هدایت کارگرشورکی؛ احمدعلی فلاح؛ سمانه صرّامی؛ فاطمه پاکنژاد
چکیده
شوراهای اسلامی از ارکان اساسی و تأثیرگذار نظام مدیریت شهری در ایران محسوب میشوند که مسئولیتهای خطیری را بر عهده دارند. میتوان پذیرفت که تحقق کامل این انتظارات و مأموریتها مستلزم وجود بسترها و زمینههای متعددی است که در این میان، وجود سازمان اداری فعال و کارامد از اساسیترین الزامات قلمداد میشود. این مطالعه کوشیده ...
بیشتر
شوراهای اسلامی از ارکان اساسی و تأثیرگذار نظام مدیریت شهری در ایران محسوب میشوند که مسئولیتهای خطیری را بر عهده دارند. میتوان پذیرفت که تحقق کامل این انتظارات و مأموریتها مستلزم وجود بسترها و زمینههای متعددی است که در این میان، وجود سازمان اداری فعال و کارامد از اساسیترین الزامات قلمداد میشود. این مطالعه کوشیده است تا ساختار تشکیلاتی مناسب برای بخش اداری شورای اسلامی شهر را طراحی کند. برای اجرای پژوهش حاضر که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی و از دسته مطالعات موردی محسوب میشود از رویکرد کیفی و راهبرد پژوهشی «نظریهپردازی دادهبنیان» استفاده شده است؛ ضمن آنکه برای گردآوری دادهها از ابزارهایی چون فرمهای محققساخته، پرسشنامه، مصاحبه، چکلیستهای کنترلی و فیشبرداری بهرهبرداری شده است. روایی و پایایی سؤالات پرسشنامه و مصاحبه توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. دادههای موردنیاز برای اجرای پژوهش کیفی و توصیفی حاضر از چهار منبع (شامل مطالعۀ اسناد حقوقی؛ مصاحبه با مطلعان؛ مطالعۀ سازمانهای مشابه و مطالعۀ کارسنجی) گردآوری شده است. تحلیل این دادهها با تکنیک کدگذاری و به صورت دستی صورت گرفته است و بر مبنای این تحلیلها ضمن ترسیم نقشۀ فرایندی، الگویی از نمودار تشکیلاتی مناسب برای سازمان اداری شورای اسلامی شهر طراحی گردید که دربرگیرندۀ 68 پست سازمانی است و بخش عمدهای از آن به صورت ماتریسی و سایر اجزای آن به شکل وظیفهای قابل اجرا میباشد. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که شورای اسلامی شهر برای تحقق اهداف و اجرای مأموریتهای خود به الگویی از ساختار سازمانی ماتریسی در سازمان اداری شورا نیاز دارد.
الهام ابراهیمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف فهم معنا و ساختار اساسی پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل انجام شد. این فهم، از تحلیل تجربه زیسته هفت نفر از زنان شاغل در یکی از دانشگاههای کشور که مدیران آنان، زنان عضو هیئتعلمی بودند به دست آمد. بنابراین، هدف پژوهش، روش پدیدارشناسی توصیفی هوسرل مبتنی بر مدل بهینه شده کُلایزی مورد استفاده قرار گرفت. پرسش اصلی مطرح ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف فهم معنا و ساختار اساسی پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل انجام شد. این فهم، از تحلیل تجربه زیسته هفت نفر از زنان شاغل در یکی از دانشگاههای کشور که مدیران آنان، زنان عضو هیئتعلمی بودند به دست آمد. بنابراین، هدف پژوهش، روش پدیدارشناسی توصیفی هوسرل مبتنی بر مدل بهینه شده کُلایزی مورد استفاده قرار گرفت. پرسش اصلی مطرح شده در این: پژوهش «پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل از دیدگاه افرادی که آن را تجربه کردهاند چه ساختاری دارد؟». برای نمونهگیری با در نظر گرفتن دو معیار شمولیتِ کلایزی، از روشهای غیراحتمالی هدفمند و گلوله برفی برای انتخاب نمونه استفاده شد. با پرسیدن پیشسؤلهای غربالگری، هفت نفر از زنان شاغل در یکی از دانشگاههای کشور که مدیران زن عضو هیئتعلمی داشتند، بهعنوان نمونه: پژوهش انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبههای مفصل با این افراد، از روش پدیدارشناسی هشت مرحلهای کلایزی برای تحلیل دادهها استفاده شد. مطابق یافتههای پژوهش، پانزده خوشه در قالب پنج تمِ مکشوف، دستهبندی شدند. تمهای مبیّنِ معنای پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل از دیدگاه مشارکتکنندگان عبارت بودند از: 1. تزریق و تلقین حس فروماندگی، 2. بنبست ارتباطی، 3. سلوک ناعادلانه، 4. سبک مدیریت جعلی و 5. بافتار تبعیضآمیز تجربهشده. در پایان برمبنای تمهای احصا شده، توصیف جامعی از معنا و ساختار پدیده نشانگان ملکه زنبورعسل ارائه شد.
