مدیریت دولتی
نرجس شمسی گوشکی؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ سمانه مهدیزاده
چکیده
در سازمانهای دولتی، بهرهوری نیروی انسانی و ماندگاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که این سازمانها مسئولیت ارائه خدمات عمومی و تأمین نیازهای شهروندان را بر عهده دارند، استفاده از تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی برای بهبود عملکرد و ماندگاری نیروی انسانی بسیار حیاتی است. ازاینرو هدف پژوهش شناسایی عوامل ...
بیشتر
در سازمانهای دولتی، بهرهوری نیروی انسانی و ماندگاری آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از آنجا که این سازمانها مسئولیت ارائه خدمات عمومی و تأمین نیازهای شهروندان را بر عهده دارند، استفاده از تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی برای بهبود عملکرد و ماندگاری نیروی انسانی بسیار حیاتی است. ازاینرو هدف پژوهش شناسایی عوامل تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی، ماندگاری و بهرهوری نیروی انسانی در سازمانهای دولتی استان کرمان و ارائه الگوی آن است. این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد و اساتید هیئتعلمی از طریق نمونهگیری هدفمند برای جمعآوری دادهها اقدام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. بهمنظور محاسبه میزان توافق از ضریب کاپا استفاده شد. نتایج نشان داد که این الگو شامل مشارکت سازمانی، ماندگاری نیروی انسانی، تاکتیکهای اعمال قدرت و بهرهوری نیروی انسانی باشد. در نهایت، این نتایج به 49 مضمون پایه، 18 مضمون سازمانیافته و 4 مضمون فراگیر طبقهبندی شدند. تاکتیکهای اعمال قدرت و مشارکت سازمانی در سازمانهای دولتی، نقش بسیار مهمی در ماندگاری و بهرهوری نیروی انسانی دارند. ایجاد فضایی از همکاری و تعامل، تشویق به شرکت در تصمیمگیریهای سازمانی و ارائه فرصتهای آموزشی، بهبود روحیه کاری و ارتقاء اعتماد به سازمان، ازجمله تاکتیکهایی است که میتوانند به بهرهوری و ماندگاری نیروی انسانی کمک کنند. ازاینرو، استفاده هوشمندانه از این تاکتیکها میتواند منجر به بهبود عملکرد و کیفیت خدمات ارائه شده توسط سازمانهای دولتی گردد.
سید رضا پورغفاری؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ مهدی دهقانی سلطانی
چکیده
هدف اصلی از انجام این پژوهش «طراحی و تبیین الگوی آوای کارکنان با تأکید بر فرهنگ سازمانی در بانکهای دولتی ایران (مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن در تهران بزرگ)» است. این پژوهش ازجمله پژوهشهای آمیخته بوده که از نظر هدف در رده پژوهشهای کاربردی و از نظر روش انجام در مقوله پژوهشهای توصیفی و از نظر گردآوری دادهها ...
بیشتر
هدف اصلی از انجام این پژوهش «طراحی و تبیین الگوی آوای کارکنان با تأکید بر فرهنگ سازمانی در بانکهای دولتی ایران (مورد مطالعه: ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب آن در تهران بزرگ)» است. این پژوهش ازجمله پژوهشهای آمیخته بوده که از نظر هدف در رده پژوهشهای کاربردی و از نظر روش انجام در مقوله پژوهشهای توصیفی و از نظر گردآوری دادهها و جمعبندی، در بخش کیفی تحلیل محتوا و در بخش کمی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار پی.ال.اس. و اس.پی.اس است. برای این اقدام، در گام اول متون تخصصی متغیرهای فرهنگ سازمانی و آوای کارکنان ازجمله مقالات داخلی، خارجی، کتابها و نشریات معتبر مورد مطالعه قرار گرفت و در گام بعدی با انجام مصاحبه با خِبرگان بانک کشاورزی ابعاد آنان شناسایی شد. در این پژوهش 16 خِبره جامعه هدف حضور داشته که با روش گلوله برفی هدفمند شناسایی و مصاحبه با آنها به روش عمیق نیمه ساختاری انجام شد. نتیجه اینکه، تعداد 4 بُعد برای فرهنگ سازمانی شامل: مشتریمداری، نظماندیشی، تخصصگرایی و اخلاقمندی و 4 بُعد برای آوای کارکنان شامل: سودمند، بهرهمند، انذار و سازگار شناسایی شد. براساس نتایج حاصل، فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان تأثیر داشته و ارتباط آنان مثبت و معنیدار است. همچنین نتایج نشان داد با ارتقای فرهنگ سازمانی آوای بهرهمند، سودمند و انذار افزایش یافته ولیکن باعث کاهش آوای سازگار میشود.