محسن فرهادی نژاد؛ محسن عین علی؛ هوشمند باقری قره بلاغ
چکیده
خاموشی هوشیارانه وضعیتی است که فرد تصمیم میگیرد اطلاعات مهم را به دلایل خاصی بپوشاند. هویت اصلی خاموشی هوشیارانه، اکراه بیشتر فرد برای دادن خبر بد نسبت به تمایلش برای ارائه خبر خوب و درنتیجه خاموش بودن است. در این راستا، هدف اساسی پژوهش حاضر تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی با توجه به نقش میانجیِ خاموشی ...
بیشتر
خاموشی هوشیارانه وضعیتی است که فرد تصمیم میگیرد اطلاعات مهم را به دلایل خاصی بپوشاند. هویت اصلی خاموشی هوشیارانه، اکراه بیشتر فرد برای دادن خبر بد نسبت به تمایلش برای ارائه خبر خوب و درنتیجه خاموش بودن است. در این راستا، هدف اساسی پژوهش حاضر تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی با توجه به نقش میانجیِ خاموشی هوشیارانه است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهر سمنان است. برای این منظور با توجه به جدول کرجسی و مورگان نمونهای به تعداد 285 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ استاندارد (هافستد، 1994؛ رامینگونگ و اسنانسینگ، 2013؛ یلدریم، 2014 و کوپمانس و همکاران، 2012) است و برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پلاس استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شاخص فاصلۀ قدرت، فردگرایی، مردانگی، اجتناب از عدم اطمینان و جهتگیری بلندمدت بر خاموشی هوشیارانه تأثیر مثبت و معنیداری دارد. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به تأثیر منفی خاموشی هوشیارانه بر عملکرد کارکنان با ضریب مسیر 488/0- و ارتباطات سازمانی با ضریب مسیر 514/0- اشاره کرد. وجه تمایز این پژوهش با مطالعات انجام شده درزمینۀ ابعاد فرهنگ هافستد در این است که در مطالعۀ حاضر بر نقش متغیر خاموشی هوشیارانه تأکید شده که در تحقیقات گذشته مغفول مانده بود.
سیاوش رضایی؛ مسعود پورکیانی؛ مژگان درخشان؛ فرزانه بیگ زاده عباسی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی مدل عوامل مرتبط با سبک پردازش دانش در دانشگاهها انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، تحقیق توسعهای و از لحاظ روش گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش دو گروه، خبرگان آشنا به سبک پردازش دانش، مدیران و کارکنان دانشگاههای دولتی شهر تهران است. نمونة 30 نفری از خبرگان و نمونة ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی مدل عوامل مرتبط با سبک پردازش دانش در دانشگاهها انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، تحقیق توسعهای و از لحاظ روش گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری این پژوهش دو گروه، خبرگان آشنا به سبک پردازش دانش، مدیران و کارکنان دانشگاههای دولتی شهر تهران است. نمونة 30 نفری از خبرگان و نمونة 301 نفری از مدیران و کارکنان دانشگاههای دولتی تهران انتخاب و جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که وظیفه، فرهنگسازمانی، فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی، اندازة سازمان، استراتژی یادگیری و ویژگیهای فردی تعیینکنندههای اصلی سبک پردازش دانش در دانشگاههای دولتی شهر تهران هستند.
