با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت منابع انسانی، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.

چکیده

مدیریت منابع انسانی الکترونیک فرصتی برای بهره‏ورتر کردن متخصصان منابع انسانی از طریق رهانیدن آنان از بسیاری از وظایف و کارهای روتین و متمرکز کردن آن‏ها بر روی ابعاد استراتژیک شغلشان است. هدف از این پژوهش کیفی ارائه مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک در صنعت بانکداری است. برای استخراج مؤلفه‌های اصلی مدیریت منابع انسانی الکترونیک از مصاحبه نیمه ‌ساختاریافته استفاده شده و با 36 نفر از خبرگان بخش منابع انسانی در بانک‏ها مصاحبه‌های عمیقی انجام شده است. افراد مورد مطالعه این پژوهش را خبرگان بخش منابع انسانی در صنعت بانکداری تشکیل دادند که مشارکت‌کنندگان با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش داده‌بنیاد کوربین و استراوس در مرحله کدگذاری باز 15 مقوله و 31 مفهوم استخراج شد. در مرحله کد‌گذاری محوری بر اساس مفاهیم مقوله محوری، شرایط علی، راهبرد، بستر، شرایط مداخله‌گر و پیامدها، مدل پارادایمی ارائه شد و در مرحله کدگذاری انتخابی مدل نظری برخاسته از یافته‌های پژوهش معرفی و تشریح شد. مدیریت منابع انسانی الکترونیک به‌عنوان یک نوآوری و توسعه در زیرساخت‌های اساسی مدیریت منابع انسانی شناخته شده است که نتایج آن در یک پدیده جدید و به ‏وسیله تغییرات مهم ظاهر شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presentation of Electronic Human Resource Management Model in Banking Industry

نویسندگان [English]

  • Lotfollah Alipour 1
  • abbas nargesian 2
  • hasan budlaei 3
  • yusef mohammadi moghadam 4

1 Ph.D Candidate, Department of Human Resource Management, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Public Management, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Management, Kish International Campus, University of Tehran,Kish, Iran

4 Associate Professor, Department of Management, Amin Polic University,Tehran,Iran.

چکیده [English]

