نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر ارزیابی سواد الکترونیکی کارکنان و تاثیر آن بر جامعه پذیری و تحول پذیری سازمانی (مطالعه موردی: ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه) میباشد. الگوی مورد نظر در این تحقیق در رابطه با سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL و در رابطه با جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر است. برای این منظور پرسشنامه سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL در 7 مهارت؛ مفاهیم پایه، اینترنت، ارائه کامپوتری، پایگاه داده، مفاهیم کاربرد کامپیوتر، صفحه گسترده، پردازش واژه با کامپیوتر و جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) در چهار بعد؛ آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشم اندازهایی از آینده سازمان و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر در هشت زمینه مختلف؛ در ابعاد ایجاد احساس ضرورت و فوریت، ایجاد ائتلاف راهنما، توسعه چشم انداز و استراتژی، انتقال چشم انداز تحول به دیگران، توانمندسازی کارکنان برای انجام اقدامات فراگیر، خلق پیروزی های کوتاه مدت، جمع بندی پیروزی ها و ایجاد تحول بیشتر و نهادینه ساختن دیدگاههای جدید در فرهنگ تعریف و در این راستا دو فرضیه اصلی و چهارده فرضیه فرعی تنظیم گردیده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بیانگر این است که اولاً میانگین وضعیت سواد الکترونیکی کارکنان ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه پایینتر از حد متوسط میباشد و ثانیاً سواد الکترونیکی کارکنان بر جامعهپذیری و تحولپذیری سازمانی ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه تاثیرگذار میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Employee’s E-literacy and its Impact on their Sociability and Transformability (Case Study: Maragheh Education Department)
نویسندگان [English]
- Mohammad Ali mojallal 1
- sina asadzadeh 2
1 Academic member of Azad University Bonab Branch
2 student
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the e-literacy of Maragheh administrative staff and its impact on their sociability and transformability. The models used in staff e-literacy, sociability, and transformability parts were based on ICDL model, the Taormina theory (1997), and the John Gutter and Peter Drucker (1996) model, respectively. The statistical population of the present study was all staff of the education department of Maragheh city, which was 45. In this research, due to the low number of statistical population, the members of the statistical society were selected through the census method (accessible sampling), so the number of sample population was all 45 staff except 4 who were excluded from the research. Ultimately, the number of participants of the study was 41. In order to collect data, three researcher-made questionnaires were used. The results of testing hypotheses indicated that, firstly, the average e-literacy status of Maragheh Education Department staff was below the average rate, and secondly, the e-literacy of the staff had an impact on the sociability and transformability of the staff of Maragheh Education Department.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: E-literacy
- Transformability
- sociability