علت یابی
سعید جعفرینیا؛ مهدی خیراندیش؛ اکبر حسنپور؛ سمیه بخشنده
چکیده
پژوهش در مورد انتظارات و ترجیحات کاری نسل هزاره بهعنوان نسل جوان نیروی کار، فراهمکنندة بینشی است که شکلدهی سیاستهای جذب و نگهداری متناسب با این نسل را برای مدیران تسهیل میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک نتایج تحقیقات کیفی در این حوزه، لیستی از انتظارات کاری این نسل را ارائه و سپس با استفاده از روش آنتروپی ...
بیشتر
پژوهش در مورد انتظارات و ترجیحات کاری نسل هزاره بهعنوان نسل جوان نیروی کار، فراهمکنندة بینشی است که شکلدهی سیاستهای جذب و نگهداری متناسب با این نسل را برای مدیران تسهیل میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با بررسی سیستماتیک نتایج تحقیقات کیفی در این حوزه، لیستی از انتظارات کاری این نسل را ارائه و سپس با استفاده از روش آنتروپی شانون ترتیب اهمیت آنان را مشخص کرد. این پژوهش از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی است. جامعة آماری پژوهش، شامل 68 مقاله و پایاننامه کیفی معتبر بود که تعداد 21 مورد با استفاده از روش قضاوتی وارد فرایند فراترکیب شد. جهت سنجش میزان توافق بین دو رتبهدهندة از شاخص کاپا و جهت سنجش روایی نتایج از شاخص CVI استفاده شد و بدین ترتیب روایی و پایایی مورد تصدیق قرار گرفت. نتایج نشان داد که به ترتیب، توازن بین کار و زندگی، فرصت برای رشد و توسعة حرفهای در کار، وجود محیط کاری سرگرمکننده و لذتبخش، برخورداری از زمان کاری منعطف، بر عهده داشتن وظایف چالشی، کار تیمی، محیط کار حمایتی، برخورداری از حقوق و مزایای بیشتر و کار معنیدار ازجمله مهمترین انتظارات کاری نسل هزاره هستند.
مدل سازی
بلال پناهی
چکیده
وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و همچنین عدم بهکارگیری ارتباطات سازمانی به صورت صحیح، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی نقش شفافیت سازمانی بر تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی اثربخش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت، روش انجام و چگونگی به دست آوردندادههای ...
بیشتر
وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و همچنین عدم بهکارگیری ارتباطات سازمانی به صورت صحیح، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی نقش شفافیت سازمانی بر تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی اثربخش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت، روش انجام و چگونگی به دست آوردندادههای موردنیاز توصیفی و از نوع پژوهش همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان سازمان آب منطقهای آذربایجان شرقی به تعداد 340 نفر است و نمونه موردمطالعه به روش نمونهگیری تصادفی و طبق فرمول کوکران برابر با 181 نفر به دست آمد. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با روش اعتبار محتوا تأیید شد. در بحث آمار استنباطی ابتدا آزمون نرمال بودن دادهها انجام شد و سپس فرضیات پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل و به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که شفافیت سازمانی بر کاهش تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی تأثیر دارد. همچنین شفافیت سازمانی بر ارتباطات سازمانی تأثیر معنیداری دارد و ارتباطات سازمانی نیز بر کاهش تعارضات سازمانی تأثیرگذار است. وجود تعارضات مخرب و نبود شفافیت و همچنین عدم بهکارگیری ارتباطات سازمانی به صورت صحیح، چالشهایی را در اغلب سازمانها به وجود آورده است. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی نقش شفافیت سازمانی بر تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی اثربخش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و برحسب ماهیت، روش انجام و چگونگی به دست آوردن دادههای موردنیاز توصیفی و از نوع پژوهش همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش کارکنان سازمان آب منطقهای آذربایجان شرقی به تعداد 340 نفر است و نمونه موردمطالعه به روش نمونهگیری تصادفی و طبق فرمول کوکران برابر با 181 نفر به دست آمد. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها نیز با روش اعتبار محتوا تأیید شد. در بحث آمار استنباطی ابتدا آزمون نرمال بودن دادهها انجام شد و سپس فرضیات پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل و به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که شفافیت سازمانی بر کاهش تعارضات سازمانی با میانجیگری ارتباطات سازمانی تأثیر دارد. همچنین شفافیت سازمانی بر ارتباطات سازمانی تأثیر معنیداری دارد و ارتباطات سازمانی نیز بر کاهش تعارضات سازمانی تأثیرگذار است.
