رضا اندام؛ آلیس خاچیان؛ مرتضی عسگری
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، صفحه 7-20
چکیده
تغییرات مداوم در محیطهای آموزشی چالش مهمی برای مدیران به حساب میآید. مدیریت تغییر یکی از مهمترین مباحث علم مدیریت است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر مدیریت تغییر در دانشکدههای تربیتبدنی بود که به روش کیفی انجام شد. جامعهی آماری، مدیران و اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی بودند که 13 ...
بیشتر
تغییرات مداوم در محیطهای آموزشی چالش مهمی برای مدیران به حساب میآید. مدیریت تغییر یکی از مهمترین مباحث علم مدیریت است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر مدیریت تغییر در دانشکدههای تربیتبدنی بود که به روش کیفی انجام شد. جامعهی آماری، مدیران و اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی بودند که 13 نفر به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند بود. برای تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها از تحلیل محتوای قراردادی استفاده شد. پس از انجام تحلیل محتوا کدهای مستخرج به چند مفهوم اصلی تقسیم شدند به نحوی که 21 مفهوم مستخرج در سه درونمایه اصلی محیط درون سازمان، محیط برون سازمانی و فرآیند تغییر قرار گرفتند. روایی و پایایی پژوهش حاضر در چهار بعد اعتماد پذیری، انتقال پذیری، وابستگی و اتکا پذیری، تایید پذیری ریشه دارد. سه درونمایه اصلی استخراج شده به عنوان عوامل اصلی موثر بر مدیریت تغییر در دانشکدههای تربیتبدنی شناخته شد. با توجه به نتایج پژوهش مدیران باید در جهت ایجاد تغییرات، برنامهریزی مناسب انجام داده تا بتوانند در برابر تغییرات واکنش مناسب نشان دهند.
مریم کریمی؛ سامره شجاعی
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، صفحه 21-40
چکیده
در چند سال گذشته تحقیقات زیادی در مورد رهبری پدرسالارانه و رابطه آن با متغیرهای گوناگون انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری پدرسالارانه و آوای کارکنان با تاکید بر نقش تعدیل کننده تسهیم دانش کارکنان شعب بانک صادرات استان گلستان می باشد. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق حاضر شامل ...
بیشتر
در چند سال گذشته تحقیقات زیادی در مورد رهبری پدرسالارانه و رابطه آن با متغیرهای گوناگون انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری پدرسالارانه و آوای کارکنان با تاکید بر نقش تعدیل کننده تسهیم دانش کارکنان شعب بانک صادرات استان گلستان می باشد. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان شعب بانک صادرات استان گلستان به تعداد 600 نفر می باشد. نمونه آماری متناسب با تعداد افراد جامعه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 234نفر به دست آمد. دادههای تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های استاندارد ویویان شر(2012) ، پرسشنامه 5 گویه ای لاوسون (2002) و پرسشنامه استانداردکمال زهیر و همکاران( 2012) بوده است. پایایی پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته اند. هم چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد بین مؤلفه های رهبری خیرخواهانه و رهبری اخلاقی با آوای سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد ولی بین رهبری مستبدانه و آوای کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین تسهیم دانش بین ابعاد رهبری پدرسالارانه و رهبری خیرخواهانه با آوای کارکنان نقش تعدیل کنندگی ندارد اما متغیر تسهیم دانش رابطه بین رهبری اخلاقی و آوای کارکنان را تعدیل می کند.
رضا تقوایی؛ کرم الله دانشفرد
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، صفحه 41-57
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل زیرساختی مدیریت منابع انسانی متناسب با دورکاری در سازمانهای دولتی کشور انجام شده که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است و بصورت پیمایشی انجام شده است. پژوهش مذکور از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی است. از این رو، بخش اول پژوهش بدون طرح فرضیه انجام شد. جامعه آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل زیرساختی مدیریت منابع انسانی متناسب با دورکاری در سازمانهای دولتی کشور انجام شده که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است و بصورت پیمایشی انجام شده است. پژوهش مذکور از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی است. از این رو، بخش اول پژوهش بدون طرح فرضیه انجام شد. جامعه آماری این تحقیق در مرحله اول (رویکرد کیفی) بیست نفر از خبرگان و نخبگان حوزه مدیریت شامل؛ مدیران با تجربه نظام اداری و اساتید مدیریت آشنا به موضوع دورکاری است که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. از روش تحلیل مضمون برای تحلیل و کدگذاری مصاحبهها، و به کمک نرم افزار MAXQDA2 انجام شده است. پس از دستیابی به مدل،در بخش کمی پنج فرضیه تعریف و برای آزمون آنها پرسشنامهای طراحی و در اختیار کارشناسان مسئول و مدیران صفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری قرار گرفت. با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری روابط بین عناصر مدل بررسی شد. نتایج نشان میدهد؛ تمامی فرضیهها مورد تایید قرار گرفته و بین فرهنگ، فناوری و استراتژی رابطه مثبت و معنیداری برقرار است. بنابراین پیشنهاد میشود مدیران و دست اندرکاران نسبت به تقویت زیرساختهای لازم برای هر یک از مولفهها با عنایت به مضمونهای پایه و کدهای مستخرج از این پژوهش اقدام کنند و همچنین محققین آتی میتوانند با اتخاذ رویکرد استراتژیک دامنه آزمون مدل زیرساختی مدیریت منابع انسانی دورکاری را از حیث موضوعی و موضعی در سازمانهای دیگر گسترش دهند.
