مدل سازی
حسن داناییفرد؛ جلیل دلخواه؛ راضیه قنبری
چکیده
مدیریت انگیزة خدمت عمومی در کارکنان سازمانهای دولتی بزرگترین چالش مدیران بخش دولتی امروزی است زیرا فلسفه وجودی مدیریت دولتی خدمت به آحاد شهروندان در پرتو وجود کارکنان دارای انگیزة خدمت عمومی بالا است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی، به تبیین نقش برداشت از سیاست سازمانی و ابهام ...
بیشتر
مدیریت انگیزة خدمت عمومی در کارکنان سازمانهای دولتی بزرگترین چالش مدیران بخش دولتی امروزی است زیرا فلسفه وجودی مدیریت دولتی خدمت به آحاد شهروندان در پرتو وجود کارکنان دارای انگیزة خدمت عمومی بالا است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر انگیزه خدمت عمومی، به تبیین نقش برداشت از سیاست سازمانی و ابهام هدف سازمانی بهعنوان متغیرهای تعدیلگر پرداخته است. در این پژوهش با بهکارگیری روش نمونهگیری تصادفی ساده،926 نفر از کارکنان سازمانهای دولتیِ تابع 18 وزارتخانه کشور بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد به کار گرفته شد که روایی و پایایی هریک از متغیرها به تأیید رسیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون مرحلهای بهوسیله نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بدبینی سازمانی منجر به کاهش انگیزه خدمت عمومی میشود و برداشت منفی کارکنان از سیاست سازمان ارتباط بین بدبینی سازمانی و انگیزة خدمت عمومی را در جهت منفی تعدیل میکند. بهعلاوه، همراه شدن ابهام هدف سازمانی با برداشت از سیاست سازمانی این ارتباط را شدت میدهد.
مدل سازی
نیره رحمانی؛ جواد پورکریمی؛ نیکو دیالمه؛ حسین خنیفر
چکیده
یکی از رویکردهایی که به تازگی وارد حوزه مدیریت و رهبری شده و میتواند در برابر پیچیدگیهای محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری حکمت محور است. از آنجا که مباحث مطرح در این حوزه به صورت جسته و گریخته به برخی از جنبههای رهبری حکمتمحور پرداختهاند و مدلها و تئوریهای جامعی در این زمینه دیده نشده است، هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای ...
بیشتر
یکی از رویکردهایی که به تازگی وارد حوزه مدیریت و رهبری شده و میتواند در برابر پیچیدگیهای محیطی به حل مسائل بپردازد، بحث رهبری حکمت محور است. از آنجا که مباحث مطرح در این حوزه به صورت جسته و گریخته به برخی از جنبههای رهبری حکمتمحور پرداختهاند و مدلها و تئوریهای جامعی در این زمینه دیده نشده است، هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای رهبری حکمتمحور بر اساس پژوهشهای انجام شده در این زمینه است که بر اساس روش فراترکیب انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان می دهد که رهبری حکمتمحور در 5 بعد سازمانی با مولفه های بینش و بصیرت، تصمیمگیری مبتنی بر شهود و عقل، آینده انگاری، دانش افزایی، رهبری خدمتگزار، یادگیرندگی سازمانی، اقدام موثر و به جا ؛ بعد انسانی با مولفههای توانمندسازی کارکنان، انگیزش الهام بخش، ملاحظات فردی، سرمایه اجتماعی؛ بعد سیاسی با همگرایی و پیوستگی سازمانی، شرایط محیطی؛ بعد فرهنگی با مولفه های درک فرهنک و ارزش های فرهنگی، انتقال فرهنگی و بعد اخلاقی با حکمیت فضای اخلاقی و ویژگی های شخصیتی رهبر طبقه بندی شد.
