سامان بابایی؛ مهرداد متانی؛ علی فلاح؛ شایسته واردی
چکیده
هدف کلی پژوهش، طراحی و تدوین الگو تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاههای ایلام میباشد. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان خبره دانشگاههای ایلام اعم از استادان و کارشناسان رشته مدیریت میباشند. در این نگارش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با توجه به سطح اشباع نظری تعداد 15 خبره برای مصاحبه انتخاب ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش، طراحی و تدوین الگو تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاههای ایلام میباشد. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان خبره دانشگاههای ایلام اعم از استادان و کارشناسان رشته مدیریت میباشند. در این نگارش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با توجه به سطح اشباع نظری تعداد 15 خبره برای مصاحبه انتخاب شده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی و از نقطهنظر چگونگی جمعآوری اطلاعات، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در پژوهش حاضر جهت شناسایی عوامل مؤثر در طراحی مدل تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی دانشگاههای ایلام از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده گردید. تجزیه و تحلیل پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. نتایج نشان میدهد که 68 شاخص در قالب 21 مؤلفه (اعتماد، اعتبار رسانهای، اعتمادپذیری رسانهای، ابعاد وفاداری مخاطب، بنیانهای بهبود عملکرد سازمان خبری، ایجاد گروههای کاری مخاطب محور، امپریالیسم خبری، فیلترهای خبری رسانهها، امپریالیسم تبلیغی، اصول بازاریابی ارتباطات، اصول اخلاق حرفهای در خبررسانی، وظایف خبرگزاریها، شیوههای ارتقای مسئولیتهای اجتماعی در رسانه، راهکارهای ارتقای مسئولیتهای اجتماعی در رسانه، یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع، روحیه، تأکید علمی) در قالب 7 بعد (تقویت اعتماد و اعتبار رسانهای، وفاداری مخاطب به رسانه خبری، امپریالیسم رسانهای، تقویت اخلاق حرفهای رسانهای، سطح سازمانی، سطح اداری، سطح فنی) در قالب 2 متغیر (رسانههای جمعی، سلامت سازمانی) برای تعیین کفایت لازم جهت انتخاب مقولههای اصلی جهت طراحی مدل تأثیر رسانههای جمعی بر سلامت سازمانی در دانشگاههای ایلام در نظر گرفته شده است. نتایج پژوهش گویای رابطه و نشاندهنده تأثیرگذاری شاخصهای رسانههای جمعی بر شاخصهای سلامت سازمانی میباشد.
علی محمدزاده؛ علی اصغر پورعزت؛ علی پیراننژاد؛ مجید مختاریانپور؛ مهدی پندار
چکیده
اساساً هر امری که مشارکت شهروندان را در پی دارد، در بستری شکل میگیرد که مقولههای مشترکی آن را احاطه کرده است و بدون توجه به آنها، مشارکت شهروندان بهسختی اتفاق میافتد. هدف از این پژوهش، طراحی مدل جامع مشارکت شهروندی در شهر تهران است. روش پژوهش، کیفی است و براساس رویکرد گلیزر از راهبرد نظریه دادهبنیاد، وضعیت موجود، ...
بیشتر
اساساً هر امری که مشارکت شهروندان را در پی دارد، در بستری شکل میگیرد که مقولههای مشترکی آن را احاطه کرده است و بدون توجه به آنها، مشارکت شهروندان بهسختی اتفاق میافتد. هدف از این پژوهش، طراحی مدل جامع مشارکت شهروندی در شهر تهران است. روش پژوهش، کیفی است و براساس رویکرد گلیزر از راهبرد نظریه دادهبنیاد، وضعیت موجود، مدلسازی شده است. در این امتداد، با 19 نفر از شهروندان، مدیران شهری و خبرگان حوزه مشارکت شهروندی که به صورت گلوله برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته انجام پذیرفت و دادهها پس از پیادهسازی، کدگذاری شده و براساس خانواده کدهای ششسی که از سوی گلیزر معرفی شده است، مدلسازی شد. "عدم رویکرد شهروندمحوری در شهرداری"، بهمنزله پدیده محوری و 12 مقوله نیز بهمنزله مقولههای فرعی معرفی شد. نتیجه اینکه برای افزایش مشارکت شهروندی، لازم است شهرداری تهران، نسبت به اصلاح نگرشِ سرمایههای انسانی خود، بهویژه مدیران و خطمشیگذاران اقدام کند و این تغییر نگرش خود را در عمل نشان دهد و شهرداری، تبدیل به سازمان مشارکتمحور شود و کمک کند تا این تغییر نگرش در شهروندان نیز به وجود آید تا بدین ترتیب مقدمات حضور آنان در عرصه مشارکت شهری فراهم آمده و مشارکتمحوری شهرداری تقویت شود و مدیریت شهری، با پیشنهادهایی که در انتهای مقاله ارائه شد، خلأهای مورد اشاره را برطرف نماید.
