کمک فن دلفی فازی، در دو مرحله، از طریق نظرسنجی آنلاین، 14 معیار مؤثر برای ایدئولوژی سازمانی، شناسایی شد. ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، باهدف طراحی الگوی ایدئولوژی سازمانی، با رویکرد TISM فازی انجام شده است. بهمنظور رسیدن به این هدف، در مرحلة اول ضمن بررسی ادبیات موضوع، با استفاده از نقطه نظرات 16 نفر از خبرگان با نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، با کمک فن دلفی فازی، در دو مرحله، از طریق نظرسنجی آنلاین، 14 معیار مؤثر برای ایدئولوژی سازمانی، شناسایی شد. در مرحلة بعدی، با استفاده از رویکرد TISM فازی در ابعاد جدیدی دستهبندی، سطوح و روابط معیارها، مشخص شد. درنهایت نتیجهگیری شد که معیار ساختار و پیکربندی دارای بالاترین قدرت وابستگی است و تمام معیارها بر آن تأثیر میگذارند. معیار ارزشها و هنجارها در سطح نهم و پایینترین سطح است. معیار همانندسازی نیز در سطح هشتم قرار دارد و هیچ معیاری آن را تحتتأثیر قرار نمیدهد. در هر صورت، این عناصر، بازیکنان کلیدی هستند که در الگوی ایدئولوژی سازمانی سازمانهای مأموریتمحور ضروری هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. موضوع ایدئولوژی سازمانی و همچنین روش TISM فازی در مجلات داخلی جدید و نو است.
میرزاحسن حسینی؛ علیاکبر جوکار؛ الهام کشاورز؛ موسی خادمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبهبندی سرمایة فکری است که به بهبود عملکرد شرکت کمک میکند. پس از طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصان صنعت فنر، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل با استفاده از روشهای FuzzyTOPSIS, FAHP،Vikor، ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با یکدیگر همخوانی نداشت، برای رسیدن ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و رتبهبندی سرمایة فکری است که به بهبود عملکرد شرکت کمک میکند. پس از طراحی و توزیع پرسشنامه میان متخصصان صنعت فنر، اولویت و اهمیت هریک از این عوامل با استفاده از روشهای FuzzyTOPSIS, FAHP،Vikor، ELECTRE مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به اینکه نتایج حاصل از اجرای روشهای فوق در مواردی با یکدیگر همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از رتبهبندی عوامل از تکنیکهای ادغامی استفاده شد که شامل روشهای میانگین، بردا و کپ لند است. با توجه به ارتقای عملکرد شرکت به این نتیجه رسیدیم که سود خالص در مقایسه با دیگر عوامل بالاترین رتبه را دارد و سپس مزیت رقابتی، حفظ مشتری، ارزش بازار شرکت، ظرفیت نوآوری و حجم معاملات به ترتیب بالاترین رتبه را دارند. براساس روش ادغام مهمترین بعد از ابعاد سرمایة فکری به ترتیب اهمیت عبارتاند از: سرمایة انسانی، سرمایة ساختاری، سرمایة ارتباطی، سرمایة مشتری و سرمایة نوآوری و همچنین با توجه به زیر معیارهای سرمایة انسانی، سرمایة ساختاری، سرمایة ارتباطی، سرمایة مشتری و سرمایة نوآوری مهمترین عوامل به ترتیب اهمیت عبارتاند از: توانایی رهبری، شایستگی کارکنان، تجربة کارکنان، خلاقیت کارکنان، سطح دانش فردی، رضایت مشتری، انگیزش کارکنان، وفاداری مشتری، نگرش کارکنان، ساختار سازمانی، آموزش کارکنان، یادگیری سازمانی، قابلیت بازاریابی، پایگاه اطلاعات، سیستمهای مدیریت، استفاده از دانش، ارزشهای استراتژیکی، فرایند عملیاتی، سیستم اطلاعاتی، فرهنگ شرکت، ارزش برند، بینش و رسالت، ارتباط با تأمینکنندگان و رقبا، اندازه سازمان، فرهنگ نوآوری، ارتباط با سازمانهای دیگر، کثرت بازار، چرخه زندگی شرکت، تناسب مشتری، مکانیزم نوآوری و دستاورد نوآوری.
آسیب شناسی
رحیم عبدالهفام؛ جهانگیر یاری؛ بهنام طالبی؛ داود ابراهیمپور
چکیده
چکیدهسلامت اجتماعی بهعنوان عاملی برای ارزیابی و شناخت فرد از عملکرد اجتماعی خویش تحتتأثیر عوامل متعددی قرار داشته و در پژوهشهای مختلف از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری عوامل مرتبط با سلامت اجتماعی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی انجام شده است. ...
