سید موسی خادمی؛ سید رضا خادمی
چکیده
دولت الکترونیک بهواسطه مزایای فراوانی که برای هر کشور به ارمغان میآورد بسیار مورد توجه جوامع علمی قرار گرفته است. ضرورتهایی مثل شفافیت، چابکی، سهولت دسترسی به خدمات و صرفهجویی در زمان و هزینه مواردی هستند که باعث میشود دولتها به این مهم علاقه نشان دهند و برای اجرای سختافزاری و نرمافزاری دولت الکترونیک بکوشند. هدف از ...
بیشتر
دولت الکترونیک بهواسطه مزایای فراوانی که برای هر کشور به ارمغان میآورد بسیار مورد توجه جوامع علمی قرار گرفته است. ضرورتهایی مثل شفافیت، چابکی، سهولت دسترسی به خدمات و صرفهجویی در زمان و هزینه مواردی هستند که باعث میشود دولتها به این مهم علاقه نشان دهند و برای اجرای سختافزاری و نرمافزاری دولت الکترونیک بکوشند. هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل سنجش بلوغ دولت الکترونیک و بهکارگیری مدل مزبور برای تعیین سطح بلوغ دولت الکترونیک در استانداری استان لرستان است. مدل طراحی شده دارای 4 سطح شامل حضور در وب، تعامل دولت و شهروندان، تراکنش و یکپارچهسازی است. با توجه به پژوهش انجام شده مشخص شد که در مقطع انجام پژوهش مطابق مدل ارائه شده در این مقاله سطح بلوغ دولت الکترونیک در استانداری استان لرستان از سطح اول که اصلیترین موضوع آن حضور در سطح وب است عبور کرده ولی در سطح دوم که تعامل بین دولت و شهروندان است به میزان کافی از توسعه در حوزه دولت الکترونیک برخوردار نیست و براساس نتایج حاصله سازمان مذکور در حال گذار از سطح 2 به 3 است. در پژوهش حاضر از روشهای آمار استنباطی شامل، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و روشهای آماری ازجمله آلفای کرونباخ و تحلیل اکتشافی با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس. 22 استفاده شد. همچنین برای برازش مدل مفهومی پژوهش از نرمافزار لیزرل استفاده شده است.
فریبا برومندان؛ محمدعلی سرلک؛ علیرضا موغلی؛ غلامرضا طالقانی
چکیده
استرس بهعنوان بیماری شایع قرن حاضر، یکی از عوامل مؤثر بر کاهش بهرهوری، سلامت جسمی و روانی نیروی انسانی شناخته شده است. تحقیقات پراکندهای در مورد عوامل مؤثر بر استرس شغلی صورت گرفته است ولی متاسفانه تاکنون در این زمینه پژوهش جامع و منسجمی انجام نشده است. این مقاله با هدف ایجاد چارچوبی برای به حداقل رساندن استرس کارکنان، قصد دارد ...
بیشتر
استرس بهعنوان بیماری شایع قرن حاضر، یکی از عوامل مؤثر بر کاهش بهرهوری، سلامت جسمی و روانی نیروی انسانی شناخته شده است. تحقیقات پراکندهای در مورد عوامل مؤثر بر استرس شغلی صورت گرفته است ولی متاسفانه تاکنون در این زمینه پژوهش جامع و منسجمی انجام نشده است. این مقاله با هدف ایجاد چارچوبی برای به حداقل رساندن استرس کارکنان، قصد دارد عوامل مؤثر بر استرس شغلی در سازمان صدا و سیما را پس از شناسایی، براساس اهمیت، رتبهبندی کند تا با استفاده از آن بتوان برای کاهش استرس شغلی، برنامهریزی کرد. این پژوهش از لحاظ روش، آمیخته، با توجه به هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، تحقیقی توصیفی - اکتشافی است. ابتدا عوامل مؤثر با روش مطالعه کتابخانهای شناسایی، سپس جهت تأیید عوامل شناسایی شده از روش دلفی فازی استفاده شده است، در مرحله سوم دادههای شناسایی شده، از طریق تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی، وزندهی و رتبهبندی شدهاند. نتایج نشان داده است که از بین عوامل اصلی، عامل عملیاتی بیشترین وزن و عوامل سازمانی، فردی و محیطی به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. گرانباری و پیچیدگی شغل، از عوامل عملیاتی، امنیت شغلی از عوامل سازمانی، تابآوری از عوامل فردی و فشار مخاطبان از عوامل محیطی بیشترین وزن و درنتیجه بیشترین تأثیر را در هر عامل داشتهاند. درمجموع گرانباری و پیچیدگی شغلی با 0944/0 بیشترین و حمایت سازمانی با 0219/0 کمترین وزن را در بین عوامل مؤثر، داشتهاند.
