با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
آینده‌نگاری سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران با رویکرد سناریونگاری

باقر بابانژاد؛ محسن طاهری دمنه؛ سامره شجاعی؛ محمدباقر گرجی

دوره 9، شماره 1(پیاپی 33) ، دی 1399، ، صفحه 123-144

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.54525.4172

چکیده
  یکی از چالش‌های عمده پیشروی سازمان‌ها، گستردگی عوامل مؤثر در طراحی چشم‌اندازی مطلوب است. کاوش در روندهای محیطی برای درک روند آینده نیازمند رویکردی فراتر از روش‌های معمول پیش‌بینی و برنامه‌ریزی است. آینده‌نگاری این امکان را فراهم می‌نماید تا از بینش‌های حاصل، روایت‌ها و تصاویر باورپذیر از چشم‌انداز در حال ظهور داشته باشیم. ...  بیشتر

تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران

سحر کوثری؛ حسن احمدی

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، ، صفحه 125-144

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.54021.4141

چکیده
  بسیاری از دلایل حکمرانی نامطلوب در نظام آموزش عالی تنها ناشی از عوامل درون وزارتی نیستند بلکه عوامل برون وزارتی نیز در آن نقش دارند. هدف از مقاله حاضر تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران است. به‌منظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق مدیرکل‌ها و کارشناسان ارشد معاونت‌های آموزشی و پژوهشی ...  بیشتر

مدل‌سازی پویای توسعه منطقه پذیرش منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران

وحید حاجی‌لو؛ امین رستم‌زاده؛ زهرا مقیمی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، ، صفحه 127-140

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.57995.4338

چکیده
  حق فرمان دادن رابطه مستقیمی با چگونگی به‌کارگیری آن در سازمان دارد به‌گونه‌ای که اگر فرمان‌ها صادر شوند ولی به اجرا در نیایند کارایی سازمانی کاهش می‌یابد. پژوهش حاضر به‌منظور ارائه مدل پویای توسعه منطقه پذیرش منابع انسانی گرفته است و این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی-علی با رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) است. جامعه آماری ...  بیشتر

ساخت و هنجاریابی آزمون مردم‌داری و رابطة آن با خدمت‌رسانی در کارمندان بانک مسکن

خسرو رشید؛ کامبیز کریمی؛ مائده عطایی؛ گلاویژ علیزاده

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، ، صفحه 137-150

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.50136.3913

چکیده
  با توجه به وابستگی سازمان‌ها به نیروی کار و با توجه به این حقیقت که گزینش کارکنان بیشتر از راه آزمون­های علمی انجام می‌شود، نبودن توجه به ویژگی‌های شخصیتی کارکنان، به­ ضعف بنیادین سازمان‌ها تبدیل ‌شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی کارمندان در پیشبرد اهداف سازمان‌ها، مردم‌داری است. مردم‌داری مؤلفه‌های گوناگونی دارد ...  بیشتر

الگوی کارکردهای مدیریت منابع انسانی کارکنان راکد

محبوبه رشیدی؛ میرعلی سیدنقوی؛ بهروز رضایی‌منش؛ رضا واعظی

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، ، صفحه 141-160

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.58067.4340

چکیده
  منابع انسانی راکد، یکی از واژه­هایی است که به‌تازگی وارد ادبیات مدیریت منابع انسانی شده است. منابع انسانی راکد، به منابع بیش از نیاز سازمان اشاره دارد. این پژوهش با هدف شناسایی انواع منابع انسانی راکد و ارائه الگوی کارکردهای مدیریت منابع انسانی متناسب با هریک از انواع کارکنان راکد است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کیفی و بنیادی با روش ...  بیشتر