بیشتر
چکیدهسلامت اجتماعی بهعنوان عاملی برای ارزیابی و شناخت فرد از عملکرد اجتماعی خویش تحتتأثیر عوامل متعددی قرار داشته و در پژوهشهای مختلف از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری عوامل مرتبط با سلامت اجتماعی اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی انجام شده است. در این پژوهش 320 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده که روایی و پایایی هریک از آنها تأیید شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، از طریق نرمافزار PLS تجزیه و تحلیل گشت و مدل مناسب ارائه شد. براساس یافتههای به دست آمده عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی عبارتاند از: عوامل شغلی (ویژگیهای شغلی)، فردی (تیپ شخصیتی و خودکارآمدی) و سازمانی (حمایت سازمانی، اعتماد سازمانی و سلامت سازمانی). علاوهبر اینکه عوامل سهگانه شغلی، فردی و سازمانی بر سلامت اجتماعی مؤثر هستند، مؤلفههای هر کدام از این عوامل نیز با سلامت اجتماعی و ابعاد آن همبستگی مثبتی دارند. ابعاد سلامت اجتماعی شامل انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انطباق اجتماعی و شکوفایی اجتماعی است.
علت یابی
سید عباس مرادی شیرازی؛ مرجان فیاضی؛ علی حیدری؛ محمدعلی بابایی زکلیکی
چکیده
شرط اساسی معماری هر سازهای، توجه به سنگ بنای آن است؛ چرا که نتیجه بیتوجهی به سنگ بنا، چیزی جز سازهای معیوب نخواهد بود. سنگبنای فرایند مربیگری را میتوان پیشایندها دانست؛ عوامل تأثیرگذاری که قبل از ورود به فعل یا عمل مربیگری باید به آنها توجه اساسی کرد. هدف از این تحقیق شناسایی پیشایندها در فرایند مربیگری بوده است. جهتگیری ...
بیشتر
شرط اساسی معماری هر سازهای، توجه به سنگ بنای آن است؛ چرا که نتیجه بیتوجهی به سنگ بنا، چیزی جز سازهای معیوب نخواهد بود. سنگبنای فرایند مربیگری را میتوان پیشایندها دانست؛ عوامل تأثیرگذاری که قبل از ورود به فعل یا عمل مربیگری باید به آنها توجه اساسی کرد. هدف از این تحقیق شناسایی پیشایندها در فرایند مربیگری بوده است. جهتگیری تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- اکتشافی به شمار میرود و رویکرد آن، استقرایی بود. به منظور گردآوری دادهها، استراتژی تحقیق قوم نگاری و جهت تجزیه و تحلیل دادهها، تکنیک تحلیل تم و نرمافزار MAXQDA مورد استفاده قرار گرفتند. جامعه تحقیق، شرکتهای دانشبنیان و میدان مطالعه برای پیادهسازی استراتژی قومنگاری نیز، شرکت دانش بنیان آسان پرداخت به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در صنعت پرداخت بود. پس از تحلیل دادهها، 198 کد، 12 تم فرعی و 3 تم اصلی (مسئلهیابی و بسترسازی، طرحریزی و فراهمسازی و آگاهیبخشی و آمادهسازی) به عنوان پیشایندهای فرایند مربیگری شناسایی شدند. در نهایت با توجه به نتایج، پژوهشهایی با موضوعات مختلف برای مطالعات آتی پیشنهاد شد.
حسن الوداری؛ زینب علینجفی
چکیده
با توجه به اهمیت منابع انسانی، سازمانهای امروزی برای جذب و نگهداری نیروی انسانی بر سر ارائة برنامههای رفاهی و میزان توجه به کارکنان رقابت کرده و روی اجرا و بهبود برنامههای حمایت از کارکنان سرمایهگذاری و تلاش میکنند تا حد امکان تسهیلات و امکانات رفاهی مناسبی را برای کارکنان خود فراهم نمایند و به همین علت سازمانها باید چهرة ...
