سید مجتبی هاشمیان؛ فریبرز رحیمنیا؛ مجتبی پورسلیمی؛ محمد مهدی فراحی
چکیده
پژوهش حاضر بنا دارد تا نسبت به کشف و بازنماییِ عوامل تعدیلگرِ مؤثر بر رفتارهای بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی نمایشان اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی شمال شرق ایران تلاش نماید. در این مطالعه، پژوهش از لحاظ روش، پدیدارشناسی و از لحاظ هدف، بنیادی بوده و ماهیتی اکتشافی داشته است. جامعۀ مورد مطالعه، آن دسته از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر بنا دارد تا نسبت به کشف و بازنماییِ عوامل تعدیلگرِ مؤثر بر رفتارهای بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی نمایشان اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی شمال شرق ایران تلاش نماید. در این مطالعه، پژوهش از لحاظ روش، پدیدارشناسی و از لحاظ هدف، بنیادی بوده و ماهیتی اکتشافی داشته است. جامعۀ مورد مطالعه، آن دسته از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای فردوسی مشهد و بیرجند بوده که دارای مرتبۀ علمی استادیاری با حداقل 5 سال سابقه کاری و یا دانشیاری بودهاند. انتخاب مشارکتکنندگان به شیوۀ هدفمند با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته پی گرفته شد. نهایتاً پس از اشباع دادهها و تکرار یافتهها، کفایت تعداد نمونه با 16 مشارکتکننده مسجل شد. نتایج تحلیل دادهها به شیوۀ تحلیل محتوای کلایزی نشان داد که عوامل تعدیلگر در ارتباط میان سنگینباری نقش و رفتارهای بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی را میتوان در قالب سه دسته از عوامل فردی، موقعیتی و فردی-موقعیتی صورتبندی کرد. چارچوب عوامل تعدیلگرِ شناسایی شده میتواند توسط دستاندرکاران حوزۀ مدیریت منابع انسانی در طراحیِ تدابیر نظام نگهداشت اعضای هیئتعلمی مورد بهرهگیری واقع شود.
سعید جمالی روشت؛ سعید رادمرد
چکیده
امروزه توجه به سبکها و کارکردهای جدید مدیریت و بهکارگیری دانش سازمانی در راستای بروزرسانی رویهها و روشهای بسیار تکراری و پاسخگویی بهتر به نیازهای در حال تغییر سازمان بیشازپیش احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف پایش نقش کارکردهای مدیریت سایبرنتیک در پیشگیری از اینرسی سازمانی با تأکید بر نقش میانجیگری تسهیم دانش در بین کارکنان ...
بیشتر
امروزه توجه به سبکها و کارکردهای جدید مدیریت و بهکارگیری دانش سازمانی در راستای بروزرسانی رویهها و روشهای بسیار تکراری و پاسخگویی بهتر به نیازهای در حال تغییر سازمان بیشازپیش احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف پایش نقش کارکردهای مدیریت سایبرنتیک در پیشگیری از اینرسی سازمانی با تأکید بر نقش میانجیگری تسهیم دانش در بین کارکنان انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و به روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته است جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی است که تعداد آنها 1308 نفر است، حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران 297 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. دادههای پژوهش با استفاده از روش میدانی جمعآوری شده و برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردیده است. پژوهش نشان داد که تسهیم دانش در تأثیر کارکردهای مدیریت سایبرنتیک بر کاهش اینرسی سازمانی نقش میانجی دارد. همچنین نتایج نشان داد که کارکردهای مدیریت سایبرنتیک بر کاهش اینرسی سازمانی و افزایش به اشتراکگذاری دانش تأثیر دارد از سوی دیگر تأثیر مثبت به اشتراکگذاری دانش در کاهش اینرسی سازمانی در سازمان امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی مورد تأیید قرار گرفت.
فاطمه قیطاسی وند؛ فتاح شریفزاده؛ غلامرضا کاظمیان؛ داود حسینپور
چکیده
خطمشیگذاری عمومی شهری یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است و عبارت است از فرایندی که منجر به اتخاذ تصمیمهایی از سوی مقامات بالای جامعه در جهت رفع مسائل شهری میگردد. مرحله تدوین یکی از مهمترین مراحل این فرایند است که در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تدوین خطمشیهای عمومی در مدیریت شهری پرداخته شده است و حمل و نقل ...
