مجید واحدی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی تأثیر هوش معنوی بر سکونزدگی در مسیر پیشرفت شغلی سرمایه انسانی با نقش تعدیلگری جوسازمانی در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی است. در این پژوهش برای هوش معنوی از مدل کینگ (2008)، سکونزدگی شغلی باردویک (1986) و جوسازمانی پرسشنامه هالپین و کرافت (1963) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان و استادان دانشگاههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی تأثیر هوش معنوی بر سکونزدگی در مسیر پیشرفت شغلی سرمایه انسانی با نقش تعدیلگری جوسازمانی در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی است. در این پژوهش برای هوش معنوی از مدل کینگ (2008)، سکونزدگی شغلی باردویک (1986) و جوسازمانی پرسشنامه هالپین و کرافت (1963) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان و استادان دانشگاههای پیام نور استان آذربایجان شرقی تشکیل میدهند که به تعداد 240 نفر بهعنوان نمونه آماری جهت تکمیل پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیه، به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای و مستقل، تحلیل واریانس، روش مدلسازی معادلات ساختاری و رگرسیون چندگانه سلسلهمراتبی در نرمافزارهای SPSS و Smart-PLS استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها، نشان داد که جوسازمانی رابطه بین هوش معنوی و سکونزدگی در مسیر پیشرفت شغلی را تعدیل مینماید و ضریب آن منفی است، درنتیجه تعامل بین جوسازمانی و هوش معنوی منجر به کاهش سکونزدگی در مسیر پیشرفت شغلی میگردد.
سید حسن حسینی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
امروزه، دستیابی به ایمنی و اعتبارپذیری بالا از اهداف شرکتهای هواپیمایی به شمار میرود، این مهم تحت عنوان سازمانهای قابلاتکا تحقق مییابد. در همین راستا، این پژوهش بهمنظور ارائه الگوی تحقق سازمانهای قابلاتکا در شرایط بحران در صنعت هواپیمایی کشور، جهت پاسخگویی به تغییرات و بهبود کیفیت خدمات انجام شد. پژوهش حاضر از نظر ...
بیشتر
امروزه، دستیابی به ایمنی و اعتبارپذیری بالا از اهداف شرکتهای هواپیمایی به شمار میرود، این مهم تحت عنوان سازمانهای قابلاتکا تحقق مییابد. در همین راستا، این پژوهش بهمنظور ارائه الگوی تحقق سازمانهای قابلاتکا در شرایط بحران در صنعت هواپیمایی کشور، جهت پاسخگویی به تغییرات و بهبود کیفیت خدمات انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده، و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. تحقیق حاضر ابتدا با جستجوی در ادبیات و پیشینه تحقیق، مؤلفههای الگوی سازمانهای قابلاتکا استخراج شد، سپس این مخلفهها با روش دلفی احصا شدند و به این ترتیب الگوی اولیه تحقیق توسعه پیدا کرد. سپس جهت برازش الگوی پیشنهادی، از طریق پیمایش میدانی در قالب وسیع، بررسی شد. جامعه آماری در بخش دلفی خبرگان شامل رؤسا، مدیران و کارشناسان شرکت هواپیمایی بودهاند، که به روش ترکیبی از روش قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش دوم تعداد 200 نفر که بر اساس حجم موردنیاز برای مدلیابی معادلات ساختاری و روش نمونهگیری طبقهبندی تعیین شد، به پرسشنامه پاسخ دادند. سپس دادهها از طریق نرمافزارSpss و Lisrel بر اساس تحلیل عاملی تأییدی مورد سنجش قرار گرفت و مدل نهایی ارائه گردید. یافتهها نشان داد شاخصهای برازش مدل، نشان از تأیید و برازش مدل پژوهش دارد. درنهایت بر اساس مدل نهایی، الگوی سازمان قابلاتکا دارای 8 مؤلفه اصلی 62 مؤلفه فرعی است، مؤلفههای اصلی مدل عبارتاند از عدم تمایل به ساده کردن تفاسیر، دلمشغولی، حساسیت به عملیات اعتمادسازی، انعطافپذیری، تخصصگرایی، ایمنی و تابآوری در مقابل شکست است. یافتهها نشان داد شرکتهای هواپیمایی میتوانند با انتخاب با انتخاب محورهای انعطافپذیری، تخصصگرایی، رابطة بین دلمشغولی، اعتمادسازی، عدم تمایل به ساده کردن تفاسیر، حساسیت به عملیات، تحمل شکست و ایمنی در مقابل حوادث غیرمترقبه، را بهبود بخشد.