پیش‌نیازهای امرونهی در فرهنگ سازمانی در پرتو آیات قرآن کریم

امیرحسین شاددل؛ محمد سعید تسلیمی؛ محمدعلی لسانی فشارکی

دوره 10، شماره 2 (پیاپی 38) ، فروردین 1401، ، صفحه 143-154

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.57336.4310

چکیده
  امرونهی در سازمان ابزاری برای راهبری آن توسط مدیران و رهبران است که تعیین سازوکار آن، حساسیّت‌هایی به دنبال دارد. پژوهش حاضر با بررسی آیاتی از قرآن کریم که در آن‌ها کلیدواژۀ امرونهی یا مشتقّات مرتبط با آن‌ها به کار رفته است، درصدد استخراج پیش‌نیازهای نظام کارآمد و اثربخش امرونهی در سازمان است. در همین راستا، از روش پژوهش موضوعی ...  بیشتر

ارتباط‌یابی نقش عوامل سازمانی بی‌عدالتی و بدبینی در طفره‌روی مجازی کارکنان دانشگاهی با شبکه عصبی مصنوعی

ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ عادل زاهد بابلان؛ علی خالق خواه؛ مهدی معینی کیا

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، ، صفحه 145-158

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.54521.4170

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارتباط­یابی نقش عوامل بی‌عدالتی سازمانی و بدبینی سازمانی در طفره­روی مجازی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه­های جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بین‌المللی، ملی، منطقه­ای و محلی ...  بیشتر

‌شناسایی و اعتبارسنجی معیار‌های منابع انسانی سرآمد (مطالعه موردی: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران)

کیوان فردائی بنام؛ سعید رجایی‌پور؛ جواد پورکریمی

دوره 9، شماره 1(پیاپی 33) ، دی 1399، ، صفحه 145-160

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.54966.4189

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی معیار‌های منابع انسانی سرآمد در بین کارکنان حوزه ستادی قوه قضاییه صورت گرفت. ماهیت پژوهش از نوع پژوهش‌های ترکیبی - اکتشافی بوده و گردآوری داده‌های پژوهش در بعد کیفی بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند و از طریق انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد و متخصصان حوزه منابع انسانی قوه قضاییه ...  بیشتر

مفهوم‌پردازی و طراحی مدل شهاب‌سنگ‌های سازمانی: چالش‌ها و راهکارها

علی قربانی؛ محمدامین ترابی

دوره 9، شماره 4 (پیاپی 36) ، آبان 1400، ، صفحه 147-164

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.8269

چکیده
  همواره آسیب‌های ناگهانی که از محیط بیرون سازمان، وارد می‌شوند موجب خواهند شد تا سازمان به دلیل نقش نداشتن در وقوع آن‌ها دچار مسخ و ابهام شود، این نوع آسیب خاص در سازمان ممکن است به دلیل خلأ و شکاف پژوهشی، به‌درستی درک و تفهیم نشود. لذا، هدف این پژوهش مفهوم‌پردازی و طراحی مدل شهاب‌سنگ‌های سازمانی با رویکرد چالش‌ها و راهکارهای آن ...  بیشتر

آینده پژوهی وقوع نظام اداری همگرا در ایران

هدایت کارگرشورکی؛ سید حبیب الله میرغفوری؛ علی محمد سلطانی؛ حبیب زارع احمدآبادی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، ، صفحه 151-166

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.51686.4032

چکیده
  جریان نوپدید فناوری­‌های همگرا (انبیک یا شزان) که از ترکیب چهار فناوری پیشرفته (شامل ریز فناوری، زیست­فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی) حاصل آمده است، تمامی برساخته­های اجتماعی بشر ازجمله سازمان و نظام اداری را تحت‌تأثیری شدید و انقلابی قرار خواهد داد. این مقاله می­کوشد تا نحوه حضور جریان همگرایی فناورانه شزان در نظام ...  بیشتر

تبیین تجربه متخصصان مدیریت در شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های آموزش مداوم پزشکی ( یک مطالعه پدیدارشناسی )

بهرام جلیل‌زاده امین؛ فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی؛ نادر بهلولی؛ یوسف بیگ‌زاده

دوره 9، شماره 2 (پیاپی 34) ، فروردین 1400، ، صفحه 153-162

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.54127.4148

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های آموزش مداوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر در سال 1399 با رویکرد کیفی، از نوع پدیدارشناسانه با نمونه‌گیری هدفمند و با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از استادان آموزش مداوم پزشکی و متخصصان برنامه‌ریزی درسی انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و نمونه‌گیری به صورت هدفمند و تا رسیدن ...  بیشتر

