نوع مقاله : پیمایشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد، اسلامی، بناب، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب ایران.
3 استادیار، گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
4 استادیار، گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی ، بناب، ایران
5 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
از آنجایی که تدوین یک الگوی پرمحتوی در مدیریت اسلامی برای کشورهای منطقه، جهان اسلام و کل دنیا دارای اهمیت زیادی است، وجود یک الگوی جامع مدیریت اسلامی برای پاسخگویی به نیازهای مدیریتی و اداره کشورهای جهان در سایه مکتب غنی و نجات بخش اسلام یک ضرورت اجتنابناپذیر است. هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی جهانیشدن مدیریت اسلامی است با رویکرد کیفی، نوع پژوهش براساس هدف کاربردی، روش پژوهش از نوع گراندد تئوری و گردآوری دادهها پیمایشی و ماهیت پژوهش اکتشافی است. جامعه آماری عبارت است از کلیه افراد خبره در مدیریت اسلامی در کشور و نمونه آماری با روش نمونهگیری گلوله برفی و براساس قاعدۀ اشباع نظری، با 45 نفر از خبرگان مصاحبۀ عمیق صورت گرفت، ابزار پژوهش مصاحبۀ باز و عمیق از خبرگان و اسناد بالادستی است. برای تحلیل یافتهها براساس مطالعات گلیزر و اشتراوس در مطالعات کیفی، از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. طبق یافتهها، 26 عامل مؤثر برای جهانیشدن مدیریت اسلامی در پنج بعد شامل جنبه حکومتی، جنبه ترویج فرهنگی، ترویج اقتصادی، اسلامی رفتاری و جنبه علمی معرفی شد و در نهایت الگوی پژوهش توسط خبرگان تأیید گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Model for the Globalization of the Islamic Management
نویسندگان [English]
- Mohammadali Alizadeh 1
- Mojtaba Ramazani 2
- Seiied abdollah Hojjati 3
- Nader Bohlooli 4
- Karim Skandari 5
1 Ph.D. Candidate of Public Managemen, Department of Management, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
2 Assisstant Professor, Department of Management, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
3 Assisstant Professor, Departments of Management, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
4 Assisstant Professor, Department of Management, Bonab Branch Islamic Azad University, Bonab, Iran.
5 Assisstant Professor, Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Since developing a rich model of Islamic management for the countries in the region, the Islamic world, and the whole world is significantly important, the existence of a comprehensive model of Islamic management to respond to the managerial and governmental needs of the countries in the shadow of Islam’s rich and redemptive school is an indispensable necessity. The present study aimed to design a model for the globalization of Islamic management. The study implemented a qualitative methodology in the form of the Grounded Theory and was applied according to its goals, and the data were collected using a survey research methodology with an exploratory nature. The population consisted of all Iranian experts in the field of Islamic management. Then, 45 experts were selected using the snowball sampling method according to the principle of theoretical saturation, and in-depth interviews were used to collect data. The instruments implemented in the study were open and in-depth interviews with the experts and upstream documents. The data were analyzed according to the method proposed by Glaser and Strauss. Thus, constant comparison in three stages - open, axial, and selective coding – was carried out. According to the findings, 26 effective factors of the globalization of Islamic management in five dimensions, including the administrative dimension, cultural promotion, economic promotion, Islamic behavior, and the scientific dimension, were proposed, and the research model was approved by the experts.
کلیدواژهها [English]
- Islamic Management
- Globalization of Islamic Management
- Grounded Theory