جعفر آهنگران؛ یزدان شیرمحمدی؛ محمود کریمی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی بهکارگیری استراتژی تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء جهت کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانهای دولتی با در نظر گرفتن قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ است. این مطالعه به صورت یک پژوهش میان رشتها است که ضمن معرفی قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء، کیفیت داده را بهعنوان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی بهکارگیری استراتژی تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء جهت کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانهای دولتی با در نظر گرفتن قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ است. این مطالعه به صورت یک پژوهش میان رشتها است که ضمن معرفی قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء، کیفیت داده را بهعنوان یک استراتژی جهت کسب مزیت رقابتی ارزیابی میکند. این پژوهش از نظر مبانی فلسفی پژوهش، مبتنی بر پارادایم اثباتگرایی، از نظر رویکرد پژوهش کمی، از نظر استراتژی پژوهش جزء پژوهشهای پیمایشی است. در گردآوری دادهها از منابع کتابخانهای و میدانی استفاده استفاده شد. جامعه آماری پژوهش نامحدود و نمونه آماری این پژوهش شامل 384 نفر از مدیران و متخصصان بوده و روش نمونهگیری به صورت تصادفی و در دسترس است که با استفاده از جدول مورگان از جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن به صورت روایی محتوا توسط خبرگان و با بهرهگیری از نرمافزار اس.پی.اس.اس مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. همچنین شاخصهای برازندگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آموس بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، کیفیت دادهها باید بهعنوان بخشی از استراتژی جهت ایجاد ارزش برای سازمانها دولتی تبدیل شود. همچنین قابلیت تحلیل دادههای بزرگ بهطور مثبت رابطه بین کیفیت داده و مزیت رقابتی را میانجیگری میکند. از سوی دیگر عملکرد استراتژیک و مدیریت مالی بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنیداری دارند.
رضا رمضانی؛ رضا نجاری
چکیده
در جوامع مختلف برای دستیابی به تعالی در سازمانها، براساس نوع جهانبینی طراحان، الگوهای تعالی سازمانی مختلفی ارائه شده است. قرآن کریم کتاب مدیریت عالم هستی و هدایت انسان از طرف خالق هستی بوده و غنیترین منبع برای ترسیم الگوی تعالی سازمانی است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی طراحی الگوی تعالی سازمان آموزش و پروش مبتنی بر آموزههای ...
بیشتر
در جوامع مختلف برای دستیابی به تعالی در سازمانها، براساس نوع جهانبینی طراحان، الگوهای تعالی سازمانی مختلفی ارائه شده است. قرآن کریم کتاب مدیریت عالم هستی و هدایت انسان از طرف خالق هستی بوده و غنیترین منبع برای ترسیم الگوی تعالی سازمانی است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی طراحی الگوی تعالی سازمان آموزش و پروش مبتنی بر آموزههای اسلامی میپردازد. این پژوهش، کابردی و توصیفی است و به همین منظور برای انسجام بیشتر یافتهها، دادههای پژوهش از عناصر تعالی قرآن و نهجالبلاغه استخراج و با روش گرند تئوری تحلیل شده است. مؤلفهها و عوامل ارتباط با خدا، ارتباط با دیگران و ارتباط با خود در الگوی تعالی سازمانی سازمان آموزش و پرورش شناسایی و مدل الگوی تعالی سازمان آموزش و پرورش طراحی شد. ایمان، آخرتگرایی، عدالت، احسان، اندیشیدن، میانهروی، صبر و استقامت از اساسیترین این ارزشهاست که بر شکلگیری معیارها و مؤلفههای عملیاتی الگوی تعالی سازمانی با رویکرد اسلامی مؤثر هستند. جهت اعتباریابی مدل از روش تحلیل عاملی استفاده شد. همه مضامین با بار عاملی بالا مورد تأیید قرار گرفتند که نشان از اعتبار بالای مدل بود.
لیلا قاسمی اسفهلان؛ اکبر حسنپور؛ سعید جعفرینیا؛ بیژن عبدالهی
چکیده
یکی از شاخصههایی که نشاندهنده پویایی سازمانهای امروزی است، بهرهمندی سازمانها از نقطهنظرات سازنده و مفید کارکنان در راستای افزایش کیفیت تصمیمات گرفته شده در سازمانها است. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل کارکنان به بیان مخالفت سازمانی در دانشگاه است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و اکتشافی است که با ...