مهدیه باقری قاجاری؛ محمد صالحی؛ مریم تقوایی یزدی
چکیده
تصویرپردازی ذهنی نقش قابلتوجهی در سوءگیری فعالیتهای افراد در سازمان دارد و آثار بالقوهای بر عملکرد فردی کارکنان دارد. هدف از پژوهش حاضر، پایش رفتارهای مدیریت تصویرپردازی ذهنی براساس پیشبینیکنندههای وضعی و شخصی بوده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی و به صورت مقطعی است. جامعه آماری شامل کارکنان ...
بیشتر
تصویرپردازی ذهنی نقش قابلتوجهی در سوءگیری فعالیتهای افراد در سازمان دارد و آثار بالقوهای بر عملکرد فردی کارکنان دارد. هدف از پژوهش حاضر، پایش رفتارهای مدیریت تصویرپردازی ذهنی براساس پیشبینیکنندههای وضعی و شخصی بوده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی و به صورت مقطعی است. جامعه آماری شامل کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران در بهار 1398 در 33 شعبه این اداره، به تعداد 39220 نفر که از این میان با روش نمونهگیری به صورت خوشهای چندمرحلهای با جدول کرجسی مورگان و به تعداد 380 تعیین گردید. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه پیشبینیکنندههای وضعی و شخصی و پرسشنامه مدیریت تصویرپردازی ذهنی بولینگ و تورنلی (1999) استفاده شد. جهت تچزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. یافتهها نشان داد، با توجه به نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، مؤلفههای ارزیابی عملکرد، شرایط و جایگاه شغلی، ابهام نقش (عوامل استرسزای شغلی)، مبادله رهبر-عضو، فرهنگسازمانی، مهارتهای سیاسی، سلسلهمراتب پاسخگویی، تبیینکننده شرایط موقعیتی (وضعیتی) و مؤلفهها، خودکنترلی (خودارزیابی)، جذابیت شخصی، اعتماد به نفس، نیاز به قدرت و وجدان (وظیفهشناسی) تبیینکننده شرایط شخصی مؤثر بر مدیریت تصویرپردازی ذهنی در اداره آموزش و پرورش استان مازندران، بودهاند. در تبیین روابط بین متغیرهای پژوهش، نتایج حاکی از آن بوده که شرایط موقعیتی بر مدیریت تصویربرداری ذهنی و شرایط شخصی بر مدیریت تصویربرداری ذهنی تأثیر معنیداری و مثبتی داشته است.
حسین اصلی پور؛ هادی خانمحمدی؛ سلیمان فیاضی
چکیده
خطمشیپژوهی به عنوان یکی از اساسیترین مراحل خطمشیگذاری از اهمیت زیادی در نزدیک کردن عمل خطمشیگذاران به دانش رشته خطمشیگذاری برخوردار است. خطمشیپژوهی فرآیند انجام پژوهش در باب مسئله اجتماعی به منظور ارائه توصیههای علمی به خطمشیگذاران است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به عوامل مؤثر بر خطمشیپژوهی در قوةمقننه ...
بیشتر
خطمشیپژوهی به عنوان یکی از اساسیترین مراحل خطمشیگذاری از اهمیت زیادی در نزدیک کردن عمل خطمشیگذاران به دانش رشته خطمشیگذاری برخوردار است. خطمشیپژوهی فرآیند انجام پژوهش در باب مسئله اجتماعی به منظور ارائه توصیههای علمی به خطمشیگذاران است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به عوامل مؤثر بر خطمشیپژوهی در قوةمقننه ایران انجام شده است. طبعاً با توجه به آنکه بازوی خطمشیپژوهی قوه مقنّنه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است، دادههای پژوهش از خبرگان، کارشناسان و مدیران این نهاد گردآوری شده است. در این راستا و با تلفیق دو روش تحلیل مضمون مبتنی بر مصاحبه با خبرگان و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) تلاش شده است تا عوامل تأثیرگذار بر خطمشیپژوهی قوه مقنّنه شناسایی و سپس سطحبندی گردند. یافتههای پژوهش بیانگر یک مدل چهارسطحی است. سطح اول مدل شامل مضامین «گروههای ذینفع بانفوذ»، «ایراد در آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی»، سطح دوم شامل مضمون «ابهام در اولویتدهی به طرح یا لایحه»، سطح سوم شامل مضامین «منفعتگرایی برخی نمایندگان» و «سلایق سیاسی نمایندگان» و نهایتاً سطح چهارم شامل مضامین مختلفی نظیر «رویکرد دانای کلّ نمایندگان» و «تفاوت در نوع دیدگاه مرکز پژوهشها دولت و مجلس» است.
