با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی

نوع مقاله : پیمایشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم-آباد، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی سیاست‌گذاری نمایشی در صنعت بانکداری بوده است. روش پژوهش حاضر براساس رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم استقرایی- قیاسی است. جامعه کیفی موردمطالعه در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، مدیریت استراتژیک به همراه اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل بانک­های کشور تشکیل دادند که تعداد مشارکت­کنندگان در این مطالعه 18 نفر بوده­اند. تجزیه­وتحلیل داده­ها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت. مدل‌سازی، سطح­بندی و برقراری ارتباط مفهومی میان ابعاد سیاست‌گذاری نمایشی با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. جامعه آماری کمی مطالعه را اعضای هیئت‌مدیره و مدیران ارشد بانک­های کشور تشکیل دادند. نمونه­گیری با استفاده از روش غیراحتمالی در دسترس صورت گرفت. در این راستا تعداد 40 نفر از جامعه آماری موردنظر به‌عنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. یافته­های حاصل از انجام این مطالعه نشان داد که فرهنگ‌سازمانی، ویژگی­های شخصیتی مدیران، اقتضائات محیطی، سیاست­زدگی، هوش عاطفی، سبک مدیریت تظاهرگرایانه، سوداگری، عدم مطالبه­گری، جهت­دهی هدفمند افکار عمومی، عملکرد ویترینی، شرایط سازمانی و جوسازمانی به‌عنوان ابعاد اصلی سیاست‌گذاری نمایشی در صنعت بانکداری مطرح هستند

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the Appearance Politics Model in the Banking Industry

نویسندگان [English]

  • Saber Taghipour 1
  • Seated Najmedin Mousavi 2
  • Mohammad Hakkak 2
  • Reza Sepahvand 3

1 Ph.D. Candidate, Department of Management, Lorestan University, Khoram Abad, Iran.

2 Associate Professor, Department of Management, Lorestan University, Khoram Abad, Iran.

3 Professor, Department of Management, Lorestan University, Khoram Abad, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to design a demonstration policy model in the banking industry.  The present research method is based on a mixed approach and qualitatively and quantitatively in the inductive-deductive paradigm.  The qualitative community studied in the current research was formed by all university professors in the field of public administration, banking management, strategic management, along with board members and CEOs of the country's banks, and the number of participants in this study was 18 people.  Modeling, stratification and establishing conceptual communication between the dimensions of representational policy was done using interpretive structural modeling method.  The quantitative statistical population of the study was made up of board members and senior managers of the country's banks.  Sampling was done using the available non-probability method.  In this regard, the number of 40 people from the desired statistical population was determined as the research sample.  The findings of this study showed that organizational culture, personality characteristics of managers, environmental requirements, politicking, emotional intelligence, demonstrative management style, speculation, non-demanding, targeted orientation of public opinion, showcase performance, organizational conditions and organizational atmosphere as dimensions.  The main policy makers are prominent in the banking industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Politics
  • Dramatic Politics
  • Banking Industry
Bakeman, R. (2023). KappaAcc: A program for assessing the adequacy of kappa. Behavior Research Methods55(2), 633-638.
Bellucci, M., Acuti, D., Simoni, L., & Manetti, G. (2021). Restoring an eroded legitimacy: the adaptation of nonfinancial disclosure after a scandal and the risk of hypocrisy. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 34(9), 195- 217.
Boom, S., Weijschede, J., Melissen, F., Koens, K., & Mayer, I. (2021). Identifying stakeholder perspectives and worldviews on sustainable urban tourism development using a Q-sort methodology. Current Issues in Tourism24(4), 520-535.
Çayak, S. (2021). The mediating role of organizational hypocrisy in the relationship between organizational silence and organizational rumor: a study on educational organizations. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(2), 1-13.
Danaifard, H., & Kazemi, S.H. (2010). Social research methods, quantitative and qualitative approaches. Tehran: Mehraban Eshar. (In Persian)
Danaifard, H. (2010). Theorizing, basics and methodologies. Tehran: Samt. (In Persian)
Fouladi, H., Sarlak, M.A. & Hozouri, M.J. (2019). Consequences of Using Showcase Performance Style in Public Organizations. Public Organzations Management, 9(1), 91-106. (In Persian)
Ghorbani A. (2017). Presenting a conceptual framework for processing the theory of showcase management. Scientific Quarterly of Government Organizations Management, 6(4), 151-164. (In Persian)
Habibi, A., Izdiyar, S., & Shrafrazi, A. (2014). Fuzzy Multi-Criteria Decision Making. Katiba Gil Publications.
 Habibi, A., Izdiyar, S., &  Shrafrazi, A. (2015). Training fuzzy Delphi technique for predicting and screening indicators. Sociologists Publications. Tehran. (In Persian)
Littrell, R. F. (2007). Influences on employee preferences for empowerment practices by the “ideal manager” in China. International journal of intercultural relations, 31(1), 87-110.
 Mehrabi, A., Khanifar, H., Amiri, A., Zareimtin, H., & Jandaghi, Gh.R. (2011). An Introduction to the Methodology of Grounded Theory for Islamic Research(Presentation of a Sample). Management of Organizational Culture, 9(23), 5-30. (In Persian)
Ozer, F., & Cihan, T. (2014). Effect of Strategic Leadership Style on Firm Performance: A Study in a Turkish SME. Precedia-Social and Behhavioral Sciences, 15,778-784.
Padilla, Y., Yang, J. & Mossholder, K.W. (2021). Identify and explain the antecedents of poisonous leadership. The Leadership Quarterly, 21(1), 50-63.
Patiar, A., & Mia, L. (2009). Transformational Leadership Style, Market Competition and Departmental Performance. International Journal of Hospitality Management, 28(2), 254-262.
 Salahipour, V., & Ziyadini, M. (2023). Identification and ranking of factors affecting the emergence of showcase management in Sarchesme copper complex. Transformative Human Resources Quarterly, 1(3), 1-16. (In Persian)
Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Principles of Qualitative Research Methodology: Basic Theory, Procedures and Methods. Translated by Buick Mohammadi. Tehran. Institute of Humanities and Cultural Studies. Second Edition. (In Persian)