نقش تناسب شاغل و شغل در فراخوانده شدن در کار (رسالت غیرسازمانی) در سازمان بهزیستی زاهدان

رضا نجاری؛ یاسین گرجی‌زاده؛ مجید ضماهنی؛ سید علی‌اکبر احمدی

دوره 12، شماره1 (پیاپی 45) ، دی 1402، ، صفحه 153-168

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.10805

چکیده
  با آشکار شدن نقش تعیین‌کننده فراخوانده شدن در کار به‌عنوان عامل درونی و غیرسازمانی (پاسخ به ندای درونی) در درک نگرش‌ها و رفتارهای مربوط به شغل و کار، توجه پژوهشگران به این مفهوم فزونی گرفته است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تناسب شاغل و شغل بر فراخوانده شدن در کار (رسالت غیرسازمانی) در سازمان بهزیستی زاهدان است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی ...  بیشتر

طراحی الگوی مدیریت انفصال کارکنان در سازمان‌های دولتی ایران (مطالعه موردی: نهاد ریاست جمهوری)

سید محمدرضا ترابی‌پور؛ رضا تقوایی؛ کامبیز حمیدی

دوره 10، شماره 2 (پیاپی 38) ، فروردین 1401، ، صفحه 155-174

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.61169.4469

چکیده
  خروج کارکنان با تجربه و کارآمد می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری بر پیکره سازمان وارد نماید. با توجه به هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم انفصال کارکنان و اهمیت نقش کارکنان در عملکرد سازمان‌ها، پژوهش حاضربا هدف ارائه الگوی "مدیریت انفصال کارکنان" در سازمان‌های دولتی با استفاده از رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. از این‌رو، پژوهش ...  بیشتر

مدیریت دولتی
پیشایندها و پسایندهای مدیریت عنکبوتی در سازمان‌های دولتی

زهره محمدیاری؛ محسن آرمان

دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44) ، آبان 1402، ، صفحه 155-170

https://doi.org/10.30473/ipom.2024.69216.4886

چکیده
  یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیران در سازمان‌ها انتخاب و انتصاب افراد در پست‌های کلیدی می‌باشد که در برخی موارد مدیران در جهت محافظت از صندلی مدیریتی خود افراد ضعیف‌تری را در پست‌های کلیدی و اصلی قرار می‌دهند. این نوع سبک مدیریت به مدیریت عنکبوتی معروف است و موجب ایجاد چالش‌های راهبردی برای سازمان می‌شود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ...  بیشتر

مدیریت دولتی
طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمان‌ها

علی‌اصغر مباشری؛ هادی تیموری؛ شهرزاد کیان‌پور

دوره 11، شماره 4 (پیاپی 44) ، آبان 1402، ، صفحه 155-170

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.67292.4800

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پیدایش مدیران تصادفی در سازمان‌ها بود. این مطالعه از نظر هدف توسعه‌ای و ماهیتاً اکتشافی است که به روش کیفی و با رویکرد نظریه داده‌­بنیاد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سازمان­‌های دولتی شهر اصفهان بوده که 14 نفر از مدیران این سازمان­‌ها به روش هدفمند و رعایت قاعده اشباع نظری به‌عنوان اعضای نمونه ...  بیشتر

پایش نقش عدالت سازمانی بدر بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت

افسانه صادقی؛ اسماعیل عمران زاده

دوره 8، شماره 4 (پیاپی 32) ، آبان 1399، ، صفحه 159-168

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.7318

چکیده
  این پژوهش به پایش نقش عدالت سازمانی در بهره‌وری کارکنان شعب بانک تجارت تبریز می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت تبریز که تعداد آن‌ها 280 نفر است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه استاندارد عدالت ...  بیشتر

ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانه‌های اجتماعی

محمد عزیزیان؛ علی محمد مزیدی شرف آبادی؛ حسین اسلامی

دوره 9، شماره 1(پیاپی 33) ، دی 1399، ، صفحه 161-176

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.55324.4211

چکیده
  رسانه اجتماعی جزء لاینفک سازمان‌ها محسوب شده و یکی از مهم‌ترین ابعاد در راستای کمک به فعالیت‌های روابط عمومی بوده و منجر به توسعه فعالیت‌های سازمانی می‌گردد. اما نحوه استفاده صحیح از این رسانه‌ها حائز اهمیت بوده، در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانه‌های اجتماعی صورت گرفت. این ...  بیشتر

طراحی آزمایشگاه خط‌مشی و آرایش بخردانه صحنه تصمیم برای اجتناب از داستان آزمون و خطا در عرصه حکمرانی قوه مجریه

علی اصغر پورعزت

دوره 9، شماره 3 (پیاپی 35) ، تیر 1400، ، صفحه 161-170

https://doi.org/10.30473/ipom.2021.7949

چکیده
  حکمرانی عرصه آزمون و خطا نیست؛ زیرا با سرنوشت مردم سروکار دارد. بنابراین، باید با نهایت دقت و ظرافت و محاسبات علمی صورت پذیرد. آنچه مردان سیاست در عمل می‌آموزند و به موجب آن،  مستحق عبرت می‌گردند، مردان خط‌مشی در آزمایشگاه تجربه می‌کنند! همچنین، آنچه کشورهای عقب‌مانده در عرصه عمل  و اجرای خط‌مشی، با هزینه‌های گزاف تجربه ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر وارونگی جوسازمانی با روش دلفی فازی، مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اسماء فقیهی؛ محمدعلی سرلک؛ رضا رسولی؛ سید علی‌اکبر احمدی

دوره 11، شماره2 (پیاپی 42) ، خرداد 1402، ، صفحه 161-178

https://doi.org/10.30473/ipom.2023.9911

چکیده
  در دنیای رقابت، نیروی انسانی مهم‌ترین مزیت یک سازمان و عامل اصلی توسعه و افزایش عملکرد آن مجموعه، محسوب می­شود. سازمان‌ها همواره در تلاش‌اند تا بهترین امکانات را برای دریافت حداکثر عملکرد و ایجاد اثربخشی، فراهم کنند. در برخی از سازمان‌ها علیرغم تلاش سازمان در جهت فراهم آوردن امکانات موردنیاز کارکنان، نه‌تنها عملکرد افزایش نمی­یابد؛ ...  بیشتر

طراحی مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های شبکه‌های اجتماعی

الهام حسینی چگنی؛ علی قربانی؛ محمدرضا مشایخی؛ علی شاه‌نظری

دوره 11، شماره1 (پیاپی 41) ، دی 1401، ، صفحه 165-180

https://doi.org/10.30473/ipom.2022.9978

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های شبکه اجتماعی می‌باشد. پژوهش حاضر در چارچوب راهبرد پژوهشی روش‌های آمیخته (کمی و کیفی) می‌باشد. به‌منظور تبیین مدل فراگیرسازی اپلیکشن‌های بومی شبکه اجتماعی، نظریة داده‌بنیاد را طرح و تدوین کرده‌ایم و در مرحله دوم، آن را در معرض آزمون کمی قرار داده‌ایم تا از تعمیم‌پذیری ...  بیشتر

شناسایی عوامل سازمانی جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور با رویکرد پدیدارشناسی و دیمتل

سنا اسفندیاری؛ کاظم عسکری فر؛ ابوالقاسم ابراهیمی

دوره 8، شماره 3 (پیاپی 31) ، تیر 1399، ، صفحه 167-180

https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53388.4115

چکیده
  جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی بخش عمومی کشور، نیازمند یک الگوی سازمانی متناسب با انتظارات بخش خصوصی است و هدف این مطالعه به‌عنوان یک پژوهش کاربردی، توصیفی، اکتشافی و آمیخته، ارائه الگوی سازمانی بخش عمومی به‌منظور جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های عمومی است که در دو مرحله کیفی و کمّی انجام شده است. در مرحله کیفی عوامل ...  بیشتر