با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 دانشجویی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی معیار‌های منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه صورت گرفت. ماهیت پژوهش از نوع پژوهش‌های ترکیبی - اکتشافی بوده و گردآوری داده‌های پژوهش در بعد کیفی بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند و از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و متخصصان حوزه منابع انسانی قوه قضاییه و اعضای هیئت‌علمی متخصص درزمینة منابع انسانی (13 نفر) صورت پذیرفت. در بعد کمی نیز براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای متناسب با حجم، نمونه‌ای به حجم 410 نفر از بین کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان رسمی و پیمانی حوزه ستادی قوه قضاییه انتخاب و از طریق اجرای میدانی پرسشنامه محقق ساخته داده‌های پژوهش گردآوری شد. پایایی نتایج مربوط به داده‌ها در بعد کیفی از طریق مرور همتایان و قابلیت اعتماد یافته‌ها نیز بر اساس رویکرد مرور و بازبینی یافته‌ها از سوی مصاحبه‌شوندگان مورد بررسی و تأیید شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید متخصصان رسید و پایایی پرسشنامه مذکور نیز از طریق روش آلفای کرونباخ 987/0 به دست آمد. معیار‌های منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه در قالب معیار‌های سرآمدی فنی (دانش شغلی، توانمندی‌های حرفه‌ای)، سرآمدی عاطفی (ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌های فردی و سازمانی) و سرآمدی مهارتی (توانایی‌های ادراکی، توانایی‌های ارتباطی، توانایی‌های اداری) تعیین گردید. اعتبار سازه مدل معیار‌های منابع انسانی سرآمد نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification and Validation of Excellence Human Resource Criteria (Case Study: Judiciary of Islamic Republic of Iran)

نویسندگان [English]

