نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه مازندران، ساری، ایران.
2 دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3 کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
4 مدرس، گروه روانشناسی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران.
چکیده
با توجه به وابستگی سازمانها به نیروی کار و با توجه به این حقیقت که گزینش کارکنان بیشتر از راه آزمونهای علمی انجام میشود، نبودن توجه به ویژگیهای شخصیتی کارکنان، به ضعف بنیادین سازمانها تبدیل شده است. از مهمترین ویژگیهای شخصیتی کارمندان در پیشبرد اهداف سازمانها، مردمداری است. مردمداری مؤلفههای گوناگونی دارد که ضروری است، ابزار استاندارد لازم برای بررسی این ابعاد در دسترس سازمانها و مؤسسات قرار گیرد. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی آزمون مردمداری در کارکنان بانک مسکن بود. برای دستیابی به این هدف آزمونی با 22 گویه ساخته شد. برای شناسایی مشکلات، این آزمون به گروهی از روانشناسان و متخصصان داده شد که پس از ارزیابی دادهها، دو گویة ضعیف آزمون حذف شدند. سپس آزمون بهطور آزمایشی بر روی 50 نفر اجرا و برخی از گویهها تغییر یافتند و آزمون پایانی ساخته شد. نوع پژوهش توصیفی – پیمایشی و آزمودنیهای پایانی 1176 نفر از کارمندان بانک مسکن کشور بودند که 200 نفر از آنها علاوهبر آزمون مردمداری به آزمون ملاکی خدمترسانی (رشید، 1391) نیز پاسخ دادند. یافتهها نشان دادند که آزمون مردمداری ساخته شده سه عامل مسئولیتپذیری، همدلی و برونگرایی را میسنجد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 85/0 به دست آمد. همچنین این آزمون همبستگی بالایی با آزمون خدمترسانی نشان داد (76/0). با توجه به میزان پایایی و روایی به دست آمده پرسشنامة اندازهگیری مردمداری ابزاری مناسب به شمار میرود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Constructing and Standardizing People-Orientation Test and its Relationship with Service-Orientation in Employees of Maskan Bank
نویسندگان [English]
- khosro rashid 1
- kambiz karimi 2
- maede ataei 3
- Galavizh Alizadeh 4
1 Associate Professor, Department of Psychology, University of Mazandaran, Sari, Iran
2 Ph.D Candidate, Department of Educational Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
3 MSc, Department of Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
4 lecture, Department of Psychology, Boukan branch, Islamic Azad University, Boukan, Iran.
چکیده [English]
Given the dependence of the organizations to the workforces and because most of the hiring process is performed through knowledge-based exams, the lack of focus on personality characteristics in hiring personnel has turned to a fundamental weakness in organizations. One of the most important personality traits of employees in organizations is people-orientation. People-orientation has several components which makes it necessary for organizations and institution's hiring system to construct standard tests to measure it. So, the purpose of this study was to construct and standardize the people-orientation test for employees of Maskan Bank. To achieve this goal, a questionnaire with 22 items was constructed. To identify problems, the test was validated by a group of psychologists and specialists, and after evaluating the data, two weak items were deleted. Then the test was piloted on 50 subjects and some of the items were changed, and the final test was prepared. The research was a descriptive survey study and the final subjects were 1176 employees of the Maskan Bank all around Iran, 200 of whom completed the standardized Service-Orientation Test (Rashid, 2012). The findings showed that the constructed people-orientation questionnaire measures three factors: responsibility, empathy, and extraversion. The reliability of the questionnaire by the use of Cronbach's alpha method was 0.85. Also, the questionnaire had a high correlation with Service-Orientation test (0.76). According to the reliability and validity of the questionnaire, it can be said that it is a good tool for assessing people-orientation in employees.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: People-Orientation
- Standardization
- Service-Orientation Test
- Maskan Bank