حسین نمازیان؛ زهرا فروتنی؛ عطیه بحرانی؛ مسعود گرامی پور
چکیده
با توجه به اهمیت پیادهسازی تمدن سازمانی، بهعنوان رویکردی تکمیلکننده تعالی سازمانی، این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تمدن سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شد. در این پژوهش، 15 خبره جامعه هدف شامل استادان حوزه مدیریت، متخصصان و خبرگان این شرکت با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها ...
بیشتر
با توجه به اهمیت پیادهسازی تمدن سازمانی، بهعنوان رویکردی تکمیلکننده تعالی سازمانی، این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل تمدن سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شد. در این پژوهش، 15 خبره جامعه هدف شامل استادان حوزه مدیریت، متخصصان و خبرگان این شرکت با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها به روش عمیق نیمه ساختاریافته انجام گردید. جامعه آماری در بخش کمّی، مدیران و کارکنان با تجربة شرکت میباشند که حجم نمونه از طریق نمونهگیری خوشهای و فرمول کوکران برابر 200 نفر به دست آمد. روایی و پایایی پرسشنامه باز طریق شاخصهای CVR و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. براساس یافتههای بخش کیفی و روش دلفی، 4 مؤلفه اصلی و 40 مؤلفه فرعی، شناسایی و مدل تمدن سازمانی طراحی شد. همچنین براساس یافتههای بخش کمّی، بارهای عاملی در کل مدل در مؤلفههای اصلی شامل انسانمداری، عدالت مداری، جامعه مداری و دانش مداری به ترتیب برابر 50/0، 578/0، 504/0 و 516/0 به دست آمد.
سید محمد موسوی
چکیده
امروزه حکمرانی خوب در مقیاس وسیعی از سطح محلی تا بینالمللی به کار برده میشود. در این بین سطح محلی دارای اهمیت ویژهای است. با توجه به مشخصههایی چون اصل تمرکززدایی، ساختار دموکراتیک، برنامهریزی و تصمیمگیری محلیگرا و مردم نهاد، افزایش نقش نهادهای غیردولتی و جامعه مدنی، توجه به منافع عام مردم، توزیع فرصتها و برقراری عدالت ...
بیشتر
امروزه حکمرانی خوب در مقیاس وسیعی از سطح محلی تا بینالمللی به کار برده میشود. در این بین سطح محلی دارای اهمیت ویژهای است. با توجه به مشخصههایی چون اصل تمرکززدایی، ساختار دموکراتیک، برنامهریزی و تصمیمگیری محلیگرا و مردم نهاد، افزایش نقش نهادهای غیردولتی و جامعه مدنی، توجه به منافع عام مردم، توزیع فرصتها و برقراری عدالت اجتماعی و جغرافیایی، افزایش اثربخشی و کارایی و در نهایت بهرهمندی کل جامعه از توسعه و رفاه و ...، میتوان دولت محلی را به دلیل ماهیت و کارکردهای خاصی که دارد، نمونه مطلوب و کارآمدی از حکمرانی خوب دانست. در این برداشت؛ تمرکززدایی (از ارکان دولت ملی)، مهمترین و اصلیترین هدف دولت محلی در تحقق حکمرانی خوب است. عدم حکمرانی خوب در کشور خصوصاً در مناطق روستایی، میتواند منشأ بسیاری از مشکلات اجتماعی در جامعه باشد. در پژوهش حاضر تلاش شده است علل عدم موفقیت حکمروایی محلی در ایران "مورد مطالعه: دهیاریهای استان زنجان" بررسی و موردسنجش قرار گیرد. روش پژوهش حاضر، از حیث هدف پژوهشی کاربردی و روش اجرای پژوهش تلفیقی است بدین معنا که از روش توصیفی- تحلیلی و نیز از روش تحقیق میدانی و پیمایشی استفاده گردیده است. جامعه آماری پژوهش را دهیاریهای استان زنجان تشکیل میدهد. شیوه نمونهگیری تصادفی بوده و حجم نمونه 200 دهیاری بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. روایی آن توسط فرمانداران و بخشداران و پایایی آن با استفاده از آلفای 84/0 مطلوب ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. انجام شد. نتایج نشان داد که بین محدودیتهای دهیاریها با عدم موفقیت آنها رابطه مستقیم و معناداری دارد و این رابطه با شدت تأثیر 667/0 تأیید شد.