آسیب شناسی
محسن رضایی؛ علی رضا علی احمدی؛ میرزا حسن حسینی؛ محمدتقی امینی
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیکی سازمانهای بازرگانی جهت ارتقای سطح کیفی فعالیتهای آنها در فضای مجازی از طریق ارائه یک مدل علمی است که همراستای استراتژیهای کلان (سطح بنگاه) سازمان باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که چگونه میتوان برنامههای بازاریابی الکترونیکی مورد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیکی سازمانهای بازرگانی جهت ارتقای سطح کیفی فعالیتهای آنها در فضای مجازی از طریق ارائه یک مدل علمی است که همراستای استراتژیهای کلان (سطح بنگاه) سازمان باشد. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که چگونه میتوان برنامههای بازاریابی الکترونیکی مورد استفاده در سازمانهای بازرگانی برخط را با استراتژیهای سطح بنگاه سازمان همراستا نمود که به افزایش موفقیت سازمان منجر شود. روشهای پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش شامل روش مرور سیستماتیک جهت مطالعه و دستهبندی مطالعات، فراتحلیل جهت کدگذاری مدلها و پارامترهای استخراج شده، رویش نظریهها جهت تعیین پارامترهای مؤثر و موردنیاز برای ساختن مدل با استفاده از نرمافزار SPSS و روش فراتلفیق برای یافتن رابطه بین ۱۱ پارامتر منتخب نهایی در جهت ساخت مدل و نظریهپردازی با استفاده از نرمافزار میکمک است. نتیجه پژوهش نشان داد که همسویی بازاریابی الکترونیکی و استراتژیهای کلان سازمان ضروری است و مدلی برای منظور ارائه شد.
مدل سازی
نورا سالاریه؛ حسن داناییفرد؛ فرجاله رهنورد؛ علی رجبزاده
چکیده
مدیریت منابع انسانی جزء جداییناپذیر سازمان بوده است و در تمامی مراحل زندگی سازمانی کارکنان؛ از تحلیل شغل گرفته تا دوران بازنشستگی آنان، دارای مسئولیت است. کیفیت مدیریت واحد منابع انسانی، بهدلیل ماهیت کارکردیاش تأثیرات گستردهای بر روی رفتارها و نگرشهای کارکنان و بهتبع آن عملکرد سازمانی دارد. بر این اساس، اهمیت کیفیت مدیریت ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی جزء جداییناپذیر سازمان بوده است و در تمامی مراحل زندگی سازمانی کارکنان؛ از تحلیل شغل گرفته تا دوران بازنشستگی آنان، دارای مسئولیت است. کیفیت مدیریت واحد منابع انسانی، بهدلیل ماهیت کارکردیاش تأثیرات گستردهای بر روی رفتارها و نگرشهای کارکنان و بهتبع آن عملکرد سازمانی دارد. بر این اساس، اهمیت کیفیت مدیریت منابع انسانى بهعنوان سنگ بنای رفتاری و عملکردی کارکنان، امروزه بیش از پیش مدنظر قرار گرفته است. هدف غایی این پژوهش طراحی شاخص اندازهگیری کیفیت مدیریت منابع انسانی براساس رویکرد حکمرانی خوب در بخش دولتی ایران است. جهت طراحی این سنجه، در بخش پژوهش کیفی، یافتههای حاصل از پیشینه و مصاحبه در چارچوب اصول حکمرانی خوب و ابعاد نظام اداری جمهوری اسلامی ایران دستهبندی و روایی محتوای آن توسط خبرگان تأیید شد. جهت اعتبارسنجی و بررسی روایی سازه در بخش کمی، روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده و روایی آن تأیید شد. نتیجه حاصل، ابزاری روا؛ برای اندازهگیری کیفیت مدیریت منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران است.
مصطفی باغدارنیا؛ حمید رحیمیان؛ عباس عباسپور
چکیده
رهبری تحولآفرین فرایندی است که در پی بهبود سطح رفتارها و عملکردهای کارکنان از طریق ایجاد تغییر در ذهن و قلب؛ بسط و توسعه بینش، آگاهی و درک؛ روشنسازی اهداف؛ همخوان کردن رفتارها با باورها و اصول اخلاقی یا ارزشها است. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت موجود رهبری تحولآفرین در دانشگاههای دولتی بوده است. جامعه ...