آسیب شناسی
محسن صدر؛ اکبر اعتباریان؛ رضا ابراهیم زاده؛ مرضیه پیراوی ونک
چکیده
هدف مقاله حاضر شناسایی و دستهبندی سازمانهای فرهنگی با توجه به دیدگاه بومشناسی جمعیت سازمانی بوده است. در این پژوهش راهبرد آمیخته اکتشافی مبتنی بر روش شبکه خزانه مورداستفاده قرارگرفته است. جامعة آماری کلیه خبرگان حوزۀ فرهنگ شهر اصفهان بوده که از آنها طی دو مرحله در فازهای کیفی و کمی نمونهگیری صورت گرفته است. دادهها ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر شناسایی و دستهبندی سازمانهای فرهنگی با توجه به دیدگاه بومشناسی جمعیت سازمانی بوده است. در این پژوهش راهبرد آمیخته اکتشافی مبتنی بر روش شبکه خزانه مورداستفاده قرارگرفته است. جامعة آماری کلیه خبرگان حوزۀ فرهنگ شهر اصفهان بوده که از آنها طی دو مرحله در فازهای کیفی و کمی نمونهگیری صورت گرفته است. دادهها در فاز کیفی به روش مصاحبه و در فاز کمی با تدوین پرسشنامهای که در آن عناصر (سازمانها) براساس طیف لیکرت و سازههای شناسایی شده فاز کیفی امتیازدهی شد، جمعآوری و جهت تحلیل نرمافزار آیدیوگرید مورد استفاده قرار گرفت. شاخصهای محاسبه شده از طریق نرمافزار آیدیو گرید ازجمله شاخص بیری (36/0)، شاخص فرانسلا (38/0) و آلفای کرونباخ سازه و عنصر (73/0برای سازهها و78/0برای عناصر) نمایانگر قابلیت اعتماد و اعتبار بالای فرایند شبکه خزانه مطابق روش بوده است. حاصل فاز کیفی شبکه خزانه 19 سازه استخراجی بوده که پس از تحلیل در بخش کمی تعداد 11 سازه در سه بعد (با نامهای بقا و ارتباط، همشکلی و اصالت فرهنگی) که87/76 درصد واریانس کل را تبیین میکردند دستهبندی و مبنای نوعشناسی قرار گرفت. پس از طی مراحل یاد شده و با توجه به خروجی نرمافزار در محوری دوبعدی براساس سازههای نهایی چهار نوع سازمان فرهنگی با ویژگیهای خاص خود شناسایی و پیشنهادهایی ارائه شد. قابلذکر است کاربرد روش نوین شبکه خزانه، استفاده از رویکرد بومشناسی جمعیت سازمانی جهت نوع شناسی و کمی کردن نقشه ذهنی خبرگان برمبنای رویکردهای دقیق آماری، سه جنبه کلی اصالت و نوآوری تحقیق حاضر است.
آسیب شناسی
امیرحسین جهانی کیا؛ محمد جواد حضوری؛ مهدی یداللهی؛ عادل آذر
چکیده
تصمیمگیری در شرکتهای نوآور و دانشبنیان با توجه به عدم وجود ساختار و منابع لازم از یکسو و تأثیرگذاری تصمیمها بر سازمان از سوی دیگر، دارای اهمیت ویژهای است. عدم قطعیت در فضای کسبوکار شرکتهای نوپا و مبتنیبر فناوری بسیار عمیق است و این عدم قطعیت باعث میشود که تصمیمگیران به صورت ناخودآگاه از شهود در تصمیمگیری استفاده ...
بیشتر
تصمیمگیری در شرکتهای نوآور و دانشبنیان با توجه به عدم وجود ساختار و منابع لازم از یکسو و تأثیرگذاری تصمیمها بر سازمان از سوی دیگر، دارای اهمیت ویژهای است. عدم قطعیت در فضای کسبوکار شرکتهای نوپا و مبتنیبر فناوری بسیار عمیق است و این عدم قطعیت باعث میشود که تصمیمگیران به صورت ناخودآگاه از شهود در تصمیمگیری استفاده نمایند. هدف از این پژوهش مطالعه و شناخت توصیفی تصمیمگیری شهودی در شرکتهای فناور و دانشبنیان بوده است. با توجه به ماهیت شهود، روش به کار گرفته شده در این پژوهش، کیفی (داده بنیان) و براساس تحلیل مصاحبههای صورت گرفته بوده است. نتایج حاکی است که شواهد کافی درخصوص استفاده تصمیمگیران شرکتهای دانشبنیان از شهود در فضای عدم قطعیت وجود دارد و اطلاعات و زمان عوامل علی ایجاد عدم قطعیت هستند. علاوهبر این مشخص شد که تجربه و شهود رابطه نزدیکی باهم دارند و الگوهای ذهنی و کنجکاوی متغیرهای مرتبط با آنها هستند. محیط ناپایدار کسبوکار نیز نقش عامل زمینهای را تصمیمگیری شهودی ایفا مینماید. افزایش سرعت تصمیمگیری، خلاقیت و کاهش احساس پشیمانی از پیامدهای مثبت و افزایش خطاهای تصمیمگیری نیز از پیامدهای منفی استفاده از شهود هستند.
