با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

2 استایار، گروه مدیریت دولتی، واحد ممقان، دانشگاه آزاد اسلامی، ممقان ، ایران.

چکیده

این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آن‌ها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی در سال ۱۹۹۳ توسط نیهوف و مورمن با هدف ارزیابی عدالت سازمانی تهیه و طراحی شده و همچنین پرسشنامه بهره‌وری نیروی انسانی براساس مدل آچیو توسط ﻫﺮﺳﻲ و ﮔﻠﺪاﺳﻤﻴﺖ در سال 1980 ارائه شده است. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از پرسشنامه‌های جمع‌آوری شده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه‌های پژوهش، پس از تعیین توزیع داده‌های مربوط به متغیرهای پژوهش بر اساس آزمون کولوموگروف و آزمون r پیرسون و آزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS تعیین شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که فرضیات اصلی و فرعی پژوهش، با توجه به آزمون‌های آماری، در سطح اطمینان 95 درصد تأیید می‌گردند. به‌عبارت‌دیگر، مشخص شد که رابطه مثبت و معنی‌داری بین کلیه مؤلفه‌های عدالت سازمان و بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Monitoring the Role of Organizational Justice on Productivity of Employees of Tejarat Bank Branches

نویسندگان [English]

  • Afsaneh Sadeghi 1
  • esmaell omranzadeh 2

1 MSc. Department of Management,, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Mamqan Branch, Islamic Azad University, Mamqan, Iran.

چکیده [English]

This study aims at Monitoring the Role of organizational justice on the productivity of employees of Tabriz Tejarat Bank branches. The statistical population of the study is all employees of Tabriz Tejarat Bank, which is 280 people. The statistical sample size was determined using Morgan table 162 people and was selected by simple random sampling method. The data collection tools in this present study consisted of the standard organizational justice questionnaire developed by Nihoff and Morman in 1993 with the aim of evaluating organizational justice and the human resource productivity questionnaire based on Achio model developed by Hershey and Goldsmith in 1980. In order to analyze the collected data, descriptive and inferential statistical methods were used. At the inferential level to test the research hypotheses., after determining the distribution of data related to research variables based on Kolomogorov test and Pearson r test, the linear regression test were determined using SPSS software. The results indicate that the main and sub-hypotheses of the research, according to statistical tests, are confirmed at 95% confidence level. In other words, it was found that there is a positive and significant relationship between all components of organizational justice and employee’s productivity of Tejarat Bank Tabriz branches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Justice
  • Productivity
  • Procedural Justice
  • Distributive Justice
  • Interactional Justice
احدی‌نژاد، بهمن؛ محبی‌فر، رفعت، اکبری، امین؛ محتشم‌زاده، بهاره و محقق‌پور، علی (1394). «رابطه عدالت سازمانی و بهره‌وری از نظر کارکنان در بیمارستان‌های آموزشی- درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران». سلامت و بهداشت، ۶ (۲)، ۲۰۲-۲۱۰.
آذر، عادل و علی‌پور درویشی، زهرا (1389). «ارتباط فرهنگ (متغیر مستقل) و ادراک عدالت کارکنان (متغیر وابسته) در قالب یک الگو برای سازمان‌های ایرانی». مجله اخلاق در علوم و فناوری،7(8)،81 -100.
حسینی، محمدعلی؛  مرادی، لیلا؛ خانجانی، سعید و بخشی، عنایت‌اله (1395). همبستگی بین عدالت سازمانی و بهره‌وری کارکنان سازمان بهزیستی شهر شیراز. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت، 5(۲)، ۷۰-۷۷.
حمیدی، یداله؛ شاطرآبادی، شهلا و سلطانیان، علیرضا (1398). «بررسی ارتباط عدالت سازمانی، عملکرد و بهره‌وری سازمانی در حوزه معاونت بهداشتی استان کرمانشاه». مجله ارگونومی، ۷ (۴)، ۵۲-۶۱.
رجبی، سوران و دهقانی، یوسف (1396). «پیش‌بینی بهره‌وری کارکنان ناجا بر اساس عدالت سازمانی ادراک شده، خشنودی شغلی و رفتار شهروندی». مجله طب نظامی، ۱۹ (۴)، ۴۰۰-۴۰۹.
سید جوادین، رضا؛ فراحی، محمدمهدی و طاهری عطار، غزاله (1387)، شناخت نحوه تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر رضایت شغلی و سازمان، نشریه مدیریت بازرگانی، 1(1)،55-70.
قلی‌پور، آرین و پیران نژاد، علی (1386). «بررسی نقش عدالت سازمانی در ایجاد و ارتقاء خودباوری در نهادهای آموزشی». مجله پژوهش‌های علوم انسانی، 53، 369-377.
یعقوبی، نورمحمد؛ مقدس، مجید و کیخا، عالمه (1389)، «بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان». پژوهشنامه مدیریت تحول، 2(4)، 64-96.
  Akram, T., Lei, S., Haider, M. J., & Hussain, S. T. (2020). "The impact of organizational justice on employee innovative work behavior: Mediating role of knowledge sharing". Journal of Innovation & Knowledge, 5(2), 117-129.
Cho, S., Woods, R. H., Jang, S. S., & Erdem, M. (2006). "Measuring the impact of human resource management practices on hospitality firms’ performances". International Journal of Hospitality Management25(2), 262-277.
Colquitt, J.A., Canlon, D.E., Wesson, M.J., & Porter, C.O.L.H. (2001). Justice at the millennium: A meta-analytic review of 25 years of Organizational Justice research. Journal of Applied Psychology. 86(3), 425-445.
Imran, R. (2015). "Impact of Organizational Justice, Job Security and Job satisfaction on Organizational Productivity". Journal of Economics, Business and Management.34, 3-10.
Jordan, J. S. (2001). The relationship between organizational justice and job satisfaction: An examination of NCAA basketball coaches (Doctoral dissertation, The Ohio State University). Kalay, F. (2016). "The Impact of Organizational Justice on Employee Performance: A Survey in Turkey and Turkish Context". International Journal of Human Resource Studies. 45, 6-10.
Kim, W. & Park, J. (2017)."Examining Structural Relationships between Work Engagement, Organizational Procedural Justice, Knowledge Sharing, and Innovative Work Behavior for Sustainable Organizations". Sustainability,12, 9-205.
Klendauer, R. & Deller, J. (2009). "Organizational justice and managerial commitment in corporate mergers". Journal of Managerial Psychology, 24, 29 – 45.
Nadiri. H. & Tanova. C. (2010). "An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry". International Journal of Hospitality Managemen, 29, 33-41.
Niehoff, B. P. & Moorman, R. H. (1993). "Justice as a Mediator of the Relationship between Methods of Monitoring and Organizational Citizenship Behavior: Academy of Management Journal, 36, 527-556.
Pan, Xiaofu & Yan, Chen & Hao, Zhichao & Bi, Wenfen. (2018). "The Effects of Organizational Justice on Positive Organizational Behavior: Evidence from a Large-Sample Survey and a Situational Experiment". Frontiers in Psychology.24, 8-23.
Suifan, T. (2019). "The Effect of Organizational Justice on Employees’ Affective Commitment". Modern Applied Science. 13, 42-10.
Yoon M, & Suh J. (2003). "Organizational citizenship behaviors and service quality as external effectiveness of contact employees". J Bus Res,56, 597-611.