مصطفی هادوینژاد؛ عادله الکوزهی
چکیده
تنوع در محیط کار، فرصتهایی را برای بالندگی سازمان به ارمغان میآورد. اما نه تنها گاه از این ظرفیت در سازمانها استفاده نمیشود، بلکه گاه در برخی کشورها به آفاتی نظیر فرقهگرایی در سازمان نیز دچار میشود. این پژوهش با هدف رسیدن به فهمهای متکثر دربارة تبعات فرقهگرایی در سازمان، به کاوش تجارب زیستة کارکنانی از سازمانهای ...
بیشتر
تنوع در محیط کار، فرصتهایی را برای بالندگی سازمان به ارمغان میآورد. اما نه تنها گاه از این ظرفیت در سازمانها استفاده نمیشود، بلکه گاه در برخی کشورها به آفاتی نظیر فرقهگرایی در سازمان نیز دچار میشود. این پژوهش با هدف رسیدن به فهمهای متکثر دربارة تبعات فرقهگرایی در سازمان، به کاوش تجارب زیستة کارکنانی از سازمانهای دولتی ولایت هرات افغانستان با پدیدارنگاری پرداخته است. مشارکتکنندگان پژوهش 24 نفر از کارکنان 16 سازمان یادشده بودند که با روش نمونهگیری نوعی تا رسیدن به اشباع نظری به همکاری دعوت شده بودند. روش گردآوری دادهها انجام مصاحبههای عمیق بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار Maxqda استفاده شد. طبق یافتهها پنج ایستار متفاوت نسبت به پیامدهای فرقهگرایی در سازمان به دست آمدند که عبارت بودند از کنشهای هنجارستیزانة اعضای فرقه، ناکامیها و کنشهای منفعلانة اعضای خارج از فرقه، ارتباطات بینفردی تعارضآلود، کژکارکردهای سازمانی و بیاعتمادی عمومی. در ادامه، طبقات بر اساس پیچیدگی سطح آنها، روی سلسلهمراتبی با پنج سطح کنشهای اعضای فرقه، کنشهای اعضای خارج از فرقه، فرد، ارتباطات بینفردی، سازمان و فراسازمان قرار گرفتند و فضای نتیجهای سلسلهمراتبی را برای شیوههای متفاوت ادراک از پیامدهای پدیدة فرقهگرایی در سازمان رقم زدند.
امیر لعلی سرابی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر و پایش نقش میانجیگری توسعه مسیر شغلی در رابطه کاهش عدالت سازمانی ادراک شده با سقف شیشهای بود. این پژوهش از حیث ماهیت و روش، توصیفی- علّی، از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جهتگیریهای پژوهش، بنیادی و ابزار گردآوری دادههای آن پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان زن آموزش و پرورش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر و پایش نقش میانجیگری توسعه مسیر شغلی در رابطه کاهش عدالت سازمانی ادراک شده با سقف شیشهای بود. این پژوهش از حیث ماهیت و روش، توصیفی- علّی، از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جهتگیریهای پژوهش، بنیادی و ابزار گردآوری دادههای آن پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان زن آموزش و پرورش شهرستان هشتگرد تشکیل دادند که از جدول گرجسی و مورگان 316 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و برای محاسبه ضرایب مسیر از تحلیل مسیر معادلات ساختاری به کمک برآوردهای نرمافزار Amos Graphics بهره گرفتیم. براساس نتایج تحلیل مسیر صورت گرفته، به ترتیب اثرات کل کاهش عدالت تعاملی و رویهایی ادراک شده، توسعه مسیر شغلی و کاهش عدالت توزیعی ادراک شده بر سقف شیشهای معنادار بوده و متغیرهای یاد شده توانستند فقط 20 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند. با مقایسة ضرایب بتاها میتوان گفت که سقف شیشهای بیش از هر چیزی متأثر از کاهش عدالت تعاملی و رویهای ادراک شده است.