رضا رسولی؛ محمود نیکزاد زیدی
چکیده
امروزه عامل انسانی محوریترین عامل توسعه کشورها محسوب میشود، از شناسایی نقش دولت بهعنوان بزرگترین کارآفرین و هدایتکننده برنامههای توسعه، ورود دولتها به استقرار نظام مستعدپروری آغاز شده است هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل مدیریت استعداد برمبنای الگوی سه شاخگی در شهرداری تهران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از ...
بیشتر
امروزه عامل انسانی محوریترین عامل توسعه کشورها محسوب میشود، از شناسایی نقش دولت بهعنوان بزرگترین کارآفرین و هدایتکننده برنامههای توسعه، ورود دولتها به استقرار نظام مستعدپروری آغاز شده است هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل مدیریت استعداد برمبنای الگوی سه شاخگی در شهرداری تهران است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی پیمایشی است جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مدیران ارشد شهرداری تهران که در فرآیند استعدادپروری این سازمان دخیل میباشند به تعداد 317 نفر است بهمنظور رعایت ویژگیهای مذکور و حجم اندک جامعه آماری در پژوهش حاضر از روش سرشماری استفاده شده است جهت گردآوری اطلاعات و دادههای موردنیاز بهمنظور بررسی فرضیات تحقیق از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. بهمنظور تأیید روایی، از نظر خبرگان در این زمینه بهره گرفته شده و بهمنظور تأیید پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل درونسازمانی از عوامل برونسازمانی بزرگتر نشان داده شد و همچنین از میان عوامل درونسازمانی، عوامل محتوایی (نهادی) نسبت به عوامل کارکردهای مدیریت منابع انسانی از شدت بیشتری برخوردار بود. نتایج پژوهش نشان داد که زنان در مقایسه با مردان، مسائل فرهنگی – اجتماعی را بزرگتر تلقی مینمایند. همچنین در هیچیک از عوامل درون و برونسازمانی تفاوت معنیداری میان پاسخگویان بر اساس سطح پست، نوع رشته تحصیلی، واحدهای سازمانی، سابقه کار و گروههای سنی مشاهده نگردید.
اردشیر شیری؛ نصرت السادات غرابی
چکیده
برونسپاری با هدف بهرهوری و از طریق واگذاری وظایف به خارج از سازمان انجام میشود. عوامل مختلفی ازجمله دیدگاه مدیران بر اجرای موفقیتآمیز برونسپاری اثرگذار است. آگاهی از ذهنیت مدیران پیرامون این موضوع به تسهیل فرایند کمک میکند. هدفاصلی این پژوهش، تعیین دیدگاه مدیران در مورد برونسپاری فعالیتهای سازمانی در سازمانهای ...
بیشتر
برونسپاری با هدف بهرهوری و از طریق واگذاری وظایف به خارج از سازمان انجام میشود. عوامل مختلفی ازجمله دیدگاه مدیران بر اجرای موفقیتآمیز برونسپاری اثرگذار است. آگاهی از ذهنیت مدیران پیرامون این موضوع به تسهیل فرایند کمک میکند. هدفاصلی این پژوهش، تعیین دیدگاه مدیران در مورد برونسپاری فعالیتهای سازمانی در سازمانهای دولتی شهر اهواز با بررسی ذهنیتهای مشارکتکنندگان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری دادهها آمیخته با استفاده از روش کیو است. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل 11 نفر از مدیران سازمانهای دولتی اهواز بودند که با موضوع پژوهش ارتباط مستقیم داشتند. فضای گفتمان پژوهش حاضر از منابع گوناگونی جمعآوری گردید. پس از ارزیابی و جمعبندی فضای گفتمان توسط خبرگان، 32 عبارت بهعنوان عبارات کیو، انتخاب شد. پس از جمعآوری اطلاعات حاصل از مرتبسازی کیو، این اطلاعات با روش تحلیل عاملی کیو تحلیل گردید. نتایج نشان داد که میتوان 4 الگوی ذهنی متمایز را در میان مدیران سازمانهای دولتی در مورد برونسپاری فعالیتهای سازمانی شناسایی کرد که حدود 72درصد از واریانس کل را تبیین کردند. این 4 الگوی ذهنی به ترتیب با عناوین «امنفعتگرایی»، «چابکی سازمانی»، «رقابتمندی» و «توانافزایی» نامگذاری گردید.