  • Keyvan Fardaeibenam 1
  • Saeed Rajaeepour 2
  • Javad Pourkarimi 3

1 Ph.D Candidate, Department of Educational Management, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Associate Professor, Department of Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Education, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The present study aimed to identify and validate the excellent human resource criteria among the staff of the Judiciary. The research design was mixed-method and the research data in the qualitative section were collected based on purposeful sampling and through semi-structured interviews with managers, experts and faculty members specialized in the field of human resources (n=13). In the quantitative part, a sample of 410 people was selected from all managers and experts of the judiciary based on the clusters sampling method, and the research data were collected through a researcher-made questionnaire. Reliability of data in qualitative dimension was verified by peer review and reliability of findings was verified based on reviewing of findings by interviewees. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and the reliability of the questionnaire was confirmed by Cranach’s alpha formula (0.987). Excellence in human resource criteria among the Judiciary staff was determined in the form of technical excellence criteria (job knowledge, professional competencies), Emotional excellence (personality traits, individual, and organizational attitudes), and skill excellence (perceptual abilities, communicational abilities, and administrative abilities). Also, the construct validity of the model of excellent human resource criteria was confirmed through confirmatory factor analysis..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Excellence Human Resource Criteria
  • Technical Excellence
  • Emotional Excellence
  • Skill Excellence
احمدی، سید علی‌اکبر؛ درویش، حسن؛ سبحانی‌فر؛ محمدجواد و فاضلی کبریا، حامد (1393). «طراحی و تبیین الگوی مفهومی شایستگی‌های منابع انسانی در نهج‌البلاغه با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و ISM». مطالعات راهبردی بسیج، 17(64)، 55-27.
ایرانزاد، سلیمان و زنجانی، سعید (1395). «مدل شایستگی موردنیاز مدیران و متخصصان منابع انسانی در شرکت گاز آذربایجان شرقی با استفاده از تکنیک ISM». مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 8(30)، 27-50.
جزنی، نسرین؛ طاهری، نادر و ابیلی، خدایار (1389). «تدوین راهبردهای توسعه منابع انسانی با رویکرد توسعه دانش کارکنان». مطالعات مدیریت راهبردی، 2، 29-15.
روشندل اربطانی، طاهر و جعفری زوج، سید جواد (1394). «ارائه مدل شایستگی نیروی انسانی در سازمان‌های خبری: مطالعه موردی». فرایند مدیریت توسعه، 28(3)، 61-47.
سفیدگران، بهارک؛ قلی‌پور، آرین؛ فقیهی، ابوالحسن و شاه‌حسینی، محمدعلی (1397). «تبیین ابعاد توسعه مدیران منابع انسانی نظام بانکی مبتنی بر شایستگی: کاربرد تحلیلی تم». علوم مدیریت ایران، 13(50)، 32-1.
شیرازی، علی و اژدری، گلناز (1393). «مدلی برای طراحی و ارزیابی شایستگی‌های شغلی دانش کاران: مورد کاوی مشاغل». پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی»، 4 (2)، 81-65.
صفرزاده، سحر؛ نادری، فرح و عنایتی، میر صلاح‌الدین (1392). «رابطه سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوسازمانی نوآورانه با توانمندسازی روان‌شناختی در کارکنان یک شرکت صنعتی». روانشناسی اجتماعی، 8 (27)، 69-55.
صفری، جلیل؛ مهدی‌زاده، مهران و عزیزی، علیرضا (1394). «طراحی الگویی مبتنی بر معیارهای اساسی جهت گزینش کارکنان شایسته و برآوری عملکرد سازمان». پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 7(4)، 166-141.
ضرابی، وحید؛ مداح، معصومه؛ رضی، زهرا و سجادی، حنان (1391). توسعه منابع انسانی با رویکرد شایستگی در سازمان‌ها: مورد کاوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی. تهران: جهاد دانشگاهی، سازمان انتشارات.
عبدالهی، مژگان؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ تقی‌پور ظهیر، علی و رحیمیان، حمید (1394). «شایستگی‌های مدیران آموزش و توسعه منابع انسانی». رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6 (4)، 53-23.
غفاری، رحمان (1397). «شایستی مدیران سازه‌ای بنیادین در تحقق حکمرانی خوب سازمانی و مدیریت منابع انسانی سبز در ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شمال کشور». رفاه اجتماعی، 18(70)، 269-241.
فتاح‌پور مرندی، مرتضی؛ کاشف، سید محمد؛ سید عامری، میرحسن و شجیع، رضا (1395) «الگوی شایستگی مدیران ادارات کل ورزش و جوانان ایران با رویکرد نظریه داده‌بنیاد». رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(15)، 38-23.
متانی، مهرداد و حسن‌زاده، رمضان (1387). «بررسی اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان (در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)». پژوهشنامه تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 15، 179-159.
مطهری‌نژاد، حسین (1396). «جذب منابع انسانی بر مبنای شایستگی». مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 9(1)، 49-21.
یگانگی، سیده عاطفه (1389). «نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین)». مدیریت توسعه و تحول، 5، 58-57.
Armstrong, M. (2012). Armstrong's handbook of human resource management practice, Kogan Page Publishers.
Belolipetskaya1, A., Golovina1, T., Polyanin1, A., & Vertakova, Y. (2020). Transformation of the personnel competency model in the context of the transition to the digital economy. Topical Problems of Green Architecture, Civil and Environmental Engineering 2019 (TPACEE 2019). E3S Web of Conferences. Moscow, Russia.
Bendassolli, P. F., Borges-Andrade, J. E., Gondim, S. M., & Makhamed, Y. M. (2016). "Performance, self-regulation, and competencies of entrepreneurs in Brazilian creative industries". Psicologia: Teoria e Pesquisa. 32,  1-9.
Jerman, A., Bertoncelj, A., Dominici, G., Pejic Bach, M., & Trnavcevic, A. (2020). "Conceptual key competency model for smart factories in production processes". Organizacija, 53(1), 68-79.
Mansfield, R. S. (2011). Building competency models. Human resource Management, 35, 9-18.
Rocamora, J. T., & Aguiling, H. M. (2020). "Competencies of Tourism Officers in the Philippines: Toward a Development of Competency Model for Managing Destinations in Public Governance". Review of Integrative Business and Economics Research, 9(3), 20-66.
Salleh, K. M. Khalid, N. H., Sulaiman, N. L., Mohamad, M. M., & Sern, L. C. (2015). "Competency of adult learners in learning: application of the iceberg competency model". Procedia – Social and Behavioral Sciences, 204, 326-334.
Shum, C., Gatling, A., & Shoemaker, S. (2018). "A model of hospitality leadership competency for frontline and director level managers: which competencies matter more"? International Journal of Hospitality Management, 74, 57-66.
Sisson, L. G., & Adams, A. R. (2013). "Essential hospitality management competencies: the importance of soft skills". Journal of Hospitality & Tourism Education, 25(3), 131-145.
Skorková, Z. (2016). "Competency models in the public sector". Procedia – Social and Behavioral Sciences, 230, 226-234.
Swart, J., Mann, C., Brown, S., & Price, A. (2015). Human resource development. Routledge.