احمد اسدی؛ نبیالله محمدی؛ هما درودی؛ ارشد فرهمندیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل حرفهگرایی مدیریت منابع انسانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازده زمانی 1396-1399 صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی -اکتشافی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است، همچنین با رویکرد پژوهش آمیخته صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهشی را خبرگان مدیریت منابع انسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه تشکیل میدهند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل حرفهگرایی مدیریت منابع انسانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازده زمانی 1396-1399 صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی -اکتشافی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است، همچنین با رویکرد پژوهش آمیخته صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهشی را خبرگان مدیریت منابع انسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه تشکیل میدهند. در این پژوهش از روش نمونهگیری گلوله برقی استفاده شده و ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه است. برای تحلیل دادههای کیفی از تکنیک دادهبنیاد و در بخش کمی از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. در مدل ارائه شده، ظرفیتهای فردی و عوامل سازمانی- کارکردی (جذب و بهکارگیری حرفهگرا، آموزش و بهسازی، ارزیابی عملکرد و جبران خدمات) بهعنوان شرایط علّی؛ عوامل عام و نهادی سازمانی ازجمله عوامل راهبردی، ساختار، فرهنگ و منابع و زیرساختها بهعنوان بستر حاکم؛ عوامل فرا سازمانی بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ بازآفرینی نقش منابع انسانی و حکمرانی و مشروعیت بخشی به منابع انسانی بهعنوان کنشها و تعاملات مدل و درنهایت خلق وزارتخانه شایسته محور و سلامت محور در سطح سازمانی و نیروی انسانی بالنده در سطح فردی پیامدهای مدل هستند.
ابراهیم نیکپی مطلق؛ حسین سپاسی؛ پریوش نوربخش؛ مهوش نوربخش
چکیده
اغلب مشاهده میشود که پژوهشگران کشورمان در نبودن مقیاسهای معتبر و باثبات داخلی، از پرسشنامههای ساخته شده خارجی به وفور بهعنوان ابزار اندازهگیری در مطالعات استفاده میکنند. بنابراین، هدف این پژوهش ساخت ابزار معتبر و باثباتی است که با آن بتوان نگرش کارکنان سازمان ورزش کشورمان را در زمینة اهمیت و نقش پذیرش فناوری اطلاعات ...
بیشتر
اغلب مشاهده میشود که پژوهشگران کشورمان در نبودن مقیاسهای معتبر و باثبات داخلی، از پرسشنامههای ساخته شده خارجی به وفور بهعنوان ابزار اندازهگیری در مطالعات استفاده میکنند. بنابراین، هدف این پژوهش ساخت ابزار معتبر و باثباتی است که با آن بتوان نگرش کارکنان سازمان ورزش کشورمان را در زمینة اهمیت و نقش پذیرش فناوری اطلاعات که امروزه در زمینة انجام وظایفی که در ساعات کار و یا در خانه به عهده دارند اندازهگیری کند. دقتی که در شیوه ساخت این ابزار به کار گرفته شده است احتمال اینکه بتواند مورد استفاده پژوهشگران کشورمان قرار بگیرد و آنها را از استفاده از ابزارهای بیگانه بینیاز سازد وجود خواهد داشت. در ساخت این ابزار از روش پژوهش کیفی برای مطالعه نگرش خبرگان در مورد تهیه سؤالات مقدماتی و از روش کمی برای گردآوری و تحلیل آماری دادهها استفاده شده است. ابتدا بامطالعه پیشینه پرسشنامهای مقدماتی حاوی 27 سؤال بهمنظور اندازهگیری عاملهای پذیرش فناوری اطلاعات تهیه و اعتبار صوری و محتوایی این سؤالات مورد قضاوت خبرگان قرار گرفت. سپس طی یک مطالعه کمی نمونهای اولیه به حجم 150 نفر از جامعه آماری جهت محاسبه ثبات درونی به سؤالات پرسشنامه مقدماتی پاسخ دادند. آنگاه در یک تحلیل عامل اکتشافی که دادهها به شیوه متعامد چرخش داده شده بودند، ابعاد پذیرش فناوری اطلاعات استخراج و پرسشنامه نهایی به تعداد 11 سؤال ساخته شد. پس از انجام تحلیل عامل تأییدی، پرسشنامه نهایی بین نمونه اصلی به حجم 365 نفر از کارکنان توزیع شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی نشان داد که ابزار ساخته شده از پایایی و اعتبار کافی برای اندازهگیری نگرش کارکنان در مورد اهمیت پذیرش فناوری اطلاعات برخوردار است. بنابراین، از این ابزار کاربران میتوانند برای اندازهگیری اهمیت پذیرش و تأمین زیرساختها و آموزشهای لازم در راستای استفاده کارآمد کارکنان از فناوری اطلاعات استفاده کنند.