علی قربانی؛ جهان عبدی
چکیده
ازجمله عوامل کلیدی موفقیت و بقای یک سازمان برای حفظ تداوم کار به شیوهای قدرتمند هماهنگ بودن انگیزه اعضای گروه، است. ترکیب مناسب انگیزهها، سبب الهامبخشی و اشتیاق به اثربخشی بیشتر در اعضای گروه خواهد شد. هدف مطالعه حاضر طراحی مدل هارمونی انگیزهها (اصول، استراتژیها و پسایندها) است. رهیافت پژوهش به صورت کیفی و استراتژی پژوهش ...
بیشتر
ازجمله عوامل کلیدی موفقیت و بقای یک سازمان برای حفظ تداوم کار به شیوهای قدرتمند هماهنگ بودن انگیزه اعضای گروه، است. ترکیب مناسب انگیزهها، سبب الهامبخشی و اشتیاق به اثربخشی بیشتر در اعضای گروه خواهد شد. هدف مطالعه حاضر طراحی مدل هارمونی انگیزهها (اصول، استراتژیها و پسایندها) است. رهیافت پژوهش به صورت کیفی و استراتژی پژوهش مبتنیبر نظریهپردازی دادهبنیاد با رویکرد گلیزری است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کارکنان اداره امور مالیاتی شهرستان ایلام بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه بود که پس از مصاحبه با 19 نفر از آنان به مرحله اشباع (اعتبار) رسیده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری غیراحتمالی نظری و هدفمند استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش کدگذاری تحلیل گردیدند که مشخص شد شش عامل (همزمانی انگیزه، تنوع مهارت، برابری اثرگذاریها درنتیجه، اعتماد درون اعضا، حمایت مدیریت، بازیسازی)، در هماهنگ کردن انگیزه گروه دخالت دارند مدل از طریق روش معادلات ساختاری و اعتبار پژوهش توسط کمیته تخصصی مورد تأیید قرار گرفتند. ضمن اینکه با توجه به سطح انگیزش گروه، مشخص گردید که استراتژیهای «مدیریت هارمونی انگیزهها» بر دو محور «انگیزه گروه» و «انگیزه فرد» بر چهار اصل تثبیت، تعلیق، ترفیع و تجدید استوار است.
حسام فولادی؛ محمد علی سرلک؛ محمد جواد حضوری
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و بررسی پیامدهای بهکارگیری سبک عملکرد ویترینی در سازمانهای دولتی استان مازندران است. این پژوهش از نوع پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیقی با استفاده از نمونهگیری نظری با تکنیک گلوله برفی با مدیران و کارکنان ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و بررسی پیامدهای بهکارگیری سبک عملکرد ویترینی در سازمانهای دولتی استان مازندران است. این پژوهش از نوع پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی از نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیقی با استفاده از نمونهگیری نظری با تکنیک گلوله برفی با مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی استان مازندران صورت گرفت. پس از گذشت مدتزمانی، پژوهشگر جهت دستیابی به دادههای غنیتر به صورت نامحسوس به مشاهده رفتارهای افرادی که دارای عملکرد ویترینی بودند پرداخت. همچنین از نظریههای پشتیبانکننده سبک عملکرد ویترینی کمک گرفته شده است. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخها به مرحله اشباع رسید (با تعداد 14 مصاحبه و تعداد 6 مشاهده و تعداد 7 نظریه پشتیبان). در بخش کمی پژوهش برای انجام تحلیلهای آماری برای آزمون دادههای به دست آمده، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. از تجزیه تحلیل و کدگذاری دادهها (کیفی) و بهرهگیری از روش معادلات ساختاری (کمی)، دو مقوله و شش زیر مقوله بهعنوان پیامدهای بهکارگیری سبک عملکرد ویترینی شناسایی شدند. دو مقوله عمده عبارتاند از: پیامدهای سازمانی و پیامدهای فردی و زیر مقولهها از قبیل کاهش بهرهوری و کارایی، افزایش فساد اداری و کاهش خلاقیت و نوآوری، کاهش رضایت شغلی، کاهش انگیزه شغلی و کاهش روحیه کارکنان بود.