مدل سازی
فاطمه مرادی؛ سید مهدی الوانی؛ ابوالفضل کاظمی
چکیده
با توجه به اهمیت قانون کار در تنظیم روابط کارگر و کارفرما و نقش تعیین کنندة آن در پیشرفت اقتصادی بنگاههای تولیدی، این پژوهش با هدف «تحلیل قانون کار جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کارفرمایان از منظر مدیریت منابع انسانی» انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و در تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریۀ دادهبنیاد استفاده ...
بیشتر
با توجه به اهمیت قانون کار در تنظیم روابط کارگر و کارفرما و نقش تعیین کنندة آن در پیشرفت اقتصادی بنگاههای تولیدی، این پژوهش با هدف «تحلیل قانون کار جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کارفرمایان از منظر مدیریت منابع انسانی» انجام شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و در تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش را کارفرمایان شرکتهای صنعتی مستقر در استان تهران تشکیل میدهند که با روش نمونهگیری گلوله برفی و براساس قاعده اشباع نظری با هشت نفر از این کارفرمایان مصاحبة عمیق صورت گرفته است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مهمترین ضعف قانون از نظر کارفرمایان، عدم شفافیت و استنباطهای مختلف از متن قانون و اختیارات محدود کارفرما در قانون کار است. بنا بر نظر کارفرمایان، قانون فعلی نمیتواند چندان در داوری بین کارگر و کارفرما مؤثر واقع شود و این امر باعث میشود شکاف بین شرایط واقعی حاکم بر منابع انسانی و محتوای قانون گسترش یابد.
آسیب شناسی
رسول عباسی؛ سیده فاطمه فقیهی؛ فاطمه قاطع
چکیده
با توجه به اهمیت قانون کار در تنظیم روابط کارگر و کارفرما و نقش تعیینکننده آن در پیشرفت اقتصادی بنگاههای تولیدی، این تحقیق با هدف "تحلیل قانون کار جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کارفرمایان از منظر مدیریت منابع انسانی" انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه ...
بیشتر
با توجه به اهمیت قانون کار در تنظیم روابط کارگر و کارفرما و نقش تعیینکننده آن در پیشرفت اقتصادی بنگاههای تولیدی، این تحقیق با هدف "تحلیل قانون کار جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کارفرمایان از منظر مدیریت منابع انسانی" انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق را کارفرمایان شرکتهای صنعتی مستقر در استان تهران تشکیل میدهند که با روش نمونهگیری گلولهبرفی و بر اساس قاعده اشباع نظری با هشت نفر از این کارفرمایان مصاحبه عمیق صورت گرفته است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مهمترین ضعف قانون از نظر کارفرمایان، عدم شفافیت و استنباطهای مختلف از متن قانون و اختیارات محدود کارفرما در قانون کار میباشد. بنا بر نظر کارفرمایان، قانون فعلی نمیتواند چندان در داوری بین کارگر و کارفرما مؤثر واقع شود و این امر باعث میشود شکاف بین شرایط واقعی حاکم بر منابع انسانی و محتوای قانون گسترش یابد. با توجه به عرضه زیاد نیروی کار به ویژه نیروی تحصیل کرده، بنگاهها به سادگی به نیروی کار دسترسی دارند و این موجب شده است که کارفرمایان، کم توجه به قانون کار، هزینه چندانی برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی صرف نکنند.
