مدل سازی
رضا صالح زاده؛ هادی تیموری؛ علی اصغر مباشری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلی برای طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش، به شیوه کیفی و با نظریه دادهبنیاد انجام شده است. میدان پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاههای ایران تشکیل میدهند که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مدلی برای طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت اکتشافی و از لحاظ روش، به شیوه کیفی و با نظریه دادهبنیاد انجام شده است. میدان پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاههای ایران تشکیل میدهند که در این میان 19 نفر به روش هدفمند و نیز روش گلوله برفی و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. نتایج حاکی از آن است که طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار تحت تأثیر 3 دسته عوامل علی (عوامل فردی، عوامل گروهی و عوامل سازمانی) قرار داشته و عوامل زمینهای (عوامل مربوط به فرهنگسازمانی، عوامل مربوط به ساختار سازمانی و عوامل مربوط به فرایندهای سازمانی) و عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در دانشگاهها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از طردشدگی اعضای هیئتعلمی و پیامدهای این پدیده در دانشگاهها نیز در دو سطح فردی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی شکلگیری پدیده طردشدگی اعضای هیئتعلمی در محیط کار ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام دانشگاهی فراهم آورد.
مدل سازی
علیاصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیانپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه انتخاب و دادههای موردنیاز در پژوهش نیز با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. پس از تحلیل مصاحبهها، 82 مفهوم مورد شناسایی قرار گرفته که در قالب 6 مقوله عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شده است. نتایج حاکی است پیدایش مدیران تصادفی تحت تأثیر عوامل علی مانند عدم وجود شاخصهای شفاف و مشخص عملکردی در ارتقا و انتصاب، جایگزینی روابط بهجای ضوابط، حاکمیت تفکر الیگارشی در سازمان، ضعف یا فقدان نظام جانشینپروری در سازمان، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد و مانند آن بوده و عوامل زمینهای فردی و سازمانی و نیز عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در سازمانها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از پیدایش مدیران تصادفی نیز در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. نتایج همچنین حاکی است پیدایش مدیران تصادفی پیامدهای منفی متنوعی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی به دنبال خواهد داشت. یافتههای پژوهش حاضر میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده مدیران تصادفی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام اداری فراهم آورد
حسن اسماعیلیان؛ هادی تیموری؛ آرش شاهین؛ زیاد دهقان
چکیده
تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد ازجمله روشهایی است که مدیریت منابع انسانی میتواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. با توجه بهضرورت بهکارگیری و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت روابط بین فردی و خوشآیندسازی محیط کار، داشتن حس شوخطبعی و دانستن چگونگی استفاده از آن میتواند یک ابزار مدیریتی مفید ...
بیشتر
تمرکز بر ایجاد محیط سازمانی شاد ازجمله روشهایی است که مدیریت منابع انسانی میتواند در پرتو آن، زندگی کاری بهتری برای کارکنان رقم بزند. با توجه بهضرورت بهکارگیری و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت روابط بین فردی و خوشآیندسازی محیط کار، داشتن حس شوخطبعی و دانستن چگونگی استفاده از آن میتواند یک ابزار مدیریتی مفید برای رهبران باشد. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای شوخطبعی در شرکت پالایش گاز پارسیان میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای است که در آن از روش پژوهش کیفی استفاده شده است. بهمنظور شناسایی ابعاد پیشایندها و پیامدهای شوخطبعی در سازمان، با 12 نفر از مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف شرکت پالایش گاز پارسیان به روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی و گلوله برفی مصاحبههای نیمهساختار یافته انجام پذیرفت و دادهها به شیوه تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی 10 مضمون اصلی در قالب پیشایندها و پیامدهای فردمحور، گروهمحور، سازمانمحور و همچنین ابعاد شوخطبعی سازمانی گردید. نتایج این پژوهش به درک اثرات و عملکرد شوخطبعی در محیطهای سازمانی کمک خواهد کرد.
آسیب شناسی
عبداله کریمی؛ هادی تیموری؛ آرش شاهین؛ علی شائمی برزکی
دوره 6، شماره 2 (پیاپی 22) ، فروردین 1397، ، صفحه 95-108
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی نظام ارزیابی عملکرد شایسته محور با رویکرد جانشین پروری می باشد. روش این پژوهش کیفی–کمی (آمیخته) و جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین دانشگاهی در حوزه منابع انسانی و مدیران ارشد بانک صادرات ایران و در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران سطوح مختلف بانک صادرات ایران شهر اصفهان است. روش نمونه گیری در بخش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی نظام ارزیابی عملکرد شایسته محور با رویکرد جانشین پروری می باشد. روش این پژوهش کیفی–کمی (آمیخته) و جامعه آماری آن در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین دانشگاهی در حوزه منابع انسانی و مدیران ارشد بانک صادرات ایران و در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران سطوح مختلف بانک صادرات ایران شهر اصفهان است. روش نمونه گیری در بخش مطالعه کیفی هدفمند و در بخش کمی طبقه ای- تصادفی است. در بخش کیفی تعداد 17 نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی 400 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته است که بعد از تایید روایی، پایایی آن 82/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و در بخش استنباطی از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن است که مولفه های نظام ارزیابی عملکرد شایسته محور 24 مولفه در پنج بُعد شامل: شایستگی، آینده نگری، انعطاف پذیری، عدالت و جامعیت می باشد. در بخش کمی، یافته ها نشان داد که بُعد اصلی شایستگی با بالاترین بار عاملی (92/0) و بعد انعطاف پذیری با کمترین بار عاملی(79/0) و سایر ابعاد نیز هر کدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. همچنین نتایج حاکی از آن است ابعاد نظام ارزیابی عملکرد شایسته محور بر استقرار نظام مدیریت جانشین پروری اثر مثبت و معنی داری دارد.