با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مدل ارتباط گریزی سرمایه‌های انسانی: رویکرد مدل‌سازی ساختاری – تفسیری انجام پذیرفت. این پژوهش بر پایه پژوهش‌‌های آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم پرگماتیسم است که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. در بخش کیفی جامعة آماری پژوهش 30 نفر از خبرگان و مدیران در سازمان‌های دولتی هستند که براساس روش نمونه‌گیری هدفمند و تا سرحد اشباع اطلاعات موردنیاز و کفایت نظری مورد بررسی قرار گرفتند. به‌علاوه جامعة آماری پژوهش در بخش کمی، مدیران و خبرگان در سازمان‌های دولتی هستند که نظرات آن‌‌‌ها با بهره­گیری از رویکرد مدل‌سازی ساختاری ـ تفسیری مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا و آزمون کاپای-کوهن مورد آزمون قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد مورد سنجش قرار گرفت. در بخش کیفی، داده‌های به دست آمده از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری زنده و در بخش کمی پژوهش، داده‌ها با استفاده تکنیک رویکرد ساختاری تفسیری تحلیل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر معرفی سه پیامد اصلی ارتباط گریزی سرمایه‌های انسانی: عدم تعهد سازمانی، ترک خدمت و فرسودگی شغلی و تشریح چگونگی شکل‌گیری آنها است. برای مثال، عدم تعهد سازمانی ماحصل آمادگی ضعیف افراد، افزایش ترس و تردید و بی‌انگیزگی منابع انسانی است. بدین ترتیب، فقدان انگیزه کافی علاوه‌بر ایجاد جو بی‌اعتمادی در میان کارکنان سازمان، اجتناب آنها از ارتباط و تعامل با یکدیگر را نیز
به‌دنبال خواهد داشت. که پیامد طی‌کردن این پروسه، ایجاد عدم تعهد سازمانی است. همچنین در پایان با توجه به یافته‌ها کاربردهای مدیریتی پژوهش برای سازمان‌های دولتی ذکر شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Communication Apprehension human capitals Model In government organizations: Interpretative Structural approach

نویسندگان [English]

  • mohammad hakak 1
  • abdollah saedi 2
  • masume momenimofrad 3

1 Associate Professor of Management, Lorestan University, Khoramabad, Iran.

2 Ph.D of Human Resources Management, Lorestan University, Khoramabad, Iran.

3 M. A of Business Management, Lorestan University, Khoramabad, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to design a model for Communication Apprehension human capitals In government organizations using the Interpretative Structural approach. This research is based on mixed researches in deductive-inductive paradigm that is purposeful and practical. In the qualitative section, the statistical population was 30 experts and managers in government organizations. Which were investigated according to purposeful sampling method and up to saturation of required information and theoretical adequacy. In the quantitative section, the statistical population of the research is managers and experts in government organizations whose have been evaluated using a structural interpretation model approach. In the qualitative part of the research, semi-structured interview was used. Its validity and reliability was tested using CVR coefficient and Kappa-Cohen test. In a quantitative section questionnaire was used. Its validity and reliability were measured using content validity and retest. The results of the study included the introduction of three main consequences Communication Apprehension human capitals: Organizational Non-Commitment, Turnover And Burnout of Job and describes how they are formed. for example, Organizational Non-Commitment Poor readiness of people, Increase fear and doubt And the lack of motivation human resources. Thus, Lack of sufficient motivation in addition to creating a climate of distrust among the staff of the organization, Avoiding them from communicating and interacting with each other will also be followed. The consequence of this process is to create an organizational non-commitment

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication Apprehension human capitals
  • Interpretative Structural approach
  • government organizations
اردشیرزاده، مرجان و فرهنگی، علی‌اکبر (1392). «بررسی رابطة بین هوش عاطفی و ارتباط گریزی». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4)، 9-24.
دامغانیان، حسین و روزبان، فرناز (1395). «شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط گریزی نماینده‌های یک شرکت بیمه‌ای براساس طرح آمیخته انتخاب مشارکت‌کننده». پژوهشنامه بیمه، 31(3)، 45-66.
رحیم‌نیا، فریبرز و حسن‌زاده، فرزانه (1388). «بررسی نقش تعدیل‌کنندگی عدالت سازمانی بر رابطة بین ادراک از فضای سیاسی سازمان و ارتباط گریزی افراد». مدیریت تحول، شماره 2، 21-46.
قنبری، وحید و صفایی شکیب، علی (1395). «ساختاردهی به مسائل مدیریت کیفیت با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری». مدیریت استاندارد و کیفیت، 1(23)، 6-15.
Adeyemi, A., Adekunle, G. & Muhammad, R. (2017). “Assessing Communication Apprehension And Implication For Employability Among Mass Communication Students”. Journal Of Humanities And Social Science, 22(3),78-84.
Aeni, N., Jabu, B., Rahman, M. & Strid, J. (2017). “English oral communication apprehension in students of indonesian maritime”. International Journal of English Linguistics, 7(4), 158-165.
Arquero, J., Polvillo, C. & García, D. (2017). “Communication apprehension and students’ educational choices. An exploratory analysis of Spanish secondary education students, Emerald Group Publishing Limited”. Education & Training, 59(9), 946-956.
Azmi, M. & Sham, R. (2018). “Causal Relationship between School-Based Oral Performance with Communication Apprehension, Test Anxiety and Fear of Negative Evaluation”. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences8(3), 15–34.
Barbour, J., Gill, R. &  Barge, K. (2018). “Organizational Communication Design Logics: A Theory of Communicative Intervention and Collective Communication Design”.  Communication Theory, 7(23), 1-22.
Horowitz, B. (2002). Communication a pprehension: Origins and management, Albany, NY: Singular Thomas Learning, ,3.
Huang J., Tzeng G. & Ong, Ch. (2005). “Multidimensional Data in Multidimensional Scaling Using the Analytic, Network Process”. Pattern Recognition Letters, 26.
Lie, T. (2018). “The Effect of Active Learning Strategies on Communication Apprehension in Information Systems Students in Taiwan”. IEEE Transaction On Professional Communication, 61(1), 101-109.
Ma, R. & Hample, D. (2018). “Appraisal models of intercultural communication apprehension among sojourners”. Journal of International and Intercultural Communication, 5(26), 1-25.
McCroskey, J. C. (1983). “The communication apprehension perspective”. Communication, 12(1), 1-25.
Nayeem, N., Khan, S. & Mehta, Sh. (2015). “Communication Apprehension And Its Effect On Pharmacy Undergraduates”. World Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, 4(12), 951-957.
Petry, A. (2016). Communication Apprehension Affects performance, Thesis, College of Arts & Sciences of John Carroll University.
Pilny, A. & Atouba, Y. (2017). “Modeling Valued Organizational Communication Networks Using Exponential Random Graph Models”. Management Communication Quarterly, 4(8), 1-22.
Prasetyo, A. R. (2017). “COPE Method Implementation Program to Reduce Communication Apprehension Level in Full Day Yunior High School Students”. International Conference on Tropical and Coastal Region Eco Development, 1-13.
Ravi V. & Shanker R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics; Technological Forecasting and Social Changes,72.
Tang Fan, K. (2017). “A New Accounting Teaching Method to Help Student Overcome Communication Apprehension: An Experimental Study”. Review of Integrative Business and Economics Research, 6(1), 313-331.