بیشتر
رهبری تحولآفرین فرایندی است که در پی بهبود سطح رفتارها و عملکردهای کارکنان از طریق ایجاد تغییر در ذهن و قلب؛ بسط و توسعه بینش، آگاهی و درک؛ روشنسازی اهداف؛ همخوان کردن رفتارها با باورها و اصول اخلاقی یا ارزشها است. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت موجود رهبری تحولآفرین در دانشگاههای دولتی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیة اعضای هیئتعلمی و کارکنان دانشگاههای دولتی تشکیل دادهاند که با توجه به حجم جامعة آماری، حجم نمونه 358 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای سنجش وضعیت رهبری تحولآفرین از پرسشنامه استاندارد چندعاملی رهبری تحولآفرین بس و آولیو form 5X) MLQ) با ابعاد نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهامبخش و ملاحظات فردی استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی نیز از روایی سازه، روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، همچنین تجزیه و تحلیل داده از طریق نرمافزار SPSS24 و آزمون t تک متغیره، آزمون t گروهی مستقل و تحلیل واریانس ANOVA انجام شد. نتایج آزمونها نشان داد که بین میانگین وضعیت موجود رهبری تحولآفرین و میانگین وضعیت مورد انتظار رهبری تحولآفرین، در سطح خطای کمتر از یک درصد و با اطمینان 99 درصد تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بنابراین وضعیت موجود رهبری تحولآفرین در دانشگاههای دولتی پایینتر از حد متوسط ارزیابی شده است.
محمد احمدزاده؛ نادر بهلولی
چکیده
امروزه در اقتصاد کلیه کشورها، چه توسعهیافته و چه توسعهنیافته، توجه به افزایش بهرهوری امری ضروری تلقی میشود، زیرا کشورها میتوانند با استفاده بهینه از منابع کمیاب، کالاهایی باکیفیت بالا و قدرت رقابتی بیشتر تولید کنند و این خود باعث رفاه و آسایش افراد جامعه میشود. در همین راستا هدف این پژوهش شناسایی نقش عوامل ورودی، پردازش ...
بیشتر
امروزه در اقتصاد کلیه کشورها، چه توسعهیافته و چه توسعهنیافته، توجه به افزایش بهرهوری امری ضروری تلقی میشود، زیرا کشورها میتوانند با استفاده بهینه از منابع کمیاب، کالاهایی باکیفیت بالا و قدرت رقابتی بیشتر تولید کنند و این خود باعث رفاه و آسایش افراد جامعه میشود. در همین راستا هدف این پژوهش شناسایی نقش عوامل ورودی، پردازش و خروجی بر بهرهوری نیروی انسانی شهرداری استان آذربایجان بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. همچنین پژوهش حاضر با استفاده از روششناسی پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله اول جهت شناسایی عوامل ورودی، پردازش و خروجی، مصاحبه با تعداد 10 نفر از اساتید، اعضای هیئتعلمی و خبرگـان در حوزه رفتار کارکنان صورت گرفت و با استفاده از روش تحلیـل تم، تجزیه و تحلیل و پرسشنامهای طراحی شد که مبنای پژوهش کمی قرار گرفته است. جامعه آماری در بخش کمی، شامل کارکنان شهرداریهای آذربایجان شرقی بود که حجم نمونه موردنیاز با فرمول کوکران،350 نفر تعیین شد که با روش خوشهای تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن موردبررسی قرار گرفت. یافتههای بخش کیفی نشان داد که عوامل مؤثر بر بهرهوری منابع انسانی در 3 مقوله اصلی (عوامل ورودی، پردازش و خروجی) و 51 مقوله فرعی قرار میگیرد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که عوامل ورودی، پردازش و خروجی بر بهرهوری نیروی انسانی بر بهرهوری کارکنان شهرداری تأثیر دارد و نتیجه رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری بدین ترتیب به دست آمد: 1- فاکتورهای خروجی 2- فاکتورهای پردازش 3- فاکتورهای ورودی.
