با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : علی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

امروزه، دست‌یابی به ایمنی و اعتبارپذیری بالا از اهداف شرکت‌های هواپیمایی به شمار می‌رود، این مهم تحت عنوان سازمان‌های قابل‌اتکا تحقق می‌یابد. در همین راستا، این پژوهش به‌منظور ارائه الگوی تحقق سازمان‌های قابل‌اتکا در شرایط بحران در صنعت هواپیمایی کشور، جهت پاسخگویی به تغییرات و بهبود کیفیت خدمات انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده، و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی پیمایشی است. تحقیق حاضر ابتدا با جستجوی در ادبیات و پیشینه تحقیق، مؤلفه‌های الگوی سازمان‌های قابل‌اتکا استخراج شد، سپس این مخلفه‌ها با روش دلفی احصا شدند و به این ترتیب الگوی اولیه تحقیق توسعه پیدا کرد. سپس جهت برازش الگوی پیشنهادی، از طریق پیمایش میدانی در قالب وسیع، بررسی شد. جامعه آماری در بخش دلفی خبرگان شامل رؤسا، مدیران و کارشناسان شرکت هواپیمایی  بوده‌اند، که به روش ترکیبی از روش قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش دوم تعداد 200 نفر که بر اساس حجم موردنیاز برای مدل‌یابی معادلات ساختاری و روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی تعیین شد، به پرسشنامه پاسخ دادند. سپس داده‌ها از طریق نرم‌افزارSpss  و Lisrel بر اساس تحلیل عاملی تأییدی مورد سنجش قرار گرفت و مدل نهایی ارائه گردید. یافته‌ها نشان داد شاخص‌های برازش مدل، نشان از تأیید و برازش مدل پژوهش دارد. درنهایت بر اساس مدل نهایی، الگوی سازمان قابل‌اتکا دارای 8 مؤلفه اصلی 62 مؤلفه فرعی است، مؤلفه‌های اصلی مدل عبارت‌اند از عدم تمایل به ساده کردن تفاسیر، دل‌مشغولی، حساسیت به عملیات اعتمادسازی،  انعطاف‌پذیری، تخصص‌گرایی، ایمنی و تاب‌آوری در مقابل شکست است. یافته‌ها نشان داد شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با انتخاب با انتخاب محورهای انعطاف‌پذیری، تخصص‌گرایی، رابطة بین دل‌مشغولی، اعتمادسازی، عدم تمایل به ساده کردن تفاسیر، حساسیت به عملیات، تحمل شکست و ایمنی در مقابل حوادث غیرمترقبه، را بهبود بخشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing and Validating the Model of a Reliable Organization for Iranian Airlines

نویسندگان [English]

  • Seyed hassan Hosseini 1
  • Amirhossein Amirkhani 2

1 Ph.D Candidate, Department of public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Achieving high safety and credibility is one of the goals of airline agancies, which is achieved under the name of high reliable organizations. In this regard, this study was conducted with the aim of providing a model for the realization of high reliable organizations in crisis situations in the country's aviation industry to respond to changes and improve service quality. The present study is applied in terms of purpose, and is descriptive survey in terms of data collection. The research was conducted in two parts.  First, it was conducted by searching the literature and reviewing research background to extract the components of the model from reliable organizations; then, these components were calculated through Delphi method to develope the initial model of the research. Then, in order to fit the proposed model, it was reviewed and approved through a large-scale field survey. The statistical population in the Delphi section of the experts included the heads, managers and experts of the airline, who were selected through a combination of judgment and snowball methods. In the second phase, 200 people, who were determined based on the volume required for model structural equations and classification sampling method, answered the questionnaire. Then, the data were evaluated by SPSS 22 software and Lisrel 8.5 based on confirmatory factor analysis and path analysis, and the final model was presented with a structural equation model. Findings: The model fit indices indicate the confirmation and fit of the structural model of the research. Finally, based on the final model, the model of a reliable organization has 8 main dimensions and 62 components. The main dimentions of the model are unwillingness to simplify interpretations, preoccupation, sensitivity to trust building operations, flexibility, specialization, safety, and failure tolerance. The findings showed that airlines can improve failure tolerance and safety against unexpected events by choosing the axes of flexibility, specialization, relationship between preoccupation, confidence building, unwillingness to simplify interpretations, and sensitivity to operations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reliability
  • Safety
  • Flexibility
  • Specialization
  • Airlines Organizations
حکاک، محمد؛ حزنی، سید علی؛ شاه سیاه، ندا و اخلاقی، طاهره (۱۳۹۶). «طراحی مدل اعتباربخشی بیمارستانی: یک مطالعه کیفی». راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، ۲ (۳)، ۲۰۱-۲۱۴.
