نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 کارشناس مسئول پژوهش، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮی ﮔﺮوه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﭘﯿﺎم ﻧﻮر، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
چکیده
یکی از حوزههای پرکاربرد مدیریت دانش، تجاریسازی دانش است. این پژوهش با کمک فنون علمسنجی به شناسایی نوع آثار تأثیرگذار مدیریت دانش در حوزة تجاریسازی دانش پرداخته است. این پژوهش از نوع علمسنجی است. جامعة آماری پژوهش شامل آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش از پایگاه وباوساینس در محدودة زمانی 1900 -2015 است. با کمک نرمافزار آر.پی.وای.اس خاستگاههای اصلی تجاریسازی دانش، میزان استنادات دریافتی و آثار تأثیرگذار مشخص شد. همچنین بهمنظور شناسایی میزان تأثیرگذاری آثار خارج از محدودة جهشهای صورت گرفته از نرمافزار یرسیآر استفاده شد. جستجوی آثار منتشر شده در محدودة زمانی 1900 -2015، منجر به بازیابی 1555 رکورد مرتبط با تجاریسازی دانش شد. مجموع استنادات صورت گرفته به آثار منتشر شده در حوزة تجاریسازی دانش تا زمان پژوهش حاضر، بالغبر 39817 استناد بود که منجر به پیدایش پنج جهش در تاریخهای 1934، 1962، 1973، 1998 و 2003 شده است. میزان استنادات صورت گرفته به منابع موجود در حوزة تجاریسازی دانش تا آغاز نیمة دوم قرن بیستم رشد تقریباً یکنواختی را دارد. از میان جهشهای صورت گرفته، جهش مربوط به سال 2003 با تعداد 3763 استناد، پراستنادترین جهش است. آثار تولید شده در حوزة تجاریسازی دانش بهشدت تحت تأثیر حوزههای فراگیر مانند مدیریت دانش، اقتصاد و کارآفرینی قرار دارند. شناسایی نوع آثار تأثیرگذار در حوزة تجاریسازی دانش باعث شناخت خاستگاههای اصلی و حوزههای فرعی دانش میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Typology of Knowledge Management in the Field of Knowledge Commercialization Using the Spectroscopy
نویسندگان [English]
- ziba mohammadzadeh 1
- Ali Biranvand 2
- Saeed Chehreh 3
1 . Expert Responsible Research, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of knowledge and Information science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Ph.D Candidate of public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
One of the most widely used fields of knowledge management is the commercialization of knowledge. This research, with the help of scientometric techniques, identifies the effects of knowledge in the field of knowledge commercialization. This research is a kind of scientometric. Initial data were obtained from the Web of Science (WoS) database to investigate the historical roots of published works in the field of commercialization of knowledge. Then, the main roots of this filed, the amount of received citations, and influential works were identified using RPYS software. Next, with the help of the yearcr software, the extent of the effects of the works outside of the range of peaks were also introduced. The period under investigation is the publication in the years 1900-2015. By searching published works in the time period of 1900-2015, 1550 records related to commercialization of knowledge were retrieved. The total number of citations up to the time of the present research was 39817, which resulted in the emergence of five peaks in the years 1934, 1962, 1973, 1998, and 2003. The present project has introduced the influential works in the field of commercialization of knowledge. Identifying the influential effects in the field of commercialization of knowledge makes it possible to identify the main origins and subfields of knowledge.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Commercialization
- knowledge management
- Scientometrics
- Referenced Publication Years Spectroscopy (RPYS)