احمد جعفری؛ مجید نصیری؛ سید محمدرضا حسینی؛ پرویز سعیدی
چکیده
درک درست فرآیندهای کسبوکار پلت فرم خدماتی به یک اندازه برای مدلسازی واقعی کاربرد خدمات، تحویل و آمادهسازی آنها مهم هستند. پژوهش حاضر، براساس هدف یک پژوهش توسعهای از جهت روش گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایشی-مقطعی است. این مطالعه براساس دو رویکرد کمی و کیفی انجام شد، به این صورت که پس از مرحله تحلیل کیفی به توزیع پرسشنامه و ...
بیشتر
درک درست فرآیندهای کسبوکار پلت فرم خدماتی به یک اندازه برای مدلسازی واقعی کاربرد خدمات، تحویل و آمادهسازی آنها مهم هستند. پژوهش حاضر، براساس هدف یک پژوهش توسعهای از جهت روش گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایشی-مقطعی است. این مطالعه براساس دو رویکرد کمی و کیفی انجام شد، به این صورت که پس از مرحله تحلیل کیفی به توزیع پرسشنامه و گردآوری دادهها از خبرگان شهرکهای صنعتی استان سمنان پرداخته شد و پژوهش وارد فازی کمی شد. بنابراین، از این منظر مطالعه حاضر یک پژوهش آمیخته است. در روش تحقیق در بخش کیفی، جامعه آماری پژوهش مدیران و خبرگان شرکتهای فعال در شهرک صنعتی استان سمنان به شامل 10 نفر از خبرگان بودند و در بخش کمی، جامعه آماری تعداد 325 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول کریجسی و مورگان 176 نفر برآورد شده است. تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرمافزار MaxQDA صورت گرفته است و در بخش کمی با استفاده از دلفی فازی غربالگری شده و درنهایت مدل ارائه شده است. برای مدلسازی از روش ترکیبی ISM-Dematelسپس در بخش کمی نیز از رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS استفاده شد و درنهایت الگوی موفقیت و شروع کسبوکار در ایران با توجه به ویژگیهای روانشناختی و شخصیتی کارآفرینان در بخش صنعت استان سمنان طراحی گردید.
علی شاهنظری درچه؛ غلامرضا اسدیکرد
چکیده
هدف اصلی پژوهش ارائه مدل تشکلیابی و رونق بازار خدمات فرهنگی است. این پژوهش به لحاظ کیفی یک پژوهش اکتشافی و از نـظر هـدف، کاربردی و دارای ماهـیت، توصیفی-پیمایشی و کمی است. مبانی نظری به روش کتابخانهای و دادههای آن به وسیله نمونهگیری تصادفی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته به تأیید خبرگان رسیده است. روایی محتوا از نوع صوری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش ارائه مدل تشکلیابی و رونق بازار خدمات فرهنگی است. این پژوهش به لحاظ کیفی یک پژوهش اکتشافی و از نـظر هـدف، کاربردی و دارای ماهـیت، توصیفی-پیمایشی و کمی است. مبانی نظری به روش کتابخانهای و دادههای آن به وسیله نمونهگیری تصادفی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته به تأیید خبرگان رسیده است. روایی محتوا از نوع صوری و از نوع همگرا با تأیید عاملی است. همچنین در تمامی موارد میزان آلفای کرونباخ برای پایایی کل پرسشنامه مطلوب و مورد تأیید است. جامعة آماری هدف این پژوهش مصرفکنندگان خدمات فرهنگی از بین افراد 15 تا 60 سال اعم از زن و مردِ مراجعهکننده به مراکز فرهنگی منطقه شش تهران در مقطع زمانی سال 1398 شامل 288 نفر است که بهطور تصادفی انتخاب شدهاند. در انجام فرایند دلفی روش نمونهگیری برای انتخاب خبرگان قضاوتی است. برای پاسخ به سؤالهای پژوهش، بررسی فرضیهها و تحلیل یافتهها، از آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار اس. پی. اس. اس. نسخه 22 و برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. براساس نتایج به دست آمده تمامی فرضیههای پژوهش در سطح اطمینان 95% تأیید شد است.