بیشتر
خطمشیگذاری عمومی شهری یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری است و عبارت است از فرایندی که منجر به اتخاذ تصمیمهایی از سوی مقامات بالای جامعه در جهت رفع مسائل شهری میگردد. مرحله تدوین یکی از مهمترین مراحل این فرایند است که در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت تدوین خطمشیهای عمومی در مدیریت شهری پرداخته شده است و حمل و نقل عمومی شهری بهعنوان مورد خاص این پژوهش در نظر گرفته شده است. این پژوهش به صورت ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شده است. بخش کیفی پژوهش با استفاده از استراتژی تحلیل مضمون و بخش کمی با از طریق نرمافزار اس. پی. اس. اس. و اسمارت پی. ال. اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار PLS ضمن تأیید یافتههای حاصل از بخش کیفی نشان داد نحوه هماهنگی نهادها با بار عاملی 86%، شرایط محیطی با بار عاملی 81%، وظایف نهادها با بار عاملی 73% و ساختار نهادها با بار عاملی 58% به ترتیب مهمترین عوامل مؤثر بر تدوین موفق خطمشیهای حمل و نقل عمومی شهر تهران هستند.
الهه حسینی؛ سعید سعیدا اردکانی؛ مهدی سبکرو
چکیده
آوای کارکنان دانشی یکی از موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما شواهدی که نشاندهنده مکانیسمهای مختلف آوا به شکل جامع و یکپارچه باشد وجود ندارد. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی آوای کارکنان دانشی در شرکت گاز شیراز میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، کیفی ...
بیشتر
آوای کارکنان دانشی یکی از موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما شواهدی که نشاندهنده مکانیسمهای مختلف آوا به شکل جامع و یکپارچه باشد وجود ندارد. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوی آوای کارکنان دانشی در شرکت گاز شیراز میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، کیفی از نوع نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه مورد پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و کارکنان شرکت گاز شیراز میباشد. گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با 15 نفر از خبرگان با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گردید و برای تحلیل دادهها از نرمافزار اطلس تی 8 استفاده شده است. سرانجام، در مرحله کدگذاری انتخابی 11 مقوله نهایی و 44 کد انتخاب گردید. برای اطمینان از روایی و پایایی پژوهش، یافتهها به تأیید مصاحبهشوندگان رسید. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین مولفههای آوای کارکنان دانشی در دو سطح سازمانی (مدیریت، ارتباطات، جو و محیط آوایی، ویژگیهای شغل، منابع انسانی، ساختار سازمانی) و سطح فردی (انگیزه، شخصیت، گروه و تیم) قرار میگیرد. مهمترین عامل در سطح سازمانی، مدیریت و در سطح فردی، انگیزه میباشد. در نهایت مدل آوای کارکنان دانشی ترسیم گردید.
محمد حکاک؛ معصومه مؤمنی مفرد؛ صابر تقیپور
چکیده
ضرورت هماندیشی خبرگان و اندیشمندان در تصمیمات و سیاستگذاریهای کلان منجر به پیدایش مفهومی نوین در ادبیات مدیریت به نام اتاق فکر شد. در این راستا مدیران و سیاستگذاران کلان سازمانی تلاشهای بیوقفهای بهمنظور تشکیل اتاق فکر کردند. اما متأسفانه خروجیهای نامطلوب اتاقهای فکر نشان از اثربخش نبودن تشکیل ...
بیشتر
ضرورت هماندیشی خبرگان و اندیشمندان در تصمیمات و سیاستگذاریهای کلان منجر به پیدایش مفهومی نوین در ادبیات مدیریت به نام اتاق فکر شد. در این راستا مدیران و سیاستگذاران کلان سازمانی تلاشهای بیوقفهای بهمنظور تشکیل اتاق فکر کردند. اما متأسفانه خروجیهای نامطلوب اتاقهای فکر نشان از اثربخش نبودن تشکیل آن داشته است. به همین دلیل شناسایی و یافتن ارتباطات مفهومی میان موانعی که در مسیر تشکیل اتاق فکر اخلال ایجاد کرده، میتواند تسهیلکنندهای قوی در مسیر شکلگیری اتاق فکر باشد. بر این اساس هدف از انجام مطالعه حاضر مدلسازی موانع شکلگیری اثربخش اتاق فکر بوده است. شناسایی موانع شکلگیری اتاق فکر از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با روش تحلیل محتوای کیفی بر پایه تکنیک اشباع نظری با 16 نفر از استادان مدیریت دولتی و خطمشیگذاری انجام گرفت. روایی و پایایی مصاحبهها به ترتیب با روش روایی محتوای نسبی و شاخص کاپای کوهن تأیید شد. کدگذاری مصاحبهها با استفاده از نرمافزار اطلس تی منجر به شناسایی 12 مانع اصلی در شکلگیری اتاق فکر شد. بهمنظور مدلسازی موانع شناسایی شده از نظرات 28 نفر از مدیران ارشد سازمانهای دولتی استان لرستان با روش نمونهگیری هدفمند و به کمک پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با بهرهگیری از روایی محتوا و روش آزمون-پسآزمون تأیید شد. مدلسازی موانع شناساییشده با روش ساختاری تفسیری منجر به تشکیل شش سطح شد که ضعف تجربه، نبودن دانش نظری و بازخورد نامطلوب، اثرگذارترین و تعارض فرهنگی و جمعگرایی محدود، اثرپذیرترین موانع بودند.
