نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، مدیریت منابع انسانی، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.
4 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
چکیده
مدیریت منابع انسانی الکترونیک فرصتی برای بهرهورتر کردن متخصصان منابع انسانی از طریق رهانیدن آنان از بسیاری از وظایف و کارهای روتین و متمرکز کردن آنها بر روی ابعاد استراتژیک شغلشان است. هدف از این پژوهش کیفی ارائه مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک در صنعت بانکداری است. برای استخراج مؤلفههای اصلی مدیریت منابع انسانی الکترونیک از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده و با 36 نفر از خبرگان بخش منابع انسانی در بانکها مصاحبههای عمیقی انجام شده است. افراد مورد مطالعه این پژوهش را خبرگان بخش منابع انسانی در صنعت بانکداری تشکیل دادند که مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع نمونهگیری نظری انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش دادهبنیاد کوربین و استراوس در مرحله کدگذاری باز 15 مقوله و 31 مفهوم استخراج شد. در مرحله کدگذاری محوری بر اساس مفاهیم مقوله محوری، شرایط علی، راهبرد، بستر، شرایط مداخلهگر و پیامدها، مدل پارادایمی ارائه شد و در مرحله کدگذاری انتخابی مدل نظری برخاسته از یافتههای پژوهش معرفی و تشریح شد. مدیریت منابع انسانی الکترونیک بهعنوان یک نوآوری و توسعه در زیرساختهای اساسی مدیریت منابع انسانی شناخته شده است که نتایج آن در یک پدیده جدید و به وسیله تغییرات مهم ظاهر شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presentation of Electronic Human Resource Management Model in Banking Industry
نویسندگان [English]
- Lotfollah Alipour 1
- abbas nargesian 2
- hasan budlaei 3
- yusef mohammadi moghadam 4
1 Ph.D Candidate, Department of Human Resource Management, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Public Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Management, Kish International Campus, University of Tehran,Kish, Iran
4 Associate Professor, Department of Management, Amin Polic University,Tehran,Iran.
چکیده [English]
E-HRM should be an opportunity for HR professionals to benefit from many of their routine tasks and to focus on the strategic aspects of their work. The purpose of this qualitative research is to present an e-HRM model in the banking industry.
Semi-structured interviews were used to extract key components of the Electronic Human Resource Management and in-depth interviews were conducted with 36 HR experts in banks. The study population consisted of HR experts in the banking industry. Participants were selected through purposive sampling from theoretical sampling. In this study, 15 categories and 31 concepts were extracted using Corbin and Strauss database method in open coding. In the axial coding stage, a paradigmatic model was presented based on the concepts of axial category, causal conditions, strategy, context, confounding conditions and consequences, and in the selective coding stage the theoretical model derived from the research findings was introduced and described. Electronic Human Resource Management is recognized as an innovation and development underlying human resource management infrastructures that results in a new phenomenon, driven by significant changes.
کلیدواژهها [English]
- Electronic Human Resource Management
- Technology Infrastructure
- Banking Industry