درگاهی، حسین؛ طهرانی، غزاله السادات (1392). «آیا آزمایشگاه‌های بالینی می‌توانند سازمان‌های قابل‌اتکا باشند؟». فصلنامه آزمایشگاه و تشخیص، 21.
رحیمی، فرج‌الله؛ پورزارع، هدی (1395). «بررسی تأثیر انعطاف‌پذیری منابع انسانی بر مزیت رقابتی». پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 8(4)، 57-82.
صفری مقدم، مهدی؛ سمیعی فراهانی، پرستو و کاش‌زاده، علیرضا (1384). مطالعه تطبیقی ابزراهای مورد استفاده درمدیریت ایمنی در بخش‌های مختلف صنعت هوانوردی کشورهای پیشرفته، مجموعه مقالات سومین همایش ایمنی هوانوردی، تهران.
محمودی، قهرمان؛ خادملو، محمد (1392). روش تحقیق در علوم پزشکی و بهداشت قابل‌استفاده برای دانشجویان گروه پزشکی و بهداشتی. تهران: علوم کامپیوتر، آرتین طب.
نوائی، رامین (1394). طراحی الگوی سازمان‌های فرا اعتباری برای بیمارستان عمومی ایران. پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری دانشکده پزشکی.
 Cantu, J., Tolk, J., Fritts, S., & Gharehyakheh, A. (2020). "High Reliability Organization (HRO) systematic literature review: Discovery of culture as a foundational hallmark". Journal of Contingencies and Crisis Management.‏
Casler, J. G. (2014). Revisiting NASA as a high reliability organization. Public Organization Review, 14(2), 229-244.‏
Chinowsky, P., Molenaar, K., & Realph, A. (2007). "Learning organizations in construction". Journal of management in engineering, 23(1), 27-34.‏
Cox, S., Jones, B., & Collinson, D. (2006). "Trust relations in high‐reliability organizations". Risk analysis, 26(5), 1123-1138.‏
Dekker, S. W., & Woods, D. D. (2010). The high reliability organization perspective. In Human factors in aviation (pp. 123-143). Academic Press.‏
Enya, A., Pillay, M., & Dempsey, S. (2018). "A systematic review on high reliability organisational theory as a safety management strategy in construction". Safety, 4(1), 6.‏
Ford, J. L. (2018). "Revisiting high-reliability organizing: obstacles to safety and resilience". Corporate Communications: An International Journal, 23(2),‏ 197-211. 
Frederickson, H. G., & LaPorte, T. R. (2002). "Airport security, high reliability, and the problem of rationality". Public Administration Review, 62, 33-43.‏
Hales, D. N., & Chakravorty, S. S. (2016). "Creating high reliability organi-zations using mindfulness". Journal of Business Research, 69(8), 2873–2881.
Haugan, G., & Drageset, J. (2014). "The hospital anxiety and depression scale—dimensionality, reliability and construct validity among cognitively intact nursing home patients". Journal of affective disorders165, 8-15.‏
He, Z., Liu, R., Wu, P., Zhai, J., Lai, T., Song, S., & Song, Z. (2015). "High speed and high reliability in Ge8Sb92/Ga30Sb70 stacked thin films for phase change memory applications". Journal of Alloys and Compounds653, 334-337.‏
Hipkin, I. (2014). "Managing protection in high reliability organisations in an emerging country context". Journal of Manufacturing Technology Management, 25(7), 1068-1086. 
