سایر
سید محمد شمس زاده علوی؛ داود کیا کجوری؛ مهران مختاری بایع کلایی؛ مهناز رحمتی کزاز
چکیده
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش ...
بیشتر
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش محور است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل اساتید هیئتعلمی و همچنین مدیران ارشد بودند و همچنین مصاحبه شوندگان شامل، 12 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی ، یافتهها به تایید مصاحبه شوندگان رسید. به منظور تحلیل دادهها نیز از روش براون و کلارک با نرم افزار مکس کیودآ انجام گردید. یافته ها حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 1 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازمان یافته و 12 مضمون پایه و 63 مضامین اولیه برای طراحی مدل شناسایی شدهاند. نتایج نیز نشان داد که مدل سخاوت سازمانی، یک ابزار قدرتمند برای ایجاد سازمانهای یادگیرنده و مبتنی بر دانش است. با اجرای این مدل، سازمانهای آموزشی محور میتوانند به بهبود کیفیت خدمات آموزشی، افزایش رضایتمندی دانشآموزان و اولیا و در نهایت، ارتقای سطح کیفی آموزش در کشور کمک کنند.
مدل سازی
احمدرضا حسن کاویار؛ علی اکبر رزمجو؛ داوود نعمتی انارکی
چکیده
رابطه رسانه و دولت یکی از موضوعات مورد بحث در میان اهالی رسانه و ارتباطات است. در سالیان گذشته اختلاف نظراتی بین قوه مجریه و سازمان صدا و سیما به وجود آمده است که منجر به اخلال در تخصیص بودجه به سازمان صدا و سیما شده است. در این پژوهش از روششناسی پژوهش کیفی و تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل دادهها و روش مصاحبه عمقی نیمهساختارمند ...
بیشتر
رابطه رسانه و دولت یکی از موضوعات مورد بحث در میان اهالی رسانه و ارتباطات است. در سالیان گذشته اختلاف نظراتی بین قوه مجریه و سازمان صدا و سیما به وجود آمده است که منجر به اخلال در تخصیص بودجه به سازمان صدا و سیما شده است. در این پژوهش از روششناسی پژوهش کیفی و تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل دادهها و روش مصاحبه عمقی نیمهساختارمند برای جمعآوری اطلاعات میدانی و بررسی نگرش دیدگاه جامعه مورد مطالعه استفاده شده است و رابطه دوره ریاست علی عسگری در سازمان صدا و سیما و دولت دوازدهم (آقای روحانی) بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نوع رابطه سازمان با دولت از نوع رابطه تعاملی توأم با احتیاط از سمت سازمان صدا و سیما است و عوامل بروز اختلاف صدا و سیما در دوره ریاست علی عسگری با دولت دوازدهم استخراج شده بیشتر ناظر بر توقعات افراطی و زیادهخواهی دولت، اختلاف سیاسی بین دولت و سازمان است.
حسن اسماعیلیان؛ هادی تیموری؛ آرش شاهین؛ زیاد دهقان
چکیده
تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد ازجمله روشهایی است که مدیریت منابع انسانی میتواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. با توجه بهضرورت بهکارگیری و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت روابط بین فردی و خوشآیندسازی محیط کار، داشتن حس شوخطبعی و دانستن چگونگی استفاده از آن میتواند یک ابزار مدیریتی مفید ...
بیشتر
تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد ازجمله روشهایی است که مدیریت منابع انسانی میتواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. با توجه بهضرورت بهکارگیری و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت روابط بین فردی و خوشآیندسازی محیط کار، داشتن حس شوخطبعی و دانستن چگونگی استفاده از آن میتواند یک ابزار مدیریتی مفید برای رهبران باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای شوخطبعی در شرکت پالایش گاز پارسیان میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای است که در آن از روش پژوهش کیفی استفاده شده است. بهمنظور شناسایی ابعاد پیشایندها و پیامدهای شوخطبعی در سازمان، با 12 نفر از مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف شرکت پالایش گاز پارسیان به روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و گلوله برفی مصاحبههای نیمهساختار یافته انجام پذیرفت و دادهها به شیوه تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 10 مضمون اصلی در قالب پیشایندها و پیامدهای فردمحور، گروهمحور، سازمانمحور و همچنین ابعاد شوخطبعی سازمانی گردید. نتایج این پژوهش به درک اثرات و عملکرد شوخطبعی در محیطهای سازمانی کمک خواهد کرد.
آسیب شناسی
حامد رحمانی؛ فرشته بیگی مقدم؛ حرمت اصغری
چکیده
در فصل یازدهم و در ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید صریح بر پیادهسازی نظام مدیریت عملکرد و سنجش عملکرد دستگاههای دولتی دارد. در پژوهش حاضر سعی شود به موانع اجرایی شدن ماده 81 در ادارة پست استان قزوین پرداخته شود. برای شناسایی موانع ابتدا پیشینه پژوهش و سپس وضعیت فعلی ادارة پست مورد بررسی قرار گرفت و از روش تحلیل مضمون (تم) جهت ...
بیشتر
در فصل یازدهم و در ماده 81 قانون مدیریت خدمات کشوری تأکید صریح بر پیادهسازی نظام مدیریت عملکرد و سنجش عملکرد دستگاههای دولتی دارد. در پژوهش حاضر سعی شود به موانع اجرایی شدن ماده 81 در ادارة پست استان قزوین پرداخته شود. برای شناسایی موانع ابتدا پیشینه پژوهش و سپس وضعیت فعلی ادارة پست مورد بررسی قرار گرفت و از روش تحلیل مضمون (تم) جهت تجزیه و تحلیل دادهها و برای غربالگری از نرخ روایی محتوا و درنهایت شناسایی موانع استفاده شده است. در این پژوهش روش گردآوری دادهها استفاده از مصاحبه با کارشناسان و خبرگان ادارة پست قزوین و توزیع پرسشنامه نرخ روایی محتوا است. برای استخراج موانع از کدگذاری باز و محوری و نهایتاً برای اعتبارسنجی از نرخ روایی محتوا و از توزیع پرسشنامه و مصاحبه با 14 خبره در ادارة پست استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد موانعی که بیشترین تکرار و ضریب نرخ روایی را دارند و بهعنوان اصلیترین موانع هستند عبارت از: عدم دسترسی و اعمالنظر مشتریان در نمره ارزشیابی، ضعف در دقت و تعصبات ارزیاب، ارزیابی کلیة کارمندان با هر ردة شغلی در یک دستهبندی، کمتوجهی کارمندان به نمرة ارزشیابی، یک مرحلهای بودن ارزشیابی، عدم آشنایی ارزیابان با شیوههای مناسب ارزشیابی بودند.
مدل سازی
زهرا حسینی؛ سعید مرتضوی؛ فریبرز رحیم نیا؛ شمس الدین ناظمی
چکیده
بیشتر سازمانها شاهد وقوع رفتارهای غیراخلاقی هستند، اما اغلب شکلی از رفتارهای غیراخلاقی مورد غفلت گرفته است. نوعی خاص از رفتارهای غیراخلاقی با هدف رساندن منفعت به سازمان و اعضای آن صورت میگیرد و با عنوان رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار مشهور است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف شناسایی دلایل وقوع رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار در سازمانهای ...
بیشتر
بیشتر سازمانها شاهد وقوع رفتارهای غیراخلاقی هستند، اما اغلب شکلی از رفتارهای غیراخلاقی مورد غفلت گرفته است. نوعی خاص از رفتارهای غیراخلاقی با هدف رساندن منفعت به سازمان و اعضای آن صورت میگیرد و با عنوان رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار مشهور است. بنابراین تحقیق حاضر با هدف شناسایی دلایل وقوع رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار در سازمانهای دولتی انجام شده است. روش پژوهش، روایتپژوهی است و با استفاده از مصاحبه روایتی، تجربه افراد از رفتارهای غیراخلاقی سازمانیار کسب شد. نمونه آماری تحقیق شامل 14 نفر از مدیران ادارات دولتی خراسان رضوی است که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد و نتایج تحقیق شامل سه دسته دلایل سازمانی (رفتار حمایتی مدیران عالی، نظارت و ارزیابی ناکارآمد، توزیع ناکارآمد اعتبارات، دامنه اختیارات، فشارهای زمانی)، دلایل فردی (هویت سازمانی، تعهد مندی، دلسوزی، خودخدمتی، شخصیت خطرپذیر) و دلایل قانونی (خلأ قانونی، ابهام قوانین، ناسازگاری قوانین) است.
مدل سازی
نجمه شیخ الاسلام؛ حسن دانایی فرد؛ اسدالله کردنائیج؛ مهدی مرتضوی
دوره 5، شماره 4 (پیاپی 20) ، آبان 1396، ، صفحه 13-30
چکیده
سازمانهای دولتی رکن رکین اجرای خطمشی در کشور هستند و بدون هماهنگی بین چنین سازمانهایی، اجرای بسیاری از خط مشیهای ملی میسر نبوده یا با چالشهای جدی مواجه خواهند شد. علی رغم آنکه مبحث هماهنگی میان سازمانی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی تاکنون پژوهشی به مطالعه و بررسی موانع هماهنگی میان سازمانهای بخش دولتی کشور نپرداخته است. ...
بیشتر
سازمانهای دولتی رکن رکین اجرای خطمشی در کشور هستند و بدون هماهنگی بین چنین سازمانهایی، اجرای بسیاری از خط مشیهای ملی میسر نبوده یا با چالشهای جدی مواجه خواهند شد. علی رغم آنکه مبحث هماهنگی میان سازمانی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی تاکنون پژوهشی به مطالعه و بررسی موانع هماهنگی میان سازمانهای بخش دولتی کشور نپرداخته است. بر همین اساس در این پژوهش تلاش شده است تا با روش پژوهش کیفی و راهبرد تحلیل مضمون به بسط نظری موضوع هماهنگی در میان سازمانهای بخش دولتی و همچنین ارائه راهنمودهای کاربردی برای مدیران بخش دولتی پرداخته شود. در این پژوهش، پس از بررسی ادبیات نظری موجود و تبیین و توصیف هماهنگی بین سازمانی، با 22 تن از خبرگان این حوزه مصاحبه عمیق انجام شد، سپس داده های مصاحبه کدگذاری شده و مدل مفهومی موانع هماهنگی بین سازمانهای دولتی به دست آمد. طبق نتایج حاصل از این پژوهش، موانع هماهنگی در بخش عمومی در قالب موانع سازمانی، میان سازمانی، قانونی، اداری، سیاسی، فرهنگی- اجتماعی، و محیطی دسته بندی گردید.
مدل سازی
علیرضا امینی؛ سید محمد مقیمی
دوره 5، شماره 1 (پیاپی 17) ، دی 1395، ، صفحه 13-32
چکیده
این پژوهش با هدف غایی استعاره پردازی رفتار کارکنان در سازمانهای دولتی با رویکرد کیفی انجام شده است. برای این منظور دو مطالعه پایهگذاری شد. در مطالعه اول با اتخاذ استراتژی پدیدارشناسی به بررسی تجارب زیسته افراد از پدیده رفتار و زندگی سازمانیشان پرداخته شد. برای این منظور 43 نفر از کارشناسان و مدیران میانی سازمانهای دولتی از طریق ...
بیشتر
این پژوهش با هدف غایی استعاره پردازی رفتار کارکنان در سازمانهای دولتی با رویکرد کیفی انجام شده است. برای این منظور دو مطالعه پایهگذاری شد. در مطالعه اول با اتخاذ استراتژی پدیدارشناسی به بررسی تجارب زیسته افراد از پدیده رفتار و زندگی سازمانیشان پرداخته شد. برای این منظور 43 نفر از کارشناسان و مدیران میانی سازمانهای دولتی از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته عمیق صورت گرفت تا اشباع نظری حاصل شد. دادههای حاصل از این مصاحبهها از طریق روش تحلیل مضمون با رویکرد استعارهپردازی توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطالعه دوم تحقیق نیز به منظور واکاوی جوهره استعاره رفتاری تجربه شده و مهمترین پیامد مثبت و منفی آن و به ویژه اعتبارسنجی قابلیت اعتماد یافتههای تحقیق در مطالعه اول صورت گرفت. این مطالعه با روش دلفی از 7 نفر از خبرگان اعضای هیئتعلمی دانشگاه جریان پیدا کرد. یافتههای تحقیق استعارههای رفتاری را در قالب پنج نوع رفتارشناختی، رفتار سیاسی، رفتار ساختاری، رفتار اجتماعی و رفتار انطباقی تبیین میکند که هر کدام بر جنبه ویژهای از رفتار کارکنان در سازمان تأکید و تمرکز دارد.
علی اکبر احمدی؛ حسن درویش؛ محمدجواد سبحانی فر؛ حامد فاضلی کبریا
دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 83-108
چکیده
یکی از موضوعاتی که امروزه در حوزه مدیریت، خصوصا مدیریت منابع انسانی بصورت چشمگیری بکار گرفته میشود، مفهوم شایستگی و شایستهسالاری میباشد. در واقع همانگونه که وی.ای.کامپرفرم مطرح میکند، مدلهای شایستگی میتواند به عنوان شیوهای برای یکپارچه کردن اقدامهای مختلف منابع انسانی به کار رود. این بدین معناست که میتوان هر یک از ...
بیشتر
یکی از موضوعاتی که امروزه در حوزه مدیریت، خصوصا مدیریت منابع انسانی بصورت چشمگیری بکار گرفته میشود، مفهوم شایستگی و شایستهسالاری میباشد. در واقع همانگونه که وی.ای.کامپرفرم مطرح میکند، مدلهای شایستگی میتواند به عنوان شیوهای برای یکپارچه کردن اقدامهای مختلف منابع انسانی به کار رود. این بدین معناست که میتوان هر یک از زیر سیستمهای مدیریت منابع انسانی را بر اساس شایستگی طراحی کرد و در واقع شایستگی، هسته مرکزی تمامی فعالیتهای منابع انسانی سازمان است. این شایستگی موجب به وجود آمدن پارادایمی در ادبیات مدیریت منابع انسانی شده، که به مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی معروف است. در این پژوهش با توجه به پرسش اساسی آن «مدل مفهومی شایستگی منابع انسانی در نهج البلاغه کدام است؟ » سعی میشود با مطالعه دقیق و جامع کتاب شریف نهج البلاغه با استفاده از تکنیک روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون و روش تحقیق کمی مدلسازی ساختاری تفسیری و تکمیل پرسش نامه توسط 40 تن از نخبگان و متخصصان حوزه مدیریت و نهج البلاغه، ضمن استخراج 332 کد از متن نهج البلاغه، چهل و هشت مضمون پایه و شش مضمون سازمان دهنده با عناوین( خدا مجوری، عدالت محوری، معرفت، درایت، قوت و سلامت)، شایستگی های منابع انسانی مدل سازی شود و همچنین در نهایت در راستای تست مدل، مولفههای نیروی انسانی دانشگاه امام صادق(ع) با مولفههای شایستگی منابع انسانی استخراج شده سنخیت سنجی و مدل رادار آن ارائه شود.