با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت دولتی ایران و انجمن مدیریت رفتار سازمانی
مطالعۀ پدیدارشناختی جوهر کارآفرینی عمومی

حسن بودلایی؛ سید مهدی الوانی؛ سید محمد اعرابی؛ رضا واعظی

دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، صفحه 7-28

چکیده
  کارآفرینی اجتماعی امری حیاتی در «تسهیل تغییرات» در بخش عمومی و درک مسائل خاص اجتماعی است.اما فهم از کارآفرینی عمومی به خاطر تسلط نظریات اقتصادی، دشوار است.پژوهش حاضر به اکتشاف و توصیف تجارب زیسته کارآفرینی عمومی پرداخته تا از این طریق به توصیف پدیدارشناختی جوهرۀ کارآفرینی عمومی نایل شود.برای این منظور، پس از آنکه تجربیات در ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر ایجاد تیم‌محوری در سازمان های دولتی ایران مطالعه موردی: صنعت بیمه جمهوری اسلامی ایران

محمدعلی سرلک؛ ‌اصغر ابوالحسنی؛ رضا رسولی؛ سیروس رضائی لیماهی

دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، صفحه 29-48

چکیده
  این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر ایجاد تیم­محوری در صنعت بیمه کشور پرداخته است. موضوع تیم­محوری یکی از اصلی­ترین و جدیدترین مباحث مطرح در حوزه مطالعات رفتار سازمانی می­باشد.الزامات پاسخگویی در عصر جدید سازمان ها را برآن داشته تا با خلق و ارائه روش های نوین ،خلاقانه و برتر خویش به نیازهای فرا روی با کمترین هزینه و بیشترین منفعت ...  بیشتر

ارتقاء سطح رضایت شغلی کارکنان با استفاده از هوش هیجانی و چابکی سازمانی

اصغر مشبکی اصفهانی؛ حجت وحدتی؛ سید هادی موسوی نژاد

دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، صفحه 49-60

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال افزایش سطح رضایت شغلی کارکنان با استفاده از هوش هیجانی و چابکی سازمانی است این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است که به روش میدانی اجرا گردیده است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کارکنان اداری شرکت مخابرات استان قزوین است که 500 نفر می‌باشند و 123 کارمند به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شده‌اند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری ...  بیشتر

طراحی و تبیین مدل خودتوسعه‌ای منابع انسانی

زهرا فروتنی؛ عادل آذر؛ سید علی‌اکبر احمدی؛ منیره عسکری‌نژاد

دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، صفحه 61-78

چکیده
  وقوع پیشرفتهای شگرف و سریع در زمینه‌های علمی و فنّاوری، در کوتاه‌مدت منجر به قدیمی شدن دانش و مهارت شغلی کارکنان می‌شود. از سویی، سازمانها با فشار فزاینده‌ای برای کاهش هزینه‌های مالی و زمانی همراه با نیاز به برنامه‌های آموزش کارکنان روبه‌رو هستند. این امر سبب شده که امروزه توجه زیادی به سوی برنامه‌های خودتوسعه‌ای صورت گیرد. ...  بیشتر

طراحی مدل سازمان مشتری گرا: مورد مطالعه شرکت های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران

میرزا حسن حسینی؛ علی اکبر جوکار؛ اوژن کریمی؛ محسن شهیدی

دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، صفحه 79-91

چکیده
  امروزه تاکید سازمان ها بر مشتری گرایی و تلاش برای نهادینه سازی این نوع نگاه در سازمان باعث شکل گیری چهره جدیدی از سازمان ها تحت عنوان سازمان های مشتری گرا شده است. سازمان مشتری گرا سازمانی است که به دنبال حداکثر سازی رضایت مشتریان از طریق ارائه کالاها و خدمات مناسب و بهبود روابط با آنان است. مساله اصلی تحقیق حاضر این است که مشخص نماید ...  بیشتر

بررسی تاثیر عجین شدن با شغل بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت

عباسعلی رستگار؛ سیّد مهدی موسوی داودی؛ کیارش فرتاش

دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، صفحه 93-114

چکیده
  هدف این پژوهش، تعیین رابطة بین عجین شدن با شغل، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت 210 نفر از کارکنان20 شعبة بانک ملّت در دو شهر بابل و بابلسر است. طبق جدول کرجسی و مورگان، حداقل حجم نمونه برای انجام این پژوهش، 136 نفر است. این تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شده و از 150 پرسشنامة توزیع‌شده، 139 پرسشنامه مناسب تحلیل تشخیص داده ...  بیشتر

سنجش مدل برنامه ریزی استراتژیک بیمارستان خاتم الانبیاء(ص)

حسن درویش؛ رضا رسولی؛ حسن مبارکی؛ پیر حسین کولیوند

دوره 1، شماره 4 (پیاپی 4) ، آبان 1392، صفحه 116-134

چکیده
  امروزه سازمان‌ها به مدد برنامه‌ریزی استراتژیک در پی آنند تا بر تغییرات و تلاطم محیطی غلبه نموده و جهت گیری خود به‌سمت اهداف بلندمدت را تحکیم و تثبیت نمایند. بیمارستان خاتم‌الانبیاء یکی از سازمان‌هایی است که به منظور پاسخ گویی به تغییرات محیطی از مدل مدون برنامه ریزی استراتژیک استفاده می نماید. مساله اصلی تحقیق حاضر مشخص نمودن ...  بیشتر