با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر بنا دارد تا نسبت‌ به کشف و بازنماییِ عوامل تعدیلگرِ مؤثر بر رفتارهای بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی نمایشان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی شمال شرق ایران تلاش نماید. در این مطالعه، پژوهش از لحاظ روش، پدیدارشناسی و از لحاظ هدف، بنیادی بوده و ماهیتی اکتشافی داشته است. جامعۀ مورد مطالعه، آن دسته از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های فردوسی مشهد و بیرجند بوده که دارای مرتبۀ علمی استادیاری با حداقل 5 سال سابقه کاری و یا دانشیاری بوده‌اند. انتخاب مشارکت‌کنندگان به شیوۀ هدفمند با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته‌‌ پی گرفته شد. نهایتاً پس از اشباع داده‌ها و تکرار یافته‌ها، کفایت تعداد نمونه با 16 مشارکت‌کننده مسجل شد. نتایج تحلیل داده‌ها به شیوۀ تحلیل محتوای کلایزی نشان داد که عوامل تعدیلگر در ارتباط میان سنگین‌باری‌ نقش و رفتارهای بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی را می‌توان در قالب سه دسته از عوامل فردی، موقعیتی و فردی-موقعیتی صورت‌بندی کرد. چارچوب عوامل تعدیلگرِ شناسایی شده می‌تواند توسط دست‌اندرکاران حوزۀ مدیریت منابع انسانی در طراحیِ تدابیر نظام نگهداشت اعضای هیئت‌علمی مورد بهره‌گیری واقع شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying Moderating Factors in the Relationship between Role-overload and Work-Life Balance Crafting Behaviors Among Faculty Members

نویسندگان [English]

  • Seyed Mojtaba Hashemian 1
  • Fariborz Rahimnia 2
  • mojtaba poursalimi 3
  • Mohammad Mehdi Farahi 3

1 Ph.D Candidate, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

2 Professor, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

چکیده [English]

