نوع مقاله : اکتشافی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه جامعهشناسی (جامعهشناسی اقتصادی و توسعه)، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2 دانشیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3 دانشیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
4 استاد، گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده
انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سازمانهای دولتی توأم با مواظبت دائم و رفع موانع از مسیر آنها، ضامن سلامت جامعه و سازمان است. ازاینرو، پدیدة خودسانسوری در روابط عمومیهای سازمانهای دولتی را باید یکی از موانع عمده در این مسیر قلمداد کرد که شناخت و واکاوی عوامل و زمینههای بروز این پدیده میتواند گامی ضروری و مهم در رفع این موانع محسوب شود. این پژوهش با هدف مطالعة عمیق تجارب مدیران روابط عمومیهای سازمانهای دولتی شهر یزد، به دنبال کشف و شناسایی عوامل و انگیزههای آنان در مبادرت به خودسانسوری است. این پژوهش در چارچوب مطالعات کیفی به روش پدیدارشناختی انجام گرفته و اعتمادپذیری دادههای پژوهش نیز با استفاده از معیارهای چهارگانة اعتبارپذیری؛ انتقالپذیری؛ تأییدپذیری؛ و اطمینانپذیری تأیید شده است. یافتههای پژوهش در 15 مقولة فرعی و 4 مقولة اصلی نمایانگر تأثیر عوامل چهارگانه ناامنی و نیازمندی، دستورمحوری، تبعیت از گفتمان حاکم و مصلحتاندیشی در سطوح فردی، سازمانی، فراسازمانی است. با توجه به سایة سنگین عوامل یاد شده بر دیدگاههای مدیران روابط عمومیهای سازمانهای دولتی در مبادرت به خودسانسوری، میتوان نتیجه گرفت که تسهیل جریان اطلاعات بهعنوان یکی از ضرورتهای توسعة جوامع، نیازمند توجّه جدّی مسئولان و سیاستگذاران کشور به جایگاه و نقش روابط عمومیها در این زمینه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Phenomenology of Self-Censorship in Public Relations of Government Organizations
نویسندگان [English]
- Saeed Dashtizad 1
- Mahnaz Farahmand 2
- Hossein Afrasiyabi 3
- Seyed Alireza Afshani 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Social Sciences (Economic and Development), Yazd University, Yazd, Iran.
2 Associate Professor, Department of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
3 Associate Professor, Department of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
4 Professor, Department of Cooperation and Social Welfare, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]
Dissemination and free access to information of government organizations with constant care and removal of obstacles related to it guarantees the health of society and the organization. Therefore, the phenomenon of self-censorship in the public relations of government organizations should be considered as one of the major obstacles in this direction. Recognizing and analyzing the causes and contexts of this phenomenon can be a necessary and important step in removing these obstacles. This study was conducted with the aim of in-depth study of the experiences of public relations managers of government organizations in Yazd. It wants to discover and identify their causes and motives in self-censorship. This research has been done in the framework of qualitative studies and in a phenomenological way. The reliability of the research data has been verified based on four criteria of validity; Portability; Verifiability; And reliability. The research findings were classified into 15 sub-topics and 4 main topics. The data show that four factors are influential at the individual, organizational, and extra-organizational levels, including insecurity and need, command-orientation, adherence to the prevailing discourse, and expediency. Considering the great impact of the mentioned factors on the views of public relations managers of government organizations in self-censorship, it can be concluded that facilitating the flow of information as one of the necessities of community development requires serious attention of officials and policy makers to the position and role of public relations.
کلیدواژهها [English]
- Self-censorship
- Public Relations
- Government Organizations
- Free Flow of Information