بیشتر
یکی از شاخصههایی که نشاندهنده پویایی سازمانهای امروزی است، بهرهمندی سازمانها از نقطهنظرات سازنده و مفید کارکنان در راستای افزایش کیفیت تصمیمات گرفته شده در سازمانها است. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل کارکنان به بیان مخالفت سازمانی در دانشگاه است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و اکتشافی است که با استفاده از تحلیل مضمون و مطالعۀ آرشیوی صورت گرفته است. نمونۀ آماری این پژوهش شامل 120 مقالۀ چاپ شده در پایگاه اطلاعات علمی معتبر داخلی و خارجی از طریق جستجوی کلمات کلیدی و انجام فرآیند غربالگری بود که در نهایت 30 اثر بهمنظور بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شد، نتیجه بررسی و تحلیل ادبیات استخراج 31 مضمون پایه، 13 مضمون سازماندهنده و 4 مضمون فراگیر بود. یافتهها نشان داد که عوامل مؤثر بر تمایل کارکنان به بیان مخالفت سازمانی در 4 بُعد اصلی: فردی، ارتباطی، سازمانی و محیطی است که هریک از این عوامل میتوانند در تمایل کارکنان به بیان مخالفت سازمانی تأثیرگذار باشند ولی تصمیمگیری برای انتخاب رویکرد بیان مخالفت بستگی دارد که در لحظۀ انتخاب، کدام مسئله و عامل خاص در آن موقعیت خاص تأثیرگذار خواهد شد، درنتیجه بسته به شرایط اقتضایی ضروری است، ملاحظات مربوط به هرکدام از عوامل شناسایی شده و در انتخاب رویکرد صحیح بیان مخالفت سازمانی کارکنان مدنظر قرار گیرد.
علت یابی
محمد صدرینیا؛ محمدباقر گرجی؛ فریدون آزما؛ محمودرضا چراغعلی
چکیده
امروزه یکی از موضوعات پنهانی که بر کاهش بهرهوری، کارایی و اثربخشی سازمانها تأثیر میگذارد بدون اینکه مدیران به آن توجه نمایند و از نظرها مغفول مانده پدیده «غیبت ذهنی» کارکنان است. غیبت ذهنی پدیدهای است که با توجه به حضور فیزیکی افراد در محل کار، ذهن در غیبت به سر میبرد. پژوهش حاضر در پی تبیین مدل غیبت ذهنی با رویکرد دادهبنیاد ...
بیشتر
امروزه یکی از موضوعات پنهانی که بر کاهش بهرهوری، کارایی و اثربخشی سازمانها تأثیر میگذارد بدون اینکه مدیران به آن توجه نمایند و از نظرها مغفول مانده پدیده «غیبت ذهنی» کارکنان است. غیبت ذهنی پدیدهای است که با توجه به حضور فیزیکی افراد در محل کار، ذهن در غیبت به سر میبرد. پژوهش حاضر در پی تبیین مدل غیبت ذهنی با رویکرد دادهبنیاد در شهرداری مشهد است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده که از 25 نفر از مدیران و نخبگان آشنا به مباحث مدیریت منابع انسانی و روانشناسی مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرمافزار اطلس تی تحلیل و مدل کیفی پژوهش از دل الگوهای ذهنی و نظرات افراد استخراج شد. نتیجه این تحلیل نشاندهنده استخراج بالغبر 250 کد اولیه از مصاحبهها و نیز احصای 52 مقوله است که در قالب پارادایمی ارائه شده است. براساس این مدل شرایطی از قبیل: (مشکل مسکن، محله نامناسب، خانوادگی و شخصی، رفتاری، ناباروری، فرزند، حقوقی، مالی، عدم پرداخت به موقع حقوق، ندادن پاداش، کوچک شمردن کار، توهین و ملامت، فضای مجازی و تبعیض) بهعنوان شرایط عِلی اثرگذار بر پدیده محوری (غیبت ذهنی) شناسایی شدند.
جعفر احدزاده فرهود بناب؛ غلامرضا معمارزاده طهران؛ نادر بهلولی زیناب؛ یوسف بیگزاده
چکیده
نظامهای مختلفی برای رتبهبندی دانشگاهها در سطوح ملّی و بینالمللی وجود دارد که دانشگاهها را با شاخصهای متفاوت، مورد سنجش قرار داده و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه با دیگر دانشگاهها نشان میدهند. اما نظام رتبهبندی دانشگاههای کشور که مبتنی بر شرایط ملی و بینالمللی باشد بیش از پیش حائز اهمیت است. بنابراین، هدف اصلی ...