The present study soughts to explore and represent the moderating factors affecting work-life balance crafting behaviors among faculty members of the public universities of the north-east of Iran. In this study, the research has been phenomenological in terms of method, and in terms of purpose, it has been fundamental and has an exploratory nature. The study population consisted of faculty members of Ferdowsi university of Mashhad and university of Birjand who had an assistance professor degree with at least 5 years of work experience. The purposeful sampling method was followed and finally the adequacy of the sample was confirmed after data saturation.The results of data analysis using Colaizzi content analysis showed that the moderating factors affecting the relationship between role overload and work-life balance crafting behaviors can be formulated into three categories of individual, situational and individual-situational factors. The framework of identified moderating factors can be utilized by HRM practitioners in designing faculty maintenance arrangements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • work- life balance Crafting Behaviors
  • Role Overload
  • Faculty Members
  • Moderating Factors
اسدی، آریور؛ فیاضی، مرجان و حسنقلی پور یاسوری، طهمورث (1393). «عوامل سازمانی مؤثر بر تعادل کار و زندگی کارکنان یک شرکت تولید قطعات خودرو». مدیریت دولتی، (2)6. 209-226.
امامی سیگارودی، عبدالحسین؛ دهقان نیری، ناهید؛ رهنورد، زهرا و نوری، سعید (1391). «روش‌شناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی». پرستاری و مامایی جامع نگر، (68)22، 56-63.
رازقی نصرآباد، حجیه بی‌بی و حسینی، زینب (1398). «مطالعة تجربة ایفای هم‌زمان نقش شغلی - خانوادگی در مادران شاغل دارای فرزند خردسال». جامعه‌شناسی کاربردی، 30(3)، 109-134.
صادقی، رسول و شهابی، زهرا (1398). «تعارض کار و مادری: تجربة گذار به مادری در زنان شاغل در شهر تهران»، جامعه‌شناسی کاربردی، 30(1)، 91-104.
عابدی، حیدرعلی (1389). «کاربرد روش تحقیق پدیدارشناسی در علوم بالینی». فصلنامه راهبرد، (54)19، 207-224.
قاسمی، مجید و صالحی، کیوان(1396). «بازنمایی تأثیر موانع و چالش‌های رشد و بالندگی اعضای هیئت‌علمی جدید الاستخدام: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی». فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، (13)4، 1-25.
Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2014). Job demands-resources theory. In C. Cooper, & P. Chen (Eds.), Wellbeing: A complete reference guide (pp. 37–64). Chichester, UK: Wiley-Blackwell.
Bisschoff, M., Koen, V. & Ryke, E. H. (2019). "Strategies for work–family balance in a South African context". Community, Work and Family, xx (xx), 1-6. https://doi.org/10.1080/13668803.2018.1473337.
Campbell Clark, S. (2000). "Work-family border theory: A new theory of work-life balance". Human Relations, 53(6), 747–770.
Dawson, K. M., O’brien, K. E. and Beehr, T. A. (2015). "The Role of Hindrance Stressors In The Job Demand-Control-Support Of Occupational Stress: A Proposed Theory Revision". Journal of Organizational Behavior, xx, xxx-xxxx. Published online in Wiley Online Library (wileyonlinelibrary.com) DOI: 10.1002/job.2049.
Demerouti, E., & Bakker, A. B. (2011). "The job demands–resources model: Challenges for future research". South African Journal of Industrial Psychology, 37, 1–9.
Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). "The job demands-resources model of burnout". Journal of Applied Psychology, 86, 499–512.
Eby, L.T., Casper, W.J., Lockwood, A., Bordeaux, C. and Brinley, A. (2005). "Work and family research in IO/OB: content analysis and review of the literature (1980-2002) ". Journal of Vocational Behavior, 66 (1), 124-197.
Frone, M. R. (2003). Work-family balance. In J.C. Quick and L.E. Tetrick (Eds.), Handbook of occupational and health psychology, (pp. 143–162). Washington, DC: American Psychological Association.
Ghitulescu, B. E. (2012). "Making Change Happen: The Impact of Work Context on Adaptive and Proactive Behaviors". The Journal of Applied Behavioral Science, 49(2), 206–245.
Gravador, L. N. and Teng-Calleja, M. (2018). "Work-Life Balance Crafting Behaviors: An Emprical Study". Research Review. 47(4), 789-804.
Group Risk Development, (2012), 2011 employer research: summary of findings, available at: www.grouprisk.org.uk/documents/minutes/public/GRiD%202011%20Employer%20Research%20 Summary%20Public.pdf (accessed October 5, 2018).
Guba, E. G.and Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research, Handbook
Hakanen, J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). "Burnout and work engagement among teachers". Journal of School Psychology, 43, 495–513.
Halbesleben, J. R. B., & Bowler, W. M. (2007). "Emotional exhaustion and job performance: The mediating role of motivation". Journal of Applied Psychology, 92, 93-106.
Hill, J.E. (2005). "Work-family facilitation and conflict, working fathers and mothers, work-family stressors and support". Journal of Family Issues, 26, 793–819.
Hobfoll, S. E. (1989). "Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress". American Psychologist, 44, 513–524.
Kahn, R., & Byosserie, P. (1992). Stress in organizations. In M. Dunette & L. Hough (Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology (Vol. 3, pp. 571-650). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Kossek, E., Noe, R. & DeMarr, B. (1999). "Work-family synthesis: Individual and organizational determinants". International Journal of Conflict Management, 10(2), 102–129.
Kozlowski, S. W. J., & Klein, K. J. (2000). A multilevel approach to theory and research in organizations: Contextual, temporal, and emergent processes. In K. J. Klein & S. W. J. Kozlowski (Eds.), Multilevel theory, research, and methods in organizations: Foundations, extensions, and new directions (p. 3–90). Jossey-Bass.
Lapierre, L. M. & Allen, T.D. (2012). "Control at Work, Control at Home, and Planning Behavior: Implications for Work–Family Conflict". Journal of Management, 38(5), 1500-1516.
LePine, J. A., Podsakoff, N. P., & LePine, M. A. (2005). "A meta-analytic test of the challenge stressor–hindrance stressor framework: An explanation for inconsistent relationships among stressors and performance". Academy of Management Journal, 48,764-775.
Lindlof, T. R., & Taylor, B. C. (2017). Qualitative communication research methods. Sage publications.
Maji, S. (2019). “Doing Men’s Jobs”: A Commentary on Work–Life Balance Issues among Women in Engineering and Technology". Metamorphosis, 18(1), 68-75.
Parasuraman, S., Purohit, Y., Godshalk, V.M. & Beutell, N.J. (1996). "Work and family variables, entrepreneurial career success, and psychological well-being". Journal of Vocational Behavior, 48(3), 275-300.
Solberg, E. & Wong, S.I. (2016). "Crafting Ones Job to Take Charge of Role Overload: When Proactivity Requires Adaptivity Across levels". The Leadership Quarterly, 27(5), 713-725.
Stephen, G. (2003). "Transformations: A World of Home hemodialysis". Health Care, 38(2), 29-50.
Sturges, J. (2012). "Crafting a Balance Between Work and Home". Human Relations, 65(12), 1539-1559.
Tappen, R. M. (2015). Advanced nursing research: From theory to practice. Jones & Bartlett Publishers.
Tims, M., Bakker, A. B. & Derks, D. (2014). "Daily job crafting and the self-efficacy – performance relationship". Journal of Managerial Psychology, 29(5), 409-507.
Wrzesniewski, A. & Dutton, J. (2001). "Crafting a job: revisioning employees as active crafters of their work". The Academy of Management Review, 26(2), 179-201.