مدل سازی
غلامرضا آزاد؛ علی شجاعیفرد؛ سراجالدین محبی
چکیده
در سازمانهای دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان میشود رفتارهای قدرتطلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحبنظران این نوع رفتار را که مدیران بهعنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم بهطور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمانهای به کار میگیرند، را نوعی آفت سازمانی میدانند. با توجه به اینکه رفتارهای ...
بیشتر
در سازمانهای دولتی کشور یکی از مشکلاتی که مانع پیشرفت سازمان میشود رفتارهای قدرتطلبانه مدیران در ارتباطات سازمانی بوده و صاحبنظران این نوع رفتار را که مدیران بهعنوان شخص اول سازمان برای رسیدن به قدرت و نظم بهطور آگاهانه یا ناآگاهانه در سازمانهای به کار میگیرند، را نوعی آفت سازمانی میدانند. با توجه به اینکه رفتارهای قدرتطلبانه مدیران یکی از موضوعات مهمی است که اثرات مختلفی در ارتباطات سازمانی دارد، لذا این پژوهش با هدف ارائه مدل رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی در میان مدیران سازمانهای دولتی کشور انجام گرفت. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع داده رویکردی آمیخته است. جامعه آماری بخش کیفی استادان رشتههای مدیریت و ارتباطات دانشگاههای استان تهران که سابقه مدیریتی در سازمانهای دولتی استان تهران را داشتند، برای انتخاب حجم نمونه از روش گلوله برفی استفاده شد که با 15 نفر مصاحبه شده است. جامعه آماری بخش کمی مدیران سازمانهای دولتی استان تهران بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای380 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی به کمک ارویکرد داده بنیاد و بخش کمی با استفاده از نرمافزارهای SPSS22، Lisrel8.54 صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد مدل رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی در میان سازمان دولتی کشور شامل مقوله محوری رفتارهای قدرتطلبانه در ارتباطات سازمانی؛ شرایط علی با چهار مؤلفه خصوصیات شخصیتی، ارتباطات، جامعهپذیری و مدیریت؛ زمینهها با سه مؤلفه رفتار سیاسی، سازگاری موقعیتی و موقعیت شغلی؛ استراتژی با سه مؤلفه جوسازمانی، الگوهای سازمانی، قوانین و مقررات سازمانی؛ عوامل مداخلهگر با دو مؤلفه محیط پویا و پیچیده و اخلاق سازمانی و پیامدها با دو مؤلفه بیتفاوتی سازمانی و کاهش مشارکت میباشد. نتایج نشان میدهد، مدل ارائه شده میتواند به درک بهتر رفتارهای قدرتطلبانه مدیران دولتی در ارتباطات سازمانی کمک نماید.
همبستگی
جهان عبدی؛ محمد آدینه وند؛ زهرا حاجی بیگی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر پدرسالاری بر ترومای سازمانی با نقش میانجی جاهطلبی مدیران زن در سازمانهای دولتی استان ایلام انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ اجرا و شیوهی گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران زن سازمانهای دولتی استان ایلام در سال 1402 به تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر پدرسالاری بر ترومای سازمانی با نقش میانجی جاهطلبی مدیران زن در سازمانهای دولتی استان ایلام انجام گرفت. روش پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ اجرا و شیوهی گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران زن سازمانهای دولتی استان ایلام در سال 1402 به تعداد 127 نفر که براساس جدول مورگان 95 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده برای این مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها دراین پژوهش پرسشنامهپدرسالاری چنگ و همکاران (2000)، پرسشنامه ترومای سازمانی استاینکمپ (2014) و پرسشنامه رهبری زهرآگین اشمیت (2008) بود. روایی و پایایی این پرسشنامهها از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ موردتأیید قرار گرفتند. یافتهها نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه بین جاهطلبی سازمانی با ترومای سازمانی (639/0-) منفی و معنیدار، رابطه بین پدرسالاری سازمانی با ترومای سازمانی (351/0) مثبت و معنیدار و رابطه بین پدرسالاری سازمانی و جاهطلبی سازمانی (976/0-) منفی و معنیدار بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که رابطه بین پدرسالاری سازمانی با ترومای سازمانی با نقش میانجی جاهطلبی سازمانی (624/0) مثبت و معنیدار بود. نتایج این پژوهش نشان داد که مدیریت پدرسالارانه سبب ایجاد مشکلات سازمانی میشود و در این راستا جاهطلبی سازمانی بهعنوان یک عامل مؤثر در بهبود عملکرد و کاهش تروما در سازمانها میتواند عمل کند؛ بنابراین پیشنهاد میشود مدیران با ایجاد انگیزه، رقابت سالم و ترویج فضای کاری مثبت به منظور تحقق رشد و پیشرفت در سازمان و جلوگیری از ترومای سازمانی عمل کنند.
