سایر
انسیه برخورداری احمدی؛ محمد منتظری؛ شمس السادات زاهدی
چکیده
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های توسعه جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی-توسعه ای بود که با رویکرد استقرایی و بهصورت ترکیبی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سازی داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی به عنوان عوامل ...
بیشتر
این پژوهش باهدف شناسایی و رتبه بندی مولفه های توسعه جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی انجام شده است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی-توسعه ای بود که با رویکرد استقرایی و بهصورت ترکیبی انجام شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نظریه سازی داده بنیاد و تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج نشان داد که 11 عامل اصلی به عنوان عوامل جوان گرایی در مدیریت در بخش دولتی در نظر گرفته شد. این عوامل عبارتند از ایجاد داشبورد مدیریتی، ایجاد عدالت پایدار، جوان گرایی دربیانیه گام دوم، روحیه تحولی بالا، ایجاد گردش نخبگان ، باورپذیری، آغاز گری عصر جدید، جوانی و پیشرانی، تصویرسازی مثبت، شایسته سالاری ، و استفاده از ظرفیت های جدید. این عوامل بر اساس مولفه های شناسایی شده در بخش کیفی و با ادغام و تغییرات جزئی و پس از نظر خواهی و غربالگری از طریق خبرگان 11 عامل یاد شده انتخاب شدند. همچنین در بخش رتبه بندی نیز نتایج بیانگر آن بود که ایجاد عدالت پایدار در رتبه اول، جوان گرایی دربیانیه گام دوم در رتبه دوم، روحیه تحولی بالا در رتبه سوم، ایجاد گردش نخبگان در رتبه چهارم، جوانی و پیشرانی در رتبه پنجم، ایجاد داشبورد مدیریتی در رتبه ششم، تصویرسازی مثبت در رتبه هفتم، شایسته سالاری در رتبه هشتم، باورپذیری در رتبه نهم، آغاز گری عصر جدید در رتبه دهم و استفاده از ظرفیت های جدید درتبه یازدهم قرار دارد.
مدل سازی
علیرضا جعفرزاده کوچکی
چکیده
مسئله جمعیت و مدیریت آن، از مهمترین مباحث یک جامعه و دولت است، در فقه اسلامی نسبت به جمعیت و تولید نسل و همچنین آثار و برکات آن تذکر داده شده است و چهبسا کمجمعیتی تأثیر زیاد و غیرقابلانکاری بر قوت و ضعف دولت به شمار میآید. در کنار آن، سفارش قرآن کریم و ائمه بزرگوار (علیهمالسلام) نسبت به تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، آفات و ...
بیشتر
مسئله جمعیت و مدیریت آن، از مهمترین مباحث یک جامعه و دولت است، در فقه اسلامی نسبت به جمعیت و تولید نسل و همچنین آثار و برکات آن تذکر داده شده است و چهبسا کمجمعیتی تأثیر زیاد و غیرقابلانکاری بر قوت و ضعف دولت به شمار میآید. در کنار آن، سفارش قرآن کریم و ائمه بزرگوار (علیهمالسلام) نسبت به تولید نسل و تربیت فرزندان صالح، آفات و آسیبهای زیادی نیز در سر راه خانوادهها نسبت به کاهش جمعیت و تهدید نسل وجود دارد. لذا لازم است که مدیران دولتی با توجه مبانی فقهی نسبت به تولید نسل و خطرات ناشی از کاهش جمعیت و همچنین تربیت صحیح فرزندان اهتمام و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. در این مقاله ابتدا جمعیت را از لحاظ لغوی و اصطلاحی و سپس جمعیت را از دیدگاه آیات و روایات و فقه اسلامی مورد بررسی قرار داده و سپس به آثار زیانبار کمبود جمعیت و محاسن جمعیت پرداخته و در پایان نیز ضمن ریشهیابی به ذکر چند پیشنهاد برای دولتمندان در جهت افزایش جمعیت پرداخته است.
علت یابی
روح اله حسینی؛ روح الله نظیفی
چکیده
در سازمانها و نهادهای مختلف که مأموریتها و وظایف اجتماعی دارند؛ مقوله خطمشیگذاری و تصمیمگیری سازمانی حساسیت و اهمیت ملی و در برخی مواقع بینالمللی خواهد داشت. برای اتخاذ تصمیمهای معقول و بهینه، باید الگوهای خطمشیگذاری ارزیابی و در نهایت بهترین و مناسبترین آن انتخاب و پیاده شود. از آنجا که جمعیت هلالاحمر ...
بیشتر
در سازمانها و نهادهای مختلف که مأموریتها و وظایف اجتماعی دارند؛ مقوله خطمشیگذاری و تصمیمگیری سازمانی حساسیت و اهمیت ملی و در برخی مواقع بینالمللی خواهد داشت. برای اتخاذ تصمیمهای معقول و بهینه، باید الگوهای خطمشیگذاری ارزیابی و در نهایت بهترین و مناسبترین آن انتخاب و پیاده شود. از آنجا که جمعیت هلالاحمر در شرایط مختلف عادی تا بحرانی مأموریتهای مختلفی بر عهده دارد و بسیاری از مأموریتهای آن در شرایط اضطراری و بحرانی است، مسئله تصمیمگیری از حساسیت زیادی برخوردار است و این حساسیت به خاطر تبعات و پیامدهای تصمیم است. به همین منظور در این تحقیق الگوهای مختلف خطمشیگذاری در سیستم مدیریتی سازمانی جمعیت هلالاحمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل نخبگان شاغل در جمعیت هلالاحمر میباشند. اطلاعات موردنیاز با بهرهگیری از دو روش کتابخانهای و میدانی گردآوری شدند که در نتیجه آن، 11 الگوی خطمشیگذاری و 13 شاخص و معیار برای ارزیابی این الگوها شناسایی شد. پرسشنامه بین بیستوسه نفر از صاحبنظران با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی توزیع شد. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها با بهرهگیری از نرمافزار TOPSIS انجام شد. براساس یافتهها مشخص شد که مدنظر قرار دادن امکانات و منابع موجود (عقلانیت اقتصادی) و توجه به مبانی علمی و منطقی در مراحل مختلف (عقلانیت حرفهای) بالاترین وزن را در بین معیارهای ارزیابی الگوها دارند. همچنین براساس نتایج پژوهش الگوی درخت اخذ تصمیم بهعنوان بهینهترین راهبرد در بین راهبردهای خطمشیگذاری سیستم مدیریتی برای جمعیت هلالاحمر معرفی شد.