مدل سازی
نبی اله کهن
چکیده
هدف این پژوهش، روایت و فهم یک فرایند اصطلاحاً آموزشی اما رقابتی به نام دورۀ عالی رستهای است. این دوره را یک سازمان نظامی برگزار میکند که به دلایل امنیتی و حفاظتی از ذکر نام آن خودداری میگردد. نوع پژوهش، توسعهای است و بهمنظور استخراج عوامل از روش کیفی به شیوة مردمنگاری استفادهشده است. جامعة آماری پژوهش، یک یگان نظامی است ...
بیشتر
هدف این پژوهش، روایت و فهم یک فرایند اصطلاحاً آموزشی اما رقابتی به نام دورۀ عالی رستهای است. این دوره را یک سازمان نظامی برگزار میکند که به دلایل امنیتی و حفاظتی از ذکر نام آن خودداری میگردد. نوع پژوهش، توسعهای است و بهمنظور استخراج عوامل از روش کیفی به شیوة مردمنگاری استفادهشده است. جامعة آماری پژوهش، یک یگان نظامی است که این دوره درون آن برگزار میشود. دادههای پژوهش توسط مصاحبه با ۲۳ نفر از کارکنانی که این دوره را طی نموده و مایل به مصاحبه و گفتگو در این مورد بودند و مشاهدة تعاملات روزمرة کارکنان و نوشتن ویژگی این تعاملات توسط محقق که خود جزئی از افرادی است که این دوره را طی نمودهاند، جمعآوری گردید. حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین شد. تحلیل دادههای گردآوریشده با رویکرد تحلیل تماتیک براون و کلارک (2006) انجام گرفت. پس از توصیف غنیِ دو مفهوم «رقابت» و «برخوردار ماندن» که دو کلیدواژۀ اصلی پژوهشاند، تحلیل دادهها، آشکارکنندۀ ۱۲ کد مرتبط با پیامدهای رقابت آموزشی است که در دو مفهوم پیامدهای فردی و اجتماعی نمایان میشوند.
رضا نجاری؛ جواد معدنی
چکیده
این پژوهش به بررسی تطبیقی ساختار و کارکرد دانشگاه پیام نور با دانشگاه های باز خارج کشور و آگاهی از نقاط تشابه و افتراق آنها برای طراحی ساختار مطلوب در آینده برخی اطلاعات لازم فراهم شود . روش تحقیق طرح حاضر، روش مطالعه تطبیقی است که به بررسی و تحلیل دانشگاه پیام نور و پنج دانشگاه باز جهان (انگلیس، کانادا، مالزی، چین و اندونزی) بر اساس ...
بیشتر
این پژوهش به بررسی تطبیقی ساختار و کارکرد دانشگاه پیام نور با دانشگاه های باز خارج کشور و آگاهی از نقاط تشابه و افتراق آنها برای طراحی ساختار مطلوب در آینده برخی اطلاعات لازم فراهم شود . روش تحقیق طرح حاضر، روش مطالعه تطبیقی است که به بررسی و تحلیل دانشگاه پیام نور و پنج دانشگاه باز جهان (انگلیس، کانادا، مالزی، چین و اندونزی) بر اساس مولفه ها و شاخص های ساختار و کارکرد پرداخته است. کلیه دانشگاه های مورد مطالعه از روش آموزش باز و از راه دور استفاده می کنند. دانشگاه باز چین به دلیل جمعیت بالا، بیشترین تعداد دانشجو را به خود اختصاص داده است و به همان نسبت بیشترین تعداد کارمند و هیأت علمی را داراست. در این مقایسه دانشگاه انگلیس با رتبه 313 بهترین جایگاه را در رتبه جهانی دارد و سپس دانشگاه پیام نور ایران در مقام دوم این مطالعه قرار گرفته است. : از نظر نوع ساختار دانشگاه پیام نور، ساختار ترکیبی دارد. ولی سایر دانشگاه های باز مورد مطالعه بیشتر ساختار چند بخشی (دو بخشی) دارند. دانشگاه پیام نور در مقایسه با پنج دانشگاه باز خارجی دارای رسمیت بالا، تمرکز نسبی و پیچیدگی بیشتری است. همه دانشگاه ها با توجه به تعداد مراکز، اساتید و کارکنان و نسبت های پرسنلی و سطوح سلسه مراتب از چابکی سازمانی بیشتری نسبت به دانشگاه پیام نور برخودار ند. بنابراین پیشنهاد می شود به طراحی ساختار مطلوب و متناسب با نیاز دانشگاه در راستای ماموریت و اهداف و وظایف محوله پرداخته شود.