مدل سازی
محسن فرهادی نژاد؛ سکینه جعفری
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی علل سوتزنی سازمانی و دلایل عدم تمایل به سوتزنی در سازمانهای دولتی بود که با روش ترکیبی متوالی اکتشافی انجام شده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی، مدیران و کارکنان دولتی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند 75 نفر بهعنوان مشارکتکننده در این پژوهش انتخاب شدند. جامعة آماری بخش کمی کارکنان سازمانهای دولتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی علل سوتزنی سازمانی و دلایل عدم تمایل به سوتزنی در سازمانهای دولتی بود که با روش ترکیبی متوالی اکتشافی انجام شده است. مشارکتکنندگان بخش کیفی، مدیران و کارکنان دولتی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند 75 نفر بهعنوان مشارکتکننده در این پژوهش انتخاب شدند. جامعة آماری بخش کمی کارکنان سازمانهای دولتی شهرهای تهران، مشهد و سمنان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 157 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتیجۀ تحلیل دادههای کیفی منجر به شناسایی 32 مضمون پایه درزمینۀ دلایل سوتزنی کارکنان گردید که در قالب 6 مضمون سازماندهنده (رویکرد سلامتمحور، رویکرد منفعت طلبانه، رویکرد عدالتخواهانه، رویکرد اخلاق گرایانه، رویکرد تکلیفگرایانه، رویکرد انتقام جویانه)، سازماندهی شدند و 26 مضمون پایه در خصوص عدم تمایل به سوتزنی سازمانی احصا شد که بر اساس قرابت معنایی در قالب 4 مضمون سازماندهنده (عوامل مربوط به سازمان، عوامل مربوط به افشاکننده، عوامل مربوط به افشاشونده، عوامل مربوط به موضوع تخلف) قرار گرفتند. یافتههای بخش کمی نشان میدهد که رویکردهای عدالتخواهانه، اخلاقگرایانه، سلامتمحور، منفعتطلبانه، تکلیفگرایانه و انتقامجویانه به ترتیب بهعنوان مهمترین دلایل تصمیم به سوتزنی بوده و عوامل مربوط به افشاشونده، عوامل مربوط به سازمان، عوامل مربوط به موضوع تخلف و عوامل مربوط به افشاء کننده به ترتیب مهمترین علل سکوت در برابر مشاهدۀ رفتارهای نامطلوب را تشکیل میدهند. رتبهبندی گویههای مرتبط با علل سوتزنی بیانکنندة این است که جلوگیری از تکرار تخلفات، احساس بیعدالتی نسبت به خود و احساس مسئولیت بهعنوان مهمترین علل سوتزنی و ناامیدی از ضمانت اجرایی در صورت افشای تخلفات، نفوذ بالای فرد متخلف و عدمحمایت سازمانی از افشاگران بهعنوان دلایل اصلی سکوت در برابر تخلفات تلقی میشود.
علت یابی
محسن طاهری دمنه؛ شیدا طایفه هاشمی؛ زهرا حیدری دارانی
چکیده
پژوهش حاضر به مثابه یک پژوهش کاربردی و با هدف آیندهنگاری شرکتی در شرکت گاز استان اصفهان انجام شده است. در این پژوهش سبدی از روشهای آیندهنگاری شامل شش ستون آینده، تحلیل روند، پنل خبرگان، پویش محیطی و سناریونگاری مورد استفاده قرار گرفته است. مشارکت کنندگان در این پژوهش ۱۵ نفر از مدیران ارشد شرکت گاز استان اصفهان بودهاند که در ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مثابه یک پژوهش کاربردی و با هدف آیندهنگاری شرکتی در شرکت گاز استان اصفهان انجام شده است. در این پژوهش سبدی از روشهای آیندهنگاری شامل شش ستون آینده، تحلیل روند، پنل خبرگان، پویش محیطی و سناریونگاری مورد استفاده قرار گرفته است. مشارکت کنندگان در این پژوهش ۱۵ نفر از مدیران ارشد شرکت گاز استان اصفهان بودهاند که در قالب کارگروه آینده پژوهی در بیش از بیست پنل و نشست تخصصی شرکت داشتند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که چهار پیشرانِ عمده یعنی ۱. وضعیت ارتباطی کشور با دهکده جهانی، ۲. تنشهای سیاسی داخلی و عدم امنیت ناشی از آن، ۳.خصوصی سازی شرکت گاز و ۴. صادرات گاز، فضای آیندهی شرکت گاز را متاثر خواهند کرد. بر مبنای ترکیبهای مختلف از این چهار پیشران در نرمافزار سناریوویزارد و استفاده از رویکرد سناریونگاری براساس عدمقطعیتهای بحرانی، در نهایت داستانِ سه سناریو با عناوین: ۱. تلاش مضاعف در وضعیت سبز، ۲. یکی به نعل یکی به میخ در وضعیت زرد و ۳. تلاش برای بقاء در وضعیت قرمز تدوین گردید.