لیلا قاسمی اسفهلان؛ صمد خباز باویل
چکیده
شفافیت در سازمانهای دولتی بیانگر آشکار بودن مبانی تصمیمگیری و سازوکارهای حاکم بر عملکرد نظام اداری دولت است و بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارآمد و اثربخش و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدفارائۀ الگوی عوامل مؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی انجام ...
بیشتر
شفافیت در سازمانهای دولتی بیانگر آشکار بودن مبانی تصمیمگیری و سازوکارهای حاکم بر عملکرد نظام اداری دولت است و بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارآمد و اثربخش و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدفارائۀ الگوی عوامل مؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی انجام شده است. ابتدا در این پژوهش عواملمؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی بهکمک مطالعات کتابخانهای احصا شده و سپسبا استفادهاز نظرات خبرگان دانشگاهی دارای تحصیلات مرتبط در کشور و بهرهگیری ازتکنیکدلفی این عوامل بررسی و پس از تعدیل و تأیید آنها پرسشنامۀ نهایی جهت جمعآوری دادههای کمی تدوین و در اختیار مدیران بخشهای مختلف سازمانهای دولتی در ایران به شیوه نمونهگیری در دسترس قرار گرفت. درنهایت تحلیل مسیر و ارائۀ الگو از طریق مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته و برای رتبهبندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی عوامل مؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی مشتمل بر شش متغیر: نقش و کارکرد مردم، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسائل قانونی، مسائل محیطی، مسائل مدیریتی و مسائل ساختاری و فرآیندی است. این متغیرها در سطح جهانی مطرح است ولی تحلیل و رتبهبندی آنها از دیدگاه مدیران دولتی در ایران نشان داد که بیشترین ضریب مسیر مربوط به متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و دو متغیر عوامل ساختاری و فرآیندی و فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای بیشترین رتبه در شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی در ایران هستند.
باقر بابانژاد؛ محسن طاهری دمنه؛ سامره شجاعی؛ محمدباقر گرجی
چکیده
یکی از چالشهای عمده پیشروی سازمانها، گستردگی عوامل مؤثر در طراحی چشماندازی مطلوب است. کاوش در روندهای محیطی برای درک روند آینده نیازمند رویکردی فراتر از روشهای معمول پیشبینی و برنامهریزی است. آیندهنگاری این امکان را فراهم مینماید تا از بینشهای حاصل، روایتها و تصاویر باورپذیر از چشمانداز در حال ظهور داشته باشیم. ...
بیشتر
یکی از چالشهای عمده پیشروی سازمانها، گستردگی عوامل مؤثر در طراحی چشماندازی مطلوب است. کاوش در روندهای محیطی برای درک روند آینده نیازمند رویکردی فراتر از روشهای معمول پیشبینی و برنامهریزی است. آیندهنگاری این امکان را فراهم مینماید تا از بینشهای حاصل، روایتها و تصاویر باورپذیر از چشمانداز در حال ظهور داشته باشیم. هدف این پژوهش ارائه تصویری از آینده سازمان گمرک در قالب سناریوهای محتمل و سازگار است. در این پژوهش آمیخته بهمنظور دستیابی به اهداف، گردآوری داده از طریق مطالعه کلانروندها با روش پویش محیطی و بر مبنای تجزیه و تحلیل PESTEL صورت گرفت. اولویتبندی متغیرهای اولیه، برای یافتن مؤثرترین عوامل بر سازمان گمرک با نظرخواهی تلفنی و رایانامهای از خبرگان صورت گرفت که منجر به طراحی پرسشنامهای با 30 عامل گردید. ضمن تعیین میزان اثرگذاری و اثرپذیری ماتریس در یک پنل خبرگان، تجزیه و تحلیل دادهها در نرمافزار میکمک منجر به شناسایی چهار پیشران اصلی گردید. پیشرانها در پرسشنامه تحلیل اثرات متقابل با 9 حالت در طیفی از شرایط مطلوب تا نامطلوب و برحسب درجه اهمیت و احتمال وقوع، توسط خبرگان نظرسنجی شده و با نرمافزار سناریو ویزارد تجزیهوتحلیل گردید. یافتهها نشان میدهد دو سناریوی وضعیت موجود و تغییر انطباقی، محتملترین سناریوهای آینده گمرک خواهند بود. آشنایی با روایت هر سناریو و مقایسه مطلوبیت آنها، میتواند مبنایی برای طراحی اقدامات آینده باشد تا گمرک ایران بتواند در جهت صیانت از جامعه، سلامت ورود کالا و تأمین رضایت ذینفعان، یک سازمان انعطافپذیر، شفاف و پاسخگو باشد.