محمدباقر فقیه؛ محمدعلی سرلک
چکیده
سرزندگی سازمانی در تحقق اهداف سازمانها اهمیت بسزایی دارد و شناسایی ابعاد گوناگون آن میتواند به سازمانها کمک کند تا آن را به وجود آورند و تقویت نمایند. با توجه به منطقی بودن مدل سه شاخکی در بررسی و مطالعه پدیدهها، این پژوهش با هدف "ارائه چارچوب سه شاخکی سرزندگی سازمانی" انجام شده است. در این پژوهش، از روش کیفی فراترکیب برای دستیابی ...
بیشتر
سرزندگی سازمانی در تحقق اهداف سازمانها اهمیت بسزایی دارد و شناسایی ابعاد گوناگون آن میتواند به سازمانها کمک کند تا آن را به وجود آورند و تقویت نمایند. با توجه به منطقی بودن مدل سه شاخکی در بررسی و مطالعه پدیدهها، این پژوهش با هدف "ارائه چارچوب سه شاخکی سرزندگی سازمانی" انجام شده است. در این پژوهش، از روش کیفی فراترکیب برای دستیابی به شناخت عمیق پیرامون سرزندگی سازمانی استفاده شده است. ابتدا با مبنا قرار دادن پروتکلی با 4 معیار به جستجوی مقالات درزمینة سرزندگی سازمانی و عوامل سازنده آن اقدام شده و سپس با رواییسنجی مقالات انتخابی، نهایتاً 29 مقاله نهایی شده و نسبت به استخراج عوامل سازنده سرزندگی سازمانی در آنها اقدام شده است و درنهایت به سازماندهی عوامل سازنده سرزندگی سازمانی در سه بعد رفتاری، ساختاری و زمینهای اقدام شده است. ابعاد ساختاری سرزندگی سازمانی مواردی چون بهبود قوانین و مقررات کاری، بهبود ساختار سازمان و ساختارهای منعطفتر، سازوکارهای ساختاری بالندهمحور، مدیریت راهبردی منابع انسانی و عملکرد و بهرهوری بالای کارکنان است. ابعاد محتوایی (رفتاری) سرزندگی سازمانی ابعادی چون خوشبینی نسبت به آینده، برونگرایی، سلامت جسمی و روانی، اعتماد بین مدیران و کارکنان، مدیریت تعارضات، مثبتاندیشی، افزایش سطح تعلق خاطر کاری کارکنان و بهکارگیری ساختاری منعطف است و نهایتاً ابعاد زمینهای سرزندگی سازمانی شامل فرهنگ تعاملپذیری سازمانی، تلاش برای تغییر فرهنگسازمانی با رویکرد شادیافزایی و پویایی، تناسب فرهنگ کارکنان با فرهنگ سازمان، فرهنگ انعطاف و تطابق و علاقه به کار شناسایی شدهاند. این چارچوب میتواند پس از اعتباریابی و آزمون در میان سازمانهای مختلف، بهعنوان یک چارچوب جدید درزمینة چارچوب سه شاخگی (زمینه، محتوا و ساختار) سرزندگی سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
محسن ترابی؛ محمدرضا فتحی
چکیده
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است، روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی مقالات مجله مدیریت سازمانهای دولتی در بازده زمانی 1391 تا 1399 انجام گرفته است. در این پژوهش همه عناصر جامعه به صورت سرشماری بررسی شدهاند. تعداد 262 مقاله از نظر 9 شاخص مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور تأیید روایی، هریک از شاخصهای ...
بیشتر
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است، روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی مقالات مجله مدیریت سازمانهای دولتی در بازده زمانی 1391 تا 1399 انجام گرفته است. در این پژوهش همه عناصر جامعه به صورت سرشماری بررسی شدهاند. تعداد 262 مقاله از نظر 9 شاخص مورد بررسی قرار گرفتند. بهمنظور تأیید روایی، هریک از شاخصهای موردنظر با دیگر مقالات مطابقت داده شد و در هر مورد اختلاف مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار گرفت، جهت بررسی پایایی نیز، تعداد 13 مقاله در اختیار خبرگان دانشگاهی قرار داده شد و نتایج و طبقهبندیهای آنان با تحلیلهای صورت گرفته مورد مقایسه قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین مقالات، توسط استادان و دانشجویان با مدرک مدیریت دولتی چاپ شده است. موضوع محوری بیشتر مقالات، رفتار سازمانی، مدیریت تشکیلات، سیستمها و روشها در بخش دولتی و مدیریت منابع انسانی بوده است. همچنین براساس نتایج پژوهش، بیشتر پژوهشها به صورت کاربردی و دارای رویکرد کیفی بودهاند. روش تحلیل بیشتر مقالات مورد بررسی، ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها بیشتر از طریق پرسشنامه بوده است.
