با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
آسیب شناسی
طراحی الگوی اصلاحات اداری با رویکرد حکمرانی دیجیتال

فاطمه السادات ابوالمعالی؛ کرم اله دانش فرد؛ علی اصغر پورعزت

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 11-32

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.50344.3932

چکیده
  اصلاحات فناوری محور، به‌ویژه در بخش دولتی، «با جامعه در حال دیجیتالی شدن» در دستور کار اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است. مدل «حکومت باز»، با تکیه‌بر «داده باز»، ازجمله مدل‌های نوین حکمرانی دیجیتال برای پیاده‌سازی اصلاحات است. همگامی با برخی پارادایم‌ها (پارادایم حکومت باز) ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در راستای کاربست ...  بیشتر

طراحی مدل شایستگی مدیران صنایع خلاق( مورد مطالعه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران)

لیلا منزه؛ سید مهدی شریفی؛ فرشته امین؛ طاهر روشندل اربطانی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 33-50

https://doi.org/10.30473/ipom.2019.45818.3591

چکیده
  امروزه در همه سازمان‌ها، مهم‌ترین رکنی که در رسیدن به اهداف سازمان تأثیر می‌گذارد، مدیریت است. مدیر در سازمان به‌عنوان نماینده رسمی، به‌منظور برقراری هماهنگی و افزایش اثربخشی در رأس امور قرار می‌گیرد. لذا، یکی از عواملی که برای مدیران بسیار ضروری و حیاتی است، وجود شایستگی‌های مدیریتی است و یکی از حوزه‌های که نیازمند مدیران شایسته ...  بیشتر

طراحی الگوی نقش‌های وزرا با روش فراترکیب

سید محمدرضا سیدی؛ حسن دانایی‌فرد؛ اسدالله گنجعلی؛ احمدعلی خائف الهی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 51-68

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.49743.3884

چکیده
  نقش، رفتاری است که با توجه به موقعیت و پایگاه اجتماعی، از افراد انتظار می‌رود. اهمیت نقش‌های وزرا بر کسی پوشیده نیست. وزرا -در قله سیاست و مدیریت- مدیران سازمان‌های بزرگی به نام وزارتخانه‌ها هستند که کوچک‌ترین تصمیمات آن‌ها می‌تواند آثار بزرگی داشته باشد؛ لذا فقدان الگوی نقش‌ها برای آن‌ها، نه‌تنها آن‌ها را از عملکرد بهینه، ...  بیشتر

ارائه مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک در صنعت بانکداری

لطف‌اله علی پور؛ عباس نرگسیان؛ حسن بودلایی؛ یوسف محمدی مقدم

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 69-82

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.50327.3929

چکیده
  مدیریت منابع انسانی الکترونیک فرصتی برای بهره‏ورتر کردن متخصصان منابع انسانی از طریق رهانیدن آنان از بسیاری از وظایف و کارهای روتین و متمرکز کردن آن‏ها بر روی ابعاد استراتژیک شغلشان است. هدف از این پژوهش کیفی ارائه مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک در صنعت بانکداری است. برای استخراج مؤلفه‌های اصلی مدیریت منابع انسانی الکترونیک ...  بیشتر

تدوین مدل حاکمیت شرکتی با توجه به نقش هیئت‌مدیره در بانک های دولتی کشور

یوسف مبینی دهکردی؛ محمدرضا دلوی اصفهانی؛ علیرضا شیروانی جوزدانی؛ عبدالمجید عبدالباقی عطاآبادی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 83-94

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.49028.3829

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش تدوین مدلی جهت شناسایی اصول حاکمیت شرکتی با محوریت هیئتمدیره در بانک‌های دولتی است. ماهیت این پژوهش اکتتشافی با رویکرد استقرایی و فلسفه آن تفسیری با جهت توسعه‌ای است برای این منظور از روش کیفی نظریه داده‌بنیاد استفاده شد. جامعه آماری، استادان آشنا به مبحث حاکمیت شرکتی در حوزه‌های مالی، اقتصاد و مدیریت بودند ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای اثرگذار بر مسیر شغلی کارکنان دانشی با استفاده از مدل تحلیل شبکه‌ای فازی