مدل سازی
سمیه حسنی؛ سید علی اکبر احمدی؛ بهرام سرمست؛ حسن الوداری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جامع سکوت سازمانی بر مبنای ارکان پنجگانه سازمان انجام شد. روش مطالعه از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانهای و دلفی انجام شده است. در مرحله اول با استفاده از ادبیات پژوهش، مؤلفههای سکوت سازمانی شناسایی شدند سپس بر مبنای ارکان پنجگانه سازمانی (محیط، افراد، ساختار، اهداف و فنآوری)، چارچوب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جامع سکوت سازمانی بر مبنای ارکان پنجگانه سازمان انجام شد. روش مطالعه از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانهای و دلفی انجام شده است. در مرحله اول با استفاده از ادبیات پژوهش، مؤلفههای سکوت سازمانی شناسایی شدند سپس بر مبنای ارکان پنجگانه سازمانی (محیط، افراد، ساختار، اهداف و فنآوری)، چارچوب مفهومی پیشنهادی سکوت سازمانی به دست آمد. جامعه آماری شامل استادان دانشگاههای پیام نور، علامه طباطبایی، تهران، شهید بهشتی و مدیران تجربی در شهر تهران است و از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شده است. از تکتک سؤالات در تمامی دورهای دلفی آزمون t تک نمونهای و همچنین میانگین و انحراف معیار به عمل آمد و ضریب همبستگی کندال برای تمامی ابعاد محاسبه شد. نتایج نشان داد تمامی گویهها معنیدار هستند و عوامل مربوط به اهداف دارای بیشترین توافق، بعد از آن عوامل فناوری، محیط درونی (اجتماعی-فرهنگی)، فردی مدیران، ساختاری، محیط بیرونی و عوامل فردی کارکنان قرار دارند. در پایان مدل نهایی سکوت سازمانی براساس پنج رکن سازمان طراحی شد. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد هر پنج بُعد سازمان و ابعاد آن میتوانند در بروز سکوت سازمانی مؤثر باشند و لازم است مدیران برای ایجاد پویایی سازمانی به هر پنج بُعد سازمان توجه کافی کنند.
حسن فراتی؛ علی اکبر جوکار؛ لیلا هراتی
چکیده
هدف پژوهش ارزیابی عملکرد مراکز نگداری نوجوانان بالای 13 سال در استان های سمنان، گلستان و خراسان شمالی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان مجرب مراکز نگهداری نوجوانان در استان های سمنان، گلستان و خراسان شمالی برای اولویت بندی شاخص های ارزیابی ...
بیشتر
هدف پژوهش ارزیابی عملکرد مراکز نگداری نوجوانان بالای 13 سال در استان های سمنان، گلستان و خراسان شمالی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان مجرب مراکز نگهداری نوجوانان در استان های سمنان، گلستان و خراسان شمالی برای اولویت بندی شاخص های ارزیابی عملکرد است و نمونهای به حجم 20 نفر انتخاب شدند. همچنین مراکز نگهداری نوجوانان بالای 13 سال این استان ها به عنوان نمونههای ارزیابی عملکرد انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. جهت اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مراکز نگهداری نوجوانان از تکنیک AHP و برای بررسی تطبیقی مراکز منتخب در پژوهش حاضر، از تکنیک ARAS استفاده شد. نتایج مقایسههای زوجی انجام شده نشان داد که شاخص وجود نیروی متخصص با وزن 234/0 در رتبه نخست، توانمندسازی و تامین آتیه فرزندان با وزن 221/0 در رتبه دوم، جو و محیط مرکز نگهداری فرزندان با وزن 188/0 در رتبه سوم قرار گرفته است. به همین ترتیب وزن هریک از زیر شاخصها با تکنیک فرایند تحلیل سلسهمراتبی مشخص گردید که زیر شاخص تجربه بالای کارکنان با وزن 071/0 در رتبه نخست، مهارت کار با نوجوانان با وزن 065/0 در رتبه دوم و قراردادهای تامین آتیه بیمه در رتبه سوم قرار گرفته است. بر اساس نتایج تکنیک ARAS، مرکز شماره چهار بالاترین عملکرد را به خود اختصاص داد.