احمدرضا قاسمی؛ محمد حسن ملکی؛ آصف کریمی
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، صفحه 58-75
چکیده
مدیریت فرهنگی در سالیان اخیر از جمله مقولات جذاب و پرمخاطب از سوی پژوهشگران سازمانی محسوب شده است. به دیگر سخن سرمایههای فرهنگی، متضمن توسعه روابط پایدار و سازنده میان کشورها، ملتها و سازمانها است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اولویتهای توسعه روابط برونسازمانی مبتنی بر تحلیل خوشههای فرهنگی است. به این منظور از ابزارهای خوشهبندی ...
بیشتر
مدیریت فرهنگی در سالیان اخیر از جمله مقولات جذاب و پرمخاطب از سوی پژوهشگران سازمانی محسوب شده است. به دیگر سخن سرمایههای فرهنگی، متضمن توسعه روابط پایدار و سازنده میان کشورها، ملتها و سازمانها است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اولویتهای توسعه روابط برونسازمانی مبتنی بر تحلیل خوشههای فرهنگی است. به این منظور از ابزارهای خوشهبندی سلسلهمراتبی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی بهرهگیریشده است. دادههای پژوهش از دو منبع نظرسنجی با فرایند تحلیل سلسلهمراتبی از اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دادههای ثانویه مرتبط با ابعاد ارزشی در مطالعات گلوب گردآوریشده است. نتایج پژوهش نشان از این امر دارد که ارزشهای فرهنگی فاصله قدرت، عملکردگرایی و جمعگرایی گروهی (خانوادگی)، واجد بالاترین میزان اهمیت در تعیین خوشهها است. همچنین نتایج حاصل از خوشهبندی برخلاف نتایج مطالعات پیشین، مؤید همگرایی فرهنگی میان کشورهای ایران، ترکیه، مراکش است. هرچند از دیرباز ارزشهای فرهنگی عاملی در تقویت و توسعه روابط میان دولتها، ملتها و سازمانها انگاشته شدهاند؛ در توسعه روابط خارجی بایسته است به دیگر مؤلفههای نقشآفرین در توسعه سیاست خارجی ازجمله مؤلفههای سیاسی، اقتصادی، فناوری، ... نیز توجه شود.
محمد علی سرلک؛ ، محمد حسین مقدسان
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، صفحه 76-90
چکیده
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ مدل سازمان روایتگر در صنعت برق مورد ارزیابی قرار گرفته است. پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی بوده و چهارده فرضیه برای این بررسی مورد مطالعه قرار گرفته اند. شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید، تعداد جامعه مورد نظر 183 نفر و نمونه آماری با استفاده از جدول ...
بیشتر
در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ مدل سازمان روایتگر در صنعت برق مورد ارزیابی قرار گرفته است. پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی بوده و چهارده فرضیه برای این بررسی مورد مطالعه قرار گرفته اند. شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید، تعداد جامعه مورد نظر 183 نفر و نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، 150 نفر است. در این پژوهش ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده و با استفاده از عوامل تعیین شده در مدل سازمان روایتگر، طراحی و اعتبار سنجی شد. پرسشنامه بصورت طیف لیکرت پنجگانه بوده و به منظور محاسبه پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (0.83) استفاده شد. با آزمون فرضیات مشخص گردید که از بین چهارده رابطه موجود، دوازده رابطه از لحاظ آماری معنیدار و دو رابطه باقیمانده در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار نیستند (فرضیه دوم؛ رابطه بین ساختار و فرهنگ با روابط سازمانی و فرضیه چهارم؛ رابطه بین ساختار و فرهنگ با ارزشها) ؛ به این ترتیب مدل آزمون شده سازمان روایتگر (مدل عملیاتی) ارائه میگردد. در پژوهش از آزمونهای تحلیل عاملی، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری و رگرسیون استفاده شده و نرم افزارهای SPSS و لیزرل بکار گرفته شدند. در خاتمه پس از بحث و نتیجه گیری پیشنهادهایی که برآمده از نتیجه پژوهش هستند ارایه شده است.