E-HRM should be an opportunity for HR professionals to benefit from many of their routine tasks and to focus on the strategic aspects of their work. The purpose of this qualitative research is to present an e-HRM model in the banking industry.
Semi-structured interviews were used to extract key components of the Electronic Human Resource Management and in-depth interviews were conducted with 36 HR experts in banks. The study population consisted of HR experts in the banking industry. Participants were selected through purposive sampling from theoretical sampling. In this study, 15 categories and 31 concepts were extracted using Corbin and Strauss database method in open coding. In the axial coding stage, a paradigmatic model was presented based on the concepts of axial category, causal conditions, strategy, context, confounding conditions and consequences, and in the selective coding stage the theoretical model derived from the research findings was introduced and described. Electronic Human Resource Management is recognized as an innovation and development underlying human resource management infrastructures that results in a new phenomenon, driven by significant changes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Human Resource Management
  • Technology Infrastructure
  • Banking Industry
الماسی‏فرد، محمدرضا؛ محمدی‏مقدم، سروان یوسف و شرفی، توکل (1390). «مدیریت منابع انسانی الکترونیک، نگرشی جدید به مدیریت منابع انسانی». فصلنامه منابع انسانی ناجا، نشریه علمی- ترویجی، 2(24)، 40-21.
حسن‏پور، اکبر؛ یوسفی‏زنور، رضا و میرکی، بهاره (1396). «شناسایی و رتبه‏بندی شاخص‏های ارزیابی بلوغ مدیریت منابع انسانی الکترونیک». پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 7(3)، 91-75.
درویش، حسین؛ کریم‌زادگان، داوود و میرزانژاد، رضا (1389). آمادگیسازمانسنجشبرایاستقرارسیستم‏هایمدیریتمنابعانسانیالکترونیک (مطالعهموردیشرکتسایپا)، مجموعهمقالات سالانهنخستاجلاسمدیریت، نوآوری وکارآفرینی شیراز.
دهقانیان، حامد و رحمتی، کریم (1395). «عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت منابع انسانی الکترونیک». مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 25(82)، 145- 123.
رجائی، زهرا؛ ارغوانی، علی و مهمی، زهرا (1396). «بررسی رابطه بین مدیریت منابع انسانی الکترونیکی با بهره‏وری در سازمان». مدیریت شهری، 16(3)، 420- 411.
 رهنورد، فرج‌اله و فیروزبخت، مهرداد (1396). «مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی الکترونیک در دستگاه‏های عمومی»، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 7(26)، 33-1.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1398). روش‏های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگهی‌.
عرفانیان خانزاده، حمید؛ نجف بیگی، رضا و دانش‌فرد، کرم‏اله (1394). «مدیریت منابع انسانی الکترونیک ابزار تحول در بهره‏وری سازمان». مدیریت بهره‏وری، 8(32)، 35-7.
قنبری، مصطفی؛ فلاح، وحید و ضامنی، فرشیده (1395). «بررسی نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر اثربخشی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان گلستان». فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(1) 59- 39.
Agarwal, S., & Lenka, U. ( 2018). "Managing organization effectiveness through e-human resource management tool-e-learning: indian cases a qualitative approach". International journal of social sciences, 4(1), 298-312.
Azhar Naima, M. (2019). "Factors Affecting the Acceptance of E-HRM in Iraq". International Journal of Business an social sciences, 9(2).264-276
Crestone, C. (2008). HR system survey: HR technologies, service delivery approaches and metrics. Available at www.cedarcerestone.com/research.php.Retrieved
Erdogmus, N. & Esen, M. (2011). "An Investigation of the Effects of Technology Readiness on Technology Acceptance in e-HRM. Procedia Social and Behavioral Sciences, 4(1), 487-495.
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory, Aldine Publishing Company, Chicago.
Hamad. Y., Aboobaider, B. M., Abd Ghani, M., Doheir, M. & Elzamly, A. (2019). "Controlling electronic human resource management (E-HRM) issues based cloud computing system by using bayesian regression for healthcare organizations". Religacion, 4(17), 865-884
Heikkilä, J. P. (2013). Perspectives on e-HRM in MNCs. Doctoral thesis,University of Vaasa, Vaasa, Finland. Retrieved from http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-472-8.pdf.
Iqbal, N., Ahmad, M. & Muhammad, R. (2018). "Does e-HRM improve labour productivity? Astudy of commercial bank workplaces in Pakistan", Employee Relations: The International Journal, https://doi.org/10.1108/ER-01-2017-0018
Iqbal, N., Ahmad, M., Raziq, M. & Borini, F. (2019). "Linking e-hrm practices and organizational outcomes: empirical analysis of line manager’s perception". Review of business management, 21(1), 48-69
Johnson, D. L., Stone, Deadrick, D. L., Lukaszewski, K. (2016). "The influence of technology on the future of human resource management". Human Resource Management Review, 25(1), 216-231.
McDonald, k., Sandra Fisher, S. & Catherine, E. (2017). "e-HRM Systems in Support of “Smart” Workforce Management: An Exploratory CaseStudy of System Success".  In Electronic HRM in the Smart Era. Published online: 87-108.
Mead, N. R., Shoemaker, D. & Drommi, A. (2007). “Maintaining its corporate impact through a governance framework”. Cutter IT Journal, 20(7), 30-35.
Olivas-Lujan, M. R. J. & Zapata, L. (2007). “Human Resource and information technology in Mexico”. Personnel Review, 36(4), 220-235.
Parry, E., & Tyson, S. (2011). Desired goals and actual outcomes of e‐HRM. HumanResource Management Journal, 21(3), 335-354
Ruel, H. J., Bondarouk, T. V., & Van der Velde, M. (2007). The contribution of e‐HRM to HRM effectiveness. Employee relations.‏
‏Ruël, H., Bondarouk, T., & Looise, J. K. (2004). "E-HRM: Innovation or irritation. An explorative empirical study in five large companies on web-based HRM". Management revue, 15(3), 364-380.‏
Amuna, Y. M. A., Al Shobaki, M. J., Naser, S. S. A., & El Talla, S. A. (2017). The Reality of Electronic Human Resources Management in Palestinian Universities-Gaza Strip.‏
Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. Fifth edition. Harlow: Pearson Education.
Schramm, J. (2006). Hr technology competencies. SHRM Research Quarterly.‏ www.shrm.org/research
Shashank, K. S. (2010). "Shaping Organization with e- HRM". International Journal of Innovation, Management and Technology, 1(1), 47-50.
Shaumya, K. & Anton Arulrajah, A. (2018). "The Impact of Electronic Human Resource Management (e-HRM) Practices on Bank’s Environmental Performance".  Journal of Business Studies, 2(1), 33-50.
Stone, D. L., & Dulebohn, J. H. (2013). Emerging issues in theory and research on electronic human resource management (eHRM).‏homepage:www.elsevier.com/locate/humres
Stone, D. L., & Lukaszewski, K. M. (2009). "An expanded model of the factors affecting the acceptance and effectiveness of electronic human resource management systems". Human Resource Management Review, 19(2), 134-143.‏
Strauss, A. & Corbin, J., &.  (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 2nd Ed., Sage publications.‏
Strohmeier, S. & Kabst, R. (2009). "Organizational adoption of e-HRM in Europe". Journal of Managerial Psychology, 24(6), 482-501.
Strohmeier, S. (2007). "Research in e-HRM: Review and implication". Human Resource Management Review, 17(1), 19-37.
Strohmeier, S., & Diederichsen, A. (2010, May). Evidence-Based e-HRM? On the way to rigorous and relevant research. In Proceedings of the Third European Academic Workshop on electronic Human Resource Management, Bamberg, Germany (pp. 1613-0073).