بیشتر
نظامهای مختلفی برای رتبهبندی دانشگاهها در سطوح ملّی و بینالمللی وجود دارد که دانشگاهها را با شاخصهای متفاوت، مورد سنجش قرار داده و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه با دیگر دانشگاهها نشان میدهند. اما نظام رتبهبندی دانشگاههای کشور که مبتنی بر شرایط ملی و بینالمللی باشد بیش از پیش حائز اهمیت است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش طراحی مدلی برای مطالعه تطبیقی و رتبهبندی دانشگاههای کشور است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع کمی-کیفی است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎرى موردنظر ﻣﺘﺸﻜﻞ از اﻓﺮاد ﺻﺎﺣﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﺑﺎ ﺷﻨﺎﺧت ﻛﺎﻓﻲ درﮔﻴﺮ در برنامهریزی ﺗﻮﺳﻌﻪاى دانشگاهها در ﻛﺸﻮر میباشند. برای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ از روش اﺷﺒﺎع ﺗﺌﻮرﻳﻚ اﺳﺘﻔﺎده شده است. در این پژوهش ابتدا با ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺑﺮرﺳﻲ دﻗﻴﻖ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮﺟﻮد در اﻳﻦ ﺣﻮزه ﺷﺎﻣﻞ اﺳﻨﺎد ﻓﺮادﺳﺘﻲ، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻋﻠﻤﻲ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه و نظامهای رتبهبندی دانشگاهی دنیا، اطلاعات لازم برای مباحث نظری جمعآوری شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا معیارها و شاخصهای ارزیابی دانشگاهها جمعآوری و در نهایت کار تعیین اوزان معیارها و شاخصها با تکنیک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) براساس نظرات افراد خبره انجام گرفت. در ﻧﻬﺎﻳت مدل موردنظر برای ارزیابی و رتبهبندی دانشگاههای ایران ارائه شد. براساس نتایج حاصل از این پژوهش هفت معیار و 33 مفهوم به دست آمد که در نهایت براساس تعیین اوزان، کیفیت آموزشی رتبه یک را به خود اختصاص داده است. رتبههای بعدی به ترتیب به کیفیت پژوهشی، اعتبار بینالمللی، اجتماعی و فرهنگی، میزان نوآوری و بازدهی مالی، نرخ تربیت متخصصان و امکانات و تسهیلات تعلق میگیرد.
سمیه زارعی؛ ناهید نادری بنی؛ حسن زارعی متین
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل رهبری آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی در دانشگاههای دولتی ایران در بازه زمانی 98-1400 با رویکرد کیفی انجام گرفت. در این پژوهش کاربردی– اکتشافی، ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان دانشگاههای دولتی بوده که با روش گلوله برفی 13 نفر از خبرگان، نمونه آماری را تشکیل دادند. برای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل رهبری آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی در دانشگاههای دولتی ایران در بازه زمانی 98-1400 با رویکرد کیفی انجام گرفت. در این پژوهش کاربردی– اکتشافی، ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان دانشگاههای دولتی بوده که با روش گلوله برفی 13 نفر از خبرگان، نمونه آماری را تشکیل دادند. برای تحلیل و ارائه مدل از تکنیک دادهبنیاد استفاده شد. در مرحله کدگذاری باز، 952 کد اولیه استخراج شد که در نهایت 123 مفهوم تبیین شد که در قالب 33 مقوله فرعی یا مولفه، 10 مقوله اصلی و مقولات اصلی در قالب 6 طبقه، الگوی پارادایمی رهبری آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی را شکل دادند. در مدل ارائه شده، رهبر آموزشی زیبا با مصادیق رهبری ذهن و احساسات، رفتار آموزشی زیبا، نگاه و بینش معنوی و آراستگی به مرکز ثقل مدل پارادایمی تبدیل شد؛ ظرفیتهای فردی و جو حاکم بر دانشگاه بهعنوان شرایط علّی؛ ظرفیتهای نهادی- سازمانی ازجمله عوامل ساختاری و فرایندی، فرهنگ، مدیریت منابع انسانی حرفهگرا و سیمای دانشگاه بهعنوان بستر حاکم؛ عوامل برگرفته از محیط کلان و موانع فرهنگی و کلیشهای و موانع ساختاری بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ راهبردهای فرهنگی- اجتماعی؛ راهبردهای آموزشی-ترویجی، الگوسازی و تکریم رهبران زیباییشناسی، بازنگری و اصلاح برنامهها همراه با راهبردهایی جهت چابک سازی و بوروکراسی زیبا بهعنوان کنشها و تعاملات مدل و در نهایت خلق دانشگاه زیبای بالنده، تحقق بالندگی فردی و توسعه اجتماعی پیامدهای این مدل هستند
امیرحسین شاددل؛ محمد سعید تسلیمی؛ محمدعلی لسانی فشارکی
چکیده
امرونهی در سازمان ابزاری برای راهبری آن توسط مدیران و رهبران است که تعیین سازوکار آن، حساسیّتهایی به دنبال دارد. پژوهش حاضر با بررسی آیاتی از قرآن کریم که در آنها کلیدواژۀ امرونهی یا مشتقّات مرتبط با آنها به کار رفته است، درصدد استخراج پیشنیازهای نظام کارآمد و اثربخش امرونهی در سازمان است. در همین راستا، از روش پژوهش موضوعی ...