ابراهیم رجب‌پور

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 95-108

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.50491.3945

چکیده
  یکی از مهم‌ترین فرآیندهایی که در مدیریت منابع انسانی توجه چندانی به آن نشده است؛ موضوع مدیریت مسیر شغلی است. همچنین، با توجه به عصر کنونی که عصر اقتصاد دانشی خوانده می‌شود؛ دانش و کارکنان دانشی اهمیتی دوچندان یافته‌اند. بنابراین، مسئله مورد بررسی در این پژوهش، تعیین اهمیت معیارهای مؤثر بر مسیر شغلی کارکنان دانشی در دو گروه پژوهشگری ...  بیشتر

مفهوم‌پردازی دلبستگی شغلی کارکنان بر مبنای بازی‌وارسازی

پیمان اکبری؛ حمزه خواستار؛ یوسف وکیلی؛ سلطانعلی شهریاری

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 109-136

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.50502.3946

چکیده
  هدف این پژوهش مفهوم‌پردازی دلبستگی شغلی کارکنان بر مبنای بازی‌وارسازی است. در "بازی‏وارسازی"، به‌منظور بسط دادن دلبستگی شغلی کارکنان از مدل چوی (2015) بر اساس نگاشت شناختی بهره گرفته شد. همچنین مدل به‌طور کامل مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. در این پژوهش، از مولفۀ­های "سرزندگی"، "فدایی شدن"، "مجذوب شدن" و "شناخته شدن/مطرح شدن" به‌عنوان ...  بیشتر

ساخت و هنجاریابی آزمون مردم‌داری و رابطة آن با خدمت‌رسانی در کارمندان بانک مسکن

خسرو رشید؛ کامبیز کریمی؛ مائده عطایی؛ گلاویژ علیزاده

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 137-150

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.50136.3913

چکیده
  با توجه به وابستگی سازمان‌ها به نیروی کار و با توجه به این حقیقت که گزینش کارکنان بیشتر از راه آزمون­های علمی انجام می‌شود، نبودن توجه به ویژگی‌های شخصیتی کارکنان، به­ ضعف بنیادین سازمان‌ها تبدیل ‌شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی کارمندان در پیشبرد اهداف سازمان‌ها، مردم‌داری است. مردم‌داری مؤلفه‌های گوناگونی دارد ...  بیشتر

آینده پژوهی وقوع نظام اداری همگرا در ایران

هدایت کارگرشورکی؛ سید حبیب الله میرغفوری؛ علی محمد سلطانی؛ حبیب زارع احمدآبادی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 151-166

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.51686.4032

چکیده
  جریان نوپدید فناوری­‌های همگرا (انبیک یا شزان) که از ترکیب چهار فناوری پیشرفته (شامل ریز فناوری، زیست­فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی) حاصل آمده است، تمامی برساخته­های اجتماعی بشر ازجمله سازمان و نظام اداری را تحت‌تأثیری شدید و انقلابی قرار خواهد داد. این مقاله می­کوشد تا نحوه حضور جریان همگرایی فناورانه شزان در نظام ...  بیشتر

شناسایی عوامل سازمانی جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور با رویکرد پدیدارشناسی و دیمتل

سنا اسفندیاری؛ کاظم عسکری فر؛ ابوالقاسم ابراهیمی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، صفحه 167-180

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53388.4115

چکیده
  جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور، نیازمند یک الگوی سازمانی متناسب با انتظارات بخش خصوصی است و هدف این مطالعه به‌عنوان یک پژوهش کاربردی، توصیفی، اکتشافی و آمیخته، ارائه الگوی سازمانی بخش عمومی به‌منظور جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمومی است که در دو مرحله کیفی و کمّی انجام شده است. در مرحله کیفی عوامل ...  بیشتر