مدیریت دولتی
حسین عباسی اسفنجانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش واسطهگری جامعهپذیری و هویتسازمانی بین رهبری معنوی و عملکرد کارکنان در سپاه پاسداران انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری، کارکنان سپاه یکی از شهرستانهای غرب کشور است که تعداد 112 نفر نمونه آماری با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و دادههای میدانی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش واسطهگری جامعهپذیری و هویتسازمانی بین رهبری معنوی و عملکرد کارکنان در سپاه پاسداران انجام شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری، کارکنان سپاه یکی از شهرستانهای غرب کشور است که تعداد 112 نفر نمونه آماری با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و دادههای میدانی از طریق پرسشنامههای استاندارد گردآوری شده است. تحلیل دادهها و برازش الگوی مفهومی با دادههای تجربی با روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS انجام گردید. یافتهها نشان داد که متغیر رهبری معنوی 8/13 درصد تغییرات مربوط به عملکرد کارکنان را بهطور مستقیم تبیین میکند. همچنین، رهبری معنوی بهطور غیرمستقیم و از طریق متغیر میانجی جامعهپذیری سازمانی به میزان 63 درصد و از طریق متغیر میانجی هویتسازمانی به میزان 29 درصد بر متغیر عملکرد کارکنان تأثیر میگذارد. مجموع اثرات مستقیم و غیرمستقیم و با واسطه (اثر کل) رهبری معنوی بر جامعهپذیری سازمانی و عملکرد کارکنان 77/0 و اثر کل رهبری معنوی بر هویتسازمانی و عملکرد کارکنان 43/0 به دست آمد. مقدار آماره شمول واریانس (82/0=VAF) نیز نشان داد که تأثیر متغیرهای میانجی قوی و شدت تأثیرات غیرمستقیم زیاد است. براساس تحلیل یافتهها، تأثیر غیرمستقیم رهبری معنوی بر عملکرد کارکنان سپاه از طریق متغیرهای جامعهپذیری و هویتسازمانی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، نتایج نشان داد که رهبری معنوی بر جامعهپذیری و هویتسازمانی کارکنان تأثیر داشته و نیز جامعهپذیری سازمانی و هویتسازمانی بر عملکرد کارکنان تأثیر معناداری دارد.
مدیریت دولتی
محمدعلی مجلل؛ سینا اسدزاده
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر ارزیابی سواد الکترونیکی کارکنان و تاثیر آن بر جامعه پذیری و تحول پذیری سازمانی (مطالعه موردی: ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه) میباشد. الگوی مورد نظر در این تحقیق در رابطه با سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL و در رابطه با جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق حاضر ارزیابی سواد الکترونیکی کارکنان و تاثیر آن بر جامعه پذیری و تحول پذیری سازمانی (مطالعه موردی: ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه) میباشد. الگوی مورد نظر در این تحقیق در رابطه با سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL و در رابطه با جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر است. برای این منظور پرسشنامه سواد الکترونیکی بر اساس مدل ICDL در 7 مهارت؛ مفاهیم پایه، اینترنت، ارائه کامپوتری، پایگاه داده، مفاهیم کاربرد کامپیوتر، صفحه گسترده، پردازش واژه با کامپیوتر و جامعه پذیری نظریه تائورمینا (1997) در چهار بعد؛ آموزش، تفاهم، حمایت کارکنان و چشم اندازهایی از آینده سازمان و همچنین تحول پذیری سازمانی نیز بر اساس مدل جان گاتر و پیتر دراکر در هشت زمینه مختلف؛ در ابعاد ایجاد احساس ضرورت و فوریت، ایجاد ائتلاف راهنما، توسعه چشم انداز و استراتژی، انتقال چشم انداز تحول به دیگران، توانمندسازی کارکنان برای انجام اقدامات فراگیر، خلق پیروزی های کوتاه مدت، جمع بندی پیروزی ها و ایجاد تحول بیشتر و نهادینه ساختن دیدگاههای جدید در فرهنگ تعریف و در این راستا دو فرضیه اصلی و چهارده فرضیه فرعی تنظیم گردیده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بیانگر این است که اولاً میانگین وضعیت سواد الکترونیکی کارکنان ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه پایینتر از حد متوسط میباشد و ثانیاً سواد الکترونیکی کارکنان بر جامعهپذیری و تحولپذیری سازمانی ادارهی آموزش و پرورش شهرستان مراغه تاثیرگذار میباشد.