غلامرضا توکلی
چکیده
ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی کامرون و کویین بهعنوان یکی از معتبرترین مدلهای فرهنگسازمانی بهمنظور شناخت فرهنگسازمانی غالب در بسیاری از سازمانها مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از پژوهش حاضر نقد، واکاوی نقاط ضعف و شناسایی گفتمانهای اصلی نسبت به این مدل در سازمانهای دولتی ایران است. بدین منظور ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی ...
بیشتر
ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی کامرون و کویین بهعنوان یکی از معتبرترین مدلهای فرهنگسازمانی بهمنظور شناخت فرهنگسازمانی غالب در بسیاری از سازمانها مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از پژوهش حاضر نقد، واکاوی نقاط ضعف و شناسایی گفتمانهای اصلی نسبت به این مدل در سازمانهای دولتی ایران است. بدین منظور ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی کامرون و کویین که در سال 1999 ارائه شده است بهدقت مطالعه شد و دادههای موردنیاز از طریق مطالعه کتابخانهای منابع موجود و مصاحبه نیمه ساختاریافته دومرحلهای (20 نفر، 15 نفر) گردآوری شد. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه مدیران و خبرگان سازمانی در سازمانهای دولتی بودند. در بخش نخست پژوهش 20 مصاحبه با خبرگان انجام شد که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار 94 واحد معنادار، 33 رمز، 12 طبقه و 4 درونمایه از دادهها احصا گردید. پایایی یافتههای بخش نخست با استفاده از روش پی اسکات مورد تأیید قرار گرفت. در بخش دوم پژوهش بهمنظور واکاوی گفتمانها و احصای گفتمانهای اصلی نسبت به این مدل، مصاحبه با 15 نفر از خبرگان انجام شد و با شیوه تحلیل گفتمان انتقادی سه گفتمان اصلی کارکردی، اقتضایی و غیرکارکردی احصا گردید. در ادامه با استفاده از نظر خبرگان با روش رتبهبندی واسپاس، گفتمانهای اصلی با اولویت غیرکارکردی، اقتضایی و کارکردی رتبهبندی شدند، به این معنا که از نگاه خبرگان سازمانهای دولتی ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی کامرون و کویین مناسب برای پیادهسازی در سازمانهای دولتی ایران نیست. در پایان نیز پیشنهادهایی برای بهبود مدل ارائه شد.
سیده نسیم رسولی
چکیده
اانقلاب نسل چهارم فناوری، بهطور قابلتوجهی فرآیندهای سازمانی را متحول کرده است. جهت دستیابی به موفقیت در چنین شرایطی، توسعه سرمایه انسانی سازگار با این نسل یک ضرورت غیرقابلانکار است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی توسعه سرمایه انسانی نسل 4.0 در شهرداری تهران صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری ...
بیشتر
اانقلاب نسل چهارم فناوری، بهطور قابلتوجهی فرآیندهای سازمانی را متحول کرده است. جهت دستیابی به موفقیت در چنین شرایطی، توسعه سرمایه انسانی سازگار با این نسل یک ضرورت غیرقابلانکار است. پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی توسعه سرمایه انسانی نسل 4.0 در شهرداری تهران صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوة جمعآوری دادهها از نوع اکتشافی است که با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحلة اول جهت شناسایی مؤلفههای الگو، از روش کیفی و مصاحبههای عمیق استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 17 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهرداریهای شهر تهران بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در مرحله دوم جهت برازش الگوی طراحی شده در بخش کیفی، از روش کمی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این بخش شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان شهرداریهای تهران بزرگ بودند که 336 نفر با فرمول کلاین (2005) و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این بخش پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادههای بخش کیفی به روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا و تحلیل دادههای بخش کمی با نرمافزار اسمارت پی.ال.اس انجام شد. نتایج بخش کیفی نشان داد الگوی سرمایه انسانی نسل 4.0 شامل 64 کد اولیه، 11 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی شایستگی دیجیتال، مهارتهای دیجیتال، سازمان دیجیتال و منابع دیجیتال است. نتایج بخش کمی الگوی طراحی شده از تناسب قابل قبولی برخوردار است.
