سایر
مهران مصری؛ رضا سپهوند
چکیده
هدف از توسعه گراندد تئوری ساخت نظریه بر اساس دادهها است سه رویکرد قبلی گراندد تئوری دارای ضعفهای عملیاتی بارزی است. برای پوشش ضعفهای عملیاتی رویکردهای قبلی و احصای شکافهای آنها چهارمین رویکرد به گراندد تئوری تحت عنوان رویکرد کوانتومی ارائه شد. هدف این تحقیق این است نشان دهد رویکرد کوانتومی در عمل کارایی لازم را دارد و ضعفهای ...
بیشتر
هدف از توسعه گراندد تئوری ساخت نظریه بر اساس دادهها است سه رویکرد قبلی گراندد تئوری دارای ضعفهای عملیاتی بارزی است. برای پوشش ضعفهای عملیاتی رویکردهای قبلی و احصای شکافهای آنها چهارمین رویکرد به گراندد تئوری تحت عنوان رویکرد کوانتومی ارائه شد. هدف این تحقیق این است نشان دهد رویکرد کوانتومی در عمل کارایی لازم را دارد و ضعفهای رویکردهای پیشین را پوشش داده است. در نتیجه یک کیس مطالعاتی مدیریتی با رویکرد کوانتومی تست خواهد شد تا کارایی این رویکرد در عمل اثبات گردد. در رویکردهای قبلی ضعفهای عملیاتی در جایگاه ادبیات تحقیق در نظریهپردازی، سردرگمی در کشف کدهای باز، بیتوجهی به جامعه مورد مطالعه و بستر مطالعه وجود داشت که فقط از جنبه تئوریکی کارآمد به نظر میرسید اما در عمل محقق را سردرگم میساخت. برای گذر از این ضعف، رویکرد کوانتومی به گراندد تئوری ارائه شد که مبتنی بر چهار مرحله کدگذاری و دوازده گام اساسی است که اساس این رویکرد نظریه درهم تنیدگی کوانتومی است که اشاره به این دارد که حول هسته اتم الکترونها جدا از اثرگذاری بر هسته اتم دارای رفتار متضاد با یکدیگر هستند. یافتهها نشان داد که با عاریه گرفتن از این نظریه این نتیجه حاصل شد که مقوله محوری حاصل اثرگذاری عواملی است که دارای رفتار متضاد با یکدیگر هستند یعنی دودسته عوامل سازنده و عوامل بازدارنده. در نهایت الگویی براساس شکل کوانتومی اتم برای این رویکرد ارائه شد. همچنین یافتههای کیس مطالعاتی نشان داد از جنبه مثبت 44 کلان داده اولیه، 98 داده خرد، 38 کلان داده ثانویه و 5 ابر داده شناسایی شد. همچنین از جنبه منفی 13 کلان داده اولیه، 32 داده خرد، 11 کلان داده ثانویه و 2 ابر داده شناسایی شد. نتایج نشان داد که مهارت مدیریتی، نگرش مدیریتی و هوش مدیریتی جزء عوامل تشکیلدهنده، تفکر مدیریتی و آگاهی مدیریتی جزء عوامل تسهیلگر، شخصیسازی جزء عوامل بازدارنده و مصلحتاندیشی جزء عوامل تعدیلگر قرار گرفت. همچنین راهبردها، موانع، پیامدهای شکلگیری و پیامدهای عدم شکلگیری شناسایی شدند.
مدل سازی
حامد قاسمپور؛ سیدنجم الدین موسوی؛ اردشیر شیری؛ رضا سپهوند؛ صید مهدی ویسه
چکیده
اانتظار خاموش سربرآورده از تلنبار تجربههای ناخوشایند از شریانهای مسمومساز در کالبد سازمانهاست که برخی از کارمندان را بهاجبار به ادامة زندگی اداری با پنهانسازی انتظارها، استراتژیها و تاکتیکها سوق میدهد. از اینرو، از آنجا که در باب این پدیده، سکوتی عمیق فضای مطالعاتی دانش مدیریت رفتار سازمانی را فراگرفته است؛ این ...
بیشتر
اانتظار خاموش سربرآورده از تلنبار تجربههای ناخوشایند از شریانهای مسمومساز در کالبد سازمانهاست که برخی از کارمندان را بهاجبار به ادامة زندگی اداری با پنهانسازی انتظارها، استراتژیها و تاکتیکها سوق میدهد. از اینرو، از آنجا که در باب این پدیده، سکوتی عمیق فضای مطالعاتی دانش مدیریت رفتار سازمانی را فراگرفته است؛ این پژوهش درصدد است تا با ریختشناسی پدیده لایههای پیدا و ناپیدایی آن را در بافت استانداریهای غرب کشور هویدا سازد. این جستار، بر پایة روششناسی آمیختة اکتشافی استوار است. در بخش کیفی از رویآورد نظریة مبنایی رویکرد سامانمند استفاده شده و در فاز کمی برای اعتبارسنجی و تعمیمپذیری آن از آزمون تیتکنمونهای بهره گرفته شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش تعداد 18 نفر از حاذقان در بستر مورد مطالعه بودند که از رهگذر روش نمونهگیری نظری به مشارکت در پژوهش دعوت شدند. نتایج تحقیق نشان داد در عمیقترین لایة مفهومی پدیدة انتظار خاموش پیشرانهای هراس اداری، پیشهسازان خاموشی، صبر استراتژیک و موقعیتشناسی زیرکانه جای گرفتهاند و ظاهریترین لایه در قالب رفتارهایی از قبیل رادارگریزی، سالوسگرایی و تخریبگرایی رخ مینماید. همچنین، نتایج اعتبارسنجی مدل از طریق آزمون تیتک نمونهای نشان داد که از نظر خبرگان، مدل مفهومی از اعتبار نظری برخوردار است.
علت یابی
زینب امیری؛ محمودرضا اسماعیلی؛ رضا سپهوند؛ سیدنجم الدین موسوی
چکیده
هدف این پژوهش ارائه الگوی آنتروپی رفتاری در سازمان می باشد. پژوهش فوق در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 23 نفر از مدیران ارشد و میانی شهرداری اصفهان و خبرگان دانشگاهی آشنا ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه الگوی آنتروپی رفتاری در سازمان می باشد. پژوهش فوق در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 23 نفر از مدیران ارشد و میانی شهرداری اصفهان و خبرگان دانشگاهی آشنا به مسائل سازمانی و رفتارهای سازمانی، مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. در این مدل مهمترین عوامل علی شامل عوامل فردی، سازمانی و محیطی بودند. پدیده محوری در بروز آنتروپی رفتار بی عدالتی سازمانی بود. عوامل زمینه ساز نیز شامل عدم شفافیت سازمانی، اجتماعی سازی نامناسب، نبود شایسه سالاری و فرهنگ سازمانی بود. نتایج نشان داد که ضعف سیستم های ارتباطی، سکوت مدیران در برابر هنجارشکنی ها و رفتارهای منافقانه مدیران و کارکنان مهمترین عوامل مداخله گر می باشند. بر اساس نتایج توجیه کردن، قانون گریزی و عدم درگیری عاطفی – ذهنی راهبردهای افراد در آنتروپی رفتاری می باشد. در نهایت پیامدهای آنتروپی رفتار در قالب پنج پیامد فردی، سازمانی، گروهی، خانوادگی و محیطی طبقه بندی شدند.