با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
شناسایی عوامل تعدیلگرِ ارتباط سنگین‌باری نقش و رفتارهایِ بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی در بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه

سید مجتبی هاشمیان؛ فریبرز رحیم‌نیا؛ مجتبی پورسلیمی؛ محمد مهدی فراحی

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.49619.3876

چکیده
  پژوهش حاضر بنا دارد تا نسبت‌ به کشف و بازنماییِ عوامل تعدیلگرِ مؤثر بر رفتارهای بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی نمایشان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی شمال شرق ایران تلاش نماید. در این مطالعه، پژوهش از لحاظ روش، پدیدارشناسی و از لحاظ هدف، بنیادی بوده و ماهیتی اکتشافی داشته است. جامعۀ مورد مطالعه، آن دسته از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های ...  بیشتر

پایش نقش کارکردهای مدیریت سایبرنتیک در پیشگیری از اینرسی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی گری تسهیم دانش در بین کارکنان

سعید جمالی روشت؛ سعید رادمرد

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 25-42

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.49845.3894

چکیده
  امروزه توجه به سبک‌ها و کارکردهای جدید مدیریت و به‌کارگیری دانش سازمانی در راستای بروزرسانی رویه‌ها و روش‌های بسیار تکراری و پاسخگویی بهتر به نیازهای در حال تغییر سازمان بیش‌ازپیش احساس می‌شود. پژوهش حاضر با هدف پایش نقش کارکردهای مدیریت سایبرنتیک در پیشگیری از اینرسی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی‌گری تسهیم دانش در بین کارکنان ...  بیشتر

واکاوی عوامل مؤثر بر موفقیت تدوین خط‌مشی‌های عمومی مدیریت شهری تهران

فاطمه قیطاسی وند؛ فتاح شریف‌زاده؛ غلامرضا کاظمیان؛ داود حسین‌پور

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 43-56

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.52617.4077

چکیده
  خط‌مشی‌گذاری عمومی شهری یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری است و عبارت است از فرایندی که منجر به اتخاذ تصمیم‌هایی از سوی مقامات بالای جامعه در جهت رفع مسائل شهری می‌گردد. مرحله تدوین یکی از مهم‌ترین مراحل این فرایند است که در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تدوین خط‌مشی‌های عمومی در مدیریت شهری پرداخته شده است و حمل و نقل ...  بیشتر

ارائه الگوی آوای کارکنان دانشی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت گاز شیراز)

الهه حسینی؛ سعید سعیدا اردکانی؛ مهدی سبک‌رو

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 57-72

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.51818.4039

چکیده
  آوای کارکنان دانشی یکی از موضوعات مهمی است که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما شواهدی که نشان‌دهنده مکانیسم‌های مختلف آوا به شکل جامع و یکپارچه باشد وجود ندارد. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی آوای کارکنان دانشی در شرکت گاز شیراز می‌باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، کیفی ...  بیشتر

مدل‌سازی موانع شکل‌گیری اثربخش اتاق فکر با روش ساختاری تفسیری

محمد حکاک؛ معصومه مؤمنی مفرد؛ صابر تقی‌پور

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 73-88

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53198.4101

چکیده
  ضرورت هم­اندیشی خبرگان و اندیشمندان در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های کلان منجر به پیدایش مفهومی نوین در ادبیات مدیریت به نام اتاق فکر شد. در این راستا مدیران و سیاست­‌گذاران کلان سازمانی تلاش‌­های بی‌وقفه‌­ای به‌منظور تشکیل اتاق­ فکر کردند. اما متأسفانه خروجی‌­های نامطلوب اتاق­‌های فکر نشان از اثربخش ­نبودن تشکیل ...  بیشتر

تحلیل مفهوم اشتیاق کاری به روش تکاملی راجرز

علیرضا یعقوبی؛ احمد ودادی؛ ماندان مؤمنی

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 89-104

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53507.4129

چکیده
  چکیده در عصری که یکی از ارکان مزیت رقابتی پایدار سازمان‌ها، کارکنان متعهد، متخصص و با انگیزه هستند، حفظ و افزایش اشتیاق کارکنان یکی از دغدغه‌های مهم سازمان‌هاست. هدف از این مطالعه شفاف‌سازی مفهوم اشتیاق کاری با توجه به مباحث نظری موجود، شناخت ویژگی‌ها، پیشآیندها و پیامدهای آن است. از نظر روش‌شناسی، در این پژوهش از رویکرد تحلیل ...  بیشتر

ارائه الگوی جبران خدمات استراتژیک مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی رویکرد تحلیل تم

سعید جعفری‌نیا؛ اکبر حسن‌پور؛ یوسف وکیلی؛ جواد کیوانفر

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 105-124

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53579.4118

چکیده
  در سال­های اخیر مقوله طراحی الگوی جبران خدمات مدیران و کارکنان سازمان‌ها، یکی از مباحث حساس، پیچیده و چالش‌برانگیز در حوزة مدیریت منابع انسانی هست. هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های جبران خدمات استراتژیک در سطح مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی بود که با رویکرد کیفی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش ...  بیشتر

تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران

سحر کوثری؛ حسن احمدی

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 125-144

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.54021.4141

چکیده
  بسیاری از دلایل حکمرانی نامطلوب در نظام آموزش عالی تنها ناشی از عوامل درون وزارتی نیستند بلکه عوامل برون وزارتی نیز در آن نقش دارند. هدف از مقاله حاضر تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران است. به‌منظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق مدیرکل‌ها و کارشناسان ارشد معاونت‌های آموزشی و پژوهشی ...  بیشتر

ارتباط‌یابی نقش عوامل سازمانی بی‌عدالتی و بدبینی در طفره‌روی مجازی کارکنان دانشگاهی با شبکه عصبی مصنوعی

ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 145-158

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.54521.4170

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارتباط­یابی نقش عوامل بی‌عدالتی سازمانی و بدبینی سازمانی در طفره­روی مجازی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه­های جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بین‌المللی، ملی، منطقه­ای و محلی ...  بیشتر

پایش نقش عدالت سازمانی بدر بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت

افسانه صادقی؛ اسماعیل عمران زاده

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، صفحه 159-168

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.7318

چکیده
  این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آن‌ها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت ...  بیشتر