علیرضا یعقوبی؛ احمد ودادی؛ ماندان مؤمنی
چکیده
چکیده در عصری که یکی از ارکان مزیت رقابتی پایدار سازمانها، کارکنان متعهد، متخصص و با انگیزه هستند، حفظ و افزایش اشتیاق کارکنان یکی از دغدغههای مهم سازمانهاست. هدف از این مطالعه شفافسازی مفهوم اشتیاق کاری با توجه به مباحث نظری موجود، شناخت ویژگیها، پیشآیندها و پیامدهای آن است. از نظر روششناسی، در این پژوهش از رویکرد تحلیل ...
بیشتر
چکیده در عصری که یکی از ارکان مزیت رقابتی پایدار سازمانها، کارکنان متعهد، متخصص و با انگیزه هستند، حفظ و افزایش اشتیاق کارکنان یکی از دغدغههای مهم سازمانهاست. هدف از این مطالعه شفافسازی مفهوم اشتیاق کاری با توجه به مباحث نظری موجود، شناخت ویژگیها، پیشآیندها و پیامدهای آن است. از نظر روششناسی، در این پژوهش از رویکرد تحلیل مفهوم تکاملی راجرز استفاده شده است. این رویکرد همانند سایر روشهای تحلیل مفهوم در پی واضحسازی و تحلیل مفهوم موردنظر است. روشی غیرخطی، چرخشی و انعطافپذیر که بر اساس رویکرد استقرایی، دادههای خام جمعآوری و مورد تحلیل قرار میگیرند. در این پژوهش، تحلیل به صورت درونمایهای و شبیه به تحلیل محتوا صورت گرفته به این منظور پایگاههای اطلاعاتی موجود و معتبر با کلیدواژه "Engagement" مورد جستجو قرار گرفتند. یافتهها در این مطالعه نشان داد که اشتیاق کاری فرآیندی پیچیده با ویژگیهای توان، سختکوشی و شیفتگی و ابعاد شناختی، هیجانی (عاطفی)، رفتاری (فیزیکی) است. پیشآیندهای آن شامل «منابع شغلی و منابع شخصی» «حمایت اجتماعی از همکاران، مربیگری» «احساس ارزشمند بودن، مشارکت» «معنیداری، ایمنی» است. پیامدهای آن نیز شامل «بهبود بهرهوری» «عملکرد، خلاقیت، گردش مالی» «سطح پایین تمایل به ترک خدمت و رفتار شهروندی سازمانی» است. نتیجه اینکه سوق دادن کارکنان به سوی اشتیاق یکی از چالشهای مهم مدیران و سازمانهایی است که در پی بهبود شاخصهای عملکرد سازمان میباشند.
سعید جعفرینیا؛ اکبر حسنپور؛ یوسف وکیلی؛ جواد کیوانفر
چکیده
در سالهای اخیر مقوله طراحی الگوی جبران خدمات مدیران و کارکنان سازمانها، یکی از مباحث حساس، پیچیده و چالشبرانگیز در حوزة مدیریت منابع انسانی هست. هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای جبران خدمات استراتژیک در سطح مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی بود که با رویکرد کیفی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش ...
بیشتر
در سالهای اخیر مقوله طراحی الگوی جبران خدمات مدیران و کارکنان سازمانها، یکی از مباحث حساس، پیچیده و چالشبرانگیز در حوزة مدیریت منابع انسانی هست. هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای جبران خدمات استراتژیک در سطح مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی بود که با رویکرد کیفی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش اجرا اکتشافی است. نمونه آماری را استادان و خبرگان دانشگاهی آگاه به حوزه جبران خدمات و مدیران ارشد مرتبط با منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی تشکیل دادهاند. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش، با 17 نفر از مطلعین کلیدی (حد اشباع) که با روش هدفمند و به قضاوت محققان انتخاب شدهاند، مصاحبه باز و عمیق صورت گرفته است. از روش تحلیل تم (مضمون) برای تحلیل و تفسیر دادههای به دست آمده از مصاحبه استفاده شده است که درنهایت 6 تم اصلی، مبنای اصلی پرداخت، انگیزانندههای کوتاهمدت، انگیزانندههای بلندمدت، مزایای مدیریتی، دریافت غیر پایهای و احترامات سازمانی و همچنین 54 تم فرعی بر مبنای تم های اصلی شناسایی گردید.
