با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چکیده

جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور، نیازمند یک الگوی سازمانی متناسب با انتظارات بخش خصوصی است و هدف این مطالعه به‌عنوان یک پژوهش کاربردی، توصیفی، اکتشافی و آمیخته، ارائه الگوی سازمانی بخش عمومی به‌منظور جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمومی است که در دو مرحله کیفی و کمّی انجام شده است. در مرحله کیفی عوامل مؤثر بر تصمیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی در قالب کدها، مفاهیم، تم‌های فرعی و تم‌های اصلی با رویکرد پدیدارشناسی تعیین و در ادامه این عوامل سازمانی با روش دیمتل به عوامل اثرگذار و اثرپذیر دسته‌بندی شده‌اند. جامعه آماری پژوهش شامل سرمایه‌گذاران پروژه‌های بخش عمومی و خبرگان این حوزه بوده‌اند که 13 نفر سرمایه‌گذار و 9 نفر خبره به صورت قضاوتی و هدفمند انتخاب شده و مشارکت کرده‌اند. روش گردآوری داده‌ها به صورت میدانی بوده که در بخش کیفی فرم مصاحبه باز و ضبط مصاحبه‌ها و در بخش کمّی فرم‌های جمع‌آوری نظر خبرگان به‌عنوان ابزار استفاده شده ‌است. یافته‌ها نشان می‌دهد یازده تم اصلی در بخش عمومی شامل سامانه‌ها، تبلیغات، فرآیندهای کاری، حاکمیت سازمانی، منابع انسانی، ارتباطات، اعتمادسازی، برندسازی، شواهد فیزیکی سازمان، جذابیت شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی و واقعی بودن شرایط پروژه‌های پیشنهادی در تصمیم بخش خصوصی به مشارکت با بخش عمومی مؤثر هستند که از بین آن‌ها، فرآیندهای سازمانی، منابع انسانی درگیر در فرآیند جلب مشارکت‌ها و حاکمیت سازمانی بخش عمومی تأثیرگذارترین عوامل و اعتمادسازی، برندسازی و ارتباطات به عنوان تأثیرپذیرترین عوامل مرتبط با بخش عمومی هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying Organizational Factors to Attract Private Sector Participation in Public Sector Participatory Projects with a Phenomenological Approach and DEMATEL Technique

نویسندگان [English]

  • Sana Esfandyari 1
  • Kazem Askarifar 2
  • Abolghasem Ebrahimi 3

1 MSc Student, Department of Management, Shiraz University, Shiraz, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Management, Shiraz University, Shiraz, Iran.

3 Associate Professor, Department of Management, Shiraz University, Shiraz, Iran.

چکیده [English]