امیر بهبودی گل خطمی؛ هوشنگ تقی زاده؛ علیرضا بافنده زنده
چکیده
امروزه استعفای کارکنان بهویژه پرسنل کارآمد و ماهر یکی از معضلات سازمانها بوده که قسمت عمدهای از تدابیر و توجه مدیریت منابع انسانی را به خود معطوف داشته است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل استعفای پرسنل است. روش پژوهش ترکیبی از کیفی و کمی است که در بخش کیفی عوامل مؤثر بر استعفا از طریق مصاحبه با ده تن از خبرگان بانکی و ...
بیشتر
امروزه استعفای کارکنان بهویژه پرسنل کارآمد و ماهر یکی از معضلات سازمانها بوده که قسمت عمدهای از تدابیر و توجه مدیریت منابع انسانی را به خود معطوف داشته است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل استعفای پرسنل است. روش پژوهش ترکیبی از کیفی و کمی است که در بخش کیفی عوامل مؤثر بر استعفا از طریق مصاحبه با ده تن از خبرگان بانکی و دانشگاهی شناسایی شد و در بخش کمی عوامل استعفا از طریق پرسشنامه از کارکنان نظرخواهی شد؛ سپس عوامل به AHP فازی رتبهبندی شد. جامعة آماری شامل 6000 نفر از کارکنان وسیله بانک مهر اقتصاد است. حجم نمونة آماری به روش نمونهگیری دومرحلهای و شیوههای نمونهگیری طبقهای و خوشهای متناسب با حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی و AHP فازی استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد الزامات مالی، عوامل فردی، عوامل شغلی و عوامل سازمانی به ترتیب در اولویتهای اول تا چهارم عوامل مؤثر بر استعفا پرسنل هستند. همچنین از دیدگاه کارکنان منابع درآمدی حاصل از شغل نسبت به سایر شاخصها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ثریا قوره جیلی؛ محمدحسین رحمتی؛ جواد پورکریمی
چکیده
در عصر حاضر دانشگاههای ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیتهای جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاههای دولتی است که با روش دادهبنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری ...
بیشتر
در عصر حاضر دانشگاههای ما نیاز به رهبرانی دارند که در شرایط پیچیده بتوانند هم درزمینة مدیریت امور روتین و هم درزمینة انجام فعالیتهای جدید تعادل برقرار کرده و این رهبران نوظهور همان رهبران دوسو توان هستند. هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی رهبری دوسو توان در دانشگاههای دولتی است که با روش دادهبنیاد گلیزری انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان حوزة آموزش عالی است که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. مفهومها و مؤلفههای رهبری دوسوتوان (106 مفهوم کلیدی، 25 مقوله اولیه و 7 مقوله ثانویه) از مصاحبهها مشخص و در قالب الگوی مفهومی دادهبنیاد تدوین شد. براساس یافتههای پژوهش، مقوله محوری رهبری دوسو توان است. نتایج نشان داد که مؤلفه-های توانمندیهای فردی شامل (تواناییهای فردی، مهارتهای فردی، نگرش، رفتار و انگیزش)، برنامهریزی استراتژیک (هدفگذاری، آیندهنگاری)، اخلاقمداری و خدمتگزاری شامل (پایبندی به مهارتهای اخلاقی، خدمترسانی و پاسخگویی، نظارت مستمر)؛ مدیریت کلان دانشگاه شامل (مدیریت دانش، توسعه و بهبود مستمر دانش، مدیریت مشارکتی، استفاده از قابلیتهای سرمایه انسانی، مدیریت مالی، توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی)؛ توسعه همکاریهای علمی (ارتباط با صنعت، تجاریسازی و بینالمللی کردن دانشگاهها)؛ بهرهگیری از فرصتها شامل (توانمندی جذب، مدیریت تسهیلات، شناسایی توانمندیها)؛ هماهنگی و انعطافپذیری شامل (مهارتهای ارتباطی، مدیریت تعادل، مدیریت طراحی) است. این نتایج در قالب الگوی دادهبنیاد برای استفاده رؤسای دانشگاهها و اعضای هیئتعلمی دانشگاهها ارائه شده است