تقی داور؛ سعید صفاریان همدانی؛ فرشیده ضامنی
چکیده
امروزه توسعه کشورها براساس خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی پایهریزی میشود. رسیدن به این هدف در سایه رهبری کارآفرینانه تسهیل میشود. یکی از زمینههای مورد توجه محققان، ضرورت نیاز سازمانهای امروزی به رهبری کارآفرینانه در چنین شرایط متغیر و ناپایدار اقتصادی است. رهبری کارآفرینانه، سبکی از رهبری است که در آن رهبر، بر عملکرد گروه ...
بیشتر
امروزه توسعه کشورها براساس خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی پایهریزی میشود. رسیدن به این هدف در سایه رهبری کارآفرینانه تسهیل میشود. یکی از زمینههای مورد توجه محققان، ضرورت نیاز سازمانهای امروزی به رهبری کارآفرینانه در چنین شرایط متغیر و ناپایدار اقتصادی است. رهبری کارآفرینانه، سبکی از رهبری است که در آن رهبر، بر عملکرد گروه در دستیابی به اهداف سازمانی که شامل کشف و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی است، تأکید دارد. لذا، هدف این مقاله شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای رهبری کارآفرینانه بهمنظور ارائه مدل است. در این پژوهش از روش کیفی مبتنی بر رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل ۱۴ نفر از اعضای هیات مدیره و نیز مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا است که به عنوان گروه خبرگان، بصورت هدفمند انتخاب شده اند و گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با این افراد انجام شده است. دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تحلیل شده و در قالب 355 کد، 72 مفهوم، 13 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی طبقهبندی شده است. درنهایت مدل رهبری کارآفرینانه با شناسایی و معرفی 13 مؤلفه و 5 بعد، شامل هدایتگری (هدفگرایی، الهام بخشی و الگوسازی)، تسهیلگری (قابلیت ادراکی، قابلیت ارتباطی، توانمندسازی)، حمایتگری (ایجاد تعهد، ایجاد انگیزه و هوش هیجانی)، مربیگری (جهتگیری تیمی و مشارکتجویی) و عامل کارآفرینی (قابلیت حرفهای و قابلیت کارآفرینی)، طراحی و ارائه شده است.
شیدا کمالی؛ محمد علی سرلک؛ سید علی اکبر احمدی؛ محمود اسعدی
چکیده
این مطالعه با رویکردی توصیفی-پیمایشی درصدد طراحی و تبیین مدل شبکه اجتماعی سازمانی در شعب بانک صادرات استان آذربایجان شرقی است. تحقیقات نشان میدهد که یکی از بهترین راهها برای رشد سازمان، ساخت و پرورش مجامع داخلی در دنیای دیجیتال است. اما پژوهشهای اخیر نشان میدهد که بهکارگیری این شبکهها آنطور که انتظار میرفته با موفقیت ...
بیشتر
این مطالعه با رویکردی توصیفی-پیمایشی درصدد طراحی و تبیین مدل شبکه اجتماعی سازمانی در شعب بانک صادرات استان آذربایجان شرقی است. تحقیقات نشان میدهد که یکی از بهترین راهها برای رشد سازمان، ساخت و پرورش مجامع داخلی در دنیای دیجیتال است. اما پژوهشهای اخیر نشان میدهد که بهکارگیری این شبکهها آنطور که انتظار میرفته با موفقیت روبهرو نبوده است. به همین منظور، 1۴ مؤلفه اصلی شبکه اجتماعی سازمانی از روی ادبیات موضوع استخراج و سپس مؤلفههای اصلی در محیط بانکداری از طریق اجرای روش دلفی و با حضور ۳۰ تن از استادان دانشگاهی و خبرگان صنعتی استخراج گردید. سپس مدل مفهومی شبکه اجتماعی سازمانی در صنعت بانکداری از روی 7 مؤلفه اصلی حاصل، شناسایی و ترسیم گردید. در ادامه پرسشنامه ای جهت آزمون فرضیهها تهیه و پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آزمونهای آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی شد. درنهایت، آزمون فرض برای 7 فرضیه، از طریق تحلیل مسیر و معادلات ساختاری انجام گردید و سپس، مدل مفهومی مورد تأیید قرار گرفت. این پژوهش نشان داد که مؤلفههای اصلی یک شبکه اجتماعی سازمانی شامل جو کار تیمی، فناوری پیشرفته، ساختار منعطف، منابع انسانی متخصص و رقابتگرایی است که این مؤلفهها با بهکارگیری شبکه اجتماعی سازمانی رابطه معنیداری دارند. همچنین بین بهکارگیری شبکه اجتماعی سازمانی با توانمندسازی ارتباطی و مدیریت ارتباط با مشتری رابطه معنیداری وجود دارد.