مدل سازی
یوسف حضرتی
چکیده
در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانیهای دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقشگرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، محتوای سخنرانیهای دولت تدبیر و امید در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی، دوره اول و دوم ریاست جمهوری از منظر کاربرد ابزارهای انسجام و در چارچوب نقشگرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا و به صورت توصیفی و تحلیلی انجام گرفت و محتوای آن چهار سخنرانی در حوزۀ مدیریت کلان سازمانهای دولتی بود که به شیوۀ تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای انسجام در چهار سخنرانی استخراج گردید و بسامدگیری شدند. درصد وقوع هریک از ابزارها نیز به دست آمد. پس از بررسی دادهها مشخص شد، سخنرانی اول با 474 مورد، سخنرانی دوم با 444 مورد، سخنرانی چهارم با 421 مورد و سخنرانی سوم با 411 مورد، در بهکارگیری ابزارهای انسجام به ترتیب در رتبههای اول تا چهارم قرار دارند. در سخنرانی اول، ارجاع بیشترین و معرفگی و زمان، کمترین ابزار انسجام بودند. در سخنرانی دوم، تکرار و معرفگی به ترتیب بیشترین و کمترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در سخنرانی سوم نیز، عناصر پیوندی بیشترین و معرفگی کمترین ابزار انسجام بودند و در سخنرانی چهارم ارجاع بیشترین و معرفگی کمترین ابزار انسجام به کار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیقتر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام در هریک از سخنرانیها، از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0.05 میان توزیع ابزارهای انسجام به کار رفته در هریک از سخنرانیها تفاوت معناداری وجود دارد.
مدل سازی
علیاصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیانپور
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمانها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمانهای دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمانها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه انتخاب و دادههای موردنیاز در پژوهش نیز با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. پس از تحلیل مصاحبهها، 82 مفهوم مورد شناسایی قرار گرفته که در قالب 6 مقوله عوامل علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شده است. نتایج حاکی است پیدایش مدیران تصادفی تحت تأثیر عوامل علی مانند عدم وجود شاخصهای شفاف و مشخص عملکردی در ارتقا و انتصاب، جایگزینی روابط بهجای ضوابط، حاکمیت تفکر الیگارشی در سازمان، ضعف یا فقدان نظام جانشینپروری در سازمان، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد و مانند آن بوده و عوامل زمینهای فردی و سازمانی و نیز عوامل مداخلهگر نیز پیدایش این پدیده در سازمانها را تحت تأثیر قرار میدهند. راهبردهای پیشگیری از پیدایش مدیران تصادفی نیز در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی مورد شناسایی قرار گرفته است. نتایج همچنین حاکی است پیدایش مدیران تصادفی پیامدهای منفی متنوعی در سطوح فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی به دنبال خواهد داشت. یافتههای پژوهش حاضر میتواند بینش مناسبی در ارتباط با چگونگی پیدایش پدیده مدیران تصادفی ایجاد کرده و زمینه جلوگیری از آن را برای برنامهریزان و سیاستگذاران نظام اداری فراهم آورد
زهرا محمدپور؛ داود کیاکجوری
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی ایران صورت گرفته است. بر همین اساس ابتدا از 29 مقاله لاتین و 78 مقاله فارسی که به روش گلوله برفی انتخاب شدند استفاده شد که بعد از اشباع نظری؛ تحلیل محتوای متنی صورت پذیرفت که خروجی کار توسط نرمافزار مکس کیو دی آ نشان داده شد. سپس دادههای حاصله به وسیله پرسشنامه (کمی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی ایران صورت گرفته است. بر همین اساس ابتدا از 29 مقاله لاتین و 78 مقاله فارسی که به روش گلوله برفی انتخاب شدند استفاده شد که بعد از اشباع نظری؛ تحلیل محتوای متنی صورت پذیرفت که خروجی کار توسط نرمافزار مکس کیو دی آ نشان داده شد. سپس دادههای حاصله به وسیله پرسشنامه (کمی و کیفی) در اختیار 14 خبره قرار گرفت و بعد از سه دور دلفی کیفی، 27 معیار و 196 زیرمعیار شناسایی شد و الگوی حاصله به دست آمد. براساس نتایج جهت مدیریت کنش حسابگرانه در سازمانهای دولتی، مدیران باید مراقب معیار رفتار فرصتطلبانه که تأثیرگذارترین معیار بود و با سایر معیارها بیشترین تعامل را داشت باشند از سوی دگر معیار فردگرایی خودخواهانه از بیشترین میزان تأثیرپذیری برخوردار است. معیار منفعتگرایی مهمترین معیار میباشد و زیرمعیار سیاستورزی بهعنوان مبادله در اولویت اول میان زیرمعیارها قرار دارد.