با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
طراحی مدل سکته سازمانی در سازمان‌های دولتی

اسفندیار فرج‌وند؛ مهران مصری

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 11-28

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.55404.4217

چکیده
  ارتباطات یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه و تعالی نیروی انسانی و عاملی حیاتی برای موفقیت هر سازمان به شمار می‌آید. اغلب از مدیریت به‌عنوان قلب سازمان و از جریان ارتباطات به‌عنوان جریان خون در سازمان یاد می‌کنند. اگر جریان ارتباطات با مدیریت مخدوش شود، پدیده سکته سازمانی ظهور می‌یابد. هدف این پژوهش تبیین و طراحی مدلی برای سکته سازمانی ...  بیشتر

شناسایی و تحلیل اهمیت توانمندسازهای بازی‌وار با کاربست رویکرد سوارا فازی

احمد قربان‌پور؛ ابراهیم رجب‌پور؛ عزیزه حسینی اقبال

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 29-44

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.55552.4220

چکیده
  در عصر کنونی، بازی‏وارسازی به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان بخش اساسی خدمات، نرم‌افزارها و سیستم‌ها برای درگیر کردن و ایجاد انگیزه در کاربران و همچنین برانگیختن رفتارهای مناسب آنان مورد استفاده قرار می‏گیرد. فرض اصلی این است که بازی‏وارسازی می‌تواند، توانایی سیستم را برای برآورده نمودن نیازهای ذاتی افزایش داده و از این طریق، ...  بیشتر

طراحی الگوی توسعه منابع انسانی در جهت ارتقا اثربخشی سازمان های دولتی ( مطالعه موردی: استانداری کرمان )

علی بابایی راینی؛ کرم‌اله دانش‌فرد؛ ناصر میرسپاسی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 45-60

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.51553.4025

چکیده
  امروزه توجه به توسعه منابع انسانی، از اولویت‌های ضروری هر سازمان به شمار می‌رود. در نظر گرفتن این ضرورت در ارتقای میزان اثربخشی سازمان‌ها حائز اهمیت است. از این رو ضروری است که ضمن مطالعه استراتژی‌های توسعه منابع انسانی، به ارائه الگویی مناسب که ضامن ارتقای اثربخشی سازمانی است پرداخته شود. این پژوهش با هدف طراحی مدل بومی برای سازمان‌های ...  بیشتر

ارائه الگوی مفهومی غوغاسالاری (موبینگ) سازمانی در پژوهشی آمیخته

امینه معالی تفتی؛ حمید عرفانیان خانزاده؛ محمد رأفتی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 61-78

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.55643.4223

چکیده
  یکی از مسائلی که امروزه ممکن است سازمان‌ها با آن درگیر باشند استفاده از ترفندهای نادرست ناشی از رفتارهای بد سیاسی، انگیزه-های پلید، خودخواهی‌ها، عقده‌های کودکانه و ... می‌باشد که باعث اتلاف انرژی سازمان و کارکنان برای حل اینگونه رفتارها می‌شود. یکی از این ترفندها که باعث آزار و اذیت روحی در محیط سازمان می‌شود غوغاسالاری نام دارد. ...  بیشتر

طراحی وتبیین مدل برندینگ گردشگری با رویکرد فرهنگی

متینه مقدم؛ میرزا حسن حسینی؛ موسی خادمی؛ علی اکبر جوکار

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 79-96

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.54175.4152

چکیده
  در اوضاع کنونی کشور که تحریم‌های متعدد و نابسامانی‌های اقتصادی چرخ تولید داخلی را با مشکلاتی همراه کرده، گرایش به طراحی برند مصنوعات بومی و فرهنگی با رویکرد تجلی ارزش‌ها و تبلور قابلیت‌های گردشگری با رویکرد بهره‌وری از نتایج طرح آمایش استانی، همسو با موازین شعار جهش تولید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بوده که لازمه آن کشف مقوله‌های ...  بیشتر