سحر کوثری؛ حسن احمدی
چکیده
بسیاری از دلایل حکمرانی نامطلوب در نظام آموزش عالی تنها ناشی از عوامل درون وزارتی نیستند بلکه عوامل برون وزارتی نیز در آن نقش دارند. هدف از مقاله حاضر تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران است. بهمنظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق مدیرکلها و کارشناسان ارشد معاونتهای آموزشی و پژوهشی ...
بیشتر
بسیاری از دلایل حکمرانی نامطلوب در نظام آموزش عالی تنها ناشی از عوامل درون وزارتی نیستند بلکه عوامل برون وزارتی نیز در آن نقش دارند. هدف از مقاله حاضر تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران است. بهمنظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق مدیرکلها و کارشناسان ارشد معاونتهای آموزشی و پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند که بر اساس اشباع نظری دادهها، تعداد 11 نفر از آنها به صورت رودررو مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل آنها از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد مهمترین بازیگران حکمرانی درونی شامل رئیس دانشگاه، هیئترئیسه، شورای دانشگاه و هیئتامنا میباشند و بازیگران حکمرانی بیرونی شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی عتف، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میباشند. همچنین مؤلفههای نظام حکمرانی آموزش عالی مشتمل بر بازیگران (برخاسته از دولت، بازار و یا جامعه مدنی) و سیاستها (سیاستهای درون نهادی شامل سیاستهای مالی، سیاستهای محتوایی، سیاستهای ساختاری و سیاستهای برون-نهادی شامل سیاستهای اجتماعی، سیاستهای کارآفرینی و سیاستهای حاکمیتی) هستند. سپس هر یک از بازیگران درونی و بیرونی نظام حکمرانی آموزش عالی بر اساس کارکردهای قانونیشان مطابق با چارچوب پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.
ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارتباطیابی نقش عوامل بیعدالتی سازمانی و بدبینی سازمانی در طفرهروی مجازی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بینالمللی، ملی، منطقهای و محلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارتباطیابی نقش عوامل بیعدالتی سازمانی و بدبینی سازمانی در طفرهروی مجازی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بینالمللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 430 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه طفرهروی مجازی بلا و همکاران (2006)، پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان (2009) و پرسشنامه بیعدالتی سازمانی کیم و لیونگ (2007) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر استادان علوم تربیتی و روانشناسی تأیید شد. دادهها با شبکه عصبی مصنوعی با روش پرسپترون چندلایه (MPL) در نرمافزار Spss.v.24 تحلیل شد. نتایج نشان داد ارتباطیابی عوامل سازمانی مؤثر بر طفرهروی مجازی دارای یکلایه ورودی با هشت گره و یکلایه پنهان با دو گره است و شبکه عصبی مصنوعی بهخوبی قادر است پرشها و روند طفرهروی مجازی کارکنان دانشگاهی را از روی عوامل سازمانی بدبینی و بیعدالتی؛ پیشبینی نماید. ازاینرو، لازم است در هدایت رفتار منابع انسانی (جلوگیری از بروز رفتار انحرافی طفرهروی مجازی) به این مؤلفهها و اثراتشان در سازمان توجه شود.
افسانه صادقی؛ اسماعیل عمران زاده
چکیده
این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهرهوری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز میپردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آنها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت ...
بیشتر
این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهرهوری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز میپردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آنها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی در سال ۱۹۹۳ توسط نیهوف و مورمن با هدف ارزیابی عدالت سازمانی تهیه و طراحی شده و همچنین پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی براساس مدل آچیو توسط ﻫﺮﺳﻲ و ﮔﻠﺪاﺳﻤﻴﺖ در سال 1980 ارائه شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامههای جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای پژوهش، پس از تعیین توزیع دادههای مربوط به متغیرهای پژوهش بر اساس آزمون کولوموگروف و آزمون r پیرسون و آزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرمافزار SPSS تعیین شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که فرضیات اصلی و فرعی پژوهش، با توجه به آزمونهای آماری، در سطح اطمینان 95 درصد تأیید میگردند. بهعبارتدیگر، مشخص شد که رابطه مثبت و معنیداری بین کلیه مؤلفههای عدالت سازمان و بهرهوری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز وجود دارد.