با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
شناسایی عوامل مؤثر بر وارونگی جوسازمانی با روش دلفی فازی، مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اسماء فقیهی؛ محمدعلی سرلک؛ رضا رسولی؛ سید علی‌اکبر احمدی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، ، صفحه 161-178

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.9911

چکیده
  در دنیای رقابت، نیروی انسانی مهم‌ترین مزیت یک سازمان و عامل اصلی توسعه و افزایش عملکرد آن مجموعه، محسوب می­شود. سازمان‌ها همواره در تلاش‌اند تا بهترین امکانات را برای دریافت حداکثر عملکرد و ایجاد اثربخشی، فراهم کنند. در برخی از سازمان‌ها علیرغم تلاش سازمان در جهت فراهم آوردن امکانات موردنیاز کارکنان، نه‌تنها عملکرد افزایش نمی­یابد؛ ...  بیشتر

شناسایی و وزن‌دهی عوامل مؤثر بر کار بدون استرس با تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

فریبا برومندان؛ محمدعلی سرلک؛ علیرضا موغلی؛ غلامرضا طالقانی

دوره 10، شماره 2 (پیاپی 38) ، فروردین 1401، ، صفحه 27-44

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.55079.4196

چکیده
  استرس به‌عنوان بیماری شایع قرن حاضر، یکی از عوامل مؤثر بر کاهش بهره‌وری، سلامت جسمی و روانی نیروی انسانی شناخته شده است. تحقیقات پراکنده‌ای در مورد عوامل مؤثر بر استرس شغلی صورت گرفته است ولی متاسفانه تاکنون در این زمینه پژوهش جامع و منسجمی انجام نشده است. این مقاله با هدف ایجاد چارچوبی برای به حداقل رساندن استرس کارکنان، قصد دارد ...  بیشتر

ارائه چارچوب سه شاخگی سرزندگی سازمانی

محمدباقر فقیه؛ محمدعلی سرلک

دوره 9، شماره 4 (پیاپی 36) ، آبان 1400، ، صفحه 41-54

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.58723.4373

چکیده
  سرزندگی سازمانی در تحقق اهداف سازمان‌ها اهمیت بسزایی دارد و شناسایی ابعاد گوناگون آن می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا آن را به وجود آورند و تقویت نمایند. با توجه به منطقی بودن مدل سه شاخکی در بررسی و مطالعه پدیده‌ها، این پژوهش با هدف "ارائه چارچوب سه شاخکی سرزندگی سازمانی" انجام شده است. در این پژوهش، از روش کیفی فراترکیب برای دست‌یابی ...  بیشتر

طراحی و تبیین مدل شبکه اجتماعی سازمانی در شعب بانک صادرات استان آذربایجان‌شرقی

شیدا کمالی؛ محمد علی سرلک؛ سید علی اکبر احمدی؛ محمود اسعدی

دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، فروردین 1400، ، صفحه 121-136

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.55309.4210

چکیده
  این مطالعه با رویکردی توصیفی-پیمایشی درصدد طراحی و تبیین مدل شبکه اجتماعی سازمانی در شعب بانک صادرات استان آذربایجان شرقی است. تحقیقات نشان می­دهد که یکی از بهترین راه­ها برای رشد سازمان، ساخت و پرورش مجامع داخلی در دنیای دیجیتال است. اما پژوهش‌های اخیر نشان می­دهد که به‌کارگیری این شبکه­ها آن‌طور که انتظار می­رفته با موفقیت ...  بیشتر

پیامدهای به‌کارگیری سبک عملکرد ویترینی در سازمان‌های دولتی

حسام فولادی؛ محمد علی سرلک؛ محمد جواد حضوری

دوره 9، شماره 1(پیاپی 33) ، دی 1399، ، صفحه 91-106

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.55753.4232

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و بررسی پیامدهای به‌کارگیری سبک عملکرد ویترینی در سازمان­‌های دولتی استان مازندران است. این پژوهش از نوع پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی از نظریه داده‌بنیاد استفاده شده است. برای جمع­آوری داده‌­ها مصاحبه­‌های عمیقی با استفاده از نمونه­‌گیری نظری با تکنیک گلوله برفی با مدیران و کارکنان ...  بیشتر

مدیریت دولتی
شناسایی و دسته‌بندی موضوعات رساله‌های دکتری دانشگاه‌های دولتی کشور در رشتة مدیریت دولتی در طی دورة 1390 تا 1396 بر مبنای مدل سه‌شاخگی

محمد علی سرلک

دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25) ، دی 1397، ، صفحه 123-132

https://doi.org/10.30473/ipom.2018.5537

چکیده
  هدف این پژوهش ارائه یک دید کامل از وضعیت و ابعاد مختلف مدیریت دولتی در ایران و کمک به هدایت پژوهش‌های آتی در رابطه با پرکردن شکاف تحقیق‌های قبلی در این حوزه است. در این مورد، تعداد 279 رساله دکتری دفاع شده بین سال‌های 1390 تا ۱۳۹۶ در 6 دانشگاه دولتی داخل کشور و دارای دسترسی برخط، مرور و بررسی شده است. روش‌شناسی تحقیق از لحاظ هدف کاربردی ...  بیشتر