علی اصغر سعدآبادی؛ آرین عظیمی
چکیده
امروزه مدیران سازمانها در راستای ایفای مأموریت خود ناچارند تا به صورت مستمر آسیبپذیری سازمان خود را در مواجهه با خطرات بالقوهای که میتواند مانع تحقق چشمانداز و اهداف مدنظرشان شود را ارزیابی کرده تا با انتخاب بهترین راهبردهای ممکن بر آنها غلبه نمایند. ازاینرو، این پژوهش قصد دارد تا با استفاده از روششناسی آمیخته (کمی – ...
بیشتر
امروزه مدیران سازمانها در راستای ایفای مأموریت خود ناچارند تا به صورت مستمر آسیبپذیری سازمان خود را در مواجهه با خطرات بالقوهای که میتواند مانع تحقق چشمانداز و اهداف مدنظرشان شود را ارزیابی کرده تا با انتخاب بهترین راهبردهای ممکن بر آنها غلبه نمایند. ازاینرو، این پژوهش قصد دارد تا با استفاده از روششناسی آمیخته (کمی – کیفی) مدلی جامعی را جهت ارزیابی آسیبپذیری سازمانها فارغ از ویژگیها و تنوع آنها در برابر انواع اختلالات سازمانی ارائه نماید. بهمنظور تحقق هدف مذکور، نخست متون کتب، مقالهها و طرحهای پژوهشی مرتبط با آسیبپذیری سازمانها مورد تحلیل مضمون و متنکاوی قرار گرفت تا شاخصهای اصلی و فرعی آن شناسایی شوند؛ سپس بهمنظور رصد شاخصهای شناسایی شده از تکنیک مصاحبة نیمه ساختاریافته و پرسشنامه هفت مقیاسی فازی با ۲۵ نفر از خبرگان که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدهاند، استفاده و برای رسیدن به اجماع بر روی شاخصها، از تکنیک دلفی فازی ایشیکاوا بهره گرفته شد. مدلی که از این پژوهش به دست آمد مشتمل بر سه بعد اصلی شامل «میزان در معرض بودن سازمان به اختلالات»، «شدت حساسیتپذیری سازمان نسبت به اختلالات» و «ظرفیت تطبیقپذیری سازمان برای مواجهه و ارائه پاسخ مناسب به اختلالات» با 13 شاخص اصلی ارائه شد.
مدل سازی
محمدعلی مجلل؛ سینا اسدزاده
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر ارزیابی سواد الکترونیکی کارکنان و تاثیر آن بر جامعه پذیری و تحول پذیری سازمانی (مطالعه موردی: ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه) میباشد. الگوی مورد نظر در این تحقیق در رابطه با سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL و در رابطه با جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق حاضر ارزیابی سواد الکترونیکی کارکنان و تاثیر آن بر جامعه پذیری و تحول پذیری سازمانی (مطالعه موردی: ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه) میباشد. الگوی مورد نظر در این تحقیق در رابطه با سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL و در رابطه با جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر است. برای این منظور پرسشنامه سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL در 7 مهارت؛ مفاهیم پایه، اینترنت، ارائه کامپوتری، پایگاه داده، مفاهیم کاربرد کامپیوتر، صفحه گسترده، پردازش واژه با کامپیوتر و جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) در چهار بعد؛ آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشم اندازهایی از آینده سازمان و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر در هشت زمینه مختلف؛ در ابعاد ایجاد احساس ضرورت و فوریت، ایجاد ائتلاف راهنما، توسعه چشم انداز و استراتژی، انتقال چشم انداز تحول به دیگران، توانمندسازی کارکنان برای انجام اقدامات فراگیر، خلق پیروزی های کوتاه مدت، جمع بندی پیروزی ها و ایجاد تحول بیشتر و نهادینه ساختن دیدگاههای جدید در فرهنگ تعریف و در این راستا دو فرضیه اصلی و چهارده فرضیه فرعی تنظیم گردیده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بیانگر این است که اولاً میانگین وضعیت سواد الکترونیکی کارکنان ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه پایینتر از حد متوسط میباشد و ثانیاً سواد الکترونیکی کارکنان بر جامعهپذیری و تحولپذیری سازمانی ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه تاثیرگذار میباشد.