سیده معصومه غمخواری
چکیده
چابکی استراتژیک، سلاحی نوظهور در محیط رقابتی متلاطم است. این پژوهش درصدد است که چابکی استراتژیک را معرفی کند و با بررسی جامع مبانی نظری موجود و استفاده از نظر خبرگان عوامل و شاخصهای کلیدی چابکی استراتژیک را در قالب مدل مفهومی ارائه نماید. در این راستا، هفت عامل بهعنوان عوامل کلیدی برای مفهومسازی چابکی استراتژیک شناسایی و معرفی ...
بیشتر
چابکی استراتژیک، سلاحی نوظهور در محیط رقابتی متلاطم است. این پژوهش درصدد است که چابکی استراتژیک را معرفی کند و با بررسی جامع مبانی نظری موجود و استفاده از نظر خبرگان عوامل و شاخصهای کلیدی چابکی استراتژیک را در قالب مدل مفهومی ارائه نماید. در این راستا، هفت عامل بهعنوان عوامل کلیدی برای مفهومسازی چابکی استراتژیک شناسایی و معرفی شدهاند که عبارتاند از: حساسیت استراتژیک، چشمانداز واضح و روشن، انتخاب اهداف استراتژیک، شناسایی قابلیتهای کلیدی، اقدام، نوآوری مستمر و بیش فعالی. روش پژوهش حاضر، ترکیبی است و در آن از روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، شامل خبرگان سازمانی بود که تعداد ده نفر از مدیران و متخصصان شرکتهای دانشبنیان (شامل: صنعت مخابرات، میکروالکترونیک، داروسازی، بیوتکنولوژی پزشکی و نرمافزار) بوده است و در بخش کمی، شامل کلیه کارکنان ستادی شرکتهای دانشبنیان بوده است که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 365 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید، به این صورت که بعد از طراحی مدل پژوهش، ابعاد و شاخصهای چابکی استراتژیک، از دادههای کیفی برای بومیسازی شاخصهای مدل به کار گرفته شد. سپس مدل مفهومی بهطور کمی با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار این پژوهش، در فاز کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته است و از خبرگان خواسته شده شاخصهای شناسایی شده را تعدیل کنند. در فاز کمی نیز، از پرسشنامه استفاده شده است. مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تأیید شده است. همچنین رابطه برخی از ابعاد مدل با یکدیگر مورد تأیید قرار گرفت. نتایج بررسی مدل نشان داد که برخی از ابعاد چابکی استراتژیک در وضعیت مطلوب و برخی دیگر در وضعیت نامطلوب قرار دارند که بایستی برای تقویت آنها برنامهریزی مطلوبی صورت پذیرد.
بهرام جلیلزاده امین؛ فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی؛ نادر بهلولی؛ یوسف بیگزاده
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی آسیبها و چالشهای آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونهگیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامهریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونهگیری به صورت هدفمند و تا رسیدن دادهها به حد اشباع ادامه یافت که بهطور کلی 5 مضمون اصلی و 12 مضمون فرعی استخراج شد. مطابق با نتایج پژوهش، در بخش کیفیت آموزش مداوم پزشکی برای پزشکان عمومی باید نظارت جدی مورد مداقه قرار گیرد و نیز بایستی دستگاههای جامعی را برای ارزشیابی از یادگیریها طراحی کرد. از سوی دیگر، باید برای انتقال تجربیات زیسته پزشکان بستر مناسبی فراهم کرد تا بتوانند در مهارت افزایی و ارتقای دانش تخصصی گام مؤثری بردارند و همچنین بایستی امکانات و تجهیزات مناسب یادگیری الکترونیکی را در سیستم آموزش مداوم پزشکی جهت رفع مشکلات کمبود زمان و سایر مشکلات ساختاری راهاندازی کنند.