با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
علت یابی
فهم شکل‌گیری صمیمیت سازمانی با استفاده از روش داده‌بنیاد

عذرا جابری؛ اردشیر شیری؛ محمد تابان

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 11-26

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.40971.3225

چکیده
  صمیمیت در محل کار می­تواند، به‌عنوان یک رابطه یا تعامل و برقراری ارتباط از طریق اشتراک­گذاری خواسته­های کاری با دیگر کارکنان است. به این صورت که کارکنان به درک عمیق و حساسیت به درک مشکلات کاری دست پیدا می­کنند. این پژوهش با هدف فهم فرایند شکل­گیری صمیمیت سازمانی اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی‌بر نظریه­پردازی ...  بیشتر

علت یابی
معرفی روش کیفی تحلیل جامع پیچیدگی (GABEK) برای پژوهش های مدیریت (موردمطالعه: مدل همکاری میان سازمانی)

حسین رحمان سرشت؛ شهرام خلیل نژاد؛ وحید خاشعی؛ بهرام جبارزاده کرباسی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 27-46

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.40987.3230

چکیده
  پژوهش در علوم اجتماعی با توجه به ماهیت پیچیده مسائل نیازمند به‌کارگیری روش‌هایی است که بتوانند با رویکردی نظام‌مند ابعاد مختلف پدید‌ها را شناسایی و با ارائه چارچوب‌هایی منسجم و قابل‌اعتماد مبنایی ارزشمند برای تصمیم‌گیری فراهم کنند. در سال‌های اخیر روش گابک با ارائه چارچوبی مناسب جهت ساختاردهی به داده‌ها نامرتب توانسته ابزاری ...  بیشتر

مدل سازی
داده‌کاوی دانشجویان انصرافی دانشگاه پیام نور استان تهران به‌منظور افزایش نرخ ماندگاری دانشجو (جلوگیری از رویگردانی مشتری)

سید علی اکبر احمدی؛ تورج خیراتی کازرونی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 47-58

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.39792.3144

چکیده
  از چالش‌های پیش‌روی مؤسسات آموزشی بالأخص مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کسب درآمد جهت تحقق اهداف است اما انصراف دانشجو در نقطه مقابل قرار دارد. با شناسایی دانشجویان انصرافی می­توان با اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه و حمایتی از کاهش وجهه مؤسسه جلوگیری و امیدوار به جذب درآمد مورد انتظار شد. این تحقیق با استفاده از داده­کاوی اطلاعات ...  بیشتر

مدل سازی
طراحی مدل اعتمادسازی در شبکة تأمین خدمات بشردوستانه (مطالعه موردی: آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو ، انفجار شهران، آب‌گرفتگی مترو تهران)

حمیدرضا طلایی؛ احمد جعفرنژاد؛ عالیه کاظمی؛ حنانه محمدی کنگرانی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 59-82

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.42091.3307

چکیده
  هدف از این پژوهش با توجه به اهمیت مسئله ایجاد اعتماد در زنجیرة تأمین خدمات بشردوستانه و نیز فقر نظری در حوزة اعتمادسازی، ارائه مدلی از فرایند اعتمادسازی در شبکة امداد کشور است. برای انجام این مطالعه، سه حادثة بزرگ اخیر استان تهران  مورد مطالعه انتخاب ‌شده است و با توجه به کمبود تحقیقات کیفی در حوزة اعتمادسازی، با استفاده از روش ...  بیشتر

آسیب شناسی
بوروکراسی‌هراسی و ادراک از تاب‌آوری ملی

زینب مولوی؛ رضا طهماسبی؛ حسن دانایی فرد؛ علی حمیدی زاده

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 83-96

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.38417.3027

چکیده
  علی‌رغم اهمیت ادراک شهروندان از عملکرد دولت، مطالعات اندکی دربارة ادراک و نگرش منفی به بخش دولتی انجام گرفته است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، بررسی رابطة بوروکراسی‌هراسی و ادراک از تاب‌آوری ملی است. به این منظور با پیمایش شهروندان از طریق پرسشنامه وجود پدیدۀ بوروکراسی‌هراسی و چگونگی ادراک از تاب‌آوری ملی مطالعه و بررسی شد. ...  بیشتر