مدل سازی
محمد حکاک؛ عبداله ساعدی؛ معصومه مؤمنی مفرد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مدل ارتباط گریزی سرمایههای انسانی: رویکرد مدلسازی ساختاری – تفسیری انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم پرگماتیسم است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. در بخش کیفی جامعة آماری پژوهش 30 نفر از خبرگان و مدیران در سازمانهای دولتی هستند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مدل ارتباط گریزی سرمایههای انسانی: رویکرد مدلسازی ساختاری – تفسیری انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم پرگماتیسم است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. در بخش کیفی جامعة آماری پژوهش 30 نفر از خبرگان و مدیران در سازمانهای دولتی هستند که براساس روش نمونهگیری هدفمند و تا سرحد اشباع اطلاعات موردنیاز و کفایت نظری مورد بررسی قرار گرفتند. بهعلاوه جامعة آماری پژوهش در بخش کمی، مدیران و خبرگان در سازمانهای دولتی هستند که نظرات آنها با بهرهگیری از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا و آزمون کاپای-کوهن مورد آزمون قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد مورد سنجش قرار گرفت. در بخش کیفی، دادههای به دست آمده از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری زنده و در بخش کمی پژوهش، دادهها با استفاده تکنیک رویکرد ساختاری تفسیری تحلیل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر معرفی سه پیامد اصلی ارتباط گریزی سرمایههای انسانی: عدم تعهد سازمانی، ترک خدمت و فرسودگی شغلی و تشریح چگونگی شکلگیری آنها است. برای مثال، عدم تعهد سازمانی ماحصل آمادگی ضعیف افراد، افزایش ترس و تردید و بیانگیزگی منابع انسانی است. بدین ترتیب، فقدان انگیزه کافی علاوهبر ایجاد جو بیاعتمادی در میان کارکنان سازمان، اجتناب آنها از ارتباط و تعامل با یکدیگر را نیز بهدنبال خواهد داشت. که پیامد طیکردن این پروسه، ایجاد عدم تعهد سازمانی است. همچنین در پایان با توجه به یافتهها کاربردهای مدیریتی پژوهش برای سازمانهای دولتی ذکر شده است.
مدل سازی
محمد علی سرلک
چکیده
هدف این پژوهش ارائه یک دید کامل از وضعیت و ابعاد مختلف مدیریت دولتی در ایران و کمک به هدایت پژوهشهای آتی در رابطه با پرکردن شکاف تحقیقهای قبلی در این حوزه است. در این مورد، تعداد 279 رساله دکتری دفاع شده بین سالهای 1390 تا ۱۳۹۶ در 6 دانشگاه دولتی داخل کشور و دارای دسترسی برخط، مرور و بررسی شده است. روششناسی تحقیق از لحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه یک دید کامل از وضعیت و ابعاد مختلف مدیریت دولتی در ایران و کمک به هدایت پژوهشهای آتی در رابطه با پرکردن شکاف تحقیقهای قبلی در این حوزه است. در این مورد، تعداد 279 رساله دکتری دفاع شده بین سالهای 1390 تا ۱۳۹۶ در 6 دانشگاه دولتی داخل کشور و دارای دسترسی برخط، مرور و بررسی شده است. روششناسی تحقیق از لحاظ هدف کاربردی از نوع کیفی و از لحاظ روش توصیفی است. روش تحقیق گروه کانون شامل 24 نفر از استادان برتر دانشگاههای بزرگ کشور با مرتبة دانشیار و استاد تمام است. نتایج بهدست آمده از مقالههای مورد بررسی قرار گرفته، براساس معیارهایی از قبیل موضوع پژوهش، روش و ابزار گردآوری دادهها، روش تحلیل دادهها، در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که 26 درصد پژوهشها از نوع ساختاری، 34 درصد از نوع رفتاری، 12 درصد از نوع محیطی، 24 درصد از نوع ترکیبی و 4 درصد در قالب مد سهشاخگی نمیگنجد. همچنین در پژوهشهای بررسی شده، 86 درصد عناوین بهمنظور جمعآوری دادهها از روش ترکیبی کیفی و پرسشنامهای استفاده شده و 1 درصد صرفاً روش کیفی و مابقی صرفاً روش کمی بوده است. لذا، شکاف عمیق بین نتایج بهدست آمده رسالههای دکتری و فقدان یک دکترین و نظریه حاصل از پژوهش دلالت دارد.