بهاره نوروزی؛ حسن بودلایی
چکیده
امروزه سازمانهای غیردولتی مانند مؤسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد با مقاصد و اشکال گوناگون در تمامی کشورها مشغولامروزه سازمانهای غیردولتی مانند مؤسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد با مقاصد و اشکال گوناگون در تمامی کشورها مشغول فعالیت هستند و بخش بزرگی از نیروی منابع انسانی در این سازمانها را داوطلبان تشکیل میدهند. ...
بیشتر
امروزه سازمانهای غیردولتی مانند مؤسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد با مقاصد و اشکال گوناگون در تمامی کشورها مشغولامروزه سازمانهای غیردولتی مانند مؤسسات خیریه و سازمانهای مردم نهاد با مقاصد و اشکال گوناگون در تمامی کشورها مشغول فعالیت هستند و بخش بزرگی از نیروی منابع انسانی در این سازمانها را داوطلبان تشکیل میدهند. در نتیجه مدیریت منابع انسانی و دغدغههای موجود در مبحث ماندگاری منابع انسانی در این سازمانها با دیگر سازمانها مانند سازمانهای دولتی متفاوت است. هدف این پژوهش شناسائی عوامل مؤثر در ماندگاری داوطلبان میان نسلی در مؤسسات خیریه شهر شیراز است که به روش کیفی انجام شده است. پس از مصاحبه با ده داوطلب نسل جوان و ده داوطلب نسل میانسالِ نه مؤسسه خیریه در شهر شیراز که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدهاند، از نظر حجم نمونه اشباع نظری حاصل شد. در این پژوهش گردآوری دادهها از طریق مصاحبهی نیمه ساختارمند و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل تم انجام شده است. پس از مرور و سازماندهی متون مصاحبهها، محقق کدها یا مفاهیم اولیه را شناسایی نمود. در ادامه کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند و برای هر یک از این طبقات عناوینی انتخاب گردید. دادههای شناسایی شده بر اساس میزان تشابه مفهومی، دستهبندی و ترکیب شدند و بیست و چهار تم فرعی و پنچ تم اصلی استخراج شد. یافتهها بیانگر این است که تمهای اصلی: انگیزش، مدیریت منابع انسانی، مدیریت و رهبری، فرهنگسازی و ارتباطات از جمله عوامل مؤثر در ماندگاری داوطلبان در هر دو نسل جوان و میانسال میباشند و تفاوت موجود در بین این عوامل در بین دو نسل میزان اهمیت هر کدام از تمهای اصلی و فرعی است.
اکبر ویسمرادی؛ حسن درویش؛ رضا رسولی؛ مجید ضماهنی
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدلی مناسب مدیریت بر شایعات سازمانی در سازمانهای دولتی است که بهعنوان مطالعه موردی، دانشگاه پیام نور انتخاب شد که به دلیل گستردگی کشوری و تنوع فرهنگی، انتخاب مناسبی از سازمانهای دولتی ایران است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-اکتشافی با روش آمیخته به شمار میرود. پنل دلفی این پژوهش در مرحله کیفی، سی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدلی مناسب مدیریت بر شایعات سازمانی در سازمانهای دولتی است که بهعنوان مطالعه موردی، دانشگاه پیام نور انتخاب شد که به دلیل گستردگی کشوری و تنوع فرهنگی، انتخاب مناسبی از سازمانهای دولتی ایران است. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-اکتشافی با روش آمیخته به شمار میرود. پنل دلفی این پژوهش در مرحله کیفی، سی نفر از خبرگان دانشگاه پیام نور هستند که به روش غیرتصادفی گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمی عبارت بود از مدیران سیصد و هفتاد و چهار مرکز دانشگاه پیام نور در کل کشور که به همراه سی و یک ستاد استان و مرکز بینالملل، جمعاً تعداد آنها چهارصد و شش نفر بودند و از روش تمام شماری استفاده شد. و مبنای طراحی پرسشنامه در سه راند دلفی قرار گرفت. پایایی مراحل دلفی با آزمون کرونباخ و روایی سؤالات با اعتبار سازه مناسب ارزیابی شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، چهل و هفت راهکار در نه گروه دستهبندی شدند که مدل مفهومی مدیریت بر شایعات سازمانی در دانشگاه پیام نور را تشکیل میدهد: سالمسازی سازمانی، واکسیناسیون اطلاعاتی، کلینیک شایعه، عدالت سیستمی، پیوندسازی، سازمان شیشهای، گروهگرایی، بازآفرینی سازمانی، تقابل مستقیم.