نوع‌شناسی رفتار سازمانی کارکنان ناخشنود سازمان‌های فرهنگی بر پایه ابعاد باورمندی (سطحی/ عمیق) و رفتار (فعالانه/منفعلانه)

امیر کیوان آرا؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی؛ علی رشیدپور

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 97-112

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.55372.4216

چکیده
  هدف پژوهش حاضر نوع‌شناسی رفتار سازمانی کارکنان ناخشنود سازمان‌های فرهنگی براساس ابعاد باورمندی و رفتار است که از منظر هدف، کاربردی از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، آمیخته و از نظر راهبرد تحلیل، هرمنوتیک پدیدارشناسی و تکنیک کدگذاری باز است. نمونه‌گیری مرحله کمی تصادفی و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه‌های باورمندی محقق‌ساخته، رضایت‌سنجی ...  بیشتر

ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانکی و شناسایی عوامل مؤثر بر ترجیح ارباب‌رجوع

صدف خان‌بلوکی؛ علی اصغر عیوضی حشمت؛ رسول ثانوی‌فرد؛ علیرضا آقایوسفی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 113-126

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.57108.4301

چکیده
  تبلیغات به‌عنوان اصلی‌ترین راه برقراری ارتباط با مخاطب و مشهورترین شکل بازاریابی تنها زمانی می‌تواند رشد کند که متمرکز بر اثربخشی باشد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانکی، تعیین عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغات و شناسایی عوامل مؤثر در جلب و ترجیح مراجعان بانک دی است. در این راستا از مدل آیدا به‌منظور ارزیابی اثربخشی تبلیغات ...  بیشتر

مدل‌سازی پویای توسعه منطقه پذیرش منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران

وحید حاجی‌لو؛ امین رستم‌زاده؛ زهرا مقیمی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 127-140

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.57995.4338

چکیده
  حق فرمان دادن رابطه مستقیمی با چگونگی به‌کارگیری آن در سازمان دارد به‌گونه‌ای که اگر فرمان‌ها صادر شوند ولی به اجرا در نیایند کارایی سازمانی کاهش می‌یابد. پژوهش حاضر به‌منظور ارائه مدل پویای توسعه منطقه پذیرش منابع انسانی گرفته است و این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی-علی با رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) است. جامعه آماری ...  بیشتر

الگوی کارکردهای مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد

محبوبه رشیدی؛ میرعلی سیدنقوی؛ بهروز رضایی‌منش؛ رضا واعظی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 141-160

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.58067.4340

چکیده
  منابع انسانی راکد، یکی از واژه­هایی است که به‌تازگی وارد ادبیات مدیریت منابع انسانی شده است. منابع انسانی راکد، به منابع بیش از نیاز سازمان اشاره دارد. این پژوهش با هدف شناسایی انواع منابع انسانی راکد و ارائه الگوی کارکردهای مدیریت منابع انسانی متناسب با هریک از انواع کارکنان راکد است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کیفی و بنیادی با روش ...  بیشتر

طراحی آزمایشگاه خط‌مشی و آرایش بخردانه صحنه تصمیم برای اجتناب از داستان آزمون و خطا در عرصه حکمرانی قوه مجریه

علی اصغر پورعزت

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، صفحه 161-170

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.7949

چکیده
  حکمرانی عرصه آزمون و خطا نیست؛ زیرا با سرنوشت مردم سروکار دارد. بنابراین، باید با نهایت دقت و ظرافت و محاسبات علمی صورت پذیرد. آنچه مردان سیاست در عمل می‌آموزند و به موجب آن،  مستحق عبرت می‌گردند، مردان خط‌مشی در آزمایشگاه تجربه می‌کنند! همچنین، آنچه کشورهای عقب‌مانده در عرصه عمل  و اجرای خط‌مشی، با هزینه‌های گزاف تجربه ...  بیشتر