با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : توصیفی

نویسندگان

1 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشجویی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

امروزه عامل انسانی محوری‌ترین عامل توسعه کشورها محسوب می‌شود، از شناسایی نقش دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین کارآفرین و هدایت‌کننده برنامه‌های توسعه، ورود دولت‌ها به استقرار نظام مستعدپروری آغاز شده است هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل مدیریت استعداد برمبنای الگوی سه شاخگی در شهرداری تهران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی پیمایشی است جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مدیران ارشد شهرداری تهران که در فرآیند استعدادپروری این سازمان دخیل می‌باشند به تعداد 317 نفر است به‌منظور رعایت ویژگی‌های مذکور و حجم اندک جامعه آماری در پژوهش حاضر از روش سرشماری استفاده شده است جهت گردآوری اطلاعات و داده‌های موردنیاز به‌منظور بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. به‌منظور تأیید روایی، از نظر خبرگان در این زمینه بهره گرفته شده و به‌منظور تأیید پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل درون‌سازمانی از عوامل برون‌سازمانی بزرگ‌تر نشان داده شد و همچنین از میان عوامل درون‌سازمانی، عوامل محتوایی (نهادی) نسبت به عوامل کارکردهای مدیریت منابع انسانی از شدت بیشتری برخوردار بود. نتایج پژوهش نشان داد که زنان در مقایسه با مردان، مسائل فرهنگی – اجتماعی را بزرگ‌تر تلقی می‌نمایند. همچنین در هیچ‌یک از عوامل درون و برون‌سازمانی تفاوت معنی‌داری میان پاسخگویان بر اساس سطح پست، نوع رشته تحصیلی، واحدهای سازمانی، سابقه کار و گروه‌های سنی مشاهده نگردید.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Talent Management Model Based on the Three-Pronged Model in Tehran Municipality

نویسندگان [English]

  • Reza Rasooli 1
  • Mahmoud Nikzadzeidi 2

1 Professor, Department of public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Ph.D Candidate, Department of public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Today, the human factor is the most central element in the development of countries. Since the recognition of the role of the government as the largest entrepreneur and leader of development programs, the entry of governments into the establishment of a talent-raising system has considered. The purpose of this study is to design a talent management model based on the three-pronged model in Tehran Municipality. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of research method. The statistical population of the present study was 3171, all senior managers of Tehran Municipality, who were involved in the talent development process of this organization. In order to observe the mentioned characteristics and the small size of the statistical population in the present study, the census method was used. A standard questionnaire was used to collect the required data to test the research hypotheses. In order to confirm the validity, the opinion of experts in this field was used and in order to confirm the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha formula was employed. Findings showed that internal organizational factors were more significant than external organizational factors and also among intra-organizational factors, content (institutional) factors were more intense than human resource management functions. The results showed that women, compared to men, consider socio-cultural issues more significant. Also, in neither of the internal and external organizational factors, no significant difference was observed between the respondents based on the level of position, type of field of study, organizational units, work experience and age groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Talent management
  • content factors
  • intra-organizational factors
  • extra-organizational factors
ابطحی، سید حسین و عبدصبور، فریدون (1389).  شایسته‌سالاری. تهران: آزادمهر.
عسگرانی، مرتضی (1396). «جایگاه مدیریت استعداد در مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها». دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم انسانی، 2(4)، 1-8.
علمداری، حمید (1397). «طراحی و تبیین الگوی برنامه‌ریزی جانشینی با رویکرد شایستگی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب». رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2(4)، 38-53.
توره، ناصر (1383). شناخت عوامل رفتار شهروندی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران.
بیک‌زاد، جعفر؛ یزدانی، سهراب و حمداللهی، مریم (1390). «معنویت محیط کاری و تأثیر آن بر مؤلفه‌های مدل پیاده‌سازی مدیریت استعداد در شهرداری تهران (مطالعه موردی: کارکنان آموزش و پرورش نواحی پنج‌گانه شهر تبریز)». فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی پاییز، 3(1)،61-90.
امیرکبیری، علیرضا؛ خدایاری، ابراهیم؛ نظری، فرزاد و مرادی، محمد (1385). «بررسی رابطه بین سبک‌های پیاده‌سازی مدیریت استعداد و تبادلی با تعهد سازمانی کارکنان». فرهنگمدیریت، 4(14)، 129-144.
سنجقی، محمدابراهیم (1380). «تحلیلی بر ماهیت و ابعاد رهبری تحول‌آفرین». علوم انسانی دانشگاه (س)، 11(37و38)، 281-312.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1383). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
Cretchen, S. (2017). Talking stock:A rewiew of mordan twenty years of researchonempowerment atwork, from: M http: webuser. bus. umich. edu/empowerment and self manager.pdf
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268.‏
Gordon, R.  & Judith, (2013). Organizational Behaviour.Ally & Bacon, 4th edition.
Hancer, M. (2001). An analysis of psychological empowerment and job satisfaction for restaurant employees (Doctoral dissertation, The Ohio State University).‏
Honold, L, (1997).  "A Review of Literature on Empowerment, Empowerment in
Longoria, Z. N. (2010). Helping Hispanic parents increase communication with teachers: An intervention based on implementation intentions (Doctoral dissertation, Purdue University).‏
McCoy, S. K., & Major, B. (2007). "Priming meritocracy and the psychological justification of inequality". Journal of experimental social psychology, 43(3), 341-351.‏
Meyer, T., & Semark, P. (1996). A framework for the use of competencies for achieving competitive advantage. South African journal of business Management, 27(4), 96-103.‏
Organization". Reacerch Technology Management, 5(4), 202-212.
Rafiq, M., & Ahmed, P. K. (1998). A contingency model for empowering customer‐contact services employees. Management decision, 36(10), 686-693
Sweem, S. L. (2009). Leveraging employee engagement through a talent management strategy: optimizing human capital through human resources and organization development strategy in a field study. Benedictine university.‏
White, L. (2017). "Changing the Whole System in the Public Sector". Journal of Organiz ational Change Management, 13(2), 162-177.