سید جواد حسینی کوهساری؛ محمدرضا مشایخ؛ جمشید سالار؛ سید محمد باقری
چکیده
سرمایه انسانی ماهر بهعنوان یک دارایی نامشهود، محرک اصلی اقتصاد دانش محور است، هدف این پژوهش یافتن مدلی برای تأثیر هشتگانه مؤلفه مهارت، تجربه، ذهنیت، دانش ضمنی، فرهنگ، سنت، دین و نگرش بر بالندگی منابع انسانی در راستای دستیابی به اقتصاد دانش محور بود، روش این پژوهش، توصیفی و ابزارهای پژوهش به ترتیب روش دلفی و فرایند تحلیل سلسهمراتبی ...
بیشتر
سرمایه انسانی ماهر بهعنوان یک دارایی نامشهود، محرک اصلی اقتصاد دانش محور است، هدف این پژوهش یافتن مدلی برای تأثیر هشتگانه مؤلفه مهارت، تجربه، ذهنیت، دانش ضمنی، فرهنگ، سنت، دین و نگرش بر بالندگی منابع انسانی در راستای دستیابی به اقتصاد دانش محور بود، روش این پژوهش، توصیفی و ابزارهای پژوهش به ترتیب روش دلفی و فرایند تحلیل سلسهمراتبی و از نظر نوع پژوهش، اکتشافی- کاربردی و مشتمل بر روشهای پژوهش کمی و کیفی بود، طبق یافتههای این پژوهش، فرضیه اصلی پژوهش (سرمایه انسانی بالنده عامل اساسی در دستیابی به اقتصاد دانش محور است، آینده اقتصاد جهان از مسیر اقتصاد دانش محور میگذرد و راه دستیابی به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا، اقتصاد دانش محور است) و فرضیههای فرعی پژوهش (عوامل مهارت، تجربه، ذهنیت، عامل دانش ضمنی، فرهنگ، سنت، دین و نگرش در بالندگی سرمایههای انسانی مؤثر است) مورد تأیید خبرگان قرار گرفت، نتایج آمار و ارقام نهایی استخراج شده در این پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای دانش ضمنی، فرهنگ، دین، سنت، مهارت، تجربه، ذهنیت و نگرش از نظر نخبگان به ترتیب بیشترین تأثیر را در بالندگی سرمایههای انسانی دارند.
وحید مکیزاده؛ فاطمه شراعی
چکیده
با توجه به فراگیری اینترنت و استفاده فزایندهی افراد و سازمانها از فناوری، رفتارهای انحرافی و غیرمرتبط با کار در سازمانها رو به افزایش رفته و سازمانها را با چالشهای جدی مواجه کرده است. فعالیتهای آنلاین که با اهداف شخصی و غیر کاری انجام شده، پرسهزنی اینترنتی نامیده میشود و هدف از پژوهش حاضر آزمون مدل پیشایندهای پرسهزنی ...
بیشتر
با توجه به فراگیری اینترنت و استفاده فزایندهی افراد و سازمانها از فناوری، رفتارهای انحرافی و غیرمرتبط با کار در سازمانها رو به افزایش رفته و سازمانها را با چالشهای جدی مواجه کرده است. فعالیتهای آنلاین که با اهداف شخصی و غیر کاری انجام شده، پرسهزنی اینترنتی نامیده میشود و هدف از پژوهش حاضر آزمون مدل پیشایندهای پرسهزنی اینترنتی و بررسی پیامد آن است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع علی است. جامعه آماری مورد مطالعه کارکنان ستادی ادارات دولتی استان هرمزگان میباشند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته است که روایی آن مورد تأیید استادان و خبرگان قرار گرفته و پایایی آن نیز با میزان آلفای کرونباخ 89/0 تأیید شده است. نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که استرس شغلی و تحلیل عاطفی به صورت مستقیم بر پرسهزنی اینترنتی اثرگذار هستند و طردشدگی و تقاضای خصوصی از دیگر پیشاندهای پرسهزنی اینترنتی هستند که بهطور غیرمستقیم بر آن تأثیر دارند. همچنین یافتهها نشان داد که پرسهزنی اینترنتی بر فرسودگی شغلی دارای تأثیر مثبت است.