Attracting private sector participation in public sector participatory projects in the country requires an organizational framework tailored to the expectations of the private sector, and the purpose of this study as an applied, descriptive, exploratory and mixed research is to provide a public sector organizational model in order to attract private sector participation in public projects, that has been done in two stages, qualitatively and quantitatively. In the qualitative stage, the factors influencing the decision of the private sector investor in the form of codes, concepts, sub-themes, and main themes have been determined with a phenomenological approach. Then, these organizational factors are classified into effective and efficient factors by DEMATEL method. The statistical population of the study consisted of private investors in public projects and experts of this era, in which 13 private investors and 9 experts were selected in a judgmental and purposeful manner and participated in interviews. Findings show that eleven major themes in the public sector including systems, advertising, business processes, organizational governance, human resources, communications, trust-building, branding, physical evidence of the organization, economic and social attractiveness of projects are influential in the private sector decision to partner with the public sector. Among them, organizational processes, human resources involved in the process of attracting partnerships, and organizational governance of the public sector are the most influential factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Sector
  • Private Sector
  • Investment
  • Participation
  • Phenomenology
استادی، حسین؛ رفعت، بتول و رئیسی، عباسعلی (1392). «نقش سرمایه­گذاری مستقیم خارجی (FDI) در رشد اقتصادی ایران (1387-1357) و بررسی رابطه متقابل آن‌ها». فصلنامه تحقیقات توسعه اقتصادی، 9، 172-147.
امیری، مقصود و مرادی، روح‌الله (1398). «اثر برند بر رفتار سرمایه‌گذار و ریسک درک شده به‌عنوان متغیر میانجی». فصلنامه دانش سرمایه‌گذاری، 8 (32)، 236-249.
بنداری، مهرداد؛ حاضر، منوچهر و قجر، محمد (1394). مبانی مدیریت سرمایه‌گذاری. تهران: نشر هوشمند تدبیر.
حاجی‌زاده، ابراهیم و اصغری، محمد (1390). روش‌های تحلیل آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
حسنقلی‌پور، حکیمه؛ امیری، مجتبی و پورعزت، علی‌اصغر (1396). «توسعه مدل ارزشیابی خط‌مشی نگهداشت اثربخش اعضای هیئت‌علمی در آموزش عالی». مجله مدیریت دولتی دانشگاه تهران، 9(3)، 516-489.
رحمانی، فاطمه و مظهری، محمد (1390). بررسی مشکلات، تأثیرات و روش­های خصوصی­سازی در معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد. اولین همایش اقتصاد شهری، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد و شهرداری مشهد.
رهنما، محمدرحیم و حجازی‌جوشقانی، محسن (1396). «تأثیر اعتماد به شهرداری بر تمایل به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی شهر مشهد». مجله جغرافیا و توسعه ناحیه­ای، 15(1)، پیاپی 28، 24-1.
سازمان برنامه و بودجه کشور (1397). پروژه‌های توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی و تعاونی در سال 1398. تهران: نشر مرکز اسناد، مدارک و انتشارت سازمان برنامه و بودجه کشور.
صادقی، سید کمال؛ محمدزاده، پرویز و صبح­خیز زنوزی، شلاله (1394). «عوامل مؤثر بر مشارکت بخش خصوصی به‌عنوان رهیافتی در تأمین منابع پایدار مالی پروژه‌های شهرداری». فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری، 3(11)، 167-153.
غضنفری، حسین؛ خداداد حسینی، سید حمید؛ کردنائیچ، اسداله و آذر، عادل (1398). «سطح‌بندی عوامل مؤثر بر به‌کارگیری راهبرد سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز شرکتی با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM)». فصلنامه دانش سرمایه‌گذاری، 31، 265-284.
لشگری، زهرا و حقیقت­شهرستانی، مریم (1395). «ارتباط بین فرصت‌های سرمایه­گذاری و ارزش‌افزوده نقدی». پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 8(30)، 35-15.
میرباقری‌هیر، میر ناصر و سلاحورزی، میثم (1395). «موانع جذب سرمایه­گذاری در حوزه شهری (مورد مطالعه: استان لرستان)». فصلنامه اقتصاد و پذیرش شهری، 5(1) 114-101.
میرکتولی، جعفر و مدانلو­جویباری، مسعود (1390). بررسی و شناسایی زمینه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری (مطالعه موردی: شهر گرگان). اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
یارمحمدیان، ناصر؛ مریدیان پیردوستی، علی و نصراصفهانی، رضا (1397). «اولویت­بندی و تحلیل شیوه­های تأمین مالی مشارکتی برای پروژه‌های شهری». راهبرد مدیریت مالی، 6(22)، 108-81.
Albalate, D., Bel, G., & Geddes, R. R. (2012). The determinents of contractual choice for private involvement in infrastructur projects in the united states. University of Barcelona: Research Institute of Applied Economics.
Asplund, D., & Eliasson, J. (2016). "Does uncertainty make cost-benefit analyses pointless?" Transportation Research Part A: Policy and Practice, 92, 195-205.
Bakar, S., & Yi, A.N.C. (2016). "The Impact of Psychological Factors on Investors Decision Making in Malaysian Stock Market: A Case of Klang Valley and Pahang". Procedia Economics and Finance, 35, 319-328.
Bel, G., Fageda, X., & Warner, M. (2010). "Is private production of public services cheaper than public production? A metaregression analysis of solid waste and water services". Journal of policy analysis and management, 29(3), 553-557.
Bi, C., Liu, Z., & Usman, K. (2017). The influence of online information on investing decisions of reward-based crowdfunding". Journal of Business Research, 71, 10-18.
Davidson, S., Mohan, V., & Potts, J. (2020). "Location, taxation and governments: An exchange theory of intellectual property. Journal of Economic Behavior & Organization, 169, 266-283.
Gambetti, E., & Giusberti, F. (2019). "Personality, decision-making styles and investments". Journal of Behavioral and Experimental Economics, 80, 14-24.
Gill, S., Kashif Khurshid, M., Mahmood, Sh., & Ali, A. (2018). "Factors Effecting Investment Decision Making Behavior: The Mediating Role of Information Searches". European Online Journal of Natural and Social Sciences, 4(7), 758-767.
Hammami, M., Ruhashyankiko, J. F., & Yehoue, E. B. (2006). Determinants of public-private partnerships in infrastructure. Washington, D.C: IMF publications.
Kotler, P., Kartajaya, H., & Young, S. D. (2004). Attracting Investors: A Marketing Approach to Finding Funds for Your Business. USA: John Wiley & Sons, Inc.
Kumar, K. R., G. V. Krishnan ,(2008 ), “The Value-Relevance of Cash Flows and Accruals: The Role of Investment Opportunities”. The Accounting Review, 83 (4),  997-1040.
Sarwar, S., & Afaf, Gh. (2016). "A comparison between psychological and economic factors affecting individual investor’s decision-making behavior". Cogent Business & Management, 1(3), 1-18.
Tataroğlu, N., Karataş, A., & Erboy, N. (2016). "An Evaluation on the Process of Being a Brand City of Muğla". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 210, 114-125.
Triki, A. (2019). "Examining the effect of deception detection decision aids on investors' perceptions of disclosure credibility and willingness to invest". International Journal of Accounting Information Systems, 33, 1-15.
Viera, A.J., & Garrett, J.M. (2005). "Understanding Interobserver Agreement: The Kappa Statistic". Research. Family medicine, 37 (5), 360-363.