آسیب شناسی
سمیه روشنی؛ محمد بخت آزمای بناب
چکیده
امروزه رهبری معنوی بهعنوان عامل مهمی بر کاهش پارانوئید سازمانی مطرح است که در این میان تعهد سازمانی میتواند بهعنوان ابزاری در جهت کمک به رهبری در این رابطه مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، هر چه تعهد سازمانی کارکنان تقویت گردد به همان اندازه میزان پارانوئید سازمانی کاهش خواهد یافت. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری معنوی بر ...
بیشتر
امروزه رهبری معنوی بهعنوان عامل مهمی بر کاهش پارانوئید سازمانی مطرح است که در این میان تعهد سازمانی میتواند بهعنوان ابزاری در جهت کمک به رهبری در این رابطه مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، هر چه تعهد سازمانی کارکنان تقویت گردد به همان اندازه میزان پارانوئید سازمانی کاهش خواهد یافت. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری معنوی بر پارانوئید سازمانی با تأکید بر نقش میانجی تعهد سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی انجام شده است. روش پژوهش کاربردی بوده و جامعة آماری این پژوهش شامل کلیة مدیران و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی است. حجم نمونه با استفاده از رابطة تعیین حجم نمونه در جامعههای محدود، 267 نفر محاسبه شده است. برای جمعآوری دادههای لازم از پرسشنامه استفاده شده است که پس از تأیید روایی و پایایی در بین جامعة آماری توزیع شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی و از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که بین رهبری معنوی بر پارانوئید سازمانی با توجه به نقش میانجی تعهد سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. رهبری معنوی بر پارانوئید سازمانی نقش منفی و معکوسی دارد. تعهد سازمانی بر پارانوئید سازمانی نقش منفی و معکوسی دارد. رهبری معنوی بر تعهد سازمانی نقش مثبت و معنیداری دارد.
مریم قلیزاده؛ محمدعلی سرلک
چکیده
خدمات کسبوکار دانشی (کیبس) با ایفای یک نقش مهم در سیستمهای نوآوری شناخته میشوند. با این حال، تحقیقات پیشین عمدتاً با کیبس بهعنوان یک گروه همگن برخورد کرده است؛ حال زمان آن است که درک بهتری از تنوعی صورت گیرد که در میان کیبس وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، طبقهبندی خدمات دانشی کسبوکار با متمایز ساختن پایگاه دانش (تحلیلی، ترکیبی، ...
بیشتر
خدمات کسبوکار دانشی (کیبس) با ایفای یک نقش مهم در سیستمهای نوآوری شناخته میشوند. با این حال، تحقیقات پیشین عمدتاً با کیبس بهعنوان یک گروه همگن برخورد کرده است؛ حال زمان آن است که درک بهتری از تنوعی صورت گیرد که در میان کیبس وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، طبقهبندی خدمات دانشی کسبوکار با متمایز ساختن پایگاه دانش (تحلیلی، ترکیبی، نمادی) بود. در این پژوهش که به روش دلفی انجام شد، پس از مرور پژوهشهای پیشین و بررسی اسناد بالادستی و زیرساختهای موجود در شرکت آبفا قم، حوزههای دانشی به همراه خدمات کسبوکار هر حوزه، فرایندها و فعالیتها شناسایی شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در همه حوزههای دانشی شناسایی شده که شامل ایجاد، بهسازی و توسعة تأسیسات آب و فاضلاب؛ راهبری، بهرهبرداری و نگهداشت تأسیسات؛ فروش و خدمات مشترکین؛ مدیریت تأمین و پشتیبانی؛ مدیریت منابع انسانی؛ مدیریت و تأمین منابع مالی؛ مدیریت ارتباطات با ذینفعان؛ توسعة سیستمهای مدیریتی؛ دانش تحلیلی و دانش ترکیبی وجود دارد.