فریدون احمدی؛ اسکندر شیرازی
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، صفحه 91-106
چکیده
این مقاله به بررسی ابعاد محیطی سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی سازمانی میپردازد. برای این کار ابتدا پرسشنامۀ طراحی شده به روش دلفی در بین بیش از 111 نفر از خبرگان شرکتکننده در پانل تخصصی توزیع شد و پس از تجزیه و تحلیل نتایج آن به کمک نرمافزار لیزرل، شاخصها و مؤلفههای مورد نیاز به دور دوم راه یافته و در دوم از میان ابعاد محیطی ...
بیشتر
این مقاله به بررسی ابعاد محیطی سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی سازمانی میپردازد. برای این کار ابتدا پرسشنامۀ طراحی شده به روش دلفی در بین بیش از 111 نفر از خبرگان شرکتکننده در پانل تخصصی توزیع شد و پس از تجزیه و تحلیل نتایج آن به کمک نرمافزار لیزرل، شاخصها و مؤلفههای مورد نیاز به دور دوم راه یافته و در دوم از میان ابعاد محیطی پسشنهاد شده، مؤلفههای محیط فرهنگی، محیط سیاسی- قانونی، محیط اجتماعی، محیط فنّاوری، محیط اقتصادی، محیط فیزیکی، مسئولیت اجتماعی و اخلاقیات در دور اول دلفی تأیید شدند و برای رتبهبندی شاخصهای هر کدام، کلیۀ مؤلفههای تأیید شده به دور دوم دلفی راه یافتند در دور دوم دلفی، مهمترین شاخصهای هر مؤلفه انتخاب شد و در نهایت، در دور سوم دلفی که به رتبهبندی مؤلفههای اثرگذار بر سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی تمرکز داشت، مشخص شد که دو مؤلفۀ مسئولیت اجتماعی و اخلاقیات، به ترتیب مهمترین مؤلفههای سازمان مذکور میباشند. همچنین در پایان با استفاده از نرمافزار path analysis روابط بین متغیّرها و تأثیر مستقیم و غیر مستقیم آنها بررسی شد که بر اساس نتایج اخذ شده از نرمافزار تحلیل مسیر مشخص شد مؤلفههای ابعاد محیطی دارای تأثیرگذاری مستقیمی به میزان 55/0 بر سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی در سازمانهای دولتی دارد؛ در حالی که این متغیّر دارای تأثیرگذاری غیر مستقیم بیشتر از تأثیر مستقیم و به میزان 11/ بر سازمان مذکور میباشد.
مدل سازی
لیلا قاسمی اسفهلان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان بهرهوری نیروی انسانی و دستهبندی و اولویتبندی مهارتهای موردنیاز برای مدیران در انجام وظایف مدیریتی در بخش صنعت بود. این مطالعه از نظر روش پیمایشی (توصیفی/ میدانی) و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران صنایع تحت پوشش صنایع ملی ایران (صنایع خاص) و یا صنایعی که بهنوعی تحت پوشش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان بهرهوری نیروی انسانی و دستهبندی و اولویتبندی مهارتهای موردنیاز برای مدیران در انجام وظایف مدیریتی در بخش صنعت بود. این مطالعه از نظر روش پیمایشی (توصیفی/ میدانی) و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران صنایع تحت پوشش صنایع ملی ایران (صنایع خاص) و یا صنایعی که بهنوعی تحت پوشش ارگانها و نهادهای دولتی (صنایع عام) واقع در محدوده آذربایجان شرقی هستند بوده، که به دلیل محدودیت جامعه آماری، از روش سرشماری استفاده شده است. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامهای که در سه بخش تنظیم گردیده و با استفاده از نرمافزار Spss به تجزیهوتحلیل اطلاعات پرداخته شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که عوامل مدیریتی مؤثر در افزایش بهرهوری نیروی انسانی، به ترتیب اولویت عبارتاند از: عامل برنامهریزی، کنترل، رهبری، سازماندهی است.