با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : علی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

رهبری تحول‌آفرین فرایندی است که در پی بهبود سطح رفتارها و عملکردهای کارکنان از طریق ایجاد تغییر در ذهن و قلب؛ بسط و توسعه بینش، آگاهی و درک؛ روشن‌سازی اهداف؛ همخوان کردن رفتارها با باورها و اصول اخلاقی یا ارزش‌ها است. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت موجود رهبری تحول‌آفرین در دانشگاه‌های دولتی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیة اعضای هیئت‌علمی و کارکنان دانشگاه‌های دولتی تشکیل داده‌اند که با توجه به حجم جامعة آماری، حجم نمونه 358 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. برای سنجش وضعیت رهبری تحول‌آفرین از پرسشنامه استاندارد چندعاملی رهبری تحول‌آفرین بس و آولیو form 5X) MLQ) با ابعاد نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام‌بخش و ملاحظات فردی استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی نیز از روایی سازه، روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، همچنین تجزیه و تحلیل داده  از طریق نرم‌افزار SPSS24 و آزمون t تک متغیره، آزمون t گروهی مستقل و تحلیل واریانس ANOVA انجام شد. نتایج آزمون‌ها نشان داد که بین میانگین وضعیت موجود رهبری تحول‌آفرین و میانگین وضعیت مورد انتظار رهبری تحول‌آفرین، در سطح خطای کمتر از یک درصد و با اطمینان 99 درصد تفاوت معنی‌داری وجود دارد؛ بنابراین وضعیت موجود رهبری تحول‌آفرین در دانشگاه‌های دولتی پایین‌تر از حد متوسط ارزیابی شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating and Analyzing the Current Situation of Transnational Leadership in Public Universities

نویسندگان [English]

  • mostafa baghdarnia 1
  • Hamid Rahimian 2
  • abbas abbaspour 3

1 Ph.D Candidate, Department of Educational Management at, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran.

3 Department of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran.

چکیده [English]

Transformational leadership is a process that seeks to improve employee behaviors and behaviors by changing the mind and heart; developing insights, awareness and understanding; clarifying goals; aligning behaviors with beliefs, ethics, or values. The purpose of this study was to investigate and analyze the current state of transformational leadership in public universities. The statistical population of this study consisted of all faculty members and staff of public universities. Due to the size of the statistical population, a sample size of 358 was selected by stratified random sampling. Transformational Leadership Status Questionnaire was developed using the standard Multivariate Transformational Leadership Questionnaire (form 5X MLQ) with the dimensions of ideal influence, subjective motivation, inspirational motivation, and individual considerations. Structural validity, confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient were used to determine the validity and reliability. Data analysis was performed by SPSS software and univariate t-test, independent t-test and ANOVA. The results of the tests showed that there is a significant difference between the average status of transformational leadership and the expected status of transformational leadership at the error level of less than one percent and with 99% confidence. Therefore, the status of transformational leadership in public universities is significant. It is rated below average.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership
  • Transformational Leadership
  • State University
یعقوبی، نورمحمد؛ اورعی یزدانی، بدرالدین؛ حسین‌بر، محمد عثمان و راشکی قلعه‌نو، ناهید (1393). بررسی وضعیت رهبری تحول‌آفرین در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور
بذرافشان‌مقدم، مجتبی؛ امین‌خندقی، مقصود و ذبیحی، مهدی (1389). بررسی وضعیت رهبری تحول‌آفرین در بین مدیران مدارس متوسطه پسرانه استان خراسان شمالی و شناسایی مشکلات. اولین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات.
Al-husseini S., & Elbeltagi I. (2018). “Evaluating the effect of transformational leadership on knowledge sharing using structural equation modelling: the case of Iraqi higher education”. International Journal of Leadership in Education, 21(4), 506-517.
Avolio, B. J., Zhu, W., Koh, W., & Bhatia, P. (2004). “Transformational leadership and organizational commitment: Mediating role of psychological empowerment and moderating role of structural distance”. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 25(8), 951-968.
Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectation. New York: the free press.
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (2004). Multifactor Leadership Questionnaire: MLQ; manual and sampler set. Mind Garden.
Buil, I., Martínez, E., & Matute, J. (2019). “Transformational leadership and employee performance: The role of identification, engagement and proactive personality”. International Journal of Hospitality Management, 77, 64-75.
Eid, J., Johnsen, B. H., Bartone, P. T., & Nissestad, O. A. (2008). “Growing transformational leaders: Exploring the role of personality hardiness”. Leadership & Organization Development Journal, 29(1), 4-23.
Gumusluoglu, L., & Ilsev, A. (2009). “Transformational leadership, creativity, and organizational innovation”. Journal of business research, 62(4), 461-473.
Horstmeier, C. A., Boer, D., Homan, A. C., & Voelpel, S. C. (2017). "The differential effects of transformational leadership on multiple identifications at work: A meta‐analytic model". British Journal of management, 28(2), 280-298
Huang, C. Y., Weng, R. H., & Chen, Y. T. (2016). “Investigating the relationship among transformational leadership, interpersonal interaction and mentoring functions”. Journal of clinical nursing, 25(15-16), 2144-2155
Kammerhoff, J., Lauenstein, O., & Schütz, A. (2019). "Leading toward harmony–Different types of conflict mediate how followers’ perceptions of transformational leadership are related to job satisfaction and performance". European Management Journal, 37(2), 210-221
Kirkbride, P. (2006). Developing transformational leaders: the full range leadership model in action. Industrial and commercial training.
Madsen, S. R. (2007). “Learning to lead in higher education: Insights into the family backgrounds of women university presidents”. Journal of Women in Educational Leadership, 5(3), 183-200.
Nielsen, K., & Daniels, K. (2016). “The relationship between transformational leadership and follower sickness absence: the role of presenteeism”. Work & Stress, 30(2), 193-208.
Niessen, C., Mäder, I., Stride, C., & Jimmieson, N. L. (2017). Thriving when exhausted: The role of perceived transformational leadership”. Journal of Vocational Behavior, 103, 41-51.
Ojha, D., Acharya, C., & Cooper, D. (2018). “Transformational leadership and supply chain ambidexterity: Mediating role of supply chain organizational learning and moderating role of uncertainty”. International Journal of Production Economics, 197, 215-231.‏
Sattayaraksa, T. & Boon-itt, S. (2016), “CEO transformational leadership and the new product development process: the mediating roles of organizational learning and innovation culture”. Leadership & Organization Development Journal, 37(6), 730-749.
Stashevsky, S., Burke, R., Beugré, C. D., Acar, W., & Braun, W. (2006). “Transformational leadership in organizations: an environment‐induced model”. International Journal of Manpower, 27(1), 52-62.
Thomson III, N. B., Rawson, J. V., Slade, C. P., & Bledsoe, M. (2016). “Transformation and Transformational Leadership: A Review of the Current and Relevant Literature for Academic Radiologists. Academic radiology, 23(5), 592-599.
Wood, N. E. (2008). A study on the relationship between perceived leadership styles of hospital clinical leaders and perceived empowerment, organizational commitment, and job satisfaction of subordinate hospital nurses in a management position.(Doctoral dissertation, Capella University).
Yukl, G. (2008). “How leaders influence organizational effectiveness”. The leadership quarterly, 19(6), 708-722.