علیرضا جعفرزاده کوچکی
چکیده
متغیرهای مدیریت اسلامی ارتباط تنگاتنگ با اصل مدیریت دارد، بهطوری که موفقیت در مدیریت اسلامی، بستگی به شناسایی دقیق آنها دارد. هدف از این مقاله تبیین متغیرهای کلیدی مؤثر در مدیریت اسلامی و موانع فراروی آن است. به همین منظور پس از بیان تعریفی از مدیریت اسلامی و بیان تفاوتهای آن با مدیریتهای غیر اسلامی؛ سعی شده در خصوص تئوریها ...
بیشتر
متغیرهای مدیریت اسلامی ارتباط تنگاتنگ با اصل مدیریت دارد، بهطوری که موفقیت در مدیریت اسلامی، بستگی به شناسایی دقیق آنها دارد. هدف از این مقاله تبیین متغیرهای کلیدی مؤثر در مدیریت اسلامی و موانع فراروی آن است. به همین منظور پس از بیان تعریفی از مدیریت اسلامی و بیان تفاوتهای آن با مدیریتهای غیر اسلامی؛ سعی شده در خصوص تئوریها و ویژگیهای کلیدی مدیریت اسلامی و نقش آن در سازمان شرح داده شود. مدیریت اسلامی در سطحی بالاتر از مدیریت غربی به مسائل مدیریت و محور اساسی آن یعنی انسان، توجه دارد. مدیریت غربی بیشتر به روشها و فنون مدیریتی پرداخته است. مدیریت اسلامی ضمن توجه به این موارد، به انسان نیز توجه اکید و خاص داشته و کلیه فعالیتها و وظایف مدیریت را حول انسان طراحی میکند. این تحقیق تلاشی است در جهت تبیین متغیرهای کلیدی تأثیرگذار در مدیریت اسلامی و ازجمله مهمترین این متغیرها، الگو و نمونه بودن مدیر در مدیریت اسلامی، انسانی بودن سازمان در مدیریت اسلامی بهجای سازمانی بودن انسان است. در پایان به بررسی موانع فراروی مدیریت اسلامی در جامعه اسلامی پرداخته و مهمترین راهکار برونرفت از مشکلات در مدیریت اسلامی را اصلاح رابطه خود و خدا و خودباوری میداند.
علی قربانی؛ محمدامین ترابی
چکیده
همواره آسیبهای ناگهانی که از محیط بیرون سازمان، وارد میشوند موجب خواهند شد تا سازمان به دلیل نقش نداشتن در وقوع آنها دچار مسخ و ابهام شود، این نوع آسیب خاص در سازمان ممکن است به دلیل خلأ و شکاف پژوهشی، بهدرستی درک و تفهیم نشود. لذا، هدف این پژوهش مفهومپردازی و طراحی مدل شهابسنگهای سازمانی با رویکرد چالشها و راهکارهای آن ...
بیشتر
همواره آسیبهای ناگهانی که از محیط بیرون سازمان، وارد میشوند موجب خواهند شد تا سازمان به دلیل نقش نداشتن در وقوع آنها دچار مسخ و ابهام شود، این نوع آسیب خاص در سازمان ممکن است به دلیل خلأ و شکاف پژوهشی، بهدرستی درک و تفهیم نشود. لذا، هدف این پژوهش مفهومپردازی و طراحی مدل شهابسنگهای سازمانی با رویکرد چالشها و راهکارهای آن است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی و کاربردی، از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر اجرا، با استفاده از تکنیک دادهبنیاد و تحلیل مضمون انجام شده است. ابزار مورداستفاده نیز، مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان این حوزه بوده است که تعداد آنها با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی هدفمند براساس اصل اشباع، 12 نفر انتخاب گردیدند. یافتهها حاکی از آن بود که در بخش طراحی مدل شهابسنگهای سازمانی، 30 مقوله و 243 کد و در بخش طراحی مدل مقاومسازی سازمان نیز، 8 مقوله و 51 کد استخراج شد. نتایج نشان داد که مفهومپردازی و استعاره شهابسنگهای سازمانی، این امکان را به مدیران میدهد تا با دانشافزایی ایجاد شده، دلایل، زمینهها، استراتژیهای مقابله و پیامدهای شهابسنگهای سازمانی را به موقع تشخیص داده و در جهت خنثیسازی و مقابله با آنها اقدام مناسب و صحیح انجام دهند. همچنین از نتایج این پژوهش میتوانند کلیه سازمانهایی که به صورت پویا با محیط خود درگیر هستند استفاده کنند.