با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : اکتشافی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت استراتژیک، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران .

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

چکیده

دولت الکترونیک به‌واسطه مزایای فراوانی که برای هر کشور به ارمغان می‌آورد بسیار مورد توجه جوامع علمی قرار گرفته است. ضرورت‌هایی مثل شفافیت، چابکی، سهولت دسترسی به خدمات و صرفه‌جویی در زمان و هزینه مواردی هستند که باعث می‌شود دولت‌ها به این مهم علاقه نشان دهند و برای اجرای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دولت الکترونیک بکوشند. هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل سنجش بلوغ دولت الکترونیک و به‌کارگیری مدل مزبور برای تعیین سطح بلوغ دولت الکترونیک در استانداری استان لرستان است. مدل طراحی شده دارای 4 سطح شامل حضور در وب، تعامل دولت و شهروندان، تراکنش و یکپارچه‌سازی است. با توجه به پژوهش انجام شده مشخص شد که در مقطع انجام پژوهش  مطابق مدل ارائه شده در این مقاله سطح  بلوغ دولت الکترونیک در استانداری استان لرستان  از سطح اول که اصلی‌ترین موضوع آن حضور در سطح وب است عبور کرده  ولی در سطح دوم که تعامل بین دولت و شهروندان است به میزان کافی از توسعه در حوزه دولت الکترونیک برخوردار نیست و براساس نتایج حاصله سازمان مذکور در حال گذار از سطح 2 به 3 است. در پژوهش حاضر از روش‌های آمار استنباطی شامل، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و از شاخص‌های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روش‌های آماری ازجمله آلفای کرونباخ و تحلیل اکتشافی با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس. 22  استفاده شد. همچنین برای برازش مدل مفهومی پژوهش از نرم‌افزار لیزرل استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Model for Measuring E-Government Maturity (Case Study: Lorestan Governor Department)

نویسندگان [English]

  • Sayed Mousa Khademi 1
  • Sayed Reza Khademi 2

1 Assistant Professor, Department of Strategic Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 MSc, Department of IT Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Due to the latest advances in technology, governments pursued a way to make the government process more efficient by using technology and called it Electronic Government. Necessities such as transparency, agility, ease of access to services, and time and cost savings are what make governments interested in this issue and strive to implement e-government hardware and software. This research aims to design a model to measure the Electronic Government maturity in Lorestan Province. The designed model has 4 levels including web presence, government-citizen interaction, transaction, and integration. According to the research, it was found that the level of e-government maturity in Lorestan province has exceeded the first level whose main issue is the web presence, but at the second level, which is the interaction between government and citizens, there is not enough development in the field of e-government. Also, it was found that the organization is transitioning from level 2 to 3. In the present study, inferential statistical methods, including Pearson correlation test, linear regression, descriptive statistical indicators such as mean and standard deviation, and statistical methods such as Cronbach's alpha and exploratory analysis were used through SPSS22 software. Lisrel software has also been used to determine the fitness of the conceptual model of the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-lectronic Government Maturity
  • E-Government Maturity Model
  • Lorestan Governor Department
Accenture. (2006). Leadership in Customer Service: Building the Trust.
Albino, V., Beradi, U., & Dangelico, R. M. (2015). Smart Cities: Definitions, Dimensions, Performance, and Initiatives.Journal of Urban Technology. 22(1), 3-21.
Al-Khatib, H. (2011). Technology enhanced learning: virtual realities; concrete results case study on the impact of TEL on learning. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 14(1), 1-12.
Azad, M. (2010). Evaluation and Design of E-government Model in the Education Staff of Ahwaz [dissertation]. Ahvaz: University of Shahid Chamran; 2010. (In Persian)
Branco, M. C., & Delgado, C. (2011). Research on corporate social responsibility and disclosure in Portugal. Social Responsibility Journal, 7(2), 202-217.
Davison, R. M., Wagner, C., & Ma, L. C. (2005). From government to e‐government: a transition model. Information technology & people. Information Technology & People, 18(3), 280-299.
Deakins, E., Dillon, S., Al Namani, H., & Zhang, C. (2010). Local e-government impact in China, New Zealand, Oman, and the United Kingdom. International Journalof Public Sector Management, 23(6), 520-534.
Faghihi, M., & Gholamreza Memar-Zadeh, Gh.R. (2015). Iran E-government Model in 2025. Journal of Information Technology Management, 7(1), 125-142. (In Persian)
Ghadami, M.,  &  Kowsar, Z. (2021).The Relationship between E-Government and Organization Social Responsibility. Management Studies in Development and Evolution, 23(71), 75-104. (In Persian)
Ghorbanizadeh, V. (2013). Practical Guidance of Meta-analysis or Software. Tehran: Sociologists. (In Persian)
Ghorbanizadeh, V., &  Roodsaz, H., &  Abbaspoor, J. (2014).  Meta-analysis of barriers to the deployment of e-government in Iran. IT Management Studies, 2(8), 1-32. (In Persian)
Hashami,  J. (2008).  Government and its impact on productivity. J Res Sci Evid Iran, (4),11-4. (Persian)
Holman, D., Wall, T. D., Clegg, C. W., Sparrow, P., & Howard, A. (2015). The NewWorkplace: A Guide to the Human Impact of Modern Working Practices. WILY Press, West Sussex, UK.
Jafarnejad, A., & Shahaei, B. (2007). Introduction to Organizational agility and agile manufacturing. Tehran: ,moasseseh ketab mehraban nashr. (In Persian)
Khalifeh, Gh., & Azad, M. (2012). Rate of e-government realization from the personnel’s viewpoint Shahid Chamran University of Ahvaz. Educ Strategy Med Sci, 4(4), 177-182. (In Persian)
Kim, D. Y., & Grant, G. (2010). E‐government maturity model using the capability maturity model integration. Journal of Systems and Information Technology, 12(3), 230-244.
Ojo, A., Curry, E., Janowski, T., & Dzhusupova, Z. (2015). Designing next generation smart city initiatives: The SCID framework. In Transforming city governments for successful smart cities (pp. 43-67). Springer, Cham.
Phala, V.L. (2012). Using e-government to curb corruption in the public service.  ICT and Service Delivery, 6(1), 69-73.
Reddick, C. G. (2011). Citizen interaction and e‐government: Evidence for the managerial, consultative, and participatory models. Transforming Government: People, Process and Policy, 5(2), 167-184.
Sahraoui, S. (2007). E‐inclusion as a further stage of e‐government?. Transforming Government: People, Process and Policy, 1(1), 44-58.
Townsend, A., Maguire, R., Liebhold, M., & Crawford, M. (2016). The future of cities, information, and inclusion: A planet of civic laboratories. Institute for the Future.
Van der Merwe, R. (2014). Technical Report:Investigating direct deliberative governance in online social media. The Open University.
Waseda University. (2013). Waseda University International e-Government 2013. Available in: http://www.e-gov.waseda.ac.jp/pdf/Press_Released_on_e-Gov_ ranking_ 2013.pdf.