نوع مقاله : توصیفی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استادیار، گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اعتماد به نفس کاذب مدیریتی و شاخص اطمینان و کارایی اطلاعاتی در پیشبینی سود مبتنی بر مالیه رفتاری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1397 بود. بدینمنظور پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر نوع پژوهش از نوع پژوهشهای تجربی به شمار میرود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران بودند که طی بازه زمانی موردنظر سهام آنها در تالار اصلی یا بازار اول مبادله شود که طبق فرمول کوکران اورکات تعداد 385 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین جهت بررسی رابطه بین متغیرها از مدل پانل دیتا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اعتماد به نفس بیش از حد مدیر بر سود شرکتها تأثیر معنیداری در سطح 95 درصد دارد و این تأثیر به صورت معکوس است. با حضور اطمینان اطلاعاتی در رابطه بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیر و سود شرکتها، میزان تأثیرگذاری منفی اعتماد به نفس بیش از حد مدیرعامل بر سود شرکت از مقدار 416/0- به مقدار 234/0- کاهش مییابد و این کاهش نیز در سطح 95 درصد تأثیرگذار است. بدینترتیب متغیر اطمینان اطلاعاتی میتواند میزان تأثیر منفی اعتماد به نفس بیش از حد مدیریت بر سود شرکتها را کاهش دهد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Monitoring the Role of Managerial False Confidence and Information Reliability and Efficiency Index in Predicting Behavioral Tax-based Profits
نویسندگان [English]
- Rashid Anjomani 1
- Seyydeh Mahboobeh Jafari 2
- Mohsen Hamidian 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the role of managerial false confidence and information reliability and efficiency index in predicting the profit based on behavioral tax of companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2009 to 2019. For this purpose, the present study is an applied research in terms of purpose and experimental research in terms of the type of research. The statistical population of the present study included all companies listed in the Tehran Stock Exchange Organization whose shares were exchanged in the main hall or the first market during the desired period. According to the Cochran Orkut formula, 385 companies were selected as a sample. In addition, data panel model was used to investigate the relationship between variables. The results showed that the manager's excessive self-confidence has a significant effect on companies' profits at the level of %95 and this effect is reversed. With the presence of information confidence in the relationship between manager's overconfidence and corporate profits, the negative impact of CEO's overconfidence on corporate profits decreases from -0/416 to -0/234, and this decrease is also at level %95 Is effective. Thus, the information reliability variable can reduce the negative impact of management overconfidence on corporate profits.
کلیدواژهها [English]
- Managerial False Confidence
- Information Reliability and Efficiency Index
- Predicting Behavioral Tax-based Profits