بیشتر
امرونهی در سازمان ابزاری برای راهبری آن توسط مدیران و رهبران است که تعیین سازوکار آن، حساسیّتهایی به دنبال دارد. پژوهش حاضر با بررسی آیاتی از قرآن کریم که در آنها کلیدواژۀ امرونهی یا مشتقّات مرتبط با آنها به کار رفته است، درصدد استخراج پیشنیازهای نظام کارآمد و اثربخش امرونهی در سازمان است. در همین راستا، از روش پژوهش موضوعی در قرآن کریم استفاده شد تا نقش امرونهی در فرهنگ سازمانی در پرتو آیات قرآن کریم تبیین شود. سپس به سایر منابع حدیثی، تفسیری، ترجمهای و لغوی مراجعه شد. با استفاده از مفاهیم به دست آمده، محورهای موضوعی پژوهش تهیه و تدارک دیده شد و یافتههای پژوهش ذیل آنها قرار گرفت. نقش و جایگاه امرونهی در فرهنگ سازمانی در پرتو آیات قرآن کریم را میتوان در سه دسته جمعبندی کرد: 1) مقدّمات امرونهی؛ 2) مقارنات امرونهی؛ 3) تعقیبات امرونهی که هریک دارای شرایط و ملزومات مربوط به خود برای پیادهسازی موفّق نظام امرونهی در سازمان است که در این پژوهش به بیان مقدّمات لازم جهت صدور امرونهی پرداخته شده است.
سید محمدرضا ترابیپور؛ رضا تقوایی؛ کامبیز حمیدی
چکیده
خروج کارکنان با تجربه و کارآمد میتواند خسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره سازمان وارد نماید. با توجه به هزینههای مستقیم و غیر مستقیم انفصال کارکنان و اهمیت نقش کارکنان در عملکرد سازمانها، پژوهش حاضربا هدف ارائه الگوی "مدیریت انفصال کارکنان" در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. از اینرو، پژوهش ...
بیشتر
خروج کارکنان با تجربه و کارآمد میتواند خسارتهای جبران ناپذیری بر پیکره سازمان وارد نماید. با توجه به هزینههای مستقیم و غیر مستقیم انفصال کارکنان و اهمیت نقش کارکنان در عملکرد سازمانها، پژوهش حاضربا هدف ارائه الگوی "مدیریت انفصال کارکنان" در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. از اینرو، پژوهش حاضر از انواع کاربردی- اکتشافی بوده و ابزار جمعآوری دادهها نیز مصاحبه و پرسشنامه میباشد. در بخش کیفی 18 مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران و کارشناسان نهاد ریاست جمهوری با روش نمونهگیری گلوله برفی (زنجیرهای) و بر مبنای قاعد "اشباع نظری" انجام و با استفاده ازروش تحلیل مضمون الگوی اولیه "مدیریت انفصال کارکنان" حاصل گردید. در مرحله کمی نیز پس از تعیین حجم نمونه آماری توسط جدول "هر"، پرسشنامه اعتبارسنجی در بین 200 نفر از کارکنان نهاد ریاست جمهوری توزیع و الگوی مذکور به وسیله مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد ارزیابی قرار گرفت. شرایط محیطی، راهبردها، عوامل سازمانی و زمینهای، عوامل رفتاری و کارکردهای منابع انسانی ابعاد الگوی مدیریت انفصال کارکنان را تشکیل داده و بر ایجاد پیامدهایی در سطح فردی، سازمانی و اجتماعی موثر هستند. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری، اعتبار الگوی استخراج شده را تائید نمود به نحوی که مقدار برازش کلی الگو (GOF) برابر با 772/0 محاسبه گردید که نشان از برازش کلی قوی دارد.