معصومه مؤمنی مفرد؛ رضا سپهوند؛ سید نجم الدین موسوی؛ حجت وحدتی
چکیده
هدف از انجام این مطالعه، طراحی و تبیین الگوی ارزیابی عملکرد استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. این مطالعه براساس هدف کاربردی و از نظر ماهیت در حیطه مطالعات توصیفی قرار دارد. جامعه کیفی مورد مطالعه در پژوهش حاضر را کلیه استادان دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و مدیریت استراتژیک و استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه، طراحی و تبیین الگوی ارزیابی عملکرد استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. این مطالعه براساس هدف کاربردی و از نظر ماهیت در حیطه مطالعات توصیفی قرار دارد. جامعه کیفی مورد مطالعه در پژوهش حاضر را کلیه استادان دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی و مدیریت استراتژیک و استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران به همراه مدیران ارشد وزارت کشور تشکیل دادند. تعداد مشارکتکنندگان در این مطالعه 18 نفر بودهاند. جامعه آماری مطالعه در بخش کمی را خبرگان آگاه به موضوع همچون استانداران دولت جمهوری اسلامی ایران، معاونین و مدیران ارشد استانداریهای دولت ج. ا. ا تشکیل دادند. نمونهگیری با استفاده از روش غیراحتمالی در دسترس صورت گرفت که تعداد 48 نفر از جامعه آماری موردنظر بهعنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. یافتههای این مطالعه در بخش کیفی منجر به شناسایی 12 مقوله اصلی شامل دانش جغرافیایی، آگاهی فرهنگی، بلوغ اجتماعی، ادراک سیاسی، رشد اقتصادی، توسعه رفاهی، رضایت ذینفعان، سطح امنیت، سرمایه اجتماعی، مشارکت سیاسی، تعاملات و بهرهوری بهعنوان ابعاد ارزیابی عملکرد استانداران شد. مدلسازی، ابعاد ارزیابی عملکرد را در 5 سطح طبقهبندی نمود که در آن دانش جغرافیایی بهعنوان اثرگذارترین و رضایت ذینفعان، مشارکت سیاسی و بهرهوری بهعنوان اثرپذیرترین ابعاد در نظر گرفته شدند.
محمدعلی علیزاده؛ مجتبی رمضانی؛ سید عبداله حجتی؛ نادر بهلولی؛ کریم اسگندری
چکیده
از آنجایی که تدوین یک الگوی پرمحتوی در مدیریت اسلامی برای کشورهای منطقه، جهان اسلام و کل دنیا دارای اهمیت زیادی است، وجود یک الگوی جامع مدیریت اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای مدیریتی و اداره کشورهای جهان در سایه مکتب غنی و نجات بخش اسلام یک ضرورت اجتنابناپذیر است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی جهانیشدن مدیریت اسلامی است با رویکرد ...
بیشتر
از آنجایی که تدوین یک الگوی پرمحتوی در مدیریت اسلامی برای کشورهای منطقه، جهان اسلام و کل دنیا دارای اهمیت زیادی است، وجود یک الگوی جامع مدیریت اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای مدیریتی و اداره کشورهای جهان در سایه مکتب غنی و نجات بخش اسلام یک ضرورت اجتنابناپذیر است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی جهانیشدن مدیریت اسلامی است با رویکرد کیفی، نوع پژوهش براساس هدف کاربردی، روش پژوهش از نوع گراندد تئوری و گردآوری دادهها پیمایشی و ماهیت پژوهش اکتشافی است. جامعه آماری عبارت است از کلیه افراد خبره در مدیریت اسلامی در کشور و نمونه آماری با روش نمونهگیری گلوله برفی و براساس قاعدۀ اشباع نظری، با 45 نفر از خبرگان مصاحبۀ عمیق صورت گرفت، ابزار پژوهش مصاحبۀ باز و عمیق از خبرگان و اسناد بالادستی است. برای تحلیل یافتهها براساس مطالعات گلیزر و اشتراوس در مطالعات کیفی، از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. طبق یافتهها، 26 عامل مؤثر برای جهانیشدن مدیریت اسلامی در پنج بعد شامل جنبه حکومتی، جنبه ترویج فرهنگی، ترویج اقتصادی، اسلامی رفتاری و جنبه علمی معرفی شد و در نهایت الگوی پژوهش توسط خبرگان تأیید گردید.