نوع مقاله : پیمایشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم-آباد، ایران.
3 استاد، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
چکیده
هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری بوده است. روش پژوهش حاضر براساس رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم استقرایی- قیاسی است. جامعه کیفی موردمطالعه در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، مدیریت استراتژیک به همراه اعضای هیئتمدیره و مدیران عامل بانکهای کشور تشکیل دادند که تعداد مشارکتکنندگان در این مطالعه 18 نفر بودهاند. تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. مدلسازی، سطحبندی و برقراری ارتباط مفهومی میان ابعاد سیاستگذاری نمایشی با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری کمی مطالعه را اعضای هیئتمدیره و مدیران ارشد بانکهای کشور تشکیل دادند. نمونهگیری با استفاده از روش غیراحتمالی در دسترس صورت گرفت. در این راستا تعداد 40 نفر از جامعه آماری موردنظر بهعنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. یافتههای حاصل از انجام این مطالعه نشان داد که فرهنگسازمانی، ویژگیهای شخصیتی مدیران، اقتضائات محیطی، سیاستزدگی، هوش عاطفی، سبک مدیریت تظاهرگرایانه، سوداگری، عدم مطالبهگری، جهتدهی هدفمند افکار عمومی، عملکرد ویترینی، شرایط سازمانی و جوسازمانی بهعنوان ابعاد اصلی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری مطرح هستند
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing the Appearance Politics Model in the Banking Industry
نویسندگان [English]
- Saber Taghipour 1
- Seated Najmedin Mousavi 2
- Mohammad Hakkak 2
- Reza Sepahvand 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Management, Lorestan University, Khoram Abad, Iran.
2 Associate Professor, Department of Management, Lorestan University, Khoram Abad, Iran.
3 Professor, Department of Management, Lorestan University, Khoram Abad, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to design a demonstration policy model in the banking industry. The present research method is based on a mixed approach and qualitatively and quantitatively in the inductive-deductive paradigm. The qualitative community studied in the current research was formed by all university professors in the field of public administration, banking management, strategic management, along with board members and CEOs of the country's banks, and the number of participants in this study was 18 people. Modeling, stratification and establishing conceptual communication between the dimensions of representational policy was done using interpretive structural modeling method. The quantitative statistical population of the study was made up of board members and senior managers of the country's banks. Sampling was done using the available non-probability method. In this regard, the number of 40 people from the desired statistical population was determined as the research sample. The findings of this study showed that organizational culture, personality characteristics of managers, environmental requirements, politicking, emotional intelligence, demonstrative management style, speculation, non-demanding, targeted orientation of public opinion, showcase performance, organizational conditions and organizational atmosphere as dimensions. The main policy makers are prominent in the banking industry.
کلیدواژهها [English]
- Politics
- Dramatic Politics
- Banking Industry