نوع مقاله : علی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
رهبری تحولآفرین فرایندی است که در پی بهبود سطح رفتارها و عملکردهای کارکنان از طریق ایجاد تغییر در ذهن و قلب؛ بسط و توسعه بینش، آگاهی و درک؛ روشنسازی اهداف؛ همخوان کردن رفتارها با باورها و اصول اخلاقی یا ارزشها است. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت موجود رهبری تحولآفرین در دانشگاههای دولتی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیة اعضای هیئتعلمی و کارکنان دانشگاههای دولتی تشکیل دادهاند که با توجه به حجم جامعة آماری، حجم نمونه 358 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای سنجش وضعیت رهبری تحولآفرین از پرسشنامه استاندارد چندعاملی رهبری تحولآفرین بس و آولیو form 5X) MLQ) با ابعاد نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهامبخش و ملاحظات فردی استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی نیز از روایی سازه، روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، همچنین تجزیه و تحلیل داده از طریق نرمافزار SPSS24 و آزمون t تک متغیره، آزمون t گروهی مستقل و تحلیل واریانس ANOVA انجام شد. نتایج آزمونها نشان داد که بین میانگین وضعیت موجود رهبری تحولآفرین و میانگین وضعیت مورد انتظار رهبری تحولآفرین، در سطح خطای کمتر از یک درصد و با اطمینان 99 درصد تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بنابراین وضعیت موجود رهبری تحولآفرین در دانشگاههای دولتی پایینتر از حد متوسط ارزیابی شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating and Analyzing the Current Situation of Transnational Leadership in Public Universities
نویسندگان [English]
- mostafa baghdarnia 1
- Hamid Rahimian 2
- abbas abbaspour 3
1 Ph.D Candidate, Department of Educational Management at, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran.
3 Department of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran.
چکیده [English]
Transformational leadership is a process that seeks to improve employee behaviors and behaviors by changing the mind and heart; developing insights, awareness and understanding; clarifying goals; aligning behaviors with beliefs, ethics, or values. The purpose of this study was to investigate and analyze the current state of transformational leadership in public universities. The statistical population of this study consisted of all faculty members and staff of public universities. Due to the size of the statistical population, a sample size of 358 was selected by stratified random sampling. Transformational Leadership Status Questionnaire was developed using the standard Multivariate Transformational Leadership Questionnaire (form 5X MLQ) with the dimensions of ideal influence, subjective motivation, inspirational motivation, and individual considerations. Structural validity, confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient were used to determine the validity and reliability. Data analysis was performed by SPSS software and univariate t-test, independent t-test and ANOVA. The results of the tests showed that there is a significant difference between the average status of transformational leadership and the expected status of transformational leadership at the error level of less than one percent and with 99% confidence. Therefore, the status of transformational leadership in public universities is significant. It is rated below average.
کلیدواژهها [English]
- Leadership
- Transformational Leadership
- State University