بیشتر
با توجه به اهمیت منابع انسانی، سازمانهای امروزی برای جذب و نگهداری نیروی انسانی بر سر ارائة برنامههای رفاهی و میزان توجه به کارکنان رقابت کرده و روی اجرا و بهبود برنامههای حمایت از کارکنان سرمایهگذاری و تلاش میکنند تا حد امکان تسهیلات و امکانات رفاهی مناسبی را برای کارکنان خود فراهم نمایند و به همین علت سازمانها باید چهرة رفتاری جدیدی به خود گیرند و به سمت حمایتگری پیش بروند. هدف این پژوهش طراحی و تبیین مدل سازمان حمایتگرا در جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی، پیمایشی است که 945 تن از کارکنان جمعیت هلالاحمر کشور در آن شرکت کرده و دادهها به روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وجود عدالت سازمانی و حمایت سرپرستان با سازمان حمایتگرا مرتبط هستند. همچنین پرداختهای مناسب، فرصت ارتقا، استقلال در کار، امنیت شغلی، نبودن فشار نقش و آموزش شغلی، نیز با سازمان حمایتگرا در ارتباط هستند و نهایتاً ارزشها و باورهای دینی، همدلی سازمانی و مدیریت مشارکتی ازجمله متغیرهای دیگر مرتبط با سازمان حمایتگرا هستند.
مدل سازی
احمد جلالی؛ جلیل دلخواه؛ امیر افسر
چکیده
مدیریت منابع انسانی امروزه بیش از هر زمانی با تنوع نیروی انسانی در سازمان مواجه است. یکی از عوامل این تنوع علاوهبر تفاوتهای موجود، تفاوت بین نسلها است. تفاوت میان نسلها همواره مسئلهساز بوده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی تفاوتهای نسلی بین کارکنان سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر از نظر رویکرد و استراتژی در دسته پژوهشهای کیفی ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی امروزه بیش از هر زمانی با تنوع نیروی انسانی در سازمان مواجه است. یکی از عوامل این تنوع علاوهبر تفاوتهای موجود، تفاوت بین نسلها است. تفاوت میان نسلها همواره مسئلهساز بوده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی تفاوتهای نسلی بین کارکنان سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر از نظر رویکرد و استراتژی در دسته پژوهشهای کیفی قرار میگیرد. همچنین پژوهش حاضر از لحاظ نوع از نوع توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش حاضر مدیران و معاونان سازمانها و دستگاههای اجرایی و دولتی استان قزوین است که جهت شناسایی تفاوتها با 19 نفر از مدیران و معاونان دستگاههای اجرایی و دولتی بهعنوان افراد نمونه، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد. بعد از گردآوری دادهها، بهمنظور تحلیل مصاحبهها از شیوة تحلیل تم استفاده شد. نتایج نشان داد که کارکنان سازمانهای مورد مطالعه را میتوان در سه نسل جوان، میانسال و با تجربه طبقهبندی کرد. تفاوتهای نسلی استخراج شده مرتبط با حوزة منابع انسانی در پنج بعد تفاوتهای شغلی، شخصیتی، آموزشی، فنی و انگیزشی دستهبندی شد.
مدل سازی
بهرام جلیلزاده امین؛ نادر بهلولی؛ غلامرضا رحیمی؛ امین نجفقلیدوست
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تعیینکنندههای ارتقای فضیلت سازمانی در مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز است. برای این منظور فضیلت سازمانی براساس مدل پژوهش کمرون و همکاران (2004) و عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی براساس مطالعه کتب و مقالات مرتبط و با مبنا قرار دادن پژوهش نجف بیگی و همکاران (1393) در ۳۱ عامل به صورت اولیه شناسایی شد. جامعة ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تعیینکنندههای ارتقای فضیلت سازمانی در مراکز آموزشی درمانی شهر تبریز است. برای این منظور فضیلت سازمانی براساس مدل پژوهش کمرون و همکاران (2004) و عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی براساس مطالعه کتب و مقالات مرتبط و با مبنا قرار دادن پژوهش نجف بیگی و همکاران (1393) در ۳۱ عامل به صورت اولیه شناسایی شد. جامعة آماری پژوهش حاضر کارکنان بیمارستانهای دولتی تبریز است و حجم نمونة آماری براساس فرمول کوکران ۳۶۲ نفر برآورد و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونة آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون برابری میانگین با عدد 3 در سطح معنیداری ۰۵/۰ نشان میدهد که میانگین به دست آمده برای فضیلت سازمانی از سطح متوسط، بالاتر و در سطح مطلوبی قرار دارد. براساس نتایج حاصل از تخمین مدل رگرسیون خطی، حدود ۶۵ درصد تغییر در فضیلت سازمانی با متغیرهای مستقل موجود در مدل توضیح داده میشود. همچنین متغیرهای ساختار سازمانی، منابع انسانی، محیط اختصاصی و محیط عمومی به ترتیب با ضریب تبیینی ۲۷۸/۰، ۱۳۶/0، ۴۸۷/۰ و ۱۵۴/0 بر فضیلت سازمانی مؤثرند.