مدل سازی
تحلیل ارتباط رهبری معنوی و عملکرد با نقش میانجی هویت سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی

حسین عباسی اسفنجانی؛ موسی برزگر ولیلو

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 97-114

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.41595.3272

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثرگذاری رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی از طریق هویت سازمانی انجام شده است. با مرور ادبیات تحقیق 26 مؤلفه رهبری معنوی و 18 مؤلفه هویت سازمانی به‌عنوان عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی شناسایی و چارچوب مفهومی تحقیق طراحی شد. از طریق مطالعه پیمایشی و با رجوع به نمونة آماری 265 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان تأمین اجتماعی ...  بیشتر

آسیب شناسی
تدوین چارچوبی برای پاسخگویی اجتماعی سازمان‌های دولتی ایران

فرج اله رهنورد؛ علی جوکار؛ حبیب طاهرپور؛ مهدی رسولی

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 115-134

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.36912.2905

چکیده
  پاسخگویی اجتماعی سازمان‌های دولتی یکی از الزامات حاکمیت عمومی در کشور است. این نوع پاسخگویی برای واکنش به گروه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای استقرار پاسخگویی اجتماعی در سازمان‌های بخش دولتی ایران مبتنی‌بر روش کیفی داده‌بنیاد است. جامعة آماری این پژوهش شامل خبرگانی است که در حوزة پاسخگویی اجتماعی ...  بیشتر

آسیب شناسی
ارزیابی‌ خط‌مشی‌های اقتصادی مصوب مجلس شورای اسلامی با استفاده از نظریة داده‌بنیاد

داوود حسین‌پور؛ فتاح شریف‌زاده؛ روح الله نوری؛ امید کریمیان

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 135-148

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.42898.3367

چکیده
  مقاله حاضر درصدد است با استفاده از نظریه‌ زمینه‌ای به ارزیابی‌ خط‌مشی‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی بپردازد. روش تحقیق مبتنی بر روش کیفی، نظریه زمینه‌ای، است. همچنین با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی و فن مصاحبه با 16 نفر از خبرگان حوزه قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابیِ ...  بیشتر

مدل سازی
شناسایی عوامل پیش برنده خط مشی گذاری شورایی (مورد مطالعه: شورای عالی اداری)

رضا رستم‌لو؛ عباس نرگسیان؛ عباس منوریان

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 149-164

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.42581.3341

چکیده
  در کشور ما گروه‌های مختلفی تحت عنوان نهادهای شورایی در راستای توسعه کشور اقدام به تدوین خط‌مشی‌های عمومی می‌کنند. باوجود اینکه اکثر خط‌مشی‌‌های عمومی در کشور ما توسط این نهادها تدوین می‌شود ادبیات حوزه خط‌مشی‌گذاری عمومی راهنمایی‌های محدودی در مورد این‌که چگونه این شوراها می‌توانند اثربخشی خط‌مشی‌گذاری خود را بهبود ببخشند، ...  بیشتر

آسیب شناسی
شناسایی موانع اجرایی شدن ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشورى در راستای ارزشیابی عملکرد کارکنان ادارة پست قزوین

حامد رحمانی؛ فرشته بیگی مقدم؛ حرمت اصغری

دوره 7، شماره 2 (پیاپی 26) ، فروردین 1398، صفحه 165-178

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.42847.3360

چکیده
  در فصل یازدهم و در ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید صریح بر پیاده‌سازی نظام مدیریت عملکرد و سنجش عملکرد دستگاه‌های دولتی دارد. در پژوهش حاضر سعی شود به موانع اجرایی شدن ماده 81 در ادارة پست استان قزوین پرداخته شود. برای شناسایی موانع ابتدا پیشینه پژوهش و سپس وضعیت فعلی ادارة پست مورد بررسی قرار گرفت و از روش تحلیل مضمون (تم) جهت ...  بیشتر