علت یابی
فاطمه بهادری جهرمی؛ حسن زارعی متین؛ محمدحسین رحمتی؛ حسین اخوان علوی
چکیده
پژوهشهای علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شدهاند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموشکردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمانها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روشهای قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل ...
بیشتر
پژوهشهای علمی دربارة مدیریت دانش بیشتر بر روی فرایند خلق دانش، استفاده و نیز انتقال آن متمرکز شدهاند، اما توجه کمی بر روی فرایند فراموشکردن دانش صورت گرفته است. این در حالی است که در محیط پویای امروزی همه سازمانها نیازمند تغییر و بازنگری و در بیشتر موارد کنار نهادن روشهای قدیمی انجام کار هستند. در این مقاله سعی شده با روش تحلیل محتوا و مصاحبههای نیمه ساختاریافته از مدیران شهرداری قم و جمعی از نخبگان دانشگاهی درزمینة یادگیری سازمانی و مدیریت دانش، مدل جامعی از عوامل مؤثر، سازوکارها و پیامدهای فراموشی سازمانی هدفمند ارائه شود. عوامل مؤثر بر فراموشی سازمانی هدفمند در سه گروه عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی طبقهبندی شدند که ضمن اشتراکات با سایر تحقیقات گذشته، برخی عوامل به خصوص در حوزة فردی و محیطی و استراتژیک برای نخستین بار در حوزة فراموشی مطرح شده است. مجموعه اقدامات اجرای فراموشی هدفمند بهعلاوه نشانهها و علائم حضور این پدیده در سازمان جهت سهولت سنجش آن در گام دوم و درنهایت پیامدهای اجرای فراموشی هدفمند ارائه شده است. این پیامدها در رابطه با افراد، سازمان و اربابرجوع دستهبندی شده است.
علت یابی
زیبا محمدزاده روشتی؛ علی بیرانوند؛ سعید چهره
چکیده
یکی از حوزههای پرکاربرد مدیریت دانش، تجاریسازی دانش است. این پژوهش با کمک فنون علمسنجی به شناسایی نوع آثار تأثیرگذار مدیریت دانش در حوزة تجاریسازی دانش پرداخته است. این پژوهش از نوع علمسنجی است. جامعة آماری پژوهش شامل آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش از پایگاه وباوساینس در محدودة زمانی 1900 -2015 است. با کمک نرمافزار ...
بیشتر
یکی از حوزههای پرکاربرد مدیریت دانش، تجاریسازی دانش است. این پژوهش با کمک فنون علمسنجی به شناسایی نوع آثار تأثیرگذار مدیریت دانش در حوزة تجاریسازی دانش پرداخته است. این پژوهش از نوع علمسنجی است. جامعة آماری پژوهش شامل آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش از پایگاه وباوساینس در محدودة زمانی 1900 -2015 است. با کمک نرمافزار آر.پی.وای.اس خاستگاههای اصلی تجاریسازی دانش، میزان استنادات دریافتی و آثار تأثیرگذار مشخص شد. همچنین بهمنظور شناسایی میزان تأثیرگذاری آثار خارج از محدودة جهشهای صورت گرفته از نرمافزار یرسیآر استفاده شد. جستجوی آثار منتشر شده در محدودة زمانی 1900 -2015، منجر به بازیابی 1555 رکورد مرتبط با تجاریسازی دانش شد. مجموع استنادات صورت گرفته به آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش تا زمان پژوهش حاضر، بالغبر 39817 استناد بود که منجر به پیدایش پنج جهش در تاریخهای 1934، 1962، 1973، 1998 و 2003 شده است. میزان استنادات صورت گرفته به منابع موجود در حوزة تجاریسازی دانش تا آغاز نیمة دوم قرن بیستم رشد تقریباً یکنواختی را دارد. از میان جهشهای صورت گرفته، جهش مربوط به سال 2003 با تعداد 3763 استناد، پراستنادترین جهش است. آثار تولید شده در حوزة تجاریسازی دانش بهشدت تحت تأثیر حوزههای فراگیر مانند مدیریت دانش، اقتصاد و کارآفرینی قرار دارند. شناسایی نوع آثار تأثیرگذار در حوزة تجاریسازی دانش باعث شناخت خاستگاههای اصلی و حوزههای فرعی دانش میشود.