نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2 استاد، گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر بنا دارد تا نسبت به کشف و بازنماییِ عوامل تعدیلگرِ مؤثر بر رفتارهای بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی نمایشان اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی شمال شرق ایران تلاش نماید. در این مطالعه، پژوهش از لحاظ روش، پدیدارشناسی و از لحاظ هدف، بنیادی بوده و ماهیتی اکتشافی داشته است. جامعۀ مورد مطالعه، آن دسته از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای فردوسی مشهد و بیرجند بوده که دارای مرتبۀ علمی استادیاری با حداقل 5 سال سابقه کاری و یا دانشیاری بودهاند. انتخاب مشارکتکنندگان به شیوۀ هدفمند با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته پی گرفته شد. نهایتاً پس از اشباع دادهها و تکرار یافتهها، کفایت تعداد نمونه با 16 مشارکتکننده مسجل شد. نتایج تحلیل دادهها به شیوۀ تحلیل محتوای کلایزی نشان داد که عوامل تعدیلگر در ارتباط میان سنگینباری نقش و رفتارهای بازآفرینیِ تعادل کار-زندگی را میتوان در قالب سه دسته از عوامل فردی، موقعیتی و فردی-موقعیتی صورتبندی کرد. چارچوب عوامل تعدیلگرِ شناسایی شده میتواند توسط دستاندرکاران حوزۀ مدیریت منابع انسانی در طراحیِ تدابیر نظام نگهداشت اعضای هیئتعلمی مورد بهرهگیری واقع شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying Moderating Factors in the Relationship between Role-overload and Work-Life Balance Crafting Behaviors Among Faculty Members
نویسندگان [English]
- Seyed Mojtaba Hashemian 1
- Fariborz Rahimnia 2
- mojtaba poursalimi 3
- Mohammad Mehdi Farahi 3
1 Ph.D Candidate, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
2 Professor, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
The present study soughts to explore and represent the moderating factors affecting work-life balance crafting behaviors among faculty members of the public universities of the north-east of Iran. In this study, the research has been phenomenological in terms of method, and in terms of purpose, it has been fundamental and has an exploratory nature. The study population consisted of faculty members of Ferdowsi university of Mashhad and university of Birjand who had an assistance professor degree with at least 5 years of work experience. The purposeful sampling method was followed and finally the adequacy of the sample was confirmed after data saturation.The results of data analysis using Colaizzi content analysis showed that the moderating factors affecting the relationship between role overload and work-life balance crafting behaviors can be formulated into three categories of individual, situational and individual-situational factors. The framework of identified moderating factors can be utilized by HRM practitioners in designing faculty maintenance arrangements.
کلیدواژهها [English]
- work- life balance Crafting Behaviors
- Role Overload
- Faculty Members
- Moderating Factors