کیوان فردائی بنام؛ سعید رجاییپور؛ جواد پورکریمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی معیارهای منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه صورت گرفت. ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای ترکیبی - اکتشافی بوده و گردآوری دادههای پژوهش در بعد کیفی بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و از طریق انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و متخصصان حوزه منابع انسانی قوه قضاییه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی معیارهای منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه صورت گرفت. ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای ترکیبی - اکتشافی بوده و گردآوری دادههای پژوهش در بعد کیفی بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و از طریق انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و متخصصان حوزه منابع انسانی قوه قضاییه و اعضای هیئتعلمی متخصص درزمینة منابع انسانی (13 نفر) صورت پذیرفت. در بعد کمی نیز براساس روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم، نمونهای به حجم 410 نفر از بین کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان رسمی و پیمانی حوزه ستادی قوه قضاییه انتخاب و از طریق اجرای میدانی پرسشنامه محقق ساخته دادههای پژوهش گردآوری شد. پایایی نتایج مربوط به دادهها در بعد کیفی از طریق مرور همتایان و قابلیت اعتماد یافتهها نیز بر اساس رویکرد مرور و بازبینی یافتهها از سوی مصاحبهشوندگان مورد بررسی و تأیید شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید و پایایی پرسشنامه مذکور نیز از طریق روش آلفای کرونباخ 987/0 به دست آمد. معیارهای منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه در قالب معیارهای سرآمدی فنی (دانش شغلی، توانمندیهای حرفهای)، سرآمدی عاطفی (ویژگیهای شخصیتی، نگرشهای فردی و سازمانی) و سرآمدی مهارتی (تواناییهای ادراکی، تواناییهای ارتباطی، تواناییهای اداری) تعیین گردید. اعتبار سازه مدل معیارهای منابع انسانی سرآمد نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت.
محمد عزیزیان؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی؛ حسین اسلامی
چکیده
رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمانها محسوب شده و یکی از مهمترین ابعاد در راستای کمک به فعالیتهای روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیتهای سازمانی میگردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانهها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانههای اجتماعی صورت گرفت. این ...
بیشتر
رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمانها محسوب شده و یکی از مهمترین ابعاد در راستای کمک به فعالیتهای روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیتهای سازمانی میگردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانهها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانههای اجتماعی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است، همچنین با رویکرد پژوهش آمیخته متوالی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق را خبرگان دانشگاهی صاحبنظر در حوزه روابط عمومی و رسانه و متخصصان فعال در شرکت متروی تهران تشکیل میدهند. در این پژوهش از روش نمونهگیری قضاوتی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. ابتدا در بخش کیفی جهت شناسایی مؤلفههای مدل، مصاحبههایی تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت و به وسیله نرمافزار مکس کیو دی. ای کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد، سپس اهمیت و میزان تأثیر مؤلفههای استخراج شده از بخش کیفی، از طریق روش دیتمیل فازی، تعیین شدند. نتایج نشان داد که برای رسانه اجتماعی مؤلفههای اصلی ارتباطات رسانهای و سهولت کاربری رسانه اجتماعی بهعنوان عوامل اثرگذار الگوی مربوطه و اطلاعرسانی رسانههای اجتماعی بهعنوان عامل اثرپذیر شناسایی شدهاند و برای روابط عمومی متروی شهر تهران مؤلفه توسعه ارتباطات در روابط عمومی بهعنوان عامل اثرپذیر و توسعه روابط عمومی بهعنوان عامل اثرگذار شناسایی گردید و هریک از این مؤلفهها دارای شاخصهای اثرگذار و اثرپذیری است که در نتیجهگیری ارائه شده است.