Hopkins, A. (2007). The problem of defining high reliability organisations. National Research Center for Occupational Safety and Health Regulation. January.‏ Available online:http://regnet.anu.edu.au/research/publications/3041/wp-51-problem-defining-high- reliability-organisations (accessed on14 May 2017).
Husemann, M., Schäfer, K., & Stumpf, E. (2018). "Flexibility within flight operations as an evaluation criterion for preliminary aircraft design". Journal of Air Transport Management, 71, 201-214.‏
Khorsandi, J., & Aven, T. (2014). "A risk perspective supporting organiza-tional efforts for achieving high reliability". Journal of Risk Research, 17(7), 871–884.
Knoll, C., Chen, S., Murray, J. M., Dykes, J. C., Yarlagadda, V. V., Rosenthal, D. N., & Shin, A. Y. (2019). "A Quality Bundle to Support High-Risk Pediatric Ventricular Assist Device Implantation". Pediatric cardiology, 40(6), 1159–1164.
     https://doi.org/10.1007/s00246-019-02123-1.
Leveson, N., Dulac, N., Marais, K., & Carroll, J. (2009). "Moving beyond normal accidents and high reliability organizations: A systems ap-proach to safety in complex systems". Organization Studies, 30(2–3), 227–249. https://doi.org/10.1177/0170840608 101478
Chassin, M. R., & Loeb, J. M. (2013). "High‐reliability health care: getting there from here". The Milbank Quarterly, 91(3), 459-490.‏
Mitropoulos, P., & Cupido, G. (2009). "Safety as an emergent property: investigation into the work practices of high-reliability framing crews". Journal of Construction Engineering and Management135(5), 407-415.‏
Ogliastri, E., & Zuniga, R. (2016). "An introduction to mindfulness and sen-semaking by highly reliable organizations in Latin America". Journal of Business Research, 69(10), 4429–4434. https://doi.org/10.1016/j.jbusr es.2016.03.008
Onyiriuba, L. (2015). Emerging market bank lending and credit risk control: Evolving strategies to mitigate credit risk, optimize lending portfolios, and check delinquent loans. Academic Press.‏
Peng, W., Zhang, J., & Zhu, D. (2015). "ABCLS method for high-reliability aerospace mechanism with truncated random uncertainties". Chinese Journal of Aeronautics28(4), 1066-1075.‏
Roberts, K. H., & Bea, R. (2001). Must accidents happen? Lessons from high-reliability organizations. Academy of Management Perspectives, 15(3), 70-78.‏
Rogers, E. W., & Wright, P. M. (1998). "Measuring organizational performance in strategic human resource management: Problems, prospects and performance information markets". Human resource management review, 8(3), 311-331.‏
Vogus, T. J., & Welbourne, T. M. (2003). "Structuring for high reliability: HR practices and mindful processes in reliability‐seeking organizations". Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior24(7), 877-903.‏
Weick, K. E., & Sutcliffe, K. M. (2001). Managing the Unexpected: Assuring High Performance in an Age of Complexity. San Francisco. CA: Jossey-Bass, a John Wiley & So.
Weick, K. E., & Sutcliffe, K. M. (2011). Managing the unexpected: Resilient performance in an age of uncertainty (Vol. 8). John Wiley & Sons.‏
Sharp, A., Andrade, J., & Ruffini, N. (2019). "Design for reliability for the high reliability fuze". Reliability Engineering & System Safety, 181, 54-61.‏
Vogus, T. J., & Singer, S. J. (2016). Creating highly reliable accountable care organizations. Medical Care Research and Review73(6), 660-672.‏
Zúñiga, R., & Martínez, C. (2016). "A third-party logistics provider: To be or not to be a highly reliable organization". Journal of Business Research, 69(10), 4435-4453.‏
Veazie, S., Peterson, K., & Bourne, D. (2019). Evidence Brief: Implementation of High Reliability Organization Principles.‏  Department of Veterans Affairs (US).