غلامرضا توکلی
چکیده
ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی کامرون و کویین بهعنوان یکی از معتبرترین مدلهای فرهنگسازمانی بهمنظور شناخت فرهنگسازمانی غالب در بسیاری از سازمانها مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از پژوهش حاضر نقد، واکاوی نقاط ضعف و شناسایی گفتمانهای اصلی نسبت به این مدل در سازمانهای دولتی ایران است. بدین منظور ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی ...
بیشتر
ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی کامرون و کویین بهعنوان یکی از معتبرترین مدلهای فرهنگسازمانی بهمنظور شناخت فرهنگسازمانی غالب در بسیاری از سازمانها مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از پژوهش حاضر نقد، واکاوی نقاط ضعف و شناسایی گفتمانهای اصلی نسبت به این مدل در سازمانهای دولتی ایران است. بدین منظور ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی کامرون و کویین که در سال 1999 ارائه شده است بهدقت مطالعه شد و دادههای موردنیاز از طریق مطالعه کتابخانهای منابع موجود و مصاحبه نیمه ساختاریافته دومرحلهای (20 نفر، 15 نفر) گردآوری شد. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه مدیران و خبرگان سازمانی در سازمانهای دولتی بودند. در بخش نخست پژوهش 20 مصاحبه با خبرگان انجام شد که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار 94 واحد معنادار، 33 رمز، 12 طبقه و 4 درونمایه از دادهها احصا گردید. پایایی یافتههای بخش نخست با استفاده از روش پی اسکات مورد تأیید قرار گرفت. در بخش دوم پژوهش بهمنظور واکاوی گفتمانها و احصای گفتمانهای اصلی نسبت به این مدل، مصاحبه با 15 نفر از خبرگان انجام شد و با شیوه تحلیل گفتمان انتقادی سه گفتمان اصلی کارکردی، اقتضایی و غیرکارکردی احصا گردید. در ادامه با استفاده از نظر خبرگان با روش رتبهبندی واسپاس، گفتمانهای اصلی با اولویت غیرکارکردی، اقتضایی و کارکردی رتبهبندی شدند، به این معنا که از نگاه خبرگان سازمانهای دولتی ابزار ارزیابی فرهنگسازمانی کامرون و کویین مناسب برای پیادهسازی در سازمانهای دولتی ایران نیست. در پایان نیز پیشنهادهایی برای بهبود مدل ارائه شد.
اردﺷﯿﺮ شیری؛ ﺻﺒﺮﯾﻪ ﺧﻠﺪ ﺷﺮﻓﯽ؛ ﻣﻬﺪی دﻫﻘﺎﻧﯽ؛ علی یاسینی
دوره 3، شماره 3 (پیاپی 11) ، شهریور 1394، ، صفحه 107-128
چکیده
منابع انسانی دردنیای امروز،بهترین مزیت رقابتی هرسازمان تلقی میشود وانسان بیش از هرزمان دیگری درنظریه سازمانها اهمیت یافته است.نیروی انسانی به همان اندازه که میتواند سازمانها را در رقابت یاری دهد، ممکن است مانعی جدی بر سر راه سازمان باشد؛ در نتیجه هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه ...
بیشتر
منابع انسانی دردنیای امروز،بهترین مزیت رقابتی هرسازمان تلقی میشود وانسان بیش از هرزمان دیگری درنظریه سازمانها اهمیت یافته است.نیروی انسانی به همان اندازه که میتواند سازمانها را در رقابت یاری دهد، ممکن است مانعی جدی بر سر راه سازمان باشد؛ در نتیجه هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتارهای ماکیاولیگری مدیران در سازمانهای دولتی شهر کرمانشاه است. حجم جامعهی مورد مطالعه 4588 نفر بودند که 355 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده و فرمول کوکران به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن مورد تأیید اساتید و نخبگان قرار گرفت. برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف پژوهش کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن دادههای مورد نیاز، از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است. برای تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه از آزمونهای همبستگی و مدل معادلات ساختاری، موجود در بستههای نرمافزاری اس پی اس اس و لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر رفتارهای ماکیاولیگری دارای اثر مستقیم و معنا داری برابر با 0.74 است و همچنین خودشیفتگی نیز دارای اثر مستقیم معناداری برابر با 0.87 بر رفتار منافقانه میباشد. رفتارماکیاولیگری نیز بر رفتار منافقانه دارای اثر مستقیم و معنا داری برابر با 0.66 است؛ پس میانجی بودن رفتار ماکیاولیگری در ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتار منافقانه مدیران نیز تأیید میشود.
حسن بودلایی؛ علیرضا قزل؛ داوود فیروز؛ سید محمد موسوی
دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 105-119
چکیده
درجهان متلاطم امروز آن چه که میتواند حیات بالنده و روبه رشد سازمانهای دولتی و حکومتها را تضمین نماید، وجود نظام مدیریتی مقتدر و کارآمد است. برای داشتن نظام مدیریتی موثر و کارآمد نیز بایستی مدیرانی بهرهور و شایسته تربیت نمود. تربیت و پرورش مدیران نیز به چارچوبی جامع و کامل نیاز دارد تا با انتخاب و پرورش صحیح و اثربخش ...
بیشتر
درجهان متلاطم امروز آن چه که میتواند حیات بالنده و روبه رشد سازمانهای دولتی و حکومتها را تضمین نماید، وجود نظام مدیریتی مقتدر و کارآمد است. برای داشتن نظام مدیریتی موثر و کارآمد نیز بایستی مدیرانی بهرهور و شایسته تربیت نمود. تربیت و پرورش مدیران نیز به چارچوبی جامع و کامل نیاز دارد تا با انتخاب و پرورش صحیح و اثربخش مدیران به اهداف و استراتژیهای سازمان جامه عمل بپوشاند. از طرفی باتوجه به آثار مثبت مدیریت بهرهوری نیروی انسانی در بخش دولتی، ضرورت توجه به عوامل موثر بر بهبود بهرهوری منابع انسانی به خصوص بهرهوری مدیران و حرفهایها به عنوان موثرترین افراد درسازمانهای دولتی اجتنابناپذیراست. در همین راستا، این تحقیق زمینهای برای تأکید بر بهرهوری حرفهایها و مدیران فراهم میآورد و در باب دشواریهایی که حرفهایها در مدیریت سازمانهای دولتی با آن مواجهاند، بحث میکند. همچنین این مقاله یک نمای کلی از هفت عامل اساسی مؤثر بر بهرهوری حرفهایها و چگونگی ارتباط آنها با هم ترسیم میکند. در پایان به بررسی نحوه بهبود هدفمداری و انگیزش حرفهایها برای پشتیبانی از مأموریت سازمان اشاره میشود.