مدل سازی
مهدی محمدی؛ فرشید اصلانی؛ حبیب کاظمی
چکیده
بروز و ظهور صاحبمنصبان ناشایسسته و بله قربانگو که همچون عروسکان خیمه شب بازی با تملق و چاپلوسی درصدد اطاعت محض از فرمانها مافوق بوده و کلید رشد خود را در تملقگویی و بله قربانگویی دیدهاند و نه در تخصص و تعهد و خدمترسانی خالصانه، عواقب و پیامدهای ناگواری در سازمانها خواهد داشت. ازاینرو هدف پژوهش ...
بیشتر
بروز و ظهور صاحبمنصبان ناشایسسته و بله قربانگو که همچون عروسکان خیمه شب بازی با تملق و چاپلوسی درصدد اطاعت محض از فرمانها مافوق بوده و کلید رشد خود را در تملقگویی و بله قربانگویی دیدهاند و نه در تخصص و تعهد و خدمترسانی خالصانه، عواقب و پیامدهای ناگواری در سازمانها خواهد داشت. ازاینرو هدف پژوهش حاضر تحلیل پدیدة عروسک خیمه شب بازی در مدیران است. پژوهش حاضر اکتشافی و با بهرهگیری از رویکرد کیفی با روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در پژوهش حاضر بهمنظور گردآوری اطلاعات از روش مصاحبة عمیق استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، کلیة خبرگان و متخصصان درزمینة سازمان و مدیریت هستند. روش نمونهگیری پژوهش، روش نمونهگیری هدفمند است. در این پژوهش 13 مصاحبه برای رسیدن به نقطة اشباع نظری صورت گرفت. یافتهها در قالب 368 کدباز، 94 مضمون پایه، 45 مضمون سازماندهنده احصا گردید. با توجه به مضامین سازماندهنده و همچنین تحلیل مضامین منجر به شناسایی 4 مضمون فراگیر شرایط زمینهای، عوامل فردی، شرایط مداخلهگرو پیامدها شد.
حسن بودلایی؛ علیرضا قزل؛ داوود فیروز؛ سید محمد موسوی
دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5) ، دی 1392، ، صفحه 105-119
چکیده
درجهان متلاطم امروز آن چه که میتواند حیات بالنده و روبه رشد سازمانهای دولتی و حکومتها را تضمین نماید، وجود نظام مدیریتی مقتدر و کارآمد است. برای داشتن نظام مدیریتی موثر و کارآمد نیز بایستی مدیرانی بهرهور و شایسته تربیت نمود. تربیت و پرورش مدیران نیز به چارچوبی جامع و کامل نیاز دارد تا با انتخاب و پرورش صحیح و اثربخش ...
بیشتر
درجهان متلاطم امروز آن چه که میتواند حیات بالنده و روبه رشد سازمانهای دولتی و حکومتها را تضمین نماید، وجود نظام مدیریتی مقتدر و کارآمد است. برای داشتن نظام مدیریتی موثر و کارآمد نیز بایستی مدیرانی بهرهور و شایسته تربیت نمود. تربیت و پرورش مدیران نیز به چارچوبی جامع و کامل نیاز دارد تا با انتخاب و پرورش صحیح و اثربخش مدیران به اهداف و استراتژیهای سازمان جامه عمل بپوشاند. از طرفی باتوجه به آثار مثبت مدیریت بهرهوری نیروی انسانی در بخش دولتی، ضرورت توجه به عوامل موثر بر بهبود بهرهوری منابع انسانی به خصوص بهرهوری مدیران و حرفهایها به عنوان موثرترین افراد درسازمانهای دولتی اجتنابناپذیراست. در همین راستا، این تحقیق زمینهای برای تأکید بر بهرهوری حرفهایها و مدیران فراهم میآورد و در باب دشواریهایی که حرفهایها در مدیریت سازمانهای دولتی با آن مواجهاند، بحث میکند. همچنین این مقاله یک نمای کلی از هفت عامل اساسی مؤثر بر بهرهوری حرفهایها و چگونگی ارتباط آنها با هم ترسیم میکند. در پایان به بررسی نحوه بهبود هدفمداری و انگیزش حرفهایها برای